Boomer Skrivet 30 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 30 april, 2009 På vilket sätt verkade det bra? http://sv.wikipedia.org/wiki/LaVey-satanism Mer eller mindre - var den du vill, och låt andra vara det dom vill. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xersize Skrivet 1 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 maj, 2009 Nu blir jag lite smått purken här borta... Ni måste inse att satanism och djävulsdyrkan är TVÅ HELT SKILDA SAKER. Riktig, gammal, hederlig satanism har inget alls med djävulsdyrkan att göra Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 1 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 maj, 2009 (redigerad) Enligt satanism, så är den bibliska satan inte det onda monster som det är för kristendomen. Istället är det den som inte böjde sig för guds ord och gick sin egen väg, så en äkta satanist går samma väg, böjjer sig inte för guds, massmedians och andras ord, och tar sin egen väg genom livet. Satanism = Levnadsfilosofi Enligt djävulsdyrkan, så är satan motsatsen till den "goda" gud och därför väljer dom att dyrka honom. Djävulsdyrkan = religiös sekt Redigerad 1 maj, 2009 av I lol Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Martin-123 Skrivet 1 maj, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 1 maj, 2009 Btw, jag vet att djävulsdyrkning och satanism inte är samma sak. Men tycker att båda passar i tråden! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 1 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 maj, 2009 Ja, men på vilket sätt tycker du att den passar? Den ena är en religiös sak, den andra är en levnadsfilosofi. Det finns ingen gemensam nämnare och de är inte på något sätt släkt med varandra. Att satanism skulle höra hit känns bara som en väldigt bekväm efterkonstruktion. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 4 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 maj, 2009 Ja, men på vilket sätt tycker du att den passar? Den ena är en religiös sak, den andra är en levnadsfilosofi. Det finns ingen gemensam nämnare och de är inte på något sätt släkt med varandra. Att satanism skulle höra hit känns bara som en väldigt bekväm efterkonstruktion. Satanism måste ju också ha en religiös grund. Om man väljer att inte följa Gud utan följa sin egen väg, som ni säger är vad satanism går ut på, då måste man ju tro på Guds existens. Annars är man ju bara en vanlig ateist.. Så religöst är det väl.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xersize Skrivet 4 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 maj, 2009 Satanism måste ju också ha en religiös grund. Om man väljer att inte följa Gud utan följa sin egen väg, som ni säger är vad satanism går ut på, då måste man ju tro på Guds existens. Annars är man ju bara en vanlig ateist.. Så religöst är det väl.. Mer eller mindre religiöst är det väl. LaVeys satanism till exempel anser att varje satanist är sin egen gud och den högsta tiden på året är ens egen födelsedag. Spirituell satanism har dock inget med gud/satan att göra, det är mer själen (jag har för mig att det var spirituell iallafall) och att själen är ens kraftkälla. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Martin-123 Skrivet 4 maj, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 maj, 2009 (redigerad) Ja, men på vilket sätt tycker du att den passar? Den ena är en religiös sak, den andra är en levnadsfilosofi. Det finns ingen gemensam nämnare och de är inte på något sätt släkt med varandra. Att satanism skulle höra hit känns bara som en väldigt bekväm efterkonstruktion. Jag tycker att det passar, eftersom Satanism och Djävulsdyrkan ofta förknippas med varann. Det går egentligen ut på samma sak, bara att djävulsdyrkare är kristna som dyrkar djävulen. Det är iallafall så jag fattat det. Jag kanske är helt ute och cyklar och ber isåfall om ursäkt, men vad jag vet förknippas dessa ofta och tänkte att båda kunde vara med. Redigerad 4 maj, 2009 av Martin-123 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 5 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 maj, 2009 Det finns ingen gemensam nämnare Att de båda väldigt ofta i dagligt språkbruk förknippas med varandra duger väl gott och väl som en gemensam nämnare? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 5 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 maj, 2009 Satanism = Satanism. Djävlulsdyrkan = Djävulsdyrkan. Sist jag kollade så var Satan och Djävulen samma person. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 5 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 maj, 2009 Satanismen följer väl filosofin som ängeln (som jag inte minns vad han heter) som inte ville lyda Gud gör. Alltså en ängel som blev bannlyst från himmelriket ner till helvetets eldar och därnere började leva sitt egna liv. Eller är jag helt ute och cyklar nu? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 5 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 maj, 2009 (redigerad) Om man inte följer Guds regler så kommer man ju inte direkt till Honom när man dör. Det är väl snarare hos Satan man hamnar. På det viset följer man ju Satans, och inte Guds ord och kan därför ses som en Satansympatisatör om man är satanist, vilket i mina öron låter som en djävulsdyrkare. Redigerad 5 maj, 2009 av Renard Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Stoffe Skrivet 5 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 maj, 2009 Om man inte följer Guds regler så kommer man ju inte direkt till Honom när man dör. Det är väl snarare hos Satan man hamnar. På det viset följer man ju Satans, och inte Guds ord och kan därför ses som en Satansympatisatör om man är satanist, vilket i mina öron låter som en djävulsdyrkare.En djävulsdyrkare prisar Satan och ser sig ofta som Satans undersåte, men en satanist prisar ingen gud utan anser att han själv är den viktigaste och högsta gudomligheten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 5 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 maj, 2009 "Varför blir dom satanister från första början?" Jaa... "Varför blir dom kristna från första början?" "Varför blir dom muslimer från första början?" "Varför blir dom veganer från första början?" osv? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xersize Skrivet 6 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 maj, 2009 (redigerad) Satanism = Satanism. Djävlulsdyrkan = Djävulsdyrkan. Sist jag kollade så var Satan och Djävulen samma person. Satanism är ett gammalt uttryck. Förr i tiden kallades alla paganer och hedningar för satanister för att de inte trodde på Gud och följde Hans lagar och ord. Satanism är inte att tro på Satan, det är att inte tro på Gud. You should get your facts right By the way, Stoffe, det stämmer rätt bra. Sedan beror det på vilken form av satanism man tillhör. Enligt LaVeys Satanism så är alla sin egen Gud, medans man enligt andra grenar av satanism antingen inte har någon Gud eller har flera olika Gudar. EDIT: ZcruweN, om jag itne misstar mig så tänker du på ängeln Lucifer, som enligt vissa religioner är just Satan? Om så är fallet så har du fel Redigerad 7 maj, 2009 av Xersize Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 7 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 maj, 2009 Tss, som allt annat är Satanism bara missförstånd/larv. Satan kommer från hebriskans Shaitan och betyder "(kyrkans) motståndare" så in a sense så är väl namnet på sin plats när det kommer till LaVeysatanism. Fast grejen med att alla skulle vara sin "egen gud" är så himla larvigt. Såna filosofier kopplar jag ihop med läderrocksklädda brassrökare som lyssnar på Nightwish och tror att tända en spliff och tänka är det högsta livet har att erbjuda. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 7 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 maj, 2009 Satanism är ett gammalt uttryck. Förr i tiden kallades alla paganer och hedningar för satanister för att de inte trodde på Gud och följde Hans lagar och ord. Satanism är inte att tro på Satan, det är att inte tro på Gud. You should get your facts right Sorry, är inte så insatt i det här. Men nu har jag lärt mig någonting nytt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Stoffe Skrivet 7 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 maj, 2009 Tss, som allt annat är Satanism bara missförstånd/larv. Satan kommer från hebriskans Shaitan och betyder "(kyrkans) motståndare" så in a sense så är väl namnet på sin plats när det kommer till LaVeysatanism. Fast grejen med att alla skulle vara sin "egen gud" är så himla larvigt. Såna filosofier kopplar jag ihop med läderrocksklädda brassrökare som lyssnar på Nightwish och tror att tända en spliff och tänka är det högsta livet har att erbjuda. haha, var kom det där ifrån egentligen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 8 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 maj, 2009 (redigerad) haha, var kom det där ifrån egentligen? Det kom från vår älskade P-C Finns det några icke-satanistiska black metal band? Redigerad 8 maj, 2009 av Renard Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts