kicken Skrivet 28 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2009 Som sagt. Varje gång jag start datorn normalt får jag bluescreen och jag lyckas inte ta mig in alls. Det enda som fungerar är att gå in via 'safe mode'. Frågan är vad jag kan göra för att det ska bli normalt igen? Det vill säga om det ens går att göra. Jag nojjar sönder, eftersom jag har rätt så mycket filer jag inte vill tappa. Visst kan jag överföra dem via 'safe mode', men jag vill helst att det ska återgå till att allt ska bli normalt igen. Kan någon hjälpa mig? Tack på förhand. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 28 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2009 Som sagt. Varje gång jag start datorn normalt får jag bluescreen och jag lyckas inte ta mig in alls. Det enda som fungerar är att gå in via 'safe mode'. Frågan är vad jag kan göra för att det ska bli normalt igen? Det vill säga om det ens går att göra. Jag nojjar sönder, eftersom jag har rätt så mycket filer jag inte vill tappa. Visst kan jag överföra dem via 'safe mode', men jag vill helst att det ska återgå till att allt ska bli normalt igen. Kan någon hjälpa mig? Tack på förhand. * Vista / XP? * Eventuella ändringar du vet att du gjort? * Annars en återställning? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 28 april, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 28 april, 2009 XP Inga ändringar Jag försökte göra en systemåterställning men när jag klickar på "nästa" i systemåterställningsfönstret så reagerar inte datorn. Så det finns inget sätt att göra en systemåterställning på. Jag får ingen bluescreen längre, utan nu startar datorn enormt segt och det tar cirka 5 minuter att logga in. När jag väl loggat in fungerar allting som vanligt förutom att jag inte kan gå in på "properties" längre, för om jag går in där så får jag bluescreen igen. Jag vill heller inte vänta fem minuter varje gång jag ska logga in, så jag ser gärna att jag får en lösning som inte innebär en formatering. Utlovar ett jättestort tack till den som vet vad man skulle kunna göra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
landstedt Skrivet 28 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2009 XP Inga ändringar Jag försökte göra en systemåterställning men när jag klickar på "nästa" i systemåterställningsfönstret så reagerar inte datorn. Så det finns inget sätt att göra en systemåterställning på. Jag får ingen bluescreen längre, utan nu startar datorn enormt segt och det tar cirka 5 minuter att logga in. När jag väl loggat in fungerar allting som vanligt förutom att jag inte kan gå in på "properties" längre, för om jag går in där så får jag bluescreen igen. Jag vill heller inte vänta fem minuter varje gång jag ska logga in, så jag ser gärna att jag får en lösning som inte innebär en formatering. Utlovar ett jättestort tack till den som vet vad man skulle kunna göra. När du får bsod, stannar bsod'n kvar så du kan se vad för felkod eller vad för drivrutin som orsakat krashen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 28 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2009 Har du lagt in nån drivrutin på den senaste tiden? Såfall testa återställ då så du får tillbaks dom gamla drivrutinerna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 28 april, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 28 april, 2009 Jag har varken installerat, avinstallerat eller ominstallerat någon drivrutin alls. Förutom att jag bytt skin på mitt xp till följande (http://kanttii.deviantart.com/art/Google-Chrome-VS-for-XP-116852960). Det som står på min bluscreen varierar varje gång, men senast stog det följande: If problems continue, disable or remove any newly installed hardware or software. Disable BIOS memory options such as caching or shadowing. Kernelt_data_inpage_error Error: atapi.sys Det ser i mina ögon väldigt mörkt ut och jag överväger starkt en omformatering. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 28 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2009 Hm testa tabort då det där skinnet du laddade ner och testa. Kom problemet efter du hade lagt in det eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Martin-123 Skrivet 28 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2009 (redigerad) Har du Service Pack 2? Edit: Prova även avinstallera Daemon Tools, och/eller Alchol 120% om du använder dessa! Redigerad 28 april, 2009 av Martin-123 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
landstedt Skrivet 28 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2009 (redigerad) Jag har varken installerat, avinstallerat eller ominstallerat någon drivrutin alls. Förutom att jag bytt skin på mitt xp till följande (http://kanttii.deviantart.com/art/Google-Chrome-VS-for-XP-116852960). Det som står på min bluscreen varierar varje gång, men senast stog det följande: If problems continue, disable or remove any newly installed hardware or software. Disable BIOS memory options such as caching or shadowing. Kernelt_data_inpage_error Error: atapi.sys Det ser i mina ögon väldigt mörkt ut och jag överväger starkt en omformatering. Jadu, inte lättaste problemet att lösa. Testa : http://support.microsoft.com/?kbid=810093&sd=RMVP och se om det hjälper. Annars kan du testa och köra memtest86 för att se om dina minnen är stekta! Redigerad 28 april, 2009 av landstedt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 28 april, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 28 april, 2009 Hm testa tabort då det där skinnet du laddade ner och testa. Kom problemet efter du hade lagt in det eller? Ingen skillnad. Har du Service Pack 2? Edit: Prova även avinstallera Daemon Tools, och/eller Alchol 120% om du använder dessa! SP3 Ingen skillnad. Jadu, inte lättaste problemet att lösa. Testa : http://support.microsoft.com/?kbid=810093&sd=RMVP och se om det hjälper. Annars kan du testa och köra memtest86 för att se om dina minnen är stekta! Ska testa! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Martin-123 Skrivet 28 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2009 Jag vet inte säkert, men tror att en BIOS update borde funka. Har för mig att samma sak hände för mig en gång! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 28 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2009 Vad jag har hört så ska man undvika att uppdatera sin bios då det kan leda till negativa saker. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 28 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2009 Vad jag har hört så ska man undvika att uppdatera sin bios då det kan leda till negativa saker. Vad jag vet så uppdaterar man för att slippa negativa saker. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 28 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2009 (redigerad) Vad jag har hört så ska man undvika att uppdatera sin bios då det kan leda till negativa saker. Källa? Updaterar man BIOS med fel program eller med fel firmware så klart det fuckar, men låter man datorn updatera BIOS lungt och fint så är det ingen fara ALLS! Jag har varken installerat, avinstallerat eller ominstallerat någon drivrutin alls. Förutom att jag bytt skin på mitt xp till följande (http://kanttii.deviantart.com/art/Google-Chrome-VS-for-XP-116852960). Det som står på min bluscreen varierar varje gång, men senast stog det följande: If problems continue, disable or remove any newly installed hardware or software. Disable BIOS memory options such as caching or shadowing. Kernelt_data_inpage_error Error: atapi.sys Det ser i mina ögon väldigt mörkt ut och jag överväger starkt en omformatering. Tror inte det är ditt BIOS, då inte har installerat något nytt eller ändrat så antingen är det dina RAM minnen som failar eller så är det din växlingsfil (virtuellt minne som finns på HDD:n) Låter som en trolig orsak att din växlingsfil har fuckat. Pröva med checkdisk på din HDD eller som en nämnde, Kör minnes test. M$ Error Defenition Redigerad 28 april, 2009 av Alle090 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
landstedt Skrivet 28 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 april, 2009 Källa? Updaterar man BIOS med fel program eller med fel firmware så klart det fuckar, men låter man datorn updatera BIOS lungt och fint så är det ingen fara ALLS! Skulle nog säga att man endast bör uppdatera bios om man har problem med nuvarande eller kräver någon funktion som kommer i det senare. Det är just risken för ett instabilt system, korrupt cmos eller rentav dött moderkort som är orsakerna till varför man inte skall fixa något som inte är trasigt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 29 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 29 april, 2009 Skulle nog säga att man endast bör uppdatera bios om man har problem med nuvarande eller kräver någon funktion som kommer i det senare. Det är just risken för ett instabilt system, korrupt cmos eller rentav dött moderkort som är orsakerna till varför man inte skall fixa något som inte är trasigt! Sant, Men i vårat läger (eller i kicken läge). Vi har en XP dator som får random blådumpar, det är inte mycket som orsaker blådumpar förutom klockning och andra mindre inställningar i ett BIOS. Alltså när man själv ändrar något. Är BIOSet korrupt så är det inte ofta som datorn ens börjar ladda XP. Men kicken verkade inte ha varit innei BIOS och ändrat, annars skulle han ha nämnt det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 29 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 29 april, 2009 Det var princip det ja hade hört om man uppdaterar fel i biosen så kan det fucka datorn. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 5 maj, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 maj, 2009 (redigerad) Har du xp så prova sätta i installationsskivan och köra en reparation.. Fast det kan vara något hårdvarufel kanske.. **************************************************************************************************** Läste nyss i en annan tråd att du hade problem med internet.. läste iofs inte igenom tråden, men det kan vara nätverkskortet som är pajat och fuckar med windows. Funkar dock i felsäkert läge därför att nätverk är bortkopplat. Kanske. Bara en teori men.. Du kanske skiulle prova med ett nytt nätverkskort? Avinstallera drivrutinerna till det gamla först.. Redigerad 5 maj, 2009 av minigun Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts