Jump to content

Svinfluensan

P-C
 Share

Recommended Posts

...Att få den stora massan att bli livrädd för en influensa, samt det tillhörande vaccinet, har medierna redan lyckats rätt bra med, tycker jag.

Det må vara sant, men det känns som att den här filmen kommer lyckas göra folk ännu mer rädda och få folk att isolera sig ännu mer än vad dom redan gjort!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 428
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Vaccinet innehåller döda delar av viruset, så det finns ingen risk att man skulle kunna bli smittad, (om det är det du undrar?)

Hmm, nja - mina tankar kretsade snarare kring saker som att väldigt många verkar bli totalknockade, få svår armvärk och/eller feber av vaccinet, och att dessa biverkningar inte direkt känns hälsosamma för någon, särskilt inte folk med dåligt immunförsvar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, nja - mina tankar kretsade snarare kring saker som att väldigt många verkar bli totalknockade, få svår armvärk och/eller feber av vaccinet, och att dessa biverkningar inte direkt känns hälsosamma för någon, särskilt inte folk med dåligt immunförsvar.

Feber är ju en naturlig reaktion som man alltid får när kroppen vill att immunförsvaret ska jobba, så det är inget konstigt egentligen. Men det är ju klart att det kanske inte är så bra om väldigt sjuka personer tar vaccinet då febern kanske är det som räcker för att något allvarligt ska hända. Läkarna borde ha koll på det, men i några fall verkar det ju inte som de har haft det. Samtidigt så måste de ju överväga risken att den sjuka kan smittas av influensan, då det sannolikt är mer farligt än lite feber och kan innebära livsfara för en svårt sjuk person.

Armvärk är ju heller inget konstigt tycker jag.

Haha om du uppfattar detta inlägg som.. skumt eller nåt så beror det på att jag fortfarande inte riktigt förstår om du frågade över något eller bara grubblade allmänt, eller något annat :naughty::(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blir nog inget vaccin för min del. Vaccinationen av studenter skulle börja den här veckan men nu har myndigheterna här i princip blåst av hela epidemin och rekommenderar bara normal försiktighet (tvätta händerna osv). Suits me! :yes:

Det är bara kul att hypa tills det börjar kosta pengar. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tagit sprutan idag men morsan förbjöd mig haha. Hon hade läst att det inte var bra att ta sprutan i samband med halsont, någon som vet något om det? :(

Så länge du inte haft feber de två senaste dagarna eller tagit annat vaccin inom 4 veckor ska det vara lugnt, det är iallafall vad de går efter på småbarn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Feber är ju en naturlig reaktion som man alltid får när kroppen vill att immunförsvaret ska jobba, så det är inget konstigt egentligen. Men det är ju klart att det kanske inte är så bra om väldigt sjuka personer tar vaccinet då febern kanske är det som räcker för att något allvarligt ska hända. Läkarna borde ha koll på det, men i några fall verkar det ju inte som de har haft det. Samtidigt så måste de ju överväga risken att den sjuka kan smittas av influensan, då det sannolikt är mer farligt än lite feber och kan innebära livsfara för en svårt sjuk person.

Armvärk är ju heller inget konstigt tycker jag.

Haha om du uppfattar detta inlägg som.. skumt eller nåt så beror det på att jag fortfarande inte riktigt förstår om du frågade över något eller bara grubblade allmänt, eller något annat ;):(

Hah, jag får skylla mig själv för att ställa grumliga frågor. Du har rätt, det var mest öppna grubblerier som jag tänkt på. Tack hursomhelst för svaret, du verkar rätt insatt.

Umberto: Intressant - har du någon källa? Vet du annars hur det har rapporterats om H1N1 i Finlands medier?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 1 month later...

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/svinflu...-gott-1.1022329

"Att influensavirus blir mildare efter den första vågen är den normala tågordningen. Det är också normalt att de olika virusen konkurrerar med varandra. Den här vintern har det varit extremt få fall av vanlig säsongsinfluensa – troligen på grund av konkurrensen från svininfluensan.

– Fast nu när svininfluensan ebbat ut, kan det bli utrymme för de vanliga varianterna. Å andra sidan är det så sent på året att några stora utbrott inte är att vänta, säger Linde.

Varför svinfluensan plötsligt klingade av är fortfarande en gåta. I Sverige kan det bero på att en stor andel, 60 procent, av befolkningen nu är vaccinerad men trenden är densamma även i länder där väldigt få är vaccinerade.

– Det gick fortare än förväntat. Viruset tycks ha sämre spridningsförmåga än vad de flesta trodde, säger Linde."

Det här är inte alls förvånande - skräcklöpsedlar och skumma rapporter om att vi kommer dö ifall vi inte tar viruset har en majoritet av befolkningen att rusa till närmaste klinik och injicera sig med etylkvicksilver. Samtidigt skrattar läkemedelsföretagen som säljer arton miljoner vaccinationsdoser till en befolkning på nio miljoner hela vägen till banken och dunkar varandras ryggar. I Frankrike har 10-15% vaccinerat sig, i Kroatien har ungefär 3000 av 4,5 milj. vaccinerat sig - i Kroatien har ett par enstaka dödsfall som kan härledas till H1N1 setts (källa: DN-kommentarer på båda, ta dem med en nypa salt). Man ska visserligen inte ropa hej förrän det är över, men just nu känns allt det här oerhört typiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/svinflu...-gott-1.1022329

"Att influensavirus blir mildare efter den första vågen är den normala tågordningen. Det är också normalt att de olika virusen konkurrerar med varandra. Den här vintern har det varit extremt få fall av vanlig säsongsinfluensa – troligen på grund av konkurrensen från svininfluensan.

– Fast nu när svininfluensan ebbat ut, kan det bli utrymme för de vanliga varianterna. Å andra sidan är det så sent på året att några stora utbrott inte är att vänta, säger Linde.

Varför svinfluensan plötsligt klingade av är fortfarande en gåta. I Sverige kan det bero på att en stor andel, 60 procent, av befolkningen nu är vaccinerad men trenden är densamma även i länder där väldigt få är vaccinerade.

– Det gick fortare än förväntat. Viruset tycks ha sämre spridningsförmåga än vad de flesta trodde, säger Linde."

Det här är inte alls förvånande - skräcklöpsedlar och skumma rapporter om att vi kommer dö ifall vi inte tar viruset har en majoritet av befolkningen att rusa till närmaste klinik och injicera sig med etylkvicksilver. Samtidigt skrattar läkemedelsföretagen som säljer arton miljoner vaccinationsdoser till en befolkning på nio miljoner hela vägen till banken och dunkar varandras ryggar. I Frankrike har 10-15% vaccinerat sig, i Kroatien har ungefär 3000 av 4,5 milj. vaccinerat sig - i Kroatien har ett par enstaka dödsfall som kan härledas till H1N1 setts (källa: DN-kommentarer på båda, ta dem med en nypa salt). Man ska visserligen inte ropa hej förrän det är över, men just nu känns allt det här oerhört typiskt.

Virus är oförutsägbara, är det inte bättre att ta det säkra före det osäkra? Få har förlorat något på att vaccinera sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Virus är oförutsägbara, är det inte bättre att ta det säkra före det osäkra? Få har förlorat något på att vaccinera sig.

Då kan man lika gärna sätta igång massvaccination mot den vanliga influensan (som dödar betydligt fler än H1N1!), Hepatit A och B, gulsot, spanska sjukan, och ytterligare sjukdomar man kan vaccinera sig mot. Varför inte ta en sked antibiotika varje morgon, eller vira in hela världen i bubbelplast? Y'know, för säkerhets skull. Man kan aldrig vara för säker.

Och på tal om att ta det säkra före det osäkra - jag skulle knappast kalla det säkert (eller ansvarsfullt heller, för den delen) att utföra en vaccination av en hel befolkning med ett vaccin där bieffekterna fortfarande är oklara, särskilt bland barn. Och de som är utredda och fastställda är rätt illavarslande.

Massvaccination leder till försämrat immunförsvar, vilket är en fet 'con' ifall vi skulle drabbas av något som faktiskt är farligt, och inte 'bara' gör oss vomerande och sängliggande i någon vecka.

Dessutom har i stort sett alla jag pratat med, som vaccinerat sig mot H1N1, haft varierande ont i armen, feber och frossa, eller bådadera - en upplevelse som de inte beskriver som det minsta kul. Typ hundra procents risk att få någon slags bieffekt av vaccinet. Sedan tar det tid också, man måste planera in att gå till en vårdcentral, särskilt när rusningen var som störst.

Och återigen - vaccinet är inte gratis. Sverige köpte in det för dyra pengar av stora läkemedelsföretag under den senaste fågelinfluensahysterin - som även den visade sig bli en kalkon - så att man är förberedd för en verklig epidemi i framtiden.

Jag förnekar inte att det kunde blivit en hemsk pandemi - eller kommer att bli - men jag vill bara lysa på krafterna som ligger bakom den obefogade hetsen kring dessa ting, samt de negativa effekterna av en landsomfattande massvaccination. Det är lite jobbigt att du bara tar allt det här med en klackspark.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte tagit vaccinet.

Var sjuk den dagen vi skulle ta det i skolan. (någon gång i oktober tror jag..?)

Och har varit halvsjuk och sånt enda sen dess.

Förutom en dag då jag kände mig bra, så gick jag och frågade om jag fick ta det.

Det fick jag inte av någon anledning.

Ja ja, vet inte om jag orkar ta den heller.

GRAND THEFT AWESOME FOUR *WROOOOOOOOOOOOOOOOOOOM*

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då kan man lika gärna sätta igång massvaccination mot den vanliga influensan (som dödar betydligt fler än H1N1!), Hepatit A och B, gulsot, spanska sjukan, och ytterligare sjukdomar man kan vaccinera sig mot. Varför inte ta en sked antibiotika varje morgon, eller vira in hela världen i bubbelplast? Y'know, för säkerhets skull. Man kan aldrig vara för säker.

Och på tal om att ta det säkra före det osäkra - jag skulle knappast kalla det säkert (eller ansvarsfullt heller, för den delen) att utföra en vaccination av en hel befolkning med ett vaccin där bieffekterna fortfarande är oklara, särskilt bland barn. Och de som är utredda och fastställda är rätt illavarslande.

Massvaccination leder till försämrat immunförsvar, vilket är en fet 'con' ifall vi skulle drabbas av något som faktiskt är farligt, och inte 'bara' gör oss vomerande och sängliggande i någon vecka.

Dessutom har i stort sett alla jag pratat med, som vaccinerat sig mot H1N1, haft varierande ont i armen, feber och frossa, eller bådadera - en upplevelse som de inte beskriver som det minsta kul. Typ hundra procents risk att få någon slags bieffekt av vaccinet. Sedan tar det tid också, man måste planera in att gå till en vårdcentral, särskilt när rusningen var som störst.

Och återigen - vaccinet är inte gratis. Sverige köpte in det för dyra pengar av stora läkemedelsföretag under den senaste fågelinfluensahysterin - som även den visade sig bli en kalkon - så att man är förberedd för en verklig epidemi i framtiden.

Jag förnekar inte att det kunde blivit en hemsk pandemi - eller kommer att bli - men jag vill bara lysa på krafterna som ligger bakom den obefogade hetsen kring dessa ting, samt de negativa effekterna av en landsomfattande massvaccination. Det är lite jobbigt att du bara tar allt det här med en klackspark.

Om man ska dra det over the top kan man ju undra varför vi har försäkringar över huvud taget? Varför har vi bilbälte? Risken att jag krockar är en på hundra tusen och jag vill ju inte ge bilbältesföretagen massa pengar. Och det är kända typer av sjukdomar du nämner vilket vi vet hur de fungerar. Ingen visste vad som skulle hända med svininfluensan.

Jag förstår inte varför Sverige skulle agerat annorlunda än vad de gjorde i detta fall. Om det hade kommit ett virus i stil med fågelinfluensa fast som smittar mellan människor hade Kroatien varit bye bye och i Sverige hade vi varit nöjda och belåtna för att vi fixat vaccin i tid. Det går inte att förutse, därför tycker jag det är bra att vi har ett avtal med det "stora läkemedelsföretaget". Sedan tror jag fortfarande (att även fast inte viruset var så farligt som förutsatt) att effekterna av vaccineringen har varit mer positiv än negativ. Människor har hållt sig friskare och samhället har på så vis sparat pengar.

Det finns inget att vara bitter över, alla ville väl.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man ska dra det over the top kan man ju undra varför vi har försäkringar över huvud taget? Varför har vi bilbälte? Risken att jag krockar är en på hundra tusen och jag vill ju inte ge bilbältesföretagen massa pengar.

Jag ställer mig inte emot varken vaccin, försäkringar, eller bilbälten, jag tycker alla tre är bra grejer - så länge det är upp till var och en att bestämma om man själv vill lägga pengar på nämnda ting. Men i fallet H1N1-vaccin, har regeringen köpt upp vaccin för stora delar av stadskassan, och gett notan till skattebetalarna. Bilbälten är för den delen inte världens bästa jämförelse - ifall man krockar utan bälte är risken att man dör eller drabbas av allvarliga skador betydligt större, än om man har bilbälte. Det finns en bra anledning till att bilbältestvång är lagstadgat, vilket inte är fallet vid massvaccination.

Och det är kända typer av sjukdomar du nämner vilket vi vet hur de fungerar. Ingen visste vad som skulle hända med svininfluensan.

Jag förstår inte varför Sverige skulle agerat annorlunda än vad de gjorde i detta fall. Om det hade kommit ett virus i stil med fågelinfluensa fast som smittar mellan människor hade Kroatien varit bye bye och i Sverige hade vi varit nöjda och belåtna för att vi fixat vaccin i tid. Det går inte att förutse, därför tycker jag det är bra att vi har ett avtal med det "stora läkemedelsföretaget". Sedan tror jag fortfarande (att även fast inte viruset var så farligt som förutsatt) att effekterna av vaccineringen har varit mer positiv än negativ. Människor har hållt sig friskare och samhället har på så vis sparat pengar.

Det finns inget att vara bitter över, alla ville väl.

Det är okej att vara bitter när ens regering - jag vet inte om det var denna eller förra som gjorde upphandlingen - ger efter för den uppiskade fruktan hos folket, och utan att tveka delar ut den till män, kvinnor, barn - ja, vem som än vill ha den - när biverkningarna inte ens är propert utredda. Jag läste nyss att Glaxo Smith Kline (ett stort läkemedelsföretag som tjänar multum på att sälja vaccin) stoppar ett parti av deras vaccin, för att fem gånger så många som de föutspått drabbats av andningssvårigheter, förhöjd hjärtrytm, och hudutslag.

Det känns mer som ett väldigt oansvarigt experiment, än något annat. Och jag är minst lika bitter på massmedias roll i allt detta än regeringen - de säljer lösnummer genom att vigla upp massfruktan hos befolkningen, och matar en med information om hur folk dör, hur den likt ett lämmeltåg på rabies skölja över befolkningen och smitta alla som kommer i dess 'zone of death'. Och dagen därpå står det på samma löpsedel om folk som går baklänges, av vaccinet mot vaccinet mot samma influensa.

Slutligen log jag åt att chefen för WHO, Margaret Chan, inte har vaccinerat sig, trots att det var hon själv som utlyste denna världsomspännande pandemi av högsta nivå. edit: Jo, hon är visst vaccinerad - hon gjorde det för en vecka sedan, dagen efter det kom fram att hon inte var vaccinerad.

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor