Jump to content

Svinfluensan

P-C
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 428
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Sitter på hälsocentralen i detta nu, ca. 10 st före i vaccinationskön. Det stod klart och tydligt att målgruupen barn/ungdomar i åldrarna 6-19 var de som hade prio ett att vaccineras denna vecka, därför blir jag rätt illamående av att se en massa giriga kärringar springa före alla och roffa åt sig en nummerlapp.

Edit: Av utseendet att döma på flera av dem så gissar jag på att senaste gången de vaccinerade sig var under spanska sjukan, så det kanske behövs ändå.

Edit 2: Gjort, smärtfritt och inga problem.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur jag ska uppdatera mig, vi ringde till sjukvårdsupplysningen. Där dom ställde lite frågor. Förklarade hur jag mådde, symptom, osv.

Och att jag skulle besöka sjukhuset om jag blir sämre.

Och jag känner mig väl helt okej nu. Som sagt, hade 41 graders feber förut, har svårt att andas då det känns som att det är någon som står på min bröstkorg. Jag börjar hosta så fort jag tar stora andetag, kan få helt random hostattacker i flera sekunder utan att få någon luft. Är dålig i magen, känner mig yrslig och har ont i huvudet som fan.

Hur mådde du när du hade 41 graders feber? Med tanke på att det typ är (nära) dödlig nivå för en i annars frisk person.. :)

Har hört exempel på anställda inom vården som ger vaccin för att det är dennes jobb men själv tackar nej. Nu förstår jag också att det är en väldigt ovanlig företeelse, men det händer.

Jag låter inte bli att vaccinera mig pga. rädsla för vaccinet - jag är inte orolig över svininfluensan.

Vet inte om det fortfarande är så.. Men 40% av dom anställda på MAS (Universitetssjukhuset Malmö allmänna sjukhus) valde att inte vaccinera sig. När (i vissa fall) högt utbildad vårdpersonal väljer att avstå från vaccinet, så smäller det högre för mig än om Metro skriver en artikel om att redan svårt sjuka/döende har avlidit av sjukdomen. Dessutom har jag hört läkare i olika intervjuer säga att svininfluensan hos en annars frisk människa yttrar sig i 3-5 dagars förkylningsliknande tillstånd. Omg! Inte förkyld i en vecka..!

En annan intressant sak är att dom nu har kommit fram till att djur kan smitta människor med svininfluensan. Så om vi inte vaccinerar alla husdjur så är allting ändå ga screwed. :confused:

Folk som vill ta vaccinet - Grattis. Hoppas att ni mår bra och inte får några biverkningar. :)

Folk som inte vill ta vaccinet - Grattis. Hoppas att ni mår bra och inte blir sjuka. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om det fortfarande är så.. Men 40% av dom anställda på MAS (Universitetssjukhuset Malmö allmänna sjukhus) valde att inte vaccinera sig. När (i vissa fall) högt utbildad vårdpersonal väljer att avstå från vaccinet, så smäller det högre för mig än om Metro skriver en artikel om att redan svårt sjuka/döende har avlidit av sjukdomen.

Fortfarande 60% som vaccinerat sig, men den mindre delen på 40% väger mer för dig eller? Jag förstår inte riktigt resonemanget.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fortfarande 60% som vaccinerat sig, men den mindre delen på 40% väger mer för dig eller? Jag förstår inte riktigt resonemanget.

Fast läkarna har förmodligen överlagt det här beslutet och gjort ett aktivt val, då är 40% rätt många. Det sänder inte ut särskilt betryggande signaler...

Men det är fortfarande en svag anledning att döma ut vaccinet på, hur är vaccineringsration på andra sjukhus eller motsvarande institutioner?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast läkarna har förmodligen överlagt det här beslutet och gjort ett aktivt val, då är 40% rätt många. Det sänder inte ut särskilt betryggande signaler...

Men det är fortfarande en svag anledning att döma ut vaccinet på, hur är vaccineringsration på andra sjukhus eller motsvarande institutioner?

Tack Dude, precis så jag menade. Tyckte bara att det vart så självklart att jag inte orkade svara själv. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Edit: Av utseendet att döma på flera av dem så gissar jag på att senaste gången de vaccinerade sig var under spanska sjukan, så det kanske behövs ändå.

Hahaha! Måste bara få markera att jag tyckte det dä va kul. ^^

Förbannade jävla fuckfaces som alltid härjar när något ska delas ut eller köas till, svårt att tro att det handlar om vuxna människor.

Fy fan. ><

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är du vaccinerad? Finns smittan i din grupp?

Nej, jag är inte vaccinerad och kommer inte bli förrän vecka 49. Smittan fanns (finns?) på precis alla kompanierna och bland annat tjejen som sover i slafen under mig blev skickad i karantän. Under veckan har det successivt lugnat ner sig och alla som satt i karantän har tilfrisknat och kunnat återgå till sina respektive plutoner.

Har emellertid svårt att tro att det skulle vara över nu, det är nog tillbaka snart. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor