Jazz Skrivet 4 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 oktober, 2009 Ska jag vaccinera mig mot svininfluensan? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 4 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 oktober, 2009 Ska jag vaccinera mig mot svininfluensan? Vad känner du att du har att förlora om du vaccinerar dig? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 4 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 oktober, 2009 Ska jag vaccinera mig mot svininfluensan? Jag tycker inte det. Nej-sidan hade bättre argument. B-r-r-r-r-r-r-ah! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 4 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 oktober, 2009 Jag tycker inte det. Nej-sidan hade bättre argument. B-r-r-r-r-r-r-ah! Jag tillhör inte i någon riskgrupp. Om jag riskerar sängliggande i en vecka kommer min varken min skolgång eller samhället att drabbas av detta. Cellbiologen verkade veta vad hon pratade om och vi delar samma åsikt (redan innan jag såg klippet). Folk har väldigt olika kroppsspråk och man skulle vilja veta var de fick sin information ifrån... "Bloggaren" var ju... eh.... lol. Jag ska inte vaccinera mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 4 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 oktober, 2009 Besökte en furry i malmö förrförra helgen. efter varit där ett tag så säger han att han har varit sjuk, svinfluensan o.o Han sa att han är frisk, men han hostade några gånger, verkar inte ha blivit smittad iaf, bra de ^^ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 5 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2009 (redigerad) Ju fler som vaccinerar sig, desto mindre kommer ju smittan att sprida sig. Vissa verkar ju tro att bara för att man inte tillhör en riskgrupp så kommer man inte smttas. Det stämmer ju inte. Redigerad 5 oktober, 2009 av Renard Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 5 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2009 rätt kul att våran så att säga skolsyster inte kunde ett skit om flunsan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 5 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2009 Ju fler som vaccinerar sig, desto mindre kommer ju smittan att sprida sig. Vissa verkar ju tro att bara för att man inte tillhör en riskgrupp så kommer man inte smttas. Det stämmer ju inte. Kanske, men det finns en större risk för att viruset skulle mutera om fler vaccinerar sig - massvaccination fungerar ju, precis som det låter, enbart om alla vaccinerar sig, vilket knappast kommer att ske. Det bästa hade varit (som P-C(?) sa) om människan ridit ut influensan och låtit riskgrupper (och sjuka) som krävs för att samhället ska fungera vaccinera sig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 6 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2009 Jag tycker inte det. Nej-sidan hade bättre argument. B-r-r-r-r-r-r-ah! Braaah! BRAAH!! Men länken funkar inte! Vad är det för avsnitt? Kanske, men det finns en större risk för att viruset skulle mutera om fler vaccinerar sig - massvaccination fungerar ju, precis som det låter, enbart om alla vaccinerar sig, vilket knappast kommer att ske. Det bästa hade varit (som P-C(?) sa) om människan ridit ut influensan och låtit riskgrupper (och sjuka) som krävs för att samhället ska fungera vaccinera sig. Vad menar du med "fungerar"? På ett individuellt plan spelar det väl ingen roll hur många som vaccinerar sig? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Fiskaren Skrivet 6 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2009 Braaah! BRAAH!! Men länken funkar inte! Vad är det för avsnitt? Testa ta bort http://www.".se/; <a href=" i början av URLen, det funkar i alla fall för mig då. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 6 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2009 Braaah! BRAAH!! Men länken funkar inte! Vad är det för avsnitt? Hmm, mysko; den funkade för mig häromdagen. Nåväl, länken är till ett Debatt (SVT-programmet)-avsnitt - nummer tre närmare bestämt. http://svtplay.se/v/1674825/debatt/del_3_av_18__tisdag?sb,p104688,2,f,-1""%20target="_blank" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
_ThuuG Skrivet 6 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2009 (redigerad) Inget Redigerad 6 oktober, 2009 av _ThuuG Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 6 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2009 Vad menar du med "fungerar"? På ett individuellt plan spelar det väl ingen roll hur många som vaccinerar sig? Sjukdomen kommer endast att kunnas utrotas i förtid om en stor del av jordens belfokning vaccinerar sig mot den. På ett individuellt plan (jag antar att du menar den enskildes personliga hälsa?) kvittar det mycket riktigt, men nu var det ju en fråga om "solidaritet" enligt tanten i rutan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 6 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2009 Sjukdomen kommer endast att kunnas utrotas i förtid om en stor del av jordens belfokning vaccinerar sig mot den. På ett individuellt plan (jag antar att du menar den enskildes personliga hälsa?) kvittar det mycket riktigt, men nu var det ju en fråga om "solidaritet" enligt tanten i rutan. Men även om den inte utrotas i förtid så kommer en stor del av befolkningen(i Sverige) vara skyddade mot viruset och då blir effekterna på samhället betydligt mindre. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 6 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2009 Men även om den inte utrotas i förtid så kommer en stor del av befolkningen(i Sverige) vara skyddade mot viruset och då blir effekterna på samhället betydligt mindre. Om man arbetar som busschaufför, polis, sjukvårdspersonal, bibliotikarie, kassörska eller lärare kan det vara idé att vaccinera sig, jobbar du som arkitekt, forskare, hantverkare, handskaffärsbiträde, musiker eller kock kan det kvitta - att tillhöra en riskgrupp behöver nödvändigtvis inte ha något med fara för den individuelles hälsa att göra. Då svinfluensan är ny saknar människan immunförsvar, vilket betyder att en viktig funktion i samhället kan slås ut väldigt fort: Därför bör i alla fall (enligt min uppfattning) en bestämd summa vitala "samhällsfunktionärer" vaccineras för att kunna försäkra en normal dagsrutin... ingen kan ju dock tvångsvaccineras och det är upp till dig om du vill ta sprutan eller inte På grund av nej-sidans argument i debatten kommer jag inte att vaccinera mig. Det känns som en onödig investering för något som egentligen inte behövs, varken du eller jag har ju inte någon egentlig uppfattning om svininfluensans spridning i nuläget (tack media!). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 7 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2009 En grej jag reagerade av i debatten, var hondendära cellforskaren, som hävdade att det redan kunde vara försent att vaccinera sig, för att vaccinet inte skulle hinna ta fäste innan influensan bröt ut - och programmet spelades än då in när; två-tre månader sedan? Enligt planen kommer de första riskgrupperna att börja vaccineras nästa vecka - barn och vuxna med diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, extrem fetma, med mera. Nästa grupp - sjukvårdsarbetare - vaccineras fr o m v44. Den extremt uppblåsta och - ärligt talat - onödiga massvaccinationen för resten av hela Sveriges befolkning, den gruppen som kallas 'Övriga', är tänkta att börja vecka 45. Blegh. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 7 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2009 En grej jag reagerade av i debatten, var hondendära cellforskaren, som hävdade att det redan kunde vara försent att vaccinera sig, för att vaccinet inte skulle hinna ta fäste innan influensan bröt ut - och programmet spelades än då in när; två-tre månader sedan? Enligt planen kommer de första riskgrupperna att börja vaccineras nästa vecka - barn och vuxna med diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, extrem fetma, med mera. Nästa grupp - sjukvårdsarbetare - vaccineras fr o m v44. Den extremt uppblåsta och - ärligt talat - onödiga massvaccinationen för resten av hela Sveriges befolkning, den gruppen som kallas 'Övriga', är tänkta att börja vecka 45. Blegh. Nu när det börjar bli kallare trodde de väl att det skulle komma en andra våg, då kan det vara en fördel att vara vaccinerad. Men kan du förklara vilka argument nejsidan har som är bra? Deras argument baseras bara på rykten och gamla myter. Och det där med att det är bra att bygga upp sitt immunförsvar, det är precis det man gör när man tar vaccinet, bara att man slipper vara sjuk först! Jag har en teori. Jag kallar den för sprutskräck och betyder att det är psykologiskt mycket enklare att hoppa på teorier om att vaccin är farligt och att sjukdomen i sig är ofarlig, när det egentligen är tvärtom. Jazz: det är gratis att vaccinera sig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 7 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2009 Jag ska inte vaccinera mig, eftersom jag vill vara på zombiernas sida under zombie-apokalypsen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 7 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2009 Nu när det börjar bli kallare trodde de väl att det skulle komma en andra våg, då kan det vara en fördel att vara vaccinerad. Men kan du förklara vilka argument nejsidan har som är bra? Deras argument baseras bara på rykten och gamla myter. Och det där med att det är bra att bygga upp sitt immunförsvar, det är precis det man gör när man tar vaccinet, bara att man slipper vara sjuk först! Jag har en teori. Jag kallar den för sprutskräck och betyder att det är psykologiskt mycket enklare att hoppa på teorier om att vaccin är farligt och att sjukdomen i sig är ofarlig, när det egentligen är tvärtom. Sanningen är att ingen riktigt vet vad som kommer att hända med viruset, eller hur pass hårt svininfluensan kommer att slå. Det är möjligt att det kommer en 'andra våg', eller en fortsättning på den första, eller vad det nu blir - att den trappas upp är iallafall rätt säkert. Vilka argument menar du baseras på rykten ("rykten" är förresten ett skumt ord att använda - snarare osäkra forskarhypoteser, precis som de flesta av ja-sidans argument) och gamla myter? Att vaccinera sig mot svininfluensa har jag läst ger ett 'smalare' skydd - att man bara blir skyddad mot den nuvarande, relativt harmlösa, H1N1-strängen - än vad man får om ens immunförsvar av sig själv tar hand om influensan. Skulle viruset muteras elakartat (återigen, jag har ingen som helst kunskap om sannolikheten för att det kommer att inträffa) så har man större chans att klara sig helskinnad om man har fått immunitet genom att ha stått ut med den enklare varianten av svininfluensan i typ en vecka. Kolla bara på hur de två inbjudna killarnas erfarenhet av den nya influensan var - tror det var slutet av Debatt-avsnittet som länkades. Men det viktigaste argumentet mot massvaccination (notera prefixet 'mass-' - jag tycker fortfarande att vaccination är bra, eller rentav nödvändig, för vissa riskgrupper som är vitala för att samhället ska fungera utan större problem), enligt mig, är att en vaccination av hela Sveriges befolkning är ett extremt resurskrävande projekt som jag starkt tror inte behöver vara så omfattande som det haussats upp till att vara. Anledningen till detta är att massmedia, med kvällstidningarna i spetsen, som så många gånger tidigare har satt skräck i befolkningen med löpsedlar som skriker ut med stora svarta bokstäver om hur någon stackars sjuk själ avlidit av H1N1 i Sverige. Kort debattartikel av Ann-Cathrin Engwall, hon säger ungefär det jag vill säga, men med en PhD i molekylär cellbiologi och tidigare arbete med att ta fram vaccin, väger hennes argument tyngre än mina. Jag saxar in de två sista paragraferna: "Om viruset muterar och utvecklas till att bli farligare kommer sannolikt vår befolkning att ha en sämre motståndskraft mot nya varianter än om vi inte hade massvaccinerat." "En mindre del av den svenska befolkningen, till exempel personer som är extra känsliga eller har samhällsviktiga funktioner bör naturligtvis vaccinera sig ändå i likhet med tidigare vid 'vanliga' influensaepidemier." Jazz: det är gratis att vaccinera sig. Inget är gratis - vilka tror du det är som får betala massvaccinationen? tillägg/förtydligande: som ett svar på din teori om sprutskräck; min motvilja kommer inte av någon som helst rädsla för vaccinet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 7 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2009 Jag har en teori. Jag kallar den för sprutskräck och betyder att det är psykologiskt mycket enklare att hoppa på teorier om att vaccin är farligt och att sjukdomen i sig är ofarlig, när det egentligen är tvärtom. Hade jag varit rädd för sprutan hade jag knappas motiverat mitt val utöver den första posten, i så fall hade jag inte ens övervägt vaccinering. ... Axel förtydligade min cause väldigt väl och jag känner mig nöjd med att kunna säga att jag håller med honom. Jazz: det är gratis att vaccinera sig. Beror som sagt på hur man ser det, men.... hurså? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts