The Dude Skrivet 7 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2009 Vad han menade var att svininfluensan är precis lika fysiskt farlig som vanliga säsonginfluensa men att vårt immunförsvar inte kan försvara oss mot den förstnämnda. Svininfluensan kommer dra över världen, döda några miljoner för att sen dö ut - så ere bara. Ja men det förstnämnda samt att en betydligt högre andel i ens omgivning kommer att bli smittad av den gör detta till en farligare influensa. --- Om den stora majoriteten vaccinerar sig så kommer den inte dra över världen, smart plan va? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Skotten_31 Skrivet 7 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2009 Gick int till skolan idag, har 39 graders feber, ont i magen, hostar jättemycket fan, hoppas bara jag inte har svininfluensa Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 7 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2009 Det är en pandemi FFS. Vanliga influensor är inte pandemier. WHO har räknat med att 1/3 av jordens befolkning kan smittas inom loppet av ett par år. Svenska myndigheter räknar med att halva landets befolkning kan smittas. Då är risken rätt stor att man hånglar med fel person och själv drabbas = farligare än den vanliga annuella influensan. Det är ju det jag menar. Man säger att svininfluensan är FARLIGARE eftersom den sprids lättare, men somliga verkar tro att FARLIGARE = allvarligare när man får den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 7 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2009 Det är ju det jag menar. Man säger att svininfluensan är FARLIGARE eftersom den sprids lättare, men somliga verkar tro att FARLIGARE = allvarligare när man får den. Folk (den dummare hälften) verkar tro att svininfluensan = döden när det bara är en vanlig influensa som för tillfället inte har ett lättåtkomligt botemedel. Vinterkräksjukan är lika farlig men lika många blir inte smittade. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karl-Gunnar Skrivet 10 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2009 Vad han menade var att svininfluensan är precis lika fysiskt farlig som vanliga säsonginfluensa men att vårt immunförsvar inte kan försvara oss mot den förstnämnda. Svinis är farligare. Folk får ju andningsproblem och behöver konstgjorda lungor! Verkar vara en helt vanlig influensa men som river sönder lungorna för några få. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 10 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2009 Svinis är farligare. Folk får ju andningsproblem och behöver konstgjorda lungor! Verkar vara en helt vanlig influensa men som river sönder lungorna för några få. En som jag känner som bor ute i samma by som mig har fått "den nya influensan" Hon behövde konstgjord andning för en dag, nu har det blivit bättre dock! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karl-Gunnar Skrivet 12 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2009 En som jag känner som bor ute i samma by som mig har fått "den nya influensan" Hon behövde konstgjord andning för en dag, nu har det blivit bättre dock! Jag säger ju det. Det är inte som vilken influensa som helst. De som säger annat är bara dumma och naiva. Kanske tror att de är häftiga för att de inte är rädda. Skönt att det blivit bättre för din vän iallafall! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 12 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2009 Jag säger ju det. Det är inte som vilken influensa som helst. De som säger annat är bara dumma och naiva. Kanske tror att de är häftiga för att de inte är rädda. Skönt att det blivit bättre för din vän iallafall! Det är ju inte direkt så att det blir så för exakt allihopa som får svinfluensan. Folk dör ju t.o.m av vanliga influensan, så jag anser inte att det där resonemanget funkar här! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karl-Gunnar Skrivet 12 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2009 Det är ju inte direkt så att det blir så för exakt allihopa som får svinfluensan. Folk dör ju t.o.m av vanliga influensan, så jag anser inte att det där resonemanget funkar här! Nej det blir inte så för alla, men för några och man vet inte varför. De som dör av vanlig influensa kan man inte räkna med. Det är slitna åldringar vars kroppar inte orkar mer när de blir svårt sjuka.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 15 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 september, 2009 (redigerad) Nej det blir inte så för alla, men för några och man vet inte varför. De som dör av vanlig influensa kan man inte räkna med. Det är slitna åldringar vars kroppar inte orkar mer när de blir svårt sjuka.. Okej, först och främst. En vanlig influensa blir också olika för alla. För vissa avtar febern, men den kan även bli värre. Låt mig citera Wikipedia: Efter tre till fem dagar avtar oftast febern. Om febern kommer tillbaka eller kvarstår är det sannolikt komplikationer i form av bakteriella angrepp av streptokocker eller pneumokocker. De ger ofta symptom i form av lunginflammation och problem med mage och tarmar. Så, jag gissar att när du skrev... Svinis är farligare. Folk får ju andningsproblem och behöver konstgjorda lungor! Verkar vara en helt vanlig influensa men som river sönder lungorna för några få. ... Så hämtade du bara det argumentet ur luften. En vanlig influensa kan också innebära att du måste ha konstgjorda lungor. Det handlar om att influensan i sin tur ger dig lunginflammation, något som både svininfluensa och vanlig influensa gör. Förr eller senare får du förstå att det inte bara är "slitna åldringar" som dör i vanlig influensa. Det dör 3000 människor i influensan varje år, här finns lite statistik... Om du scrollar ner kan du även se vilka åldersgrupper som drabbas: http://www.smittskyddsinstitutet.se/publik...-vecka-20-2008/ Där kan du tydligt se att människor i alla åldergrupper drabbas. Och som alltid så är det de redan sjuka eller de gamla som är de som stryker med. Svininfluensan ÄR inget undantag. Det ÄR de redan sjuka eller gamla som stryker med. --------- http://www.bt.se/nyheter/nytt-fall-av-svin...nga(1488369).gm Enligt Mäkitalo är det oklart var mannen, som har en lindrig astmaliknande sjukdom, har smittats. --------- http://www.dn.se/nyheter/sverige/livshotan...uensan-1.917689 Jag tänker inte ens citera titeln. GRAVID kvinna. Om 22-åringen nämns det inte så mycket, men jag har läst i andra artiklar att han blev av med svininfluensan men sedan drabbades av en lunginflammation som blev allvarlig. Jag kan bara gissa att han hade något slags lungproblem. Citerar artikeln: Utifrån erfarenheter från Storbritannien ligger dödligheten i svininfluensan runt 0,15 procent, att jämföra med den vanliga influensan där dödligheten är 0,5 procent Det finns ett uns av sanning i det du säger. Det sägs att svininfluensan lättare smittar de unga, men det betyder inte att det är mer dödligt för de unga om de får den. Det är förmodligen därför som dödligheten på den vanliga influensan är högre - eftersom att det är fler äldre som drabbas av den vanliga influensan är det fler som dör av den. En ung person som har vanlig influensa löper alltså större risk att dö än en ung person som har svininfluensan. Däremot löper en ung person större risk att över huvud taget smittas av svininfluensan jämtemot den vanliga influensan - men det gör inte svininfluensan mer dödlig. Är du med på skillnaden? -------- Ta dig nu samman för sjutton. Från början verkade det som att du trodde att svininfluensan var mycket farligare än vanlig influensa, men nu vill jag tro att du bara inte har haft någon aning om hurpass farlig vanlig influensa egentligen är. Redigerad 15 september, 2009 av Siana Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xersize Skrivet 15 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 september, 2009 Är ungefär lika rädd för svininfluensan som jag är för att Mars ska göra en deal med Jupiter och knuffa in oss i solen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 16 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 september, 2009 Nån som vet vad bieffekterna blir? Jag har ett svårt val det är så nämligen skolan ska vaccinera oss mot denna influensa och en lapp om det ska va inlämnad på fredag så jag undrar vad är bieffekterna? Min mammas chef säger att man får svår huvudvärk och att man mår illa sen kraftig huvudvärk. Sen att man vet inte hur detta vaccin blir om det kommer andra influensor om man tar andra sprutor mot sånt. Och skolsköterskan säger att man får bara en svullnad där man tar sprutan. Och det gjorde mig osäker nu om jag ska ta det eller inte. Morsan tycker jag ska inte ta sprutan så jag har det svårt att välja nu. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 16 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 september, 2009 Hör med en läkare.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 16 september, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 16 september, 2009 Hittade en tråd om bieffekterna. Ta det med en nypa salt. Jag är medveten om att det finns ett antal trådar om svininfluensan redan men det här är en informationstråd och kan gott och väl låsas om ni har lust sen. Det finns en hel del att läsa angående det här ämnet om man har tid och lust men de flesta brukar inte orka sätta sig och plöja igenom spaltmeter med text för att få reda på simpla ja- och nejsvar så jag gör det lite enklare för er. Svaret är; vaccinera er INTE och om obligatorisk massvaccinering införs - vilket är långt ifrån en omöjlighet - totalvägra och vidta åtgärder. Om ni bara ska besöka en enda sida, gå gärna in på www.theflucase.com Där beskrivs utförligt på vilket sätt vaccinet är giftigt och kan orsaka cancer, sterilitet, autism hos barn och total förlamning. Viktigt att observera är att _inga av de studier som gjorts har visat på att svininfluensa-vaccinet INTE har allvarliga sidoeffekter". Däremot finns det flertalet bevis på att det just gör det. I experiment har råttor som fått vaccinet blivit totalt nedbrutna och förlamade i hela kroppen. Sidoeffekterna hos människor kan uppstå lång tid efter att man fått det. Socialstyrelsen säger att trots att vaccinet ännu inte är godkänt kommer det användas i Sverige om politikerna efter den diskussion som just i detta nu pågår anser att det finns anledning att göra så. I USA, Australien och Storbritannien kommer obligatorisk massvaccinering bli aktuellt inom en snar framtid (i USA kommer det diskuteras och bestämmas inom en månad). Att vägra vaccination kommer vara kriminaliserat och "Police can use deadly force against these "criminal suspects"". Undersökningar i Storbritannien visar följande: 50 % av läkarna i UK kommer vägra ta vaccinet 35 % av sjuksköterskorna i UK kommer vägra ta vaccinet 50 % av människor i UK:s hälsobransch kommer vägra ta vaccinet 300 topp-neurologer i UK kommer vägra ta vaccinet Viktigast av allt: Även många av de som varit med och SKAPAT H1N1-vaccinet kommer vägra att ta det. Företaget som skapat vaccinet, har varit involverad i flera skandaler vid ett flertal tillfällen. Bland annat hade de 2006 en gigantisk bakteriell infektion i en av deras fabriker. All denna hysteri kring svininfluensan, diskussioner om obligatorisk massvaccinering, skattemiljoner som gått till att köpa in ett obeprövat ICKE godkänt vaccin till sverige, stora löpsedlar om dödsfall och hur man ska skydda sig mot den livsfarliga pandemin som kommer skörda offer som om det vore guds domedag... för en sjukdom som är MINDRE farlig än vanlig influensa. För mig är detta självklart, alla som värnar om sin hälsa och även sin personliga integritet bör vägra att vaccinera sig, men också sprida denna information vidare till människor som inte är mer insatta i debatten än vad aftonmediernas löpsedlar förmedlar. Överhuvudtaget är det mycket snett tänkt med vaccin. Vårt immunförsvar byggs upp långsiktigt genom att vi utsätter oss för sjukdomar och går igenom dem. Oavsett om vi skulle lyckas dra på oss svininfluensa innebär det för de allra allra flesta att man blir sängliggande 2-3 dagar med muskelvärk, hosta, feber och andra influensasymptom. Detta är snarare nyttigt för vår kropp. De som "uthärdar" detta har ett bra skydd inför nästa våg. Ta ansvar för er själva och förstå att den här frågan är högst politisk! Stora delar av forskar- och läkarvärlden är - som ni kan se av siffrorna ovan - extremt skeptiska mot influensavaccinet, det är på politisk nivå som detta diskuteras. Vi lever i en värld där det kan bli aktuellt med tvångsvaccinering (och om man vägrar - "deadly force"), samtidigt som de reglerar hur stor mängd vitaminer och mineraler vi får inta enligt lag. Informationen i det här inlägget kommer inte bara från www.theflucase.com utan från ett flertal pålitliga källor. Det är bara att hojta till så får ni källor på alla påståenden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 16 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 september, 2009 Hittade en tråd om bieffekterna. Ta det med en nypa salt. Om det där varit sanningen så hade det varit stora rubriker om detta, och vaccinet skulle självklart inte delats ut. Personen som skrev det där kan mycket väl vara en indoktrinerad israel som som av någon anledning är emot vaccinering och sprider osanningar forum. Jag tar varken principiell ställning för vaccin eller mot, eller för hur farlig influensan egentligen är, men jag anser att man måste lyssna på pålitliga källor och inte åsikter, rykten eller besserwissrar som det kryllar av i den här diskussionen och vill säga sitt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karl-Gunnar Skrivet 17 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 september, 2009 Mycket snack från Siana som verkar bestämt sig för att Svininfluensan inte är något alls att oroa sig för. Konstigt fenomen egentligen det här. Att det kryllar av såna här envisa personer som tror att de vet bäst på internet. I verkliga livet är de mycket mer sällsynta.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 17 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 september, 2009 Mycket snack från Siana som verkar bestämt sig för att Svininfluensan inte är något alls att oroa sig för. Konstigt fenomen egentligen det här. Att det kryllar av såna här envisa personer som tror att de vet bäst på internet. I verkliga livet är de mycket mer sällsynta.. Två i min klass har haft svininfluensan. Båda lever. Det räckte för att övertyga mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 17 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 september, 2009 Mycket snack från Siana som verkar bestämt sig för att Svininfluensan inte är något alls att oroa sig för. Konstigt fenomen egentligen det här. Att det kryllar av såna här envisa personer som tror att de vet bäst på internet. I verkliga livet är de mycket mer sällsynta.. ... and Siana wins by technical knockout! Att det, på internet, kryllar av såna' hära envisa personer som tror att de vet bäst. I verkliga livet är det mycket mer sällsynt... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 18 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 september, 2009 (redigerad) Mycket snack från Siana som verkar bestämt sig för att Svininfluensan inte är något alls att oroa sig för. Konstigt fenomen egentligen det här. Att det kryllar av såna här envisa personer som tror att de vet bäst på internet. I verkliga livet är de mycket mer sällsynta.. Jag vill inte på något sätt agera besserwisser och jag säger heller inte att svininfluensan inte är något att oroa sig för. Jag är ledsen om du har uppfattat det så, men allt jag försöker göra är att förklara för dig att svininfluensan inte är lika farlig som du verkar tro. Redigerad 18 september, 2009 av Siana Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eliizar Skrivet 18 september, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 september, 2009 Mycket snack från Siana som verkar bestämt sig för att Svininfluensan inte är något alls att oroa sig för. Konstigt fenomen egentligen det här. Att det kryllar av såna här envisa personer som tror att de vet bäst på internet. I verkliga livet är de mycket mer sällsynta.. Lika konstigt fenomen är att det fullt med muppar på internet... Svininfluensan är överskattad! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts