Illousion Skrivet 20 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2009 Guten tag. Allright, sitter som sagt på ett problem. Vi har två datorer här hemma, den ena har Vista home, och min har XP professional. Vista datorn är den som är kopplad till modemet, och jag är kopplad till routern. På min dator står det att jag är ansluten, men internet går ändå inte. Där nere fungerar det hur bra som helst, men när jag försöker gå in i routern via datorn så hittar den inte, blir bara sidan kan inte hittas. Så min fråga här, kan routern ha sagt upp sig? Eller har det något att göra med att jag har XP och den andra datorn har Vista? Och ja, det är rätt inkopplat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 20 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2009 Guten tag. Allright, sitter som sagt på ett problem. Vi har två datorer här hemma, den ena har Vista home, och min har XP professional. Vista datorn är den som är kopplad till modemet, och jag är kopplad till routern. På min dator står det att jag är ansluten, men internet går ändå inte. Där nere fungerar det hur bra som helst, men när jag försöker gå in i routern via datorn så hittar den inte, blir bara sidan kan inte hittas. Så min fråga här, kan routern ha sagt upp sig? Eller har det något att göra med att jag har XP och den andra datorn har Vista? Och ja, det är rätt inkopplat. Har ni ett sådant modem som har flera olika utgångar, för vissa kan vara till TV och telefoni. DOM kan inte användas som internet anslutning. Jag tror att du inte kan ha en dator inkopplad till modemt utan du måste ha både datorerna in kopplade till routern som är inkopplad till modemet. Är du med? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Illousion Skrivet 20 april, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 april, 2009 Har ni ett sådant modem som har flera olika utgångar, för vissa kan vara till TV och telefoni. DOM kan inte användas som internet anslutning. Jag tror att du inte kan ha en dator inkopplad till modemt utan du måste ha både datorerna in kopplade till routern som är inkopplad till modemet. Är du med? Jo då, i read you. Japp, vissa ska vara till TV och vissa ska vara till telefoni, men där sitter det rätt. Vi har fyra portar på både modem och router. I modemet har vi kopplat en ifrån telefonjacket, en nätverkssladd till datorn och en nätverkssladd till routern. I routern sitter den och min sladd. Sladden som går från modemet till routern sitter dock i port fyra på modemet och i WAN porten på routern. kan det vara felet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 20 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2009 Jo då, i read you. Japp, vissa ska vara till TV och vissa ska vara till telefoni, men där sitter det rätt. Vi har fyra portar på både modem och router. I modemet har vi kopplat en ifrån telefonjacket, en nätverkssladd till datorn och en nätverkssladd till routern. I routern sitter den och min sladd. Sladden som går från modemet till routern sitter dock i port fyra på modemet och i WAN porten på routern. kan det vara felet? Ja,Tror det är olika färger på modemets bak(?) och det är bara en SOM funkar till INTERNET. Dom andra är låsta till TV, Telefoni och andra extra tjänster. Pröva koppla in både datorerna i routern! Har ni möjligtvis ett ljusgrått ADSL+ modem? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Illousion Skrivet 20 april, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 april, 2009 Ja,Tror det är olika färger på modemets bak(?) och det är bara en SOM funkar till INTERNET. Dom andra är låsta till TV, Telefoni och andra extra tjänster. Pröva koppla in både datorerna i routern! Har ni möjligtvis ett ljusgrått ADSL+ modem? Hur kan jag koppla båda till routern? Modem, ett Zyxel P-660H Triple Play modem; http://www.gnetagalten.se/images/00036/0/zyxel-p-660h-triple-play-adsl2-modem.jpg Router, ett Zyxel P-320W Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 20 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2009 Modem, ett Zyxel P-660H Triple Play modem; http://www.gnetagalten.se/images/00036/0/zyxel-p-660h-triple-play-adsl2-modem.jpg Ååååhhh, samma Modem som jag har/hade Av erfarenhet så säger jag att det är bara en port som används till internet för datorer. Hur kan jag koppla båda till routern? Router, ett Zyxel P-320W Du har 2 nätverksladdar inkopplade i baken, alltså med routern kan du använda ALLA ingångar där bak. En sladd per dator Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 20 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2009 Mkay.... Telejack/Bredbandsuttag | v Router | v Allt annat Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 20 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2009 Hur kan jag koppla båda till routern? Telejack>Modem>Router>Datorer Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Illousion Skrivet 20 april, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 april, 2009 Nope, kopplar man båda till routern går det inte för någon av datorerna. Får nog ringa deras support och höra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 20 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2009 (redigerad) Nope, kopplar man båda till routern går det inte för någon av datorerna. Får nog ringa deras support och höra. Ja, då är det nog routern. Men du provade nartuligtvis alla utgångar? (som är för datorerna). Så det inte är en felande utgång. EDIT: Lyser LAN lampan för den datorn som inte har internet på routern?!??!?!?! Redigerad 20 april, 2009 av Alle090 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Joe Dirt Skrivet 21 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 21 april, 2009 Skaffa en switch då, om ett uttag fungerar så kan du koppla en switch till det uttaget, då har du fler uttag fast du använder 1... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Illousion Skrivet 25 april, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 25 april, 2009 Man måste inte "Berätta" för datorn med Vista att den ska sammarbeta med min dator? Och på XP fanns ju en guide för hur man konfigurerade ett hemnätverk, men var finns den på Vista? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 25 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2009 Släng vista och skaffa XP igen. Hade typ likadant problem med vistan med mitt nätverkskort och att den inte fick kontakt mellan åt och så. Ja fick iallafall inge guide för sånt här när ja hade vista. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 25 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2009 Förstår inte riktigt vad operativsystemen har med detta att göra, de kan ju lixom inte påverka varandra ett skit. Om problemet bara är internetanslutningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 25 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2009 (redigerad) Man måste inte "Berätta" för datorn med Vista att den ska sammarbeta med min dator? Och på XP fanns ju en guide för hur man konfigurerade ett hemnätverk, men var finns den på Vista? Hur menar du med samarbeta? Båda datorerna har inget med att ena inte får internet, dom behöver inte veta om varandra om inte du ska in på den motsattes dator och föra över filer. Men OS'et ska automatiskt lösa internet konflikter. Släng vista och skaffa XP igen. Hade typ likadant problem med vistan med mitt nätverkskort och att den inte fick kontakt mellan åt och så. Ja fick iallafall inge guide för sånt här när ja hade vista. NÄR DET GÄLLER NÄVERK, Då är Vista inget dåligt alternativ! Kom FAN inte och påstå att Vista hanterar nätverk sämre än XP! Då är du borta med vinden! EDIT: Tack E Redigerad 25 april, 2009 av Alle090 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 25 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2009 NÄR DET GÄLLER NÄVERK, Då är Vista inget dåligt alternativ! Kom FAN inte och påstå att Vista inte hanterar nätverk sämre än XP! Då är du borta med vinden! Det är det ju ingen som har gjort heller. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 25 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2009 Det är det ju ingen som har gjort heller. Gomennasai Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VenoM Skrivet 25 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2009 Nope, kopplar man båda till routern går det inte för någon av datorerna. Får nog ringa deras support och höra. Du måste gå in i routerns webbgränssnitt (192.168.1.1) och köra en Wizard som sätter upp ditt internet korrekt =) Släng vista och skaffa XP igen. Hade typ likadant problem med vistan med mitt nätverkskort och att den inte fick kontakt mellan åt och så. Ja fick iallafall inge guide för sånt här när ja hade vista. Haha, så Vista gör att hans router är felkonfad? Snälla... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Joe Dirt Skrivet 25 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2009 Släng vista och skaffa XP igen. Hade typ likadant problem med vistan med mitt nätverkskort och att den inte fick kontakt mellan åt och så. Ja fick iallafall inge guide för sånt här när ja hade vista. Har du en dator som klarar vista bra så är det ett skit bra operativ system, har du en mindre bra dator så ska man köra XP men fan heller att Vista är sämre än XP! Och som VenoM sade, Vista har inget med att hans router är sabbad... Isåfall, beskriv hur det kan göra det, är du snéll! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Illousion Skrivet 26 april, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 26 april, 2009 Alright, hittade en wizard, men vad ska det stå under Domain Name? http://img402.imageshack.us/img402/7346/wutnao.png Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts