ExploSive Skrivet 14 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 14 juni, 2009 scones *Bilder* Mums! Ser riktigt gott ut! Speciellt andra bilden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 15 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 juni, 2009 Påtal om scones, att grilla scones som pinnbröd är helt jävla sjukt gott! Dvs grilla det lindat runt en pinne på öppen eld Har tyvärr inga bilder Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 17 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2009 Inte bröd men bakelser! <3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 17 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2009 Inte bröd men bakelser! <3 Ååh! Vad är det på? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 17 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2009 Ååh! Vad är det på? Fyllningen är hälften after eight och hälften hallon. Som topping rörde vi ihop lite creamcheese och smör, dekorerade med strössel, M&Ms, bär och sojasprutgrädde! Sjukt gott! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 17 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2009 UMB Har du något recept till dina frallor som du känner för att dela med dig av? De ser verkligen himmelska ut och mitt bakinfall jag just fick säger mig att det är just de bullarna jag borde baka. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 17 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 juni, 2009 Apropå scones, visst är det gott men upplever ni också att man blir så fasligt mjölig i gommen/på tungan/på tandköttet? Och då menar jag superfinkornigt mjöl som lägger sig och sabbar smaklökarna totalt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 18 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2009 Apropå scones, visst är det gott men upplever ni också att man blir så fasligt mjölig i gommen/på tungan/på tandköttet? Och då menar jag superfinkornigt mjöl som lägger sig och sabbar smaklökarna totalt. joo, får också samma känsla av scones, tycker egentligen inte de är så goda. Pinnbröd! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 27 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 27 juni, 2009 (redigerad) UMB Har du något recept till dina frallor som du känner för att dela med dig av? De ser verkligen himmelska ut och mitt bakinfall jag just fick säger mig att det är just de bullarna jag borde baka. Javisst. 50 g jäst 50 g margarin 5 dl vatten 1 tsk salt 2 dl havregryn 5 dl rågsikt ca 7 dl vetemjöl Smält margarinet och låt svalna något. Rör i vattnet. När vätskan är fingervarm smulas jästen i. Tillsätt salt, havregryn, rågsikt och vetemjöl. Knåda degen tills den är blank och släpper från bunken, låt jäsa ca 30 minuter. Dela degen i 12 delar. Knåda till bullar och låt dem jäsa på plåt i ytterligare 30 minuter. Gräddas ca 10-12 minuter i 250 grader. Låt svalna under bakduk om du inte vill ha en hård skorpa. Har en plåt i ugnen atm! Redigerad 27 juni, 2009 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 28 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 juni, 2009 50 g jäst 50 g margarin 5 dl vatten 1 tsk salt 2 dl havregryn 5 dl rågsikt ca 7 dl vetemjöl Nej, men kanel. LÖGNER OCH FÖRTAL. BRÄNN HONOM/HENNE/DEN PÅ BÅL. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 28 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 juni, 2009 LÖGNER OCH FÖRTAL. BRÄNN HONOM/HENNE/DEN PÅ BÅL. Dumma frågor får dumma svar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 28 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 juni, 2009 Javisst. 50 g jäst 50 g margarin 5 dl vatten 1 tsk salt 2 dl havregryn 5 dl rågsikt ca 7 dl vetemjöl Smält margarinet och låt svalna något. Rör i vattnet. När vätskan är fingervarm smulas jästen i. Tillsätt salt, havregryn, rågsikt och vetemjöl. Knåda degen tills den är blank och släpper från bunken, låt jäsa ca 30 minuter. om man använder..öh annan jäst, torr-jäst, är det samma princip eller bör man ha i jästen i mjölet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 28 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 juni, 2009 Dumma frågor får dumma svar. Vilken dum fråga? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 28 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 juni, 2009 om man använder..öh annan jäst, torr-jäst, är det samma princip eller bör man ha i jästen i mjölet? Samma princip. Vilken dum fråga? Den om kardemumma. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 28 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 juni, 2009 Den om kardemumma. Det är väl inte direkt en dum fråga? Eller är den för simpel för din överlägsna hjärna? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 28 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 juni, 2009 Samma princip. Det är samma princip fast man gör annorlunda. 12-14g (ett paket) torrjäst motsvarar 50g vanlig jäst. Torrjäst bör jäsas på högre temperatur (45-50 grader). Det tar även längre tid än med vanlig jäst. Tips: används vanlig jäst. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 28 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 juni, 2009 Det är samma princip fast man gör annorlunda. 12-14g (ett paket) torrjäst motsvarar 50g vanlig jäst. Torrjäst bör jäsas på högre temperatur (45-50 grader). Det tar även längre tid än med vanlig jäst. Tips: används vanlig jäst. okej tack för det utfyllliga(?) svaret! ska försöka fixa lite vanlig jäst men i nödfall så vet jag att det finns torrjäst! bilder kommer nog upp nångång ikväll! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 28 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 juni, 2009 Det är väl inte direkt en dum fråga? Eller är den för simpel för din överlägsna hjärna? I allmänhet använder man inte kardemumma i matbröd... Jag förstår dock att frågan var lite skämtsam, vilket mitt svar också var. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 28 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 juni, 2009 I allmänhet använder man inte kardemumma i matbröd... Jag förstår dock att frågan var lite skämtsam, vilket mitt svar också var. En respons som 'Dumma frågor får dumma svar' ger dock synen av dig som en arrogant rökrocksbeklädd Bond-villain som sitter i en stor röd läderfotölj och pimplar diverse drinkar och skrockar åt de underlägsna hjältarna som kommer för att stoppa dina onda planer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 28 juni, 2009 Rapportera Share Skrivet 28 juni, 2009 En respons som 'Dumma frågor får dumma svar' ger dock synen av dig som en arrogant rökrocksbeklädd Bond-villain som sitter i en stor röd läderfotölj och pimplar diverse drinkar och skrockar åt de underlägsna hjältarna som kommer för att stoppa dina onda planer. No, Mr Mordos. I expect you to die. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts