felshoe Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 Jag kan. Jag har bestämt mig att sluta röka (rökt i 7 år), och snuset gör att det blir lättare eftersom jag inte vill sluta cold turkey. Det där är ganska farligt, faktiskt. Risken är ganska stor att du fastnar i snusträsket nu istället.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 16 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 april, 2009 Uh.. Fick prova en snus av en polare. Efter runt en timma var jag så nära att spy att jag var tvungen att kasta den. Blev helt likblek, knäsvag och snurrig i huvudet. Aldrig någonsin känt sån nikotin kick.. Håller mig till cigg när det är långa dagar i skolan, skönt att ta en på eftermiddagen. Var "glad" att du klarade en timma, jag blev sådär efter tjugo minuter.. Tror jag har skrivit om det på forumet, ska se om jag hittar... [...] Sen på bussen hem fick jag för mig att jag var taggad nog för att ta en snus. Det var najs i en kvart, sen började jag må dåligt. Trodde inte det berodde på den, men det msåte det ha varit. När vi någon kvart senare stannade vid Mc Donalds för att äta, hade det blivit mycket bättre, kände nästan inget alls. Men när jag skulle äta så tog det emot. Velade ett bra tag, men tillslut bestämde jag mig för att gå och vomatera, bara så att jag skulle kunna få i mig något. (Mat är nämligen det bästa jag vet). Kändes lite halvilla att gå ut och lägga en pizza vid ett träd där, men jag var fast beslutsam på vad jag skulle göra. Bara för att jävlas stod jag mittemot drive-in:en, när det hände. Jak er elak. Nåja, är ganska nöjd över min insats ändå. Eller nåt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 17 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 april, 2009 Det där låter väldigt märkligt. Att röka tobak ger ju nikotinkick mycket snabbare och kraftigare än att snusa.. och vem har snus inne i en timme? Nej du. Det är mer nikotin i snus än i cigaretter, men en cigarett röker du upp på fem minuter i runda slängar. Den mängd nikotin på den tiden ger dig ett större rus än med snus, medans en snus ger dig ett större nikotinrus över en längre tid. Jag kan själv få "niccokickar" av cigaretter om jag varmröker en cigg när jag är trött eller inte ätit på länge, medans jag inte fått nån av snus på flera år. Detta även om jag är trött/hungrig. Ang. fråga 2 så märker man direkt att du själv inte är snusare. Jag har inne mina snusar i minst två timmar, brukar gå upp mot tre timmar på jobbet. En timme är ganska lagom för "nybörjare", under timmen får du inte effekten av snuset och kan lika gärna skita i att snusa. Ser många som tar en snus för att sedan, tio minuter senare spotta ut den igen. Lätt gämförelse är att säga att du röker, men istället för att röka hela cigaretten tar du två-tre bloss och sen fimpar. Slöseri med pengar är vad det är. ---- T: Är aktiv snusare sedan tio~ år tillbaka. Sporaliskt snusande till en början, man fick sin dosa utköpt från någon som var över 18, sen var det att invänta fredagen då man tog ut den från sitt gömställe och snusa hjärnan av sig innan man skulle åka hem igen efter att ha varit ute och rännt på byn. Detta trappades upp vecka för vecka och året efter blev begäret får stort och det blev att berätta för föräldrarna och be dom ge deras medgivande att jag fick snusa i skolan (Yes sir, det var tvång annars beslagtogs dosan och föräldrarna blev uppringda). Första dosan vad Rapé vilket jag aldrig tyckt är ett gott snus. Gick över till Grov och varvade lite med General för att sedan gå över till General på heltid under en femårsperiod. Andra sorter har bollats fram och tillbaka men det blev alltid att gå över till General.. tills Lucky Strike kom. Snusade det i några månader men tröttnade snabbt på detta och gick då över till Tre Ankare, vilket jag snusar än idag och aldrig kommer att byta ifrån. Det har allt jag alltid önskat mig i ett snus. Doften, Smaken, rinnigheten. Så om TS vill byta snussort så rekomenderas Tre Ankare av hela mitt hjärta. Du kommer inte bli besviken. Får man även fråga hur gammal TS är? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Xazzi Skrivet 17 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 april, 2009 Det är mer nikotin i snus än i cigaretter, men en cigarett röker du upp på fem minuter i runda slängar. Den mängd nikotin på den tiden ger dig ett större rus än med snus, medans en snus ger dig ett större nikotinrus över en längre tid. Är nog det jag&kebab mådde så illa av. - Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
JSHC Skrivet 17 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 april, 2009 Är nog det jag&kebab mådde så illa av. - Troligtvis delvis det och delvis saften som jag antog att ni svalde. Snusar Rapé sen två år tillbaka, General och Kronan går också, men Rapé är favoriten Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 17 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 april, 2009 Ettan och Göteborgs Rapé vid långa kvällar framför datorn. Fast jag snusar aldrig offentligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 17 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 april, 2009 Har nog aldrig ens testat snus. +1. Ugh, snus luktar anus. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
emo Skrivet 17 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 april, 2009 Det där är ganska farligt, faktiskt. Risken är ganska stor att du fastnar i snusträsket nu istället.. Ja möjligheten finns ju men den är ganska liten eftersom jag inte är specielt förtjust i snus, inte som jag var med cigg när jag började (har snusat förut också) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 17 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 april, 2009 Nej du. Det är mer nikotin i snus än i cigaretter, men en cigarett röker du upp på fem minuter i runda slängar. Den mängd nikotin på den tiden ger dig ett större rus än med snus, medans en snus ger dig ett större nikotinrus över en längre tid. Jag kan själv få "niccokickar" av cigaretter om jag varmröker en cigg när jag är trött eller inte ätit på länge, medans jag inte fått nån av snus på flera år. Detta även om jag är trött/hungrig. Ang. fråga 2 så märker man direkt att du själv inte är snusare. Jag har inne mina snusar i minst två timmar, brukar gå upp mot tre timmar på jobbet. En timme är ganska lagom för "nybörjare", under timmen får du inte effekten av snuset och kan lika gärna skita i att snusa. Ser många som tar en snus för att sedan, tio minuter senare spotta ut den igen. Lätt gämförelse är att säga att du röker, men istället för att röka hela cigaretten tar du två-tre bloss och sen fimpar. Slöseri med pengar är vad det är. Jag vet att snus innehåller mer nikotin och vad jag skrev var att själva kicken blir starkare av cigg just eftersom det kommer på snabbare. Då är det väl bara jag som är mesig som inte klarar av när det börjar rinna ner vätska från snusen ner i munnen.. Usch. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
antepanteboy Skrivet 17 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 april, 2009 Har snusat i ungefär ett år. Fick min första snus (Tre ankare) av Ma__Cipriani, den jäveln sa åt mig att trycka på den och svälja allt när det rann. Total nybörjare som jag var så lydde jag hans råd. När jag sedan hade lagt ut den mådde jag så illa at jag inte kunde stå upp. Efter den incedenten testade jag aldrig mer att snusa förens våren 2008, då hade jag lite mer vetenskap om snus. Jag hade den inte inne lika länge och svalde inte så mycket. Jag fattade mer tycke för det och efter några veckor köpte en kompis min första dosa åt mig. General. Sen dess har jag snusat allt mellan himmel och jord. Men med den taskiga ekonomi jag har som student så har jag sedan några månader tillbaka snusat Kronan white. I början på månaden blir det oftast Ettan lös. Det går väl åt 8-9 dosor i månaden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 17 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 17 april, 2009 Jag vet att snus innehåller mer nikotin och vad jag skrev var att själva kicken blir starkare av cigg just eftersom det kommer på snabbare. Då är det väl bara jag som är mesig som inte klarar av när det börjar rinna ner vätska från snusen ner i munnen.. Usch. Fortfarande inte starkare, bara snabbare. Tillskillnad från cigg så kan du inte komma ifrån illamåendet med första snusen. Detta gör att du inte uppnår kickkänslan eftersom illamåendet tar överhand och du kommer aldrig ha inne din första snus i tillräckligt lång tid för att få ut dom riktigt feta kickarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
minigun Skrivet 27 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 27 april, 2009 Jag kan. Jag har bestämt mig att sluta röka (rökt i 7 år), och snuset gör att det blir lättare eftersom jag inte vill sluta cold turkey. Säg vad ni vill men även om nikotin inte är ett ordentligt beroende som andra droger är så blir åtminstonde jag invalid i skallen utan nikotin. Jag ligger på min första dosa efter sista ciggen och den har jag hållt 3 dagar nu och det är kanske hälften kvar. Jag ska fan bli hälsosam... till en viss gräns. Absolut inte meningen att tråden ska spåra ur nu till en helt annan diskussion.. men det där är så felaktikt att jag känner att det måste påpeka att: Det finns troligtvis inget beroende som är så svårt att bryta som ett nikotinberoende! Konsekvenserna av ett nikotinmissbruk är givetvis obefintliga i jämförelse med t.ex. ett heroinmissbruk. Men fysiskt, biologiskt, eller nåt, är det säkerligen svårare att bryta ett nikotinberoende än ett heroinberoende. Men det går såklart ändå, så kämpa på! Hoppas jag inte släckte hoppet om ett nikotinfritt liv Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 27 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 27 april, 2009 (redigerad) En gång i like 20-30 minuter, märkte ingenting och tyckte det smakade lika illa som det luktar. Så jag gav bort den. (Tyvärr pratar jag inte om en dosa nu) Alkohol var inblandat, det kändes bara som en grej jag ville pröva på. Ingen risk att jag stoppar in en sån i munnen igen. Det äckligaste med det är dock alla som tar upp dosan när man ätit klart i skolan... Redigerad 27 april, 2009 av Mathias Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
knurra Skrivet 27 april, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 27 april, 2009 En gång i like 20-30 minuter, märkte ingenting och tyckte det smakade lika illa som det luktar. Så jag gav bort den. (Tyvärr pratar jag inte om en dosa nu) Alkohol var inblandat, det kändes bara som en grej jag ville pröva på. Ingen risk att jag stoppar in en sån i munnen igen. Det äckligaste med det är dock alla som tar upp dosan när man ätit klart i skolan... Som jag! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 27 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 27 april, 2009 Yay, fyllde typ nyss 18 så jag ville utnyttja min myndighet ( ) och det fick bli en dosa snus. Det blev en snus på en vardag i skolan och då mådde jag dåligt så det spottades ut ganska snart. Bjöd även en invandrarklasskompis på en prilla. Han sprang ut från lektionen och spydde I lördags snusade jag upp typ halva dosan i samband med festen. Aldrig mer. Ekligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
antepanteboy Skrivet 27 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 27 april, 2009 Ska försöka ta ett uppehåll med nikotin nu, får se hur det går. Wish me luck! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 27 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 27 april, 2009 Jag har bett snusande kompisar om att få pröva då och då men jag har aldrig riktigt fastnat för det. Jag blir illamående Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
knurra Skrivet 29 april, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 29 april, 2009 Ska försöka ta ett uppehåll med nikotin nu, får se hur det går. Wish me luck! Lycka till mannen Själv sitter jag med en jävel under läppen nu och lyssnar på Kennet and the knutters Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
antepanteboy Skrivet 29 april, 2009 Rapportera Share Skrivet 29 april, 2009 Ska försöka ta ett uppehåll med nikotin nu, får se hur det går. Wish me luck! Blev som förväntat ingenting av det, 16 timmar efter min förra post köpte jag en ny dosa. Fail... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts