Jump to content

Mor min har fuckat upp min cd-läsare

kicken
 Share

Recommended Posts

Hur som helst. Min mor ville idag lyssna på lite italiensk musik på min dator. Problemet var att jag inte såg till henne när hon stoppade i skivan. Ja, hon stoppade in den upp och ner. Av någon anledning vill cdn inte komma ut längre och när jag klickar på knappen som egentligen ska skicka ut det hör jag bara att datorn "försöker". Man hör hur den arbetar i c.a 1 sekund men sedan ger upp. Så, frågan är vad jag ska göra för att få ut den? Finns det inte någon funktion i WMP eller något liknande där man kunde klicka så att cdn åker ut? För datorn känner ju som sagt heller inte av att en cd sitter i. What to do?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det i skiva i alltså och släden vägrar åka ut?

För att mata ut skivan enkelt så går det att (i den här datorn) höger klicka på cd-läsaren och sedan 'mata ut' (eject).

Men om det är så att slägen har fastnat så kan du pröva knacka lite medel hårt på ch-läsaren (när den INTE arbetar).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Testa det här:

http://www.grc.com/wizmo/wizmo.htm

Ska du köra den manuella metoden, ha inte datorn igång.

Well. Jag förstår fram tills:

• Next, edit the shortcut's command (by right-clicking on the shortcut and choosing "Properties..."). Add one of the "command verbs" (shown below) to the end of the command line (after first adding a space character of course).

Hur menar dem exakt? Finns ingen "command line" så som jag ser det. Dessvärre tror jag att det ej kommer att fungera, men jag kan prova.

@Alle: Eject fungerar ej.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur menar dem exakt? Finns ingen "command line" så som jag ser det. Dessvärre tror jag att det ej kommer att fungera, men jag kan prova.

Gör en genväg till det programmet och så i koloumen 'mål'/'target' så kommer du se hela adressen till programmet, därefter skriver du in kommandot.

Te.x

Mål "c:\Wizmo.exe"

Du skriver

"c:\Wizmo.exe" open

Det ska mata ut skivan. Men om den inte matar ut via Windows själv så tror jag inte NÅGON mjukvara kan.

Pröva knacka på läsaren annars, ifall skivan har fastnat. Att dra ut släden tror jag inte är så bra då kugghjulen kan lossa. Men du kan ju försöka dra försiktigt.

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ens orka pilla med program och dylikt när det bara är att ta ett smalt långt föremål och trycka in i det mekaniska ejekthålet? Det krävs ganska stor kraft för det ska gå.

Jag provade med både ett gem och en knappnål i ejekthålet på min cd-läsare på laptopen och tog i rätt kraftigt, men den åker inte i. Är jag för feg eller med hur stor kraft ska den tryckas in?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade med både ett gem och en knappnål i ejekthålet på min cd-läsare på laptopen och tog i rätt kraftigt, men den åker inte i. Är jag för feg eller med hur stor kraft ska den tryckas in?

Svårt att beskriva hur hårt man måste trycka, 20 newton?

Men ett gem kan nog vara för klent, vad man gör är att snurra hela motorgrejen och utväxlingen i utmatningsmekanismen. Jag tror inte att du förstör något om du trycker lite till.. Edit: eller va? Är det en laptop, där behövs det nog inte alls mycket kraft eftersom de bara ploppar ut.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att beskriva hur hårt man måste trycka, 20 newton?

Men ett gem kan nog vara för klent, vad man gör är att snurra hela motorgrejen och utväxlingen i utmatningsmekanismen. Jag tror inte att du förstör något om du trycker lite till.. Edit: eller va? Är det en laptop, där behövs det nog inte alls mycket kraft eftersom de bara ploppar ut.

Ingenting har ploppat ut. Jag har använt ett starkt, smalt föremål. Ingenting händer. Frågan är hur fan det kan fucka upp allting genom att man placerar cd-skivan upp och ner. Jag funderar på att försöka liska ut den på något annat manér om det inte fungerar igen. Eller så får jag se över möjligheterna att skruva loss skiten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ingenting har ploppat ut. Jag har använt ett starkt, smalt föremål. Ingenting händer. Frågan är hur fan det kan fucka upp allting genom att man placerar cd-skivan upp och ner. Jag funderar på att försöka liska ut den på något annat manér om det inte fungerar igen. Eller så får jag se över möjligheterna att skruva loss skiten.

ÄR DET EN LAPTOP?!?!?

Det är en GRYM skillnad mellan vanliga 5.2 tum cd-läsare och slim laptop cd-läsare.

Om det är en laptop så kan skivan ha lossnat från släden och hakat sig. Så inget kommer ut, Det var därför jag nämde knacka på den lite hårt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor