Jump to content

Konstiga streck och frysningsproblem

MiRRe
 Share

Recommended Posts

Jo, nu är det så här. Att jag blev lite smått sugen att spela sims 2 nu ikväll så jag startar upp och så klart så har jag fått ett problem som jag hade tidigare, ska förklara.

Vi formaterade vår dator, för inte allt för länge sen ,tror i Dec/Jan något. Så jag installerade glatt mina sims 2 spel osv. Men det ville sig inte riktigt, det frös och gav konstiga färger på saker osv. Så jag uppdaterade grafik kortet och jag kommer faktiskt inte ihåg hur det löste sig den gången, men jag vet att jag installerade om alla vid ett tillfälle.

Sen nu så var problemet tillbaka, jag har drivrutiner från 09, och ändå händer samma saker. Det fryser, det kommer massa vita streck då och då, hela skärmen blinkar svart ibland. Men annars är det inga problem alls, bara i sims 2.

Någon som vet Varför detta händer? Verkar inte få rätt på det, håller på med en ominstallation (igen) Men jag kan inte hålla på om installera varje gång detta händer.

Så jag är väldigt tacksam för svar ifall någon skulle kunna veta varför det blir så där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, nu är det så här. Att jag blev lite smått sugen att spela sims 2 nu ikväll så jag startar upp och så klart så har jag fått ett problem som jag hade tidigare, ska förklara.

Vi formaterade vår dator, för inte allt för länge sen ,tror i Dec/Jan något. Så jag installerade glatt mina sims 2 spel osv. Men det ville sig inte riktigt, det frös och gav konstiga färger på saker osv. Så jag uppdaterade grafik kortet och jag kommer faktiskt inte ihåg hur det löste sig den gången, men jag vet att jag installerade om alla vid ett tillfälle.

Sen nu så var problemet tillbaka, jag har drivrutiner från 09, och ändå händer samma saker. Det fryser, det kommer massa vita streck då och då, hela skärmen blinkar svart ibland. Men annars är det inga problem alls, bara i sims 2.

Någon som vet Varför detta händer? Verkar inte få rätt på det, håller på med en ominstallation (igen) Men jag kan inte hålla på om installera varje gång detta händer.

Så jag är väldigt tacksam för svar ifall någon skulle kunna veta varför det blir så där.

1. Vilka drivrutiner? (nVidia eller ATI?)

2. Är kortet igen dammat, så det kanske blir för varmt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Vilka drivrutiner? (nVidia eller ATI?)

2. Är kortet igen dammat, så det kanske blir för varmt?

Det är Nvidia, och som sagt nyaste då.

Jag är så jäkla dåligt på allt som sitter i datorn, vet inte det kan vara som du säger, men hur ska jag då gå till väga. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är Nvidia, och som sagt nyaste då.

Jag är så jäkla dåligt på allt som sitter i datorn, vet inte det kan vara som du säger, men hur ska jag då gå till väga. :)

Öpnna dator lådan och kolla om det är mycket damm framför diverse fläktar som finns i, om s är fallet så blås bort det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Öpnna dator lådan och kolla om det är mycket damm framför diverse fläktar som finns i, om s är fallet så blås bort det.

Usch bara tanken på att öppna datorn, har aldrig gjort det hehe. Och sen vet jag inte ens hur jag gör, är det bara att lyfta? Vår är köpt som den är, alltså har jag aldrig sett under skalet eller försökt öppna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Datorn verkar inte speciellt gammal så att damm skulle göra det är en otroligt lite chans. Tror mer på drivrutinerna, att de är felaktiga. Kan kortet vara klockat från fabrik, ATIs klockade från fabrik hade samma fel som du beskriver

Du har rätt, vår dator är inte speciellt gammal. Och jag har idag tagit av, rensat från damm , men du har också rätt, damment kan inte ha orsakat det eftersom där var inte alls mycket.

Men hur går man tillväga om det är problemet som du säger?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara dessa spel som inte vill sig? Om det är så har det knappast att göra med överhettning utav grafikkortet utan snarare att göra med något i systemet. (Drivrutiner osv.)

Pröva att googla runt på problemen, brukar alltid finnas någon med samma problem.

EDIT: Såg att det bara var i sims2 nu. :rolleyes:

Redigerad av JSHC
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara dessa spel som inte vill sig? Om det är så har det knappast att göra med överhettning utav grafikkortet utan snarare att göra med något i systemet. (Drivrutiner osv.)

Pröva att googla runt på problemen, brukar alltid finnas någon med samma problem.

EDIT: Såg att det bara var i sims2 nu. :rolleyes:

Det konstiga är att det alltid liksom, flytet sjukt bra, som många andra spel. Men när datorn är liksom "tom" ny formaterad då vill det sig inte, det borde ju vara då det funkar som bäst. Drivrutinerna är från feb 09, hämtade nya igår till grafik kortet. Installerade om alla sims och idag verkar det lite bättre, men vågar inte säga för mycket än. Har i alla fall som sagt dammsuget lite, tagit bort dammet inuti osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor