Jump to content

Ny datorfläkt

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Hilfe!

Jag vet absolut noll om datorfläktar, jag vet inte ens vilken det är som låter. Men jag gissar att det är chassifläkten, om den heter så. Tror inte att det är processorfläkten iallafall. Ingen mening med att jag sitter och skriver saker jag inte kan nåt om, så se själva.

Vad behöver man göra? Vad behöver ni veta? Hur mycket kan det landa på?

:angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dell :)

Du kan ju testa att öppna sidan och låter datorn som in i helvete så tryck på/stanna fläkten med fingret. Då får du veta om det är den eller ej. Är det den så köp en ny 80/120 fläkt och montera'

edit: Jag köpte en extra fläkt btw, liten skitgrej som alltid låter typ så fast mycket värrre i nån minut sen tystnar den.. osäker varför :/

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dell :)

Du kan ju testa att öppna sidan och låter datorn som in i helvete så tryck på/stanna fläkten med fingret. Då får du veta om det är den eller ej. Är det den så köp en ny 80/120 fläkt och montera'

Vad kostar såna då, och vad ska man tänka på när man köper dem? Märke, modell, fabrikat...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kostar såna då, och vad ska man tänka på när man köper dem? Märke, modell, fabrikat...

Det som kan vara värt att titta på är

Storlek/tjocklek (mm) Till exempel 120/25 (alltså 120 mm fläkt)

Luftflöde (cfm) Till exempel 49,21 (Hur pass "bra" den blåser)

Ljudnivå (dBa) Till exempel 22,5 (Och hur mycket det väsnas, runt 20 dBa är lagom)

Kontakt 3pin och 4pin (det är väl ganska standard på alla, men ändå..)

Rotationshastighet (rpm) Till exempel 1200 (hur snabbt den snurrar, ljudnivå och rotationshastighet hänger ihop)

Vad gör fläkten? Blåser eller suger? För om den ska suga så måste du komma ihåg att ha filter.

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s355...o=produkt_betyg

Ganska säker på att det är 120mm fläkt du ska ha så.. Egentligen är det viktigaste luftflödet tillsammans med ljudet, liten balansgång där..

Skulle nog satsa på dom två som har bäst omdöme (Noctua NF-P12 / Scythe Slip Stream) beroende på vad du vill betala

Kontrollmät hur stor din fläkt är först ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad behöver man göra? Vad behöver ni veta? Hur mycket kan det landa på?

Allt som behövs egentligen är att du testar stoppa alla fläktar för sig och se när det slutar väsnas, då vet man vilken som ska bytas ut.

sen mäter du fläkten, och köper in en ny i samma mått. Jag skulle tippa på 100-200 spänn max.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit inne i en sådan, Din chassi fläkt 'agerar' som CPU fläkt. Öppna och kolla så att inte fläkten inte går emot kylflänsen.

Tror det var en 92mm i den jag rotade i

Sitter i en liten låda som man kan lyfta upp va? Har nämligen en likadan dator som jag gör diverse skit på, och när jag skulle öppna den så var det en grön låda som agerade tunnel åt processor/chassifläkten!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter i en liten låda som man kan lyfta upp va? Har nämligen en likadan dator som jag gör diverse skit på, och när jag skulle öppna den så var det en grön låda som agerade tunnel åt processor/chassifläkten!

Jepp, Och i denna lilla gröna skydds låda så finns en kylfläns om jag inte minns fel :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor