Jump to content

Neuropsykiatriska diagnoser

Alle090
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 78
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Min lillebror (som är två år yngre än mig) fick för dryga halvåret sen diagnosen ADHD, någonting jag har haft på känn i flera år. Lider verkligen med honom eftersom han i alla år har betraktats som en "vanlig elev" och inte kunnat få den hjälpen i skolan som han verkligen behövde. Det resulterade i att han gång på gång gick in i väggen för att han aldrig lyckades med någonting. Jag förstår till fullo varför han under flera års tid har velat stanna hemma från skolan ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att jag har/är i skiten att jag önskar att folk kunde ha hittat det tidigare, så jag hade fått bättre hjälp tidigare.

Absolut, är du nu ett barn som behöver extra stöd i skola så skall du ha det. Problemet börjar nu allt mer uppmärksammas, villket är ett stort steg framåt.

Allt för att underlätta din skolgång. Det är precis det som är poängen. men du skall inte skylla det på en sjukdom. Du har svårigheter i ditt liv och då skall man få det stöd man behöver.

Men många använder sin stämpel till att ursäkta dåliga betyg eller inte vågar sig på saker för "jag klarar det ändå inte för jag har det och det". och det är fel. man klarar allt, precis som alla andra, bara man får den hjälp man behöver och har rätt till.

Samma sak är det åt andra hållet, många dum förklarar många barn bara för att de har de här sakerna. "nä det kan man inte kräva av honom för han har det och det". Kraven skall aldrig sänkas för adhd barn. Aldrig.

Nej, jag tror inte det finns barn med adhd, jag tror att det finns barn med särskilda behov. Men vill man nu kalla dessa särskilda behov för adhd, så gör det.

Men låt oss säga att du bär den här stämplen, att du är ett "adhd barn" Vad innebär det för dig? Innebär det att du inte kommer att kunna läsa på universitet, eller ursäktar det ett udda uppförande från dig? Vart vill du uppnå med denna stämpel?

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Naturligtvis undrar jag om du anser att medicinen mot ADHD/ADD gör de drabbade till slöa kollin som inte kan hänga med i skolan.

Inte bokstavligt talat, men ja.

Man skall vara väldigt restriktiv till mediciner. Det är något som skall användas så lite som möjligt. Istället för att ge mediciner till barn, kan man ge dem det stöd som behövs i skolan. Långt mer effektivt.

Jag vill förtydliga en sak då jag har en förmåga att bli något otydlig. Jag förnekar inte att de problem och beteende som "adhd" medför inte existerar, jag förnekar begreppet "adhd". Mot alla principer jag har att stoppa in folk i fack. Barn, och barn med särskilda behov

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte bokstavligt talat, men ja.

Man skall vara väldigt restriktiv till mediciner. Det är något som skall användas så lite som möjligt. Istället för att ge mediciner till barn, kan man ge dem det stöd som behövs i skolan. Långt mer effektivt.

Har för mig de finns nått naturläkemedel som fungerade ungefär likadant som annan medicin för detta, stämmer det? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig de finns nått naturläkemedel som fungerade ungefär likadant som annan medicin för detta, stämmer det? :)

De jag känner till är någon form av oljetablett/kapsel som innehåller nått ämne som skall ge en lugnande effekt. Var ganska verkningslös, men det finns antagligen andra sorter med.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut, är du nu ett barn som behöver extra stöd i skola så skall du ha det. Problemet börjar nu allt mer uppmärksammas, villket är ett stort steg framåt.

Allt för att underlätta din skolgång. Det är precis det som är poängen. men du skall inte skylla det på en sjukdom. Du har svårigheter i ditt liv och då skall man få det stöd man behöver.

Ja, det uppmärksamms, men inte nog snabbt pga. människor som du. Och vadå 'skylla det på en sjukdom'? Det är självklart jag kan skylla det på en sjukdom, tror du jag kan stänga av och på symptomerna eller? Jag har indeed svårigheter i mitt liv, men det beror mycket på ADDn, för att du har inte en aning om vilken press jag ligger med efter skolan pga. det här. Jag får stöden jag behöver utanför skolan, men det ändrar ändå inte att jag har en diagnos som är ett konstant ting.

Men många använder sin stämpel till att ursäkta dåliga betyg eller inte vågar sig på saker för "jag klarar det ändå inte för jag har det och det". och det är fel. man klarar allt, precis som alla andra, bara man får den hjälp man behöver och har rätt till.

Här visar du bristande kunskaper igen. Folk med diagnoser har fått sin diagnos av en anledning. Tror du att t.ex. en person som har MS verkligen skulle riskera att bli tretton gånger sämre genom att t.ex. vara med i ett maraton? Man 'ursäktar' det av en anledning. Det är skillnad om personen i fråga inte har t.ex. ADHD men det finns en misstanke och en lärare har sagt något angående det men egentligen inte har det - och skyller på ADHDn för dåliga betyg. Men har man på papper att man har koncentrationssvårigheter, svårt att sitta still osv, då är det väl ändå rätt okej om man ursäktar sig på det? Liksom, oavsett vad du har för syn på 'problembarn' så får man fortfarande lov att ursäkta en del av t.ex. de dåliga betygena pga. en diagnos. Jag tror inte du har insett faktumet att, om problemet inte är hittat vid en riktigt, riktigt tidig ålder, så är chanserna att man kan få 'bort' problemet enbart genom att hjälpa någon i princip 0%.

Samma sak är det åt andra hållet, många dum förklarar många barn bara för att de har de här sakerna. "nä det kan man inte kräva av honom för han har det och det". Kraven skall aldrig sänkas för adhd barn. Aldrig.

Så, om ett barn har autism, så tycker du att barnet med autism ska gå upp och hålla en 5 minuters muntlig bokredovisning precis som alla andra i klassen?

Nej, jag tror inte det finns barn med adhd, jag tror att det finns barn med särskilda behov. Men vill man nu kalla dessa särskilda behov för adhd, så gör det.

Åter igen, det finns fysiska bevis till att såna här tillstånd finns till. Och de har särskilda behov, men man ger syndromet ett namn, så det blir lättare att säga det, och komma ihåg. Det är samma sak som att du kallar champinjoner för champinjoner istället för svamp. Det är så du ska kunna hålla reda på de olika svamptyperna. I det här fallet så säger man ADHD istället för 'speciellt behov' för att det finns olika barn med olika speciella behov. Och alla behöver olika, därav så kan man sätta 'stämpeln' ADHD så man vet vad just det barnet behöver för speciellt stöd.

Men låt oss säga att du bär den här stämplen, att du är ett "adhd barn" Vad innebär det för dig? Innebär det att du inte kommer att kunna läsa på universitet, eller ursäktar det ett udda uppförande från dig? Vart vill du uppnå med denna stämpel?

Iofs har jag ADD, men ändå ett exmpel. Det innebär för mig att jag vet att jag kommer kunna få specifik hjälp från sjukhus angående att söka jobb och hitta jobb som passar mig specifikt. Jag kan läsa på universitet precis som alla andra, men kommer ha fler svårigheter än andra att studera, och det ursäktar endast de sakerna som passar in på min diagnos. Jag kan inte begå t.ex. brott och skylla på min diagnos.

Vart vill jag uppnå med min stämpel? Den frågan får mig att undra, har du något personligt mot folk med en diagnos? För att du verkar rätt hostil mot tanken att diagnoser får namn, eller något.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej mordos, du kan inte skylla dina dåliga betyg på adhd. En med adhd kan få lika bra betyg i skolan som vilken elv som helst. Bara personen i fråga får den hjälp han eller hon behöver.

Har du den attityden så kommer du får det ganska svårt. Du sätter dig i en offerposition. "jag har dåliga betyg för jag har adhd. Buhu jag kan inte läsa vidare eller få det jobbet jag vill ha pga min dåliga betyg".

Du får kämpa hårdare än andra då. Så är det bara. Vissa har lätt för att lära, andra har svårare. Jag har själv svårt med att plugga. Får läsa dubbet så mycekt som andra när jag pluggar pga mina svårigheter. men jag sitetr inte och gnäller på det och lägger skulden på sjukdomar. Jag tar den hjälp jag behöver, får längre tid på prov eller vad det nu kan vara.

"hitta jobb som passar mig specifikt." Där dumförklarar du dig och sätter dig i en offerposition. Du måste ha ett speciellt jobb för du klarara inte av vilket jobb som helst.

Bullshit, klart du gör. Bara du får den hjälp du har rättighet att få. Du kan börja jobba på bank, kan du inte räkna så får du lösa det genom att använda miniräknare. Skall du bara acceptera att du inte kan få firheten att välja vilket jobb du vill? Du skall bara få välja jobb som är lättare.

Höj dina krav och sluta vara ett offer...

"Så, om ett barn har autism, så tycker du att barnet med autism ska gå upp och hålla en 5 minuters muntlig bokredovisning precis som alla andra i klassen?"

Absolut. Det skall han göra. Behöver personen mer tid på sig får han hålla ett föredrag i en timme om det är så. Han kanske behöver tala sakta eller ta en pause under redovisningen. Eller han kanske behöver hjälp med att hålla reda på papprena, då får någon hjälpa honom där framme. Men han skall ha samma krav på sig som alla andra.

Han skall få redovisa utifrån sina förutsättningar, inte slippa för han har autism. Fattar du hur jag menar?

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känns tyvärr att diskussionen går runt en del i cirklar. Vice kan inte ge Mordos en diagnos eller säga att han kan göra eller inte göra specifika saker eftersom han inte känner honom och helt vet om hans individuella svårigheter, och Mordos kan egentligen inte säga emot Vice eftersom han inte varit närvarande vid Vices tidigare erfarenheter...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känns tyvärr att diskussionen går runt en del i cirklar. Vice kan inte ge Mordos en diagnos eller säga att han kan göra eller inte göra specifika saker eftersom han inte känner honom och helt vet om hans individuella svårigheter, och Mordos kan egentligen inte säga emot Vice eftersom han inte varit närvarande vid Vices tidigare erfarenheter...

Du har rätt i att vi inte kommer någonstans. Men jag vill påpeka att jag vill inte sätta en diagnos på honom. Jag vill bara få fram min åsikt som är att man nu för tiden stämplar och ger ungar mediciner hej vilt istället för att ge dem den hjälp de behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

PÅ tal om special barn, är det bara jag eller avskyr ni också när nog säger typ 'problembarn' eller 'sär' (särklass, särbarn).

Oftas så vet man själv att man är udda, men samtidigt så irriterar det mig att andra (lärare som elev) säger sådana saker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

PÅ tal om special barn, är det bara jag eller avskyr ni också när nog säger typ 'problembarn' eller 'sär' (särklass, särbarn).

Oftas så vet man själv att man är udda, men samtidigt så irriterar det mig att andra (lärare som elev) säger sådana saker.

Det är det jag inte gillar. Att man stoppar in folk i fack.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"hitta jobb som passar mig specifikt." Där dumförklarar du dig och sätter dig i en offerposition. Du måste ha ett speciellt jobb för du klarara inte av vilket jobb som helst.

Bullshit, klart du gör. Bara du får den hjälp du har rättighet att få. Du kan börja jobba på bank, kan du inte räkna så får du lösa det genom att använda miniräknare. Skall du bara acceptera att du inte kan få firheten att välja vilket jobb du vill? Du skall bara få välja jobb som är lättare.

Skulle vara intressant att veta närmare vilka "rättigheter" du syftar på.

"Så, om ett barn har autism, så tycker du att barnet med autism ska gå upp och hålla en 5 minuters muntlig bokredovisning precis som alla andra i klassen?"

Absolut. Det skall han göra. Behöver personen mer tid på sig får han hålla ett föredrag i en timme om det är så. Han kanske behöver tala sakta eller ta en pause under redovisningen. Eller han kanske behöver hjälp med att hålla reda på papprena, då får någon hjälpa honom där framme. Men han skall ha samma krav på sig som alla andra.

Han skall få redovisa utifrån sina förutsättningar, inte slippa för han har autism. Fattar du hur jag menar?

Håller inte alls med om det där. Ett system där en skolklass på säg 20 ungar ska sitta och vänta på att en eller två långsamma klasskamrater blir färdiga med sina uppgifter eller förstår olika sammanhang blir snabbt onödigt ineffektivt och dyrt. Istället borde man börja våga indela skolor och klasser enligt elevernas skolframgång/ämnesframgång för att bättre kunna anpassa och effektivisera undervisningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vara intressant att veta närmare vilka "rättigheter" du syftar på.

Ni skall jag inte säga för mycket då det var ganska länge sedan jag läste lagarna om detta.

Men det finns lagar som säger att du har rätt till saker saker som underlättar din arbetssituation. Skulle vilja ta ett ex. här men jag känner att jag har svårt att hitta ett passande exempel just nu.

Det är helt enkelt så att du inte får bli diskriminerad pga av ett handikapp. Söker du ett jobb som du klarar av bara du får den utrustning du behöver, så skall du få konkurrera om jobbet på samma villkor som alla andra.

Vi säger att det söks en receptsionist, om du har en synskada är arbetsplatsen skyldiga att fixa fram specialdatorer, stolar etc för att du skall kunna klara av arbetet.

Håller inte alls med om det där. Ett system där en skolklass på säg 20 ungar ska sitta och vänta på att en eller två långsamma klasskamrater blir färdiga med sina uppgifter eller förstår olika sammanhang blir snabbt onödigt ineffektivt och dyrt. Istället borde man börja våga indela skolor och klasser enligt elevernas skolframgång/ämnesframgång för att bättre kunna anpassa och effektivisera undervisningen.

Då är du genast inne på att ha en A klass och en B klass.

Hur du än lägger fram det kommer de i B-klassen att ses som dummare än de i A-klassen. Vad blir sedan nästa steg? Att dela upp folk under gymnastik lektionerna, feta och slöa i en grupp och smala och fysiskt starka i en annan? Man kan ju dra det hur långt som helst egentligen.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då är du genast inne på att ha en A klass och en B klass.

Hur du än lägger fram det kommer de i B-klassen att ses som dummare än de i A-klassen. Vad blir sedan nästa steg? Att dela upp folk under gymnastik lektionerna, feta och slöa i en grupp och smala och fysiskt starka i en annan? Man kan ju dra det hur långt som helst egentligen.

Jag ser inget dåligt med detta, förutom att dom själva kan ha ett smått "hat" emot varandra, häldre jobbar man med nån som har samma kunskaper som en själv än med ett jävla retard.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor