Jump to content

Ny processorfläkt

RavenE
 Share

Recommended Posts

Jag har börjat störa mig på ljudet från min processorfläkt, så jag är på jakt efter en ny och tyst fläkt helt enkelt.

Eftersom jag är helt oteknisk vad det gäller att montera och se till att sakerna passar i en dator så frågar jag här.

Tips på processorfläktar som passar till min Intel Core 2 Duo E4000-processor? :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Billigast och sämst, men ordentligt prisvärd: Arctic Cooling Freezer 7 Pro

Mycket bra kylare, riktigt prisvärd: Xigmatek Achilles S1284

Ytterliggare lite bättre än ovanstående: Zerotherm Nirvana NV120

Bäst och dyrast: Noctua NH-U12P

Jag sätter mina fem öre på att du inte överklockar och då räcker AC Freezer 7 Pro. :teehee:

Edit: Skaffa fläktstyrning (exempelvis Zalman Fanmate 2) för att säkerställa att kylaren inte bestämmer varvtalet själv. Grejen med dyrare kylare är att du kan köra fläktarna på lägre varvtal utan att processorn blir varm.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Billigast och sämst, men ordentligt prisvärd: Arctic Cooling Freezer 7 Pro

Den hade ju fått rätt bra omdömen, och väldigt billig...

Grejen med dyrare kylare är att du kan köra fläktarna på lägre varvtal utan att processorn blir varm.

...men det tål att tänkas på. :hmm:

Och du har rätt i att jag inte kommer att överklocka eller sådant.

Enligt SpeedFan körs fläkten just nu på ~2110rpm (100%), om jag har datorn på över natten så brukar jag dra ner hastigheten till 70% (~1700rpm) och det är ett alldeles lagom ljud då. Törs man köra på den hastigheten till vardags också, och höja när jag ska spela eller så?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och du har rätt i att jag inte kommer att överklocka eller sådant.

Enligt SpeedFan körs fläkten just nu på ~2110rpm (100%), om jag har datorn på över natten så brukar jag dra ner hastigheten till 70% (~1700rpm) och det är ett alldeles lagom ljud då. Törs man köra på den hastigheten till vardags också, och höja när jag ska spela eller så?

Vet inte alls hur originalkylaren presterar. Du kan ladda ner Core Temp och logga temperaturen medan du spelar för att efteråt kolla upp den.

En bit ned på denna sida har du en lista över hur tysta ett antal kylare är. "Xigmatek HDT-S1283" är i princip samma kylare som S1284 som jag länkade till. Freezer 7 Pro finns också med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste bara inflika att det var värst va billigt det var med kylning ändå.

Jag menar den "dyraste" gick ju inte på mycket mer än 500 spänn så om jag vore du så skulle jag lägga ner de extra kronorna då jag vet hur störande det kan vara med en bullrig fläkt :teehee:

Redigerad av Plaisir
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte alls hur originalkylaren presterar. Du kan ladda ner Core Temp och logga temperaturen medan du spelar för att efteråt kolla upp den.

Körde en liten stund med GTA IV, mestadels bilkörning + skjutning:

Måste bara inflika att det var värst va billigt det var med kylning ändå.

Jag menar den "dyraste" gick ju inte på mycket mer än 500 spänn så om jag vore du så skulle jag lägga ner de extra kronorna då jag vet hur störande det kan vara med en bullrig fläkt :teehee:

True, får se hur det blir.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Körde en liten stund med GTA IV, mestadels bilkörning + skjutning:

Är det där 70 % alltså? Om du inte vill ha fläkten på 100 % när du spelar så bör du byta kylare. 75ºc i ett spel är ett ganska trist resultat. Min överklockade quadcore gick inte ens upp i 60ºc när jag belastade alla fyra kärnor till 100 % i 15 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Är det där 70 % alltså? Om du inte vill ha fläkten på 100 % när du spelar så bör du byta kylare. 75ºc i ett spel är ett ganska trist resultat. Min överklockade quadcore gick inte ens upp i 60ºc när jag belastade alla fyra kärnor till 100 % i 15 minuter.

Där hade jag fläkten på 100%, vilket jag alltid har förutom när datorn står på över natten.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Liten kross fråga:

1. Din budget?

2. Hur känner du med att montera en själv? Med en enkelt CPU kylning så behöver du INTE ta ut moderkortet, med mer avancerade CPU kylningar så måste du kanske skruva på en platta bak på moderkortet (Allt beror ju på chassi förstås).

BTW: Har du haft den nuvarande fläkten länge??? Isåfall måste du skaffa termo pasta...

EDIT: Kan ju vara dålig termopasta/ingen pasta ALLS som gör så att du också får dåliga resultat!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Liten kross fråga:

1. Din budget?

2. Hur känner du med att montera en själv? Med en enkelt CPU kylning så behöver du INTE ta ut moderkortet, med mer avancerade CPU kylningar så måste du kanske skruva på en platta bak på moderkortet (Allt beror ju på chassi förstås).

BTW: Har du haft den nuvarande fläkten länge??? Isåfall måste du skaffa termo pasta...

EDIT: Kan ju vara dålig termopasta/ingen pasta ALLS som gör så att du också får dåliga resultat!

1. Ptja.. inte för dyrt. :teehee: Men upp mot 500 kan jag gå iaf. Över 1000 tror jag inte jag lägger ut.

2. Vill helst slippa ta ut moderkortet. Liksom.. bort med gamla fläkten och dit med den nya + pastan.

Den nuvarande har suttit där sen jag köpte datorn = September förra året.

Pastan har jag ingen aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Freezer 7 Pro med, presterar emellertid skräp...

Mitt moderkort klockar ner min processor när den inte används. Min Q9550 nerklockad till 2gHz idlar på 45-50 grader. Detta med fläkten på standardhastighet...

Har förmodligen applicerat kylpastan dåligt eller liknande, ska bara orka göra om det någon dag. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Freezer 7 Pro med, presterar emellertid skräp...

Mitt moderkort klockar ner min processor när den inte används. Min Q9550 nerklockad till 2gHz idlar på 45-50 grader. Detta med fläkten på standardhastighet...

Har förmodligen applicerat kylpastan dåligt eller liknande, ska bara orka göra om det någon dag. :mf_doof:

Varför köpte du den då? Kör med intel orginal ligger på 32 grader idle. Med fläkten på 1600rpm.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor