Jump to content

Köpa ny tv, LCD !

DizzY
 Share

Recommended Posts

Ja det är så att jag får snart min första lån på min oblitoriska praktikplats :naughty: kommer få ca 8000 i månaden så tänkte slå till på att köpa en ny tv nu när pengarna kommer finnas! :lol:

jag vill ha en LCD-tv som funkar bra med ps3 och har bra bild. 32"-37". och högst 5000:-

några råd? :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är så att jag får snart min första lån på min oblitoriska praktikplats :) kommer få ca 8000 i månaden så tänkte slå till på att köpa en ny tv nu när pengarna kommer finnas! :teehee:

jag vill ha en LCD-tv som funkar bra med ps3 och har bra bild. 32"-37". och högst 5000:-

några råd? :D

Varför köpa en billig (och oftast dålig) TV? En TV är något man kommer ha en mycket lång tid, så det är bättre att spara lite mer pengar istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför köpa en billig (och oftast dålig) TV? En TV är något man kommer ha en mycket lång tid, så det är bättre att spara lite mer pengar istället.

jag har sett många TV-apparater för en 5000:- som varit jävligt bra!? gäller att leta bra bara..

plus har jag inte mer att lägga ut, behöver pengar till annat.. och jag sitter på en tjockis tv nu så vad som helst dödar den typ :teehee:

Upplösningen på TVn.

1366x768 (eller i vissa fall 1280x720, som är den egentliga upplösningen) = HD-Ready

1920x1080 = Full-HD

e det de som kallas 720p?

och full HD är 1080p? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jag har sett många TV-apparater för en 5000:- som varit jävligt bra!? gäller att leta bra bara..

plus har jag inte mer att lägga ut, behöver pengar till annat.. och jag sitter på en tjockis tv nu så vad som helst dödar den typ :teehee:

e det de som kallas 720p?

och full HD är 1080p? :)

Du kan inte få något över 32" för under 5000;- som är bra.

Hade själv en gammal Telefunken från tidigt 80-tal och gick över till en 40" Bravia. Där har du en BRA tv.

Och som du säger, 720p är 1280x720 upplösning, vilket är HD och därför TV med HD Ready.

1080p är Full HD och då är TVän märkt med Full HD.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte få något över 32" för under 5000;- som är bra.

Hade själv en gammal Telefunken från tidigt 80-tal och gick över till en 40" Bravia. Där har du en BRA tv.

Och som du säger, 720p är 1280x720 upplösning, vilket är HD och därför TV med HD Ready.

1080p är Full HD och då är TVän märkt med Full HD.

Men kan man inte hooka någon skön kabel så det blir 1080p om man har en HD Ready

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men kan man inte hooka någon skön kabel så det blir 1080p om man har en HD Ready

Durgha.. nej. Antingen är panelen i tv:n 1366x768 (HD Ready) eller så är den 1920x1080 (Full HD).

Om man har en tv med 1920x1080-panel kan det dock hända att någon kabelanslutning inte klarar 1920x1080, exempelvis VGA.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

fan den ser riktigt nice ut! antar att den är bara HD-ready, och inte Full-HD?

men det skiter jag i faktiskt, det är mkt bättre än min fetto-tv som är 28".

så en 32" LCD skulle sitta riktigt fint! :naughty:

:mellow:

haha, ja detta fatta inte jag heller !! :( vadå dubbla grafik kort?! i en teve!? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Full HD är en upplösning, inte en kvalitetsgaranti. :innocent:

Det är det inte alls. Det är en standard som en TV kan uppfylla genom att uppfylla de krav som finns för standarden i fråga.

Bland kraven finns bland annat krav på minst 1920x1080 pixlar.

Stell: Sant. Men jag tror inte att det finns någon FullHD-tv som är helt värdelös. Men det skulle det kunna göra rent teoretiskt.

Redigerad av minigun
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stell: Sant. Men jag tror inte att det finns någon FullHD-tv som är helt värdelös. Men det skulle det kunna göra rent teoretiskt.

Med den logiken finns det inte heller någon HD-ready som är "helt värdelös" (i det här sammanhanget "ej rekommenderad att köpa bara för att spara en tusenlapp").

Länk till kommentar
Dela på andra sidor