Jump to content

Grafikkorts-kylare

Adrian G
 Share

Recommended Posts

God natt! ( :wub: )

Nu är det såhär att mitt grafikkort har stört mig ganska länge nu med att det låter som ett tröskverk. Ganska varmt är det också. Så jag har sett efter lite och det verkar som folk har monterat av den stora fläkten som medföljer och satt dit betydligt smidigare sorter: 1 2

Hade någon konstig tanke innan att den satt där den skulle och skulle fortsätta med det :wub:

Nu har jag iaf bestämt mig, jag ska byta. Kom gärna med tips om det är något speciellt jag ska tänka på. :wub:

Så jag undrar om ni kan rekommendera någon bra kylare som är relativt billig (högst 500) och får plats i min dator.

Har ett Antec 900 chassi.

Ett MSI P45 moderkort där grafikkortet just nu nästan precis täcker över en av de små PCI-E portarna.

Mätte nyss och det var väl en 5,5 cm från grafikkortet till närmaste PCI kort

Har funderat på den här. Verkar ganska bra, vad tycker ni?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har hört otrligt mycket bra om Zalman VF900-CU (Länk 2)

Den är en rekomendation, har en kompis som har den. Lite höljudd men kyler bättre en stocken...

Passar inte 8800GTX. Står i alla fall inte med i listan på Zalmans hemsida.

---

Adrian: AC Accelero S1 står inte heller som kompatibel med 8800GTX. Den kan dock fortfarande fungera, kolla runt här, finns ritningar: http://www.arctic-cooling.com/catalog/prod...=2_&mID=105

Accelero S1 är för övrigt ett riktigt bra val, om du har plats för den och en 120 eller 140 mm fläkt.

Denna är kompatibel och du slipper köpa fläktar: Arctic Cooling Accelero Xtreme 8800 (Prisjakt)

Också kompatibel, men du behöver fläkt: Thermalright HR-03 Plus (Prisjakt)

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Denna är kompatibel och du slipper köpa fläktar: Arctic Cooling Accelero Xtreme 8800 (Prisjakt)

Också kompatibel, men du behöver fläkt: Thermalright HR-03 Plus (Prisjakt)

Jag förstår inte riktigt. Varför behöver jag fläkt till den andra? Är det obligatoriskt för att använda den eller för att göra den "optimal"?

Vill nämligen ha det så tyst som möjligt :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Passar inte 8800GTX. Står i alla fall inte med i listan på Zalmans hemsida.

So, after some concern over the idle and load temps of my 8800gtx i decided i wanted to see if i could fit a Zalman VF900 on the card.The cooler is not supposed to be compatable but im rather chuffed to tell you guys i made it work.

Basically all i had to do to get it to fit was remove the shim surrounding the core/main chip, then use the screw holes from it to attatch the Zalman.

So far its been idling @55* for almost 15 mins, compared to 68*-71* with the stock cooler, not a bad result id say.

Gonna play something fo a while to check the load temps then ill report back.

Gick efter den som Adrian själv länkade :wub:

Lite hemma bygga skadar ingen :wub:

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt. Varför behöver jag fläkt till den andra? Är det obligatoriskt för att använda den eller för att göra den "optimal"?

Vill nämligen ha det så tyst som möjligt :P

Jag tror inte att den klarar av att kyla ditt energislukande kort passivt (utan fläkt). En 1000 RPM 120 mm (Nexus Real Silent exempelvis) låter inte mycket.

Gick efter den som Adrian själv länkade ;)

Lite hemma bygga skadar ingen :P

Ah, jag kollade inte ens de där länkarna. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gick efter den som Adrian själv länkade ;)

Lite hemma bygga skadar ingen :)

Hehe, sant. :P

Jag tror inte att den klarar av att kyla ditt energislukande kort passivt (utan fläkt). En 1000 RPM 120 mm (Nexus Real Silent exempelvis) låter inte mycket.

Okej, det är alltså som man monterar direkt på den passiva kylaren?

Vill helst att hela kittet ska kosta max 500 kr. :P

Arctic Cooling Accelero Xtreme 8800 Verkar vara den det blir, förutsatt att den inte är för högljudd. Någon med erfarenhet av den? Den är väl bara att montera?

Redigerad av Adrian G
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, det är alltså som man monterar direkt på den passiva kylaren?

Vill helst att hela kittet ska kosta max 500 kr. :)

Arctic Cooling Accelero Xtreme 8800 Verkar vara den det blir, förutsatt att den inte är för högljudd. Någon med erfarenhet av den? Den är väl bara att montera?

Ja, bara att slänga på fläkten med gummisnoddar eller buntband, om det är 120 mm fläkt. 92 mm kan du montera med medföljande grejer. 120 mm kyler bättre med lägre ljudnivå, därför anser jag det vara bättre trots moddat fäste.

Acceleron ska bara vara att montera. Har själv en Accelero Twin Turbo (två fläktar och den var inte avancerad att montera på mitt HD4870.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Acceleron ska bara vara att montera. Har själv en Accelero Twin Turbo (två fläktar och den var inte avancerad att montera på mitt HD4870.

Det låter mycket bra. Kollade in några tester nyss och den verkar vara ganska tyst. Tystare än original iaf vilket är utmärkt.

Om ingen kommer upp med något bättre tror jag att jag köper imorgon. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter mycket bra. Kollade in några tester nyss och den verkar vara ganska tyst. Tystare än original iaf vilket är utmärkt.

Om ingen kommer upp med något bättre tror jag att jag köper imorgon. :)

Var det inte din dator som lät som ett monster? :P Tror inte det gör mycket skillnad på vilken fläkt du tar då

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

jag lånar din tråd lite.

Jag har problem med kylningen i min dator. Vad för finns det för fläktar som är effektiva men ändå tysta? (80mm)

1. Vad har du för chassi/lediga fläkt platser

2. Dom som är tystast men effectivast är dom större, dvs 120 låter mindre och blåser bättre. Ju mindre ju skrikigare. OM inte du hittar en 80 mm med låga RPM förstås, men då kyler dom inte lika bra.

3. Vad exakt är det som är varmt? CPU, GPU eller hela datorn i sig?

Vilken HET topic detta har blivit :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor