SilentViper Skrivet 22 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2009 (redigerad) Nu är det så när ja skulle damsuga datorn så lossnade på moderkortet så lossnade två små saker och då blev jag orolig att moderkortet inte skulle funka. Men nu verkar det funka här är bilder på det som lossnade. Och går det att sätta dit dom igen eller? Eller kommer det fucka själva moderkortet då? http://pici.se/pictures/huyKVpYnm.jpg http://pici.se/pictures/lvhSqcwok.jpg Det som står på de pluttar är 4WE 229 6,3 V Redigerad 22 februari, 2009 av Agent.47 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 22 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2009 Ser ut som kondensatorer. Det enda jag kan tänka mig att man har sådana till i en dator är filtrering av ström eller något liknande. Om det stämmer så ska det inte spela någon stor roll eftersom det brukar vara tillräckligt jämn spänning redan innan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 22 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2009 Ännu en bra anledning att INTE dammsuga i datorn. Jag får "såga av grafikkortet eftersom det inte fick plats i chassit - och nu funkar det inte!"-vibbar av detta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 22 februari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2009 The Dude: Om ja hade sågat av mitt grafikkort nu så skulle ja inte kunna använda det. Jag sa förut att den fick precis plats i chassit. Sen det där med moderkortet när ja dammsög så var ja inte ens närheten av dom där två sakerna när de lossnade. De satt lösa sen dammsög ja inte ens på själva moderkortert. Där ja dammsög var mest på nätverkskortet ljudkortet och grafikkortet. --- R2D2 så jag behöver inte vara orolig för nåt ska hända moderkortet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 22 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2009 The Dude: Om ja hade sågat av mitt grafikkort nu så skulle ja inte kunna använda det. Jag sa förut att den fick precis plats i chassit. Sen det där med moderkortet när ja dammsög så var ja inte ens närheten av dom där två sakerna när de lossnade. De satt lösa sen dammsög ja inte ens på själva moderkortert. Där ja dammsög var mest på nätverkskortet ljudkortet och grafikkortet. --- R2D2 så jag behöver inte vara orolig för nåt ska hända moderkortet? 1. Du känner inte igen historien om "såga av grafikkortet eftersom det inte fick plats i chassit - och nu funkar det inte!" va? 2. Skaffa en kamera med närbild zoom(?)! Så vi ser vad du fotar! 3. OM det är så som R2D2 säger så kommer moderkortet få fel ström värde eller liknande. Det kanske inte dör nu, men du kanske får sämre prestanda. Men om skiten startar så ska du vara glad. BTW: Var satt dessa två bröstvårt-liknande sakerna på kortet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 22 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2009 The Dude: Om ja hade sågat av mitt grafikkort nu så skulle ja inte kunna använda det. Jag sa förut att den fick precis plats i chassit. Sen det där med moderkortet när ja dammsög så var ja inte ens närheten av dom där två sakerna när de lossnade. De satt lösa sen dammsög ja inte ens på själva moderkortert. Där ja dammsög var mest på nätverkskortet ljudkortet och grafikkortet. Ganska smart att dammsuga i datorn Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VenoM Skrivet 22 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2009 Ganska smart att dammsuga i datorn Brukar fungera hyfsat om man håller sig en bit ifrån, och är jävligt försiktig Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 22 februari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2009 Brukar fungera hyfsat om man håller sig en bit ifrån, och är jävligt försiktig Jag var försiktigt då ja bara dammsög vid nätverkskortet grafikkortet sen ljudkortet. Sen lite på fläkten. Alle nej ja känner inte igen den historian. Dessa två sakerna satt typ mellan fackena där man stoppar in kort och så mellan ljud och nätverkskortet typ. Som ja skrev tidigare så stog det på dessa plopp sakerna 4WE 229 6,3V och ja vet inte vad det står för. Nåt med volt eller vad man ska säga. Jag var precis inte på moderkortet och dammsög. Min mobil kamera är inte så bra då den bara har 2.0 MP Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 22 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2009 Eller så skaffar man bara dammfilter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 22 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2009 (redigerad) Alle nej ja känner inte igen den historian. Dessa två sakerna satt typ mellan fackena där man stoppar in kort och så mellan ljud och nätverkskortet typ. Som ja skrev tidigare så stog det på dessa plopp sakerna 4WE 229 6,3V och ja vet inte vad det står för. Nåt med volt eller vad man ska säga. Jag var precis inte på moderkortet och dammsög. Min mobil kamera är inte så bra då den bara har 2.0 MP Då menade jag skaffa en riktig kamera. Om nu dessa komponenter inte sitter vid CPU (eller på väg till) eller vid störm aggregatet på moderkortet så kommer kanske inte moderkortet ta så mycket skada, men om det går till något av kortet så kanske det kan bli skada i framtiden, eller så kanske du inte kan klocka de kort som du sätter i. Jag är ingen expert men jag tänker logist! @Curly Inte alltid dom hjälper emot det lilla dammet, men det funkar ALLTID med tryckluft. Synd bara att dom flaskorna är engång flaskor Redigerad 22 februari, 2009 av Alle090 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 22 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2009 (redigerad) Brukar fungera hyfsat om man håller sig en bit ifrån, och är jävligt försiktig Luftkompressor ftw? Funkar tamejfan bättre Redigerad 22 februari, 2009 av ZcruweN Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 22 februari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2009 (redigerad) Nej som jag såg det så leder dom inge vart då ja kollade på kortet iallafall vad ja kunde se. Då de bara sitter fast på kortet med nån plåt/järn sak eller vad man ska säga. EDIT: Kan även säga att ja märker inge skillnad på själva kortet eller hör nåt ovanligt från kortet. Inge prestanda skillnad heller. Redigerad 22 februari, 2009 av Agent.47 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 22 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2009 3. OM det är så som R2D2 säger så kommer moderkortet få fel ström värde eller liknande. Det kanske inte dör nu, men du kanske får sämre prestanda. Men om skiten startar så ska du vara glad. Egentligen inte, datorn nöjer sig ju med att veta om strömmen är på eller av och en filtreringskondning ska inte krävas för att datorn ska se rätt. MEN. Nu kom jag på att kondensatorerna gör en sak till. I moderkortet finns så kallade switching-aggregat som har samma uppgift som en tranformator - att sänka spänningen. Om du tar bort en kondensator kan ett sådant helt sluta fungera eller i alla fall leverera fel spänning till t.ex. processorn. Så om din processor pajar - köp inte en ny utan att först ha bytt moderkort. Du kan försöka laga moderkortet genom att köpa likadana kondningar och löda dit men att löda ett moderkort är snudd på omöjligt. Det krävs enorma mängder värme och extremt bra precision - det är inga stora kopparbanor på sådana kretskort.. Mitt tips skulle vara att köra ett stabilitetstestningsprogram (t.ex. Prime95) några timmar och se hur pass stabilt allting är. Om det verkar funka bra kan du köra på tills något går sönder. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 22 februari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2009 Får göra det ladda ner och kolla så allt funkar. Just nu märker ja inge skillnad då i sommar om ja får sommarjobb så ska ja köpa nya delar till datorn så ja hoppas det funkar tills dess. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wahlis Skrivet 22 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2009 (redigerad) Svullna kondensatorer kan i regel göra vad som helst med datorn. Hände mig en gång, jag fick ränder på skärmen som var jävligt irriterande. Vet dock inte vad som händer när dom lossnat. Redigerad 22 februari, 2009 av Wahlis Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 22 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2009 skulle dock inte rekomendera att ens försöka sätta dit en kondensator på modekortet, även om du lyckas så kan du sätta den åt fel håll. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts