Jump to content

Koffein - Kaffe

I lol
 Share

-  

42 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Det blir minst en tekanna om dagen. En kanna är väl sisådär 5 koppar så vi avrundar det till 3 koppar kaffe.

Jag har börjat dricka mer och mer kaffe på sistone också, föräldrarna fick något Irish Cream-kaffe och det är verkligen jättegott. Kanske blir en kopp extra eller två.

Fysiskt beroende kan man vad jag har läst inte bli av koffein men lite psykiskt beroende är jag nog. Eftersom jag får i mig koffein i princip dagligen slipper jag "baksmällan" man får 72 timmar efter sin senaste koffeindos men visst är jag (eller intalar mig att jag är) trött om jag inte får en kopp te på morgonen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fysiskt beroende kan man vad jag har läst inte bli av koffein

Fel. Koffein är nästan den mest beroendeframkallande, lagliga substansen som finns. Efter långvarigt bruk binder sig koffeinet till speciella receptorer i hjärnan som är till för ett annat ämne jag inte minns namnet på så istället för att ta emot det ämnet tar receptorerna emot koffeinet och blir med tiden till "koffeinreceptorer" istället för "vaddetnuhettereceptorer". När det händer ändras hjärnans signalsubstanser och det leder till att hjärnan ger kroppen fysisk abstinens när den inte får sitt koffein. Receptorerna återställer sig såklart om man inte dricker på ett tag.

edit: Abstinenssymptom brukar kicka in 12-36 timmar efter senaste intaget och ger huvudvärk, migrän, trötthet, initiavtlöshet och i vissa fall depression eftersom hjärnan slutar tillverka dopamin om du går cold turkey.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hahahah fy fan vilken fucking historia, bästa jag hört 2009 !.

Men jag dricker typ 4 eller 5 koppar per dag om kaffet finns hemma dvs. Brukar alltid vilja dricka mer men försöker hålla mig, tycker jag är onyttig så det räcker nu... kanske jag ska trappa ner till 3 koppar per dag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor