Jump to content

Svensk GTA wiki

VickeX
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 502
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Hur ska vi göra med fordon? Ska man slå på "Pony" och se en artikel om fordonet, där man visar bilder från samtliga spel eller?

Jopp, var så det var tänkt.

BTW, VI borde defenitivt sätta upp riktlinjer för kategorier! Kommer annars att blir ett stort kludd.

Men alltså fyfan vad artiklar det finns :o Har hänt otroligt mycket den senaste veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Helst tabeller.

Ok, det får nån annan fixa, är inte så bra på tabeller.

Har skrivit en text om Grove Street Families, och har försökt göra en liten ruta med info, men det blir bara en rödlänk som heter Mall: Gäng istället för en inforuta. Kopierade rutan från Tommy Vercetti men ändrade orden så att den handlar om gäng istället för karaktärer. Hur ska jag göra för att det ska bli en ruta?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, det får nån annan fixa, är inte så bra på tabeller.

Har skrivit en text om Grove Street Families, och har försökt göra en liten ruta med info, men det blir bara en rödlänk som heter Mall: Gäng istället för en inforuta. Kopierade rutan från Tommy Vercetti men ändrade orden så att den handlar om gäng istället för karaktärer. Hur ska jag göra för att det ska bli en ruta?

Det finns ingen Mall:Gäng, ingen har kodat någon sådan.

Såhär är det, de mallar ni använder er av. När ni bara kopierar till exempel Tommys infobox är en mycket, mycket förenklad version av den riktiga kodningen. Förenklad så att även folk som inte har några kunskaper inom kodning ska kunna använda mallarna.

Så det är någon som har kodat den riktiga boxen, sedan finns det tomma rutor, så kallat parametrar, på vissa ställen i koden, dessa parametrar namnger man så att de kan fyllas i med den förenklade kodningen.

När ni sedan fyller i eran box så hamnar era "svar" eller vad man ska kalla det, på de parametrar som är tomma i orginalkoden.

Till exempel.

Jag kodar fram en box. Jag har kodat en infobox där jag vill att man ska kunna se namn, ålder och kön på personen i fråga som boxen kommer användas till.

Jag gör all utseendekodning så att boxen får sin form och sina färger. Sedan kommer jag fram till namn, jag fixar så att "Namn:" står till vänster, men eftersom boxen kommer användas till många personer så kan jag ju inte skriva Kim Kimsson till höger om "Namn:" för då kommer det ju stå att alla personer heter Kim Kimsson. Så istället skriver jag dit en tom parameter som heter just namn.

När någon person sedan använder boxen när de skriver en biograf om sig själva så kopierar de bara den förenklade koden som anropar hela min grundkod. Sedan fyller personen i alla tomma parametrar. Till exempel "Namn = Otto Ottosson", på det här sättet så får man hela grundkoden eftersom den blir anropad via den förenklade koden, sedan blir alla tomrum ifyllda eftersom man verifierar parametrarna.

Ehm, så för att svara på din fråga än en gång, det beror på att ingen har kodat en box som heter Gäng, du kan inte anropa en kod som inte finns.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ingen Mall:Gäng, ingen har kodat någon sådan.

Såhär är det, de mallar ni använder er av. När ni bara kopierar till exempel Tommys infobox är en mycket, mycket förenklad version av den riktiga kodningen. Förenklad så att även folk som inte har några kunskaper inom kodning ska kunna använda mallarna.

Så det är någon som har kodat den riktiga boxen, sedan finns det tomma rutor, så kallat parametrar, på vissa ställen i koden, dessa parametrar namnger man så att de kan fyllas i med den förenklade kodningen.

När ni sedan fyller i eran box så hamnar era "svar" eller vad man ska kalla det, på de parametrar som är tomma i orginalkoden.

Till exempel.

Jag kodar fram en box. Jag har kodat en infobox där jag vill att man ska kunna se namn, ålder och kön på personen i fråga som boxen kommer användas till.

Jag gör all utseendekodning så att boxen får sin form och sina färger. Sedan kommer jag fram till namn, jag fixar så att "Namn:" står till vänster, men eftersom boxen kommer användas till många personer så kan jag ju inte skriva Kim Kimsson till höger om "Namn:" för då kommer det ju stå att alla personer heter Kim Kimsson. Så istället skriver jag dit en tom parameter som heter just namn.

När någon person sedan använder boxen när de skriver en biograf om sig själva så kopierar de bara den förenklade koden som anropar hela min grundkod. Sedan fyller personen i alla tomma parametrar. Till exempel "Namn = Otto Ottosson", på det här sättet så får man hela grundkoden eftersom den blir anropad via den förenklade koden, sedan blir alla tomrum ifyllda eftersom man verifierar parametrarna.

Ehm, så för att svara på din fråga än en gång, det beror på att ingen har kodat en box som heter Gäng, du kan inte anropa en kod som inte finns.

Skulle du kunna vara snäll och koda en box för gäng då? :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efterlysning level... :o

Jag tycker att man kan ha det på orginalspråket.

Ja, kör en engelsksvensk variant istället och särskriv det. Efterlysningsnivå vore väl isåfall det rimliga.

Tycker personligen att det känns lite fult att översätta allt. Spelen är ändå inte på svenska, så rena speltermer borde enligt mig refereras till som de heter på spelet. Jag tänker på polismuta till exempel, jag undrade vad fan det var för något tills jag klickade mig in på artikeln och insåg vad det var. Enklare verktyg och liknande borde helt klart översättas (som shovel och hammer), men jag tycker iallafall inte att t.ex. police bribe och wanted level borde översättas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska "Wanted Level" översättas?

Ja, använd efterlysningsnivå.

Ingen som känner sig manad att skriva om Victor Vance?

Ja, det borde göras. Jag kan iofs göra det men det vore bäst om nån som har spelat VCS gör det.

Det samma gäller Johnny Klebitz-artikeln.

----

En tabell! :o Jag använde beskrivningarna från gamla GTAsajten; de är inte optimala men de fungerar.

Vetefan hur man top-alignar texten i cellerna dock. Hoppas xxx-simpa kan fixa det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det borde göras. Jag kan iofs göra det men det vore bäst om nån som har spelat VCS gör det.

Jag har ju spelat igenom det en del gånger men jag vet inte att jag kan klämma ur mig en hel artikel om honom. Han är bror till Lance och Pete, han ska skaffa pengar till Pete som har astma, alla uppdrag handlar om att tjäna pengar på knark fast han inte gillar såna affärer, Lance förstör för honom och hans tjej

dör i slutuppdraget

. Två år senare dör han i början på GTA:Vice City (om det nu är Vic, eller om det är Peter).

That's about it.

En tabell! :o Jag använde beskrivningarna från gamla GTAsajten; de är inte optimala men de fungerar.

Vetefan hur man top-alignar texten i cellerna dock. Hoppas xxx-simpa kan fixa det.

My eyes! :) Varför den rosa färgen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att Pixie hade skrivit om påskägg. Ska vi ha en artikel för påskägg i varje spel, och länka från påskägg-sidan (Alltså t.ex en artikel vid namn "Påskägg i GTA: SA (eller GTA San Andreas eller Grand Th...), eller ska vi lägga all information om alla påskägg i underrubriker i påskäggsartikeln? (Alltså underrubriker i "påskägg" med samma namn vi annars skulle gett artiklarna)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En tabell! :> Jag använde beskrivningarna från gamla GTAsajten; de är inte optimala men de fungerar.

Du hade ju gjort det på Tommy Vercetti. :P

Nåväl, det är fixat nu. Jag funderade över ramarna bara, är det bara jag som tycker att de där standardramarna inte är så snygga? En solid ram är i min mening aningen snyggare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, använd efterlysningsnivå.

----

En tabell! :> Jag använde beskrivningarna från gamla GTAsajten; de är inte optimala men de fungerar.

Ändra den rosa färgen till nån annan mer passande i San Andreas så kan vi börja med karaktärsida där också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju spelat igenom det en del gånger men jag vet inte att jag kan klämma ur mig en hel artikel om honom. Han är bror till Lance och Pete, han ska skaffa pengar till Pete som har astma, alla uppdrag handlar om att tjäna pengar på knark fast han inte gillar såna affärer, Lance förstör för honom och hans tjej

dör i slutuppdraget

. Två år senare dör han i början på GTA:Vice City (om det nu är Vic, eller om det är Peter).

That's about it.

My eyes! :P Varför den rosa färgen?

VC=Rosa. :yes:

Ändrade dock till en ljusare kulör.

Såg att Pixie hade skrivit om påskägg. Ska vi ha en artikel för påskägg i varje spel, och länka från påskägg-sidan (Alltså t.ex en artikel vid namn "Påskägg i GTA: SA (eller GTA San Andreas eller Grand Th...), eller ska vi lägga all information om alla påskägg i underrubriker i påskäggsartikeln? (Alltså underrubriker i "påskägg" med samma namn vi annars skulle gett artiklarna)

Föreslår att vi börjar samla alla påskägg i den där artikeln. Om det blir väldigt många påskägg om något spel kan man göra det till en ny artikel.

Du hade ju gjort det på Tommy Vercetti. :>

Mmm, men jag glömde bort hur man gjorde. :D

Thänks btw.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så fort jag får tillbaka datorn (kanske fredag) så ska jag fixa kategorierna men vi behöver en "standard", tex vart de ska placeras och hur de ska namnges. ex Broar i San Andreas eller Broar i GTA: SA eller Broar i Grand Theft Auto San Andreas. Lämpligast bör då vara Broar i GTA: SA. Frågan är då var riktlinjerna ska placeras för att ge resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor