eXotic Skrivet 8 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 februari, 2009 (redigerad) Tjena, min dator har börjat beté sig slött och allmänt konstigt på sistone, jag antar att den sjunger på sista versen. Men innan jag bestämmer mig för att slänga ut en massa pengar på en ny dator så tänkte jag blåsa rent den här en gång först, och hoppas på det bästa. Problemet är bara att jag behöver en extern att föra över mina åtråvärda filer på eftersom den jag har nu är överfull. Jag började söka lite för ett par månader sedan ungefär, mina tankebanor var att jag ju inte behöver mer än 200GB och jag betalade 800 för min 200GBs externa för två år sedan ungefär, det borde ju gå att hitta 200GB:are billigt i dagens läge. Det här blir bra! Men inte då, det finns ju bara värstinghårddiskar som fortfarande kostar nära tusenlappen, och de små hårddiskar jag lyckas hitta har några hi-techfunktioner som gör att de är precis lika dyra som de stora hårddiskarna! Så jag undrar om det finns små och billiga externa hårddiskar någonstans i världen. Eller ska jag satsa på en rymlig hårddisk som kostar en tusenlapp ungefär? Give me your opinions. Oavsätt vad ni tycker så langa fram alla prisvärda hårddiskar ni kan hitta, om ni lyckas hitta en hårddisk med mycket utrymme som är billig så gör det ingenting! Redigerad 8 februari, 2009 av eXotic Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 8 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 februari, 2009 Horiga TAB-tangent. En edit med fortsättningen kommer snart. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 8 februari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 februari, 2009 Skratta inte, länka mig en hårddisk istället. Jag blir mer och mer nervös för varje sekund som går. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 9 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 februari, 2009 (redigerad) Western Digital ska nog vara ganska ledande i den branschen. Själv har jag en iomega 750 GB extern hdd, har aldrig haft problem med den. Men det var för ett litet tag sen så den har nog minskat i pris ganska rejält. Se bara till att man inte behöver någon cdskiva för att installera programvara, att det är USB 2.0, om det är så du vill koppla den. Den här är något jag skulle köpt i dagsläget: Press Me. 7200 varvtal, 1.5 TB utrymme om du gillar film, musik och grafik Kostar lika mycket som min 750 GB kostade då. Den här är också bra, lite snabbare överföringshastighet men 500 GB mindre. Press me! Redigerad 9 februari, 2009 av Wu Zi Mu Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 9 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 februari, 2009 Skulle inte röra Seagate med en tång i dagens läge även om de nu ska ha fixat firmware, för det lär väl vara 7200.11 som sitter i 1,5TB-varianten länkad ovan. Gå in på SweClockers och sök på Seagate i nyhetsarkivet så förstår du vad jag menar. Håll dig till Western Digital. Hyfsat billig och gott om omdömen (500GB): http://prisjakt.nu/produkt.php?p=241067 Mer prisvärd: http://prisjakt.nu/produkt.php?p=222694 Modeller med eSATA är ju att föredra om du har möjlighet till det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 9 februari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 februari, 2009 Okej, så WD är väldigt bra. Det har jag för mig att jag egentligen visste om, tack för att ni påminde mig om det. Men vi är uppe i lite väl höga priser, över tusenlappen gör att jag vänder direkt, det känns verkligen inte värt alla de pengarna. Den här som Curly länkade verkar otroligt intressant. Vad är eSata förresten? Vad krävs för att kunna använda det? Googlade lite snabbt men hittade ingenting som gjorde mig klokare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 9 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 februari, 2009 Vad är eSata förresten? Vad krävs för att kunna använda det? Googlade lite snabbt men hittade ingenting som gjorde mig klokare. External SATA, alltså en extern variant av det man kopplar hårddiskar och optiska enheter (DVD etc.) med. Du måste ha ett moderkort med eSATA-kontakt någonstans. Skillnaden är väl främst den högre överföringshastigheten jämfört med USB 2.0 och FireWire. SATA till vänster, eSATA till höger. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...ATA-Stecker.jpg Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 9 februari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 februari, 2009 (redigerad) External SATA, alltså en extern variant av det man kopplar hårddiskar och optiska enheter (DVD etc.) med. Du måste ha ett moderkort med eSATA-kontakt någonstans. Skillnaden är väl främst den högre överföringshastigheten jämfört med USB 2.0 och FireWire. SATA till vänster, eSATA till höger. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...ATA-Stecker.jpg Jag tror dessvärre inte att mitt moderkort stödjer eSata, men jag är inte säker. Jag vet heller inte vad jag har för moderkort, på datorn står det bara processor och OS, i Enhetshanteraren hittar jag någonting som heter Intel 82801. Men jag är inte säker på om det är moderkortet eller inte. Edit: Verkar dock inte ha något uttag som ser ut att kunna ta emot kontakten på din bild. Redigerad 9 februari, 2009 av eXotic Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 9 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 februari, 2009 Du måste ha ett rätt nytt moderkort för att ha eSATA. Det var bara en tanke. Vill du kolla vad som sitter i datorn kan du alltid ladda ner HWiNFO32. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 9 februari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 februari, 2009 Du måste ha ett rätt nytt moderkort för att ha eSATA. Det var bara en tanke. Vill du kolla vad som sitter i datorn kan du alltid ladda ner HWiNFO32. Åh, okej, eftersom datorn har 2½ år på nacken så kan vi nog utesluta det. Tack för länken! Men nu har vi glidit iväg en liten bit, finns det några mer tips på externa hårddiskar? Annars slår jag nog till på Curlys länk, den som jag gillade. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts