VaXXoR Skrivet 7 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 februari, 2009 (redigerad) Nu på senaste tiden när jag spelat spel så kan färmen bli väldigt skum. Jag ser dubbelt när jag står still eller springer i spel. Har försökt ta bild men det blir bara helt vanligt. Om vi säger så här. När jag är och provar kläder på GtaIV så kanske jag provar ett par glasögon. Och när niko sträcker handen för att ta ett par så ser jag hans hand trippelt eller dubbelt. Som om man är full typ. Här har jag tagit en bild på HWmonitor för att visa tempratur i datorn. http://pici.se/pictures/UmbFiGWYi.jpg Här ser man tempraturen i CCC. http://pici.se/pictures/DFhmHAHQs.jpg En kille som var här och satt in nätagget sa att jag skulle ha på auto-tune där. Ska man ha det eller? Edit: Kan lägga till att jag hade igång GtaIV när jag screena Redigerad 7 februari, 2009 av VaXXoR Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VenoM Skrivet 7 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 februari, 2009 Testa att dra upp Fan-speed manuellt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VaXXoR Skrivet 7 februari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 februari, 2009 Testa att dra upp Fan-speed manuellt? Är det bra att göra det då? Han sa att man inte skulle röra där. Han har likadant kort också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 7 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 februari, 2009 Är det bra att göra det då? Han sa att man inte skulle röra där. Han har likadant kort också. Jag tror han menade överklockningen. Men pröva dra upp fläkthastigheten. Annars är det damm i kortet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VaXXoR Skrivet 7 februari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 februari, 2009 Jag tror han menade överklockningen. Men pröva dra upp fläkthastigheten. Annars är det damm i kortet? Öppnade datorn idag och det var inte mycket dam där inne. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 8 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 februari, 2009 Kortet ska ju klara typ 90+ utan större problem.. Antar att din bild visar kortet i "viloläge", dvs. när du inte har några spel igång. Din fläkt kör ju på alldeles för låg hastighet, så det är klart att det blir varmt. Såhär ser det ut för mig, har drygt dubbelt så hög fläkthastighet och minsta möjliga värme typ. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 8 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 februari, 2009 (redigerad) BTW, vet någon varför både Speedfan och everest visar ca 20c högre temp på kärna 1 och 2. DVS (kärnornas temperaturer) 1. 50c 2. 50c 3. 30c 4. 30c Borde man byta till en bättre fläkt än orginal?, tror den fläkten är det svagaste i systemet. Edit: kollade i mitt catalyst control center och fick följade: kan tilläga att jag har en 4870, dvs INTE x2. Fläkthastigheten är ju löjligt låg! och när bilden tog är det i vilande läge. några övriga inställningar jag bör göra? Redigerad 8 februari, 2009 av kobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 8 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 februari, 2009 (redigerad) Måstre flika in snabbt, vad är GPU och dess temperatur, på min dator är GPU tempen ungeför dubbelt så hög som alla andra. GPU=70c BTW, vet någon varför både Speedfan och everest visar ca 20c högre temp på kärna 1 och 2. DVS (kärnornas temperaturer) 1. 50c 2. 50c 3. 30c 4. 30c Borde man byta till en bättre fläkt än orginal?, tror den fläkten är det svagaste i systemet. Edit: kollade i mitt catalyst control center och fick följade: kan tilläga att jag har en 4870, dvs INTE x2. Fläkthastigheten är ju löjligt låg! och när bilden tog är det i vilande läge. några övriga inställningar jag bör göra? Förvirrande inlägg det där. Men lås upp ATI Overdrive och dra upp fläkten till 30-35 %, det hade jag den korta stund jag hade originalkylaren. Dra upp ytterliggare 10-15 % om du ska spela länge. Vilka andra temperaturer är det du snacka om, som GPU-tempen är dubbelt så höga som? Kärnorna på processorn? Edit: Eller var det 25-30 % jag hade med originalkylaren.. hmm. Testa dig fram bara. Redigerad 8 februari, 2009 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 8 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 februari, 2009 (redigerad) Men lås upp ATI Overdrive och dra upp fläkten till 30-35 %, det hade jag den korta stund jag hade originalkylaren. Dra upp ytterliggare 10-15 % om du ska spela länge. mmjaa, gpu tempen är dubbel så hög som tex cpu, därför undrade jag varför. Har ett väldigt svalt chassie annars. Om jag nu ändrar % till 30, då går den alltså inte upp automatiskt om det skulle behövas? Och fläkten går ju inte ens om temperaturen är under 60c. Kan man inte ställa in sådant? Ang, cpu temperaturen så undrar jag varför det skiljer sig 20c mellan de olika kärnorna. Redigerad 8 februari, 2009 av kobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 8 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 februari, 2009 mmjaa, gpu tempen är dubbel så hög som tex cpu, därför undrade jag varför. Har ett väldigt svalt chassie annars. Om jag nu ändrar % till 30, då går den alltså inte upp automatiskt om det skulle behövas? Och fläkten går ju inte ens om temperaturen är under 60c. Kan man inte ställa in sådant? Ang, cpu temperaturen så undrar jag varför det skiljer sig 20c mellan de olika kärnorna. Grafikkorten äter mer ström än processorerna och blir därmed varmare. Om du kör manual fan control är det du som måste ändra. Den gör ju uppenbarligen inte sitt jobb nu, 11 % med originalkylaren är på tok för mesigt. I ATI Tray Tools tror jag man kan ställa in hur mycket fläkten ska blåsa beroende på belastning. Temperaturskillnaden kan bero på felmonterad kylare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 8 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 februari, 2009 (redigerad) Grafikkorten äter mer ström än processorerna och blir därmed varmare. Om du kör manual fan control är det du som måste ändra. Den gör ju uppenbarligen inte sitt jobb nu, 11 % med originalkylaren är på tok för mesigt. I ATI Tray Tools tror jag man kan ställa in hur mycket fläkten ska blåsa beroende på belastning. Temperaturskillnaden kan bero på felmonterad kylare. okej. tack så mycket! Tror inte jag ska ha den på manual untan att systemet själv ska få sköta den, ska också testa ATI Tray Tools för att kolla in det. Ang 11% så är det för att fläkten strävar efter en temp på ca 70c och när jag nyss spelade lite boishock gick fläkthanstigheten upp till 20%, just för att hålla tempen 20c. Det skulle vara optimalt att hela tiden ha den på 20% MEN att den kan höja sig när det behövs. kanske stal vaxxors tråd lite väl mycket . vaxxor, testa ta bild med digitalkamers Redigerad 8 februari, 2009 av kobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 8 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 februari, 2009 (redigerad) jaha, har nu laddat hem ATi tray tools, dessutom har jag lyckats hitta till fan control men vid 60c ska den snurra 31%. vilket den inte gör nu när den är 67c varm, den snurrar nu bara med 9% hastighet. varför det? Edit: hmpff, när jag växlade till mauell och tillbaka började den plötsligt lyda mig, varkar funka lite sådär. Behöver programet vara igång för att detta ska fungera då och hur får jag annrs tillbaka orginalinställningarna, så att den använder 9%? Redigerad 8 februari, 2009 av kobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Skotten_31 Skrivet 8 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 februari, 2009 jaha, har nu laddat hem ATi tray tools, dessutom har jag lyckats hitta till fan control men vid 60c ska den snurra 31%. vilket den inte gör nu när den är 67c varm, den snurrar nu bara med 9% hastighet. varför det? Edit: hmpff, när jag växlade till mauell och tillbaka började den plötsligt lyda mig, varkar funka lite sådär. Behöver programet vara igång för att detta ska fungera då och hur får jag annrs tillbaka orginalinställningarna, så att den använder 9%? Offtopic? Gör en egen tråd Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VaXXoR Skrivet 8 februari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 februari, 2009 (redigerad) Offtopic? Gör en egen tråd Onödigt när det handlar om värme och grafikkort? ------ Kan lägga till en sak till. När jag startar ett spel så kan text eller bilder från loadingscreenen vara svagt med på bilden. Så man ser In-game och loadingscreenen svagt. Fattar inte varför det ska vara så här. Har bara sett det i Fallout 3 och GtaIV Redigerad 8 februari, 2009 av VaXXoR Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 8 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 februari, 2009 För att tillföra något tycker jag du borde testa använda manual fan cantrol, dra upp fläkten en bit och kolla hur varm den blir i spel. Då ser du defenitivt om de är värmeproblem. Har du annars någon garanti eller så? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Skotten_31 Skrivet 9 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 februari, 2009 Onödigt när det handlar om värme och grafikkort? ------ Nej, det är inte onödigt alls. Och denna tråd handlar ju om HD470X2 inte något annat grafikkort. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 9 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 februari, 2009 (redigerad) Nej, det är inte onödigt alls. Och denna tråd handlar ju om HD470X2 inte något annat grafikkort. Vem skapade tråden? - VaXXoR. Vem skrev att kobbes kapning var okej? - Trådskaparen VaXXoR. Har du tillfört tråden någonting? - Nej. Och FYI, HD4870X2 och HD4870 är som namnet anger väldigt närsläktade. Redigerad 9 februari, 2009 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Skotten_31 Skrivet 9 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 februari, 2009 Vem skapade tråden? - VaXXoR. Vem skrev att kobbes kapning var okej? - Trådskaparen VaXXoR. Har du tillfört tråden någonting? - Nej. Och FYI, HD4870X2 och HD4870 är som namnet anger väldigt närsläktade. Så om någon frågar skaparen av WoW tråden att skriva om något helt annat spel så är det okej? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 9 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 februari, 2009 Så om någon frågar skaparen av WoW tråden att skriva om något helt annat spel så är det okej? Det är snarare som WoW och WoW:WOTLK Som Curly sa är HD4870X2 och HD4870 ganska lika Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 9 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 februari, 2009 Så om någon frågar skaparen av WoW tråden att skriva om något helt annat spel så är det okej? Då går man ju in på ett helt annat ämne. I den här tråden har det ju varit samma tema: Värme. Låt folket diskutera ifred nu och kom inte med idiotiska kommentarer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts