kicken Skrivet 4 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2009 (redigerad) Jag ska skriva av mig, editerar in omgående. Som ni ser blev trådtiteln totalt förstörd, någon får fixa. *** Först vill jag beskriva att känslan är helt surrealistisk. Trots att det inte var mer än ett hot, så känns det ändå som någonting som aldrig skulle hända på den skola man själv går på. Nu när det väl hände känns det bara så himla sjukt. Dagen börjar helt normalt för min del. Jag stiger upp, duschar, äter frukost och sätter på mig kläderna. När jag väl går till skolan är allting lugnt och jag har just haft sovmorgon till 09.50. Första (och så småningom sista) lektionen för dagen skulle vara engelska. Allting är lugnt och alla sätter sig på sina platser i klassrummet. Det är inte föräns mot slutet av lektionen (runt 10.45) som en man (som jag senare får veta är bitr. rektor på skolan) rusar in i vårat klassrum och han har verkligen ingen min alls. Med väldigt seriös och grovt betonad röst säger han något i stil med: Alla stannar i klassrummet, ingen går och äter och ingen lämnar klassrummet förän ni får vidare instruktioner. Då visste alla i vår klass att någonting hade hänt, men vad hade vi ingen aning om. Jag och flera andra började direkt diskutera skolskjutningar. När lektionen var slut (11.00) så visste vi fortfarande inte vad vi skulle göra. Våran lärare Pertti ringde till kansliet och fick samma svar som mannen som hade rusat in gett oss. Pipljuden (sms) och ringsignaler kom som ett vattenfall. Flera av oss fick sms av vänner från både andra städer och andra skolor i staden och läraren bad oss ringa våra föräldrar så att dem skulle veta att allting var lugnt och under kontroll. Det sjukaste var att vi inte ens fick öppna dörren en millimeter och absolut ingen fick gå på toa. Så småningom fick några elever i klassen samtal från både television och radio och jag har ingen aning om hur dem lyckats få tag i våra nummer bortsett från att dem antagligen måste haft någon sorts lista på alla elever som går på skolan och deras tlf. nummer vilket now-a-days inte är så svårt att få tag i. Radio intervjuade både elever och vår lärare i vårat klassrum och vi andra började blicka ut mot fönstret och såg avspärrningar och polisbilar. Saken var att vi som flera andra skolor har olika bokstavsnamn på husen (A,B,C etc.) och nu var det tydligen så att en stor majoritet ur de andra husen hade kunnat utrymmas direkt, men vi i A-huset hade restriktioner och fick inte röra oss någonstans föräns vi fick vidare instruktioner. Stämningen på killsidan i klassen var otroligt avslappnad och inte alls så spänd som media angav det vara, men en del av tjejerna i klassen var väldigt rädda. När mannen som hade kommit in i slutet av lektionen och bett oss att stanna kom in igen så blev en flicka så rädd att hon tog skydd bakom sin klasskamrat/stol. Han bad oss att inte gå någonstans och att läget var under kontroll, men att allt måste ske metodiskt och korrekt. Dem kan som sagt inte slussa ut alla elever at once. Tiden gick och vi varken hörde eller såg (bortsett från avspärrningen) någonting. Det var katastrofalt många som fick sms och samtal och som också gjorde samtal och skrev sms, men det är som sagt inte så konstigt. Vi hade redan sett att vi var med på aftonbladet.se:s förstasida genom att någon surfat in på mobilen. Till slut runt 12.40/50-tiden kom en piketpolis med full utrustning (skottsäker väst, vapen runt halsen etc.) in i klassrummet och gav oss instruktioner om hur vi skulle ta oss ut. Utanför klassrummet i trappuppgången stod det ett flertal piketpoliser och vaktade/slussade ut elever. På intern-televisionen stog det med stor text att skolan hade blivit hotad och att polisen var på väg och att alla ombads att lämna skolan. Detta hade antagligen skrivits direkt när man fått reda på hotet. En otroligt sjuk syn att se en sådan text på intern-tv:n. När vi till slut kom ut var minst sagt känslan skön. Att sitta inlåst i ett klassrum ovetandes när vi får komma ut är inte speciellt roligt. Jag var ute en stund för att se all avspärrning och vad som hände (verkligen en läskig syn att se hela skolområdet vara avspärrat och inte en enda själ vistas där förutom piketpolis och polisbilar som vistades inne på skolområdet). Sedan gick jag hem för att följa nyhetsflödet. Känslan är som sagt väldigt surrealistiskt. Visst att hot om skottlossningar förr eller senare även skulle hända i Sverige (har redan hänt på ett flertal skolor), men att det just kan hända var som helst och på den skolan man själv går på är något av en tanke som man aldrig riktigt trott på. Nu har det hänt och det är minst sagt en konstig upplevelse. http://ekuriren.se/ekuriren/senaste_nytt.p...mp;t=1409221053 http://www.expressen.se/Nyheter/1.1454800/...m-skottlossning http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4325386.ab http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=880549 http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2420867.svd Redigerad 4 februari, 2009 av kicken Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 4 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2009 Vilken sida är det? första sidan på aftonbladet visar något som påminner om 4chan, men det finns ju många som ser ut så Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sikorka Skrivet 4 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2009 (redigerad) ... Redigerad 15 november, 2020 av Sikorka Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 4 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2009 Vilken sida är det? första sidan på aftonbladet visar något som påminner om 4chan, men det finns ju många som ser ut så Det ser helt klart ut som 4chan, och något som 4chan skulle kunna få för sig. Frågan är hur man kan ta ett hot, postat på den typen av sida så allvarligt... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 4 februari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2009 (redigerad) Större skärmdump. Om jag förstått det rätt rör det sig inte endast om de meningarna som skrivits på vilket forum det än är, utan skolan har även hotats via mail/telefon samt att huvudpersonen i det hela länkat/skickat bilder på vapen kvällen innan. Redigerad 4 februari, 2009 av kicken Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 4 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2009 lol 4chan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 4 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2009 Han försov sig nog..03:05. Lär vara rätt sjukt stäming på din skola ett tag framöver... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 4 februari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2009 (redigerad) Han försov sig nog..03:05. Lär vara rätt sjukt stäming på din skola ett tag framöver... Sant. Just nu är jag inte upprörd eller chockad, men det hela känns bara så himla sjukt och visst är jag en smula tagen av situationen trots allt. Detta är ju någonting som väldigt få personer får vara med om under sin livstid. Jag vet inte ens vad som händer härnäst. Antagligen är det vanlig skoldag imorgon, men den lär inte bli normal efter vad som hände idag. Vad det står/stod på interntelevisionen kan ni se själva via Internet Explorer (fungerar tydligen inte i FF). Fungerar visst i FF. http://212.105.81.35/steskil/itv/itv-filer/frame.htm Redigerad 4 februari, 2009 av kicken Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 4 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2009 Don't hurt our kicken. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 4 februari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2009 (redigerad) Don't hurt our kicken. ** On a more serious note så håller jag just nu på att editera in bilder (inte tagna av mig, utan från media) i denna post. ** Redigerad 4 februari, 2009 av kicken Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 4 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2009 Sjukt, jag läste precis på expressen innan jag såg denna tråd. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 4 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2009 ... 4chan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Djingis Skrivet 4 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2009 ;( Trodde verkligen att någon psykopat var inne i skolan och sköt därinne. Tack och lov att ingen kom till skada. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 4 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2009 [youtube-old]ZGEkOR-LGyE[/youtube-old] Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 4 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2009 Först vill jag ... Dagen börjar he... När lektion... Saken var a... Tiden gick o... När vi till sl... Är det bara jag som tycker det verkar som om något är lurt med detta? Tänk på saken - ett "jag mår bra"-brev där slumpmässigt valda bokstäver är fetmarkerade, ett stundande skottdrama, en skola, och en heroisk, maskulin hjälte. Jag menar, jag har sett tillräckligt med filmer för att veta att här ligger en hund begraven, och att man kan ana ugglor i mossen. Kicken och hans skola är i fara, och han försöker säga oss något, men... FDNSTN? STN är uppenbarligen 'Station' - kanske den stationen gärningsmannen berättade om på 4chan, men FDN? Hjälp mig, det går inte ihop! Vi har inte mycket tid! _____ ...tillägg: försöker givetvis inte göra narr av situationen, beklagar verkligen om det verkar så! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 4 februari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2009 Är det bara jag som tycker det verkar som om något är lurt med detta? Tänk på saken - ett "jag mår bra"-brev där slumpmässigt valda bokstäver är fetmarkerade, ett stundande skottdrama, en skola, och en heroisk, maskulin hjälte. Jag menar, jag har sett tillräckligt med filmer för att veta att här ligger en hund begraven, och att man kan ana ugglor i mossen. Kicken och hans skola är i fara, och han försöker säga oss något, men... FDNSTN? STN är uppenbarligen 'Station' - kanske den stationen gärningsmannen berättade om på 4chan, men FDN? Hjälp mig, det går inte ihop! Vi har inte mycket tid! _____ ...tillägg: försöker givetvis inte göra narr av situationen, beklagar verkligen om det verkar så! Haha, nejdå Det hela känns fortfarande bara väldigt orealistiskt för min del, men det är inte så att jag går runt och tänker att alla som skrattar eller försöker skämta till det lite är idioter. Men var det inte så att den finländare som låg bakom den andra skolskjutningen i Finland hade skrivit ett meddelande på 4chan kvällen/dagen innan han faktiskt gick bärsärk. Om det nu var så förstår jag verkligen inte varför man inte bör ta detta seriöst med tanke på var vi befinner oss i dagens samhälle. Visst att 4chan är ett oseriöst ställe och att hotet i sig såg amatörmässigt ut, men fortfarande, vi pratar om vad för följder detta faktiskt kan ha. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 4 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2009 Men var det inte så att den finländare som låg bakom den andra skolskjutningen i Finland hade skrivit ett meddelande på 4chan kvällen/dagen innan han faktiskt gick bärsärk. Om det nu var så förstår jag verkligen inte varför man inte bör ta detta seriöst med tanke på var vi befinner oss i dagens samhälle. Visst att 4chan är ett oseriöst ställe och att hotet i sig såg amatörmässigt ut, men fortfarande, vi pratar om vad för följder detta faktiskt kan ha. Håller med, precis som varför man måste ta varje låda det står 'bomb' på på största allvar, oavsett hur liten risken är att det faktiskt är en bomb. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 4 februari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2009 (redigerad) Hela tråden på 4chan hittas här http://img.4chan.org/b/res/114540330.html ** Nu har man tydligen fått tag på mannen som låg bakom hoten. http://ekuriren.se/link.php?id=798861 21-åring erkänner hotet mot S:t Eskil En 21-åring man har spårats upp som gärningsman till det hot som tidigare lades ut på ett forum mot S:t Eskils skola i Eskilstuna tidigare idag. Mannen, som är hemmahörande i norra Sörmland, har i förhör erkänt att det är han som skrivit hoten på Internet, avsikten var enligt mannen att skoja. Han uppges vara gripen. "Avsikten var enligt mannen att skoja". Så idiotiskt.... ** Btw tycker jag denna bilden är den bästa som tagits hittills. Poliserna, polishunden, barnen bakom dörrarna etc. http://pici.se/thumbs/t_GUHylmZZy.gif ** Nu finns även ett webbtv-inslag ute på AB. http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/i...ticle4328171.ab Redigerad 4 februari, 2009 av kicken Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 4 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2009 Han kan ju också neka denna person för att skydda den andre som skrev detta. Eller så säger han detta bara för att få uppmärksamhet nu syftar ja på 21-åringen som är misstänkt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 4 februari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2009 Han kan ju också neka denna person för att skydda den andre som skrev detta. Eller så säger han detta bara för att få uppmärksamhet nu syftar ja på 21-åringen som är misstänkt. Tror jag ej. Med tanke på att rikskriminalens internetspaningsenhet lyckats spåra detta till en viss dator där meddelanden skrivits ifrån så är chansen för att han ljuger ytterst minimal. Nu har han dock släppts igen på grund av att det finns ingen laglig grund att hålla kvar honom. Han är dock fortfarande misstänkt för grovt olaga hot. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts