Jump to content

Val 2010 - hur kommer du rösta?

Jacker
 Share

Hur kommer du rösta år 2010?  

157 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Fel. Man får kritisera mångkulturen men då ska man komma med bra argument, inte snack om hur negrerna bränner bilar i större grad än dig.

Sämst exempel på dåligt stående mångkulturella länder f.ö. Den absolut största anledningen till att Sydafrika ligger relativt långt bak i utvecklingen beror just på rasism, och då ska det inte glömmas att de sen dess har tagit igen sig rejält och ligger långt före många andra afrikanska länder, Zimbawe till exempel... Nämen, hmm, hur var det med mångkultur?

Kan du snälla förklara hur det ligger till så att Sydafrika ligger långt bak i utvecklingen pga rasism.

Enligt allting jag har läst om Sydafrika som har skrivits I Sydafrika(alltså inte av journalister som bor i västerlandet) så beror problemen där snarare på massiv korruption bland poliser och regeringsfolk.

Och dom länder jag nämnde förut är förövrigt länder som har en LÅNG historia av mångkultur, Holland, Storbrittanien etc har bara blivit mångkulturer på senare tid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du snälla förklara hur det ligger till så att Sydafrika ligger långt bak i utvecklingen pga rasism.

Enligt allting jag har läst om Sydafrika som har skrivits I Sydafrika(alltså inte av journalister som bor i västerlandet) så beror problemen där snarare på massiv korruption bland poliser och regeringsfolk.

Och dom länder jag nämnde förut är förövrigt länder som har en LÅNG historia av mångkultur, Holland, Storbrittanien etc har bara blivit mångkulturer på senare tid.

http://en.wikipedia.org/wiki/Apartheid

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha. Om Sydafrikas problem beror på apartheid, hur kommer det sig då att Sydafrika idag har ungefär samma sorts problem som nästan hela resten av Afrika(som förövrigt inte har haft apartheid)?

Dessutom skulle man kunna klassa nästan hela Afrika som en stor mångkultur, dom flesta Zimbabwier, Kongoleser, Somalier etc ser inte sig själva som just Zimbabwier, Kongoleser, Somalier etc utan som en del av en mindre stam kultur.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha. Om Sydafrikas problem beror på apartheid, hur kommer det sig då att Sydafrika idag har ungefär samma sorts problem som nästan hela resten av Afrika(som förövrigt inte har haft apartheid)?

Dessutom skulle man kunna klassa nästan hela Afrika som en stor mångkultur, dom flesta Zimbabwier, Kongoleser, Somalier etc ser inte sig själva som just Zimbabwier, Kongoleser, Somalier etc utan som en del av en mindre stam kultur.

Vad har du överhuvudtaget för belägg att påstå såna här saker? Det känns som om du dammat av någon historiebok från 20-talet där du läst att negrerna lever i stammar och spelar på trummor...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du överhuvudtaget för belägg att påstå såna här saker? Det känns som om du dammat av någon historiebok från 20-talet där du läst att negrerna lever i stammar och spelar på trummor...

Tjae, enligt allt jag har läst om Afrika så lever negrer fortfarande i stor grad i stammar och har som traditionellt och mest förekommande instrument just trummor. Stor skillnad på negrer i staden och negrer på landet dock.

En intressant bok du borde läsa om du vill veta mer om denna gudsförgätna kontinent.

http://www.amazon.com/Notes-Hyenas-Belly-E...d/dp/0312289146

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

Goda nyheter, Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson har kommit ut ur skinskallegarderoben och publicerar en rasistisk debattartikel. Han förklarar att muslimerna är Sveriges största utländska hot sedan Andra Världskriget, och att han ska sätta stopp för det om SD kommer till makten.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article5978707.ab

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag klättrar knappast i samma träd som islam, men det där var minst sagt xenofobiskt. Luktar konspirationsteori över hela grejen med att "islam tar över Europa". Vilka konkreta bevis har de förutom födelseantal, liksom? :)

EDIT: Tycker verkligen inte att texten bör kallas "hets mot folkgrupp" dock.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HMF verkar vara en konstig lag. Är det överhuvudtaget någon som har fällts? Den skär ju sig trots allt rejält med yttrandefriheten. Lagar om diskriminering och förtal är ju allmäna lagar och borde ju rent teoretiskt skydda "alla". Nah, HMF luktar social engineering.

Ja, men de fällande domarna är få. Senast HMF-lagen var på tapeten var när pastor Åke Green kallade homosexuella "en cancersvulst på samhället". Han fälldes i typ tingsrätten, men överklagade och friades i både hovrätten och HD. Saxar följande stycke från Wikipedia, som förklarar dess historiska tillkomst.

"Liberala opinionsbildare som Svante Nycander har starkt kritiserat kriminaliseringen av hets mot folkgrupp. Nycander anser att lagstiftningen var demokratiskt legitim vid dess införande år 1948. Anledningen var då Einar Åbergs spridning av antisemitiska flygblad, även till utlandet, och lagen kallades i början även "Lex Åberg". Efter en rad utökningar av lagens tillämpningsområde har den i huvudsak fått funktionen att begränsa åsikts- och yttrandefriheten allt för mycket enligt honom (mer än vad som är lämpligt med hänsyn till yttrandefrihetens gränser i form av uppmaning till brott och liknande)"

Det är rimlig kritik, och man kan fråga sig om den verkligen behövs idag. Det är ju oerhört viktigt att minoriteter ska ha ett rättsskydd av detta slag, men det är tveksamt om lagen faktiskt minskar den missämja hos folk som är grunden till att den iöverhuvudtaget finns. Flummig mening, men för att ta ett exempel - HMF hindrar att folk bär swastikor och heilar hur som helst, för att det är väl knappast någon debatt om att de är väldigt kränkande, men lagen i sig minskar ju inte nazismen. Den sätter bara ett lock på att de vedervärdiga åsikterna kommer ut.

Jag tror de ska tala om just detta i nästa avsnitt av Existens på SVT - hett tips! Mm, det ska de.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Goda nyheter, Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson har kommit ut ur skinskallegarderoben och publicerar en rasistisk debattartikel. Han förklarar att muslimerna är Sveriges största utländska hot sedan Andra Världskriget, och att han ska sätta stopp för det om SD kommer till makten.

Islam är ingen ras, det är en religion.

Redigerad av Sindacco
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sant, men det är inte särskilt svårt att läsa mellan raderna i SDs fall. Deras undertoner är väldigt rasistiska. Jag menar, är det inte intressant att de endast pratar om islam som ett hot mot Sverige, och inte det ENORMA inflytande amerikansk kultur har? Är det inte "Sverige åt svenskarna" som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde ordet rasism synonymt till kulturell rasism där etnicitet, kultur och religion också ingår. Man kan tycka att du borde förstått det.

DN:s chefredaktör kallar också artikeln rasistisk och han borde ju ha koll på ordets betydelse. http://www.dn.se/nyheter/valet2010/dn-publ...inlagg-1.977657

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att Aftonbladet formulerar en rubrik så är inte förvånande, SD och AB är sedan nyligen fiender. Jag är inte Sverigedemokrat, men jag tycker däremot Jimmie Åkesson blir orättvist bemött. Kolla t.ex. dagens Gomorron Sverige när Centerpartiledaren Maud Olofsson debatterar med Jimmie Åkesson, SD.

http://svt.se/2.22620/1.1736003/akesson_du...r_en_massa_goja

För det första måste jag ägna kritik åt Maud, hur kan man debattera med någon och samtidigt vara så otroligt ignorant och frånvarande från direkta frågor? Samtidigt som hon många gånger blir spontant upprörd när hon blir avbruten och säger skarpt "Låt mig få tala till punkt!" så gör både hon och frågeställaren precis samma sak mot Åkesson. Synd att nästan varje debatt innehållande SD ska resultera i att han hela tiden ska försvara partiet och åter förtydliga SDs parti-idéer. Sen är själva hon-som-för-frågorna-vad-hon-nu-heter också ganska klart mot Jimmie Åkesson och hans parti.

Att kalla artikeln för rasistisk är en våldsam överdrift. Som sagt, jag är inte sverigedemokrat. Jag är väldigt öppen politiskt sett, men när jag följer den här debatten får åtminstonde jag intrycket att SD alltid måste vara på defensiven i debatten, och de får aldrig utrymme till att faktiskt föra politisk debatt om sina riktiga frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten - kommer ni rösta efter en väl markerad politisk ideologi, gå efter sakfrågorna, eller på människorna som är med i partiet?

Såhär ser det ut för min del:

1. En väl markerad politisk ideologi

2. Människorna som är med i partiet

3. Gå efter sakfrågorna

Ideologin är viktigast enligt mig. Det är helt enkelt det partiet står för i sin helhet (att bara rösta på ett parti på grund av en fråga låter ganska dumt/puckat/idiotiskt/onödigt imo). Människorna i partiet är också viktiga eftersom det är de som kommer att styra och måste kunna infria en stor del av vallöftena och samtidigt kunna få folket att tycka att de gör ett bra jobb så de vinner nästa val.

Sakfrågorna (Ungefär som diverse miljöskatter för Miljöpartiet?) är lite mindre viktiga då det kommer lösa sig så länge partiet håller fast vid sin ideologi.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor