Jump to content

Val 2010 - hur kommer du rösta?

Jacker
 Share

Hur kommer du rösta år 2010?  

157 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Ja, jo, ja... Det stora problemet är egentligen att hela journalistkåren tenderar att vara ganska vänstervriden.

Det där stämmer ju verkligen inte. Alla de största morgontidningarna är höger, och ofta inte så lite heller. DN som är Sveriges största är påtagligt höger, inget snack om saken. DOCK med Kultursidorna som undantag som också blir politiska ibland, där finns det helt klart vänstertendenser.

Även om rödgrönhet är överrepresenterat totalt sett i journalistkåren så är det ju ledningen på tidningarna och de journalister som skriver om politik och ekonomi, som sätter vänster/höger-prägeln.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jadu, syftet med dem är väl att det är valtider och media måste ha något att skriva om - undersökningarna utgör hyfsat diskussionsunderlag. I Sverige, ett land med proportionellt valsystem, tror jag dock inte att undersökningarna egentligen har så jättestor inverkan på valresultatet, i synnerhet inte nu då partierna samarbetar i två block. Möjligtvis kan undersökningarna hjälpa eller stjälpa partierna utanför riksdagen.

De må ha sin plats, men i slutändan lär man sig inget relevant av dem. Det vore mycket nyttigare att istället ge tid och rum åt journalistik som granskar och skapar insikt i olika aspekter av samhället, eller nåt åt det hållet. Kanske låter platt när jag säger det såhär, men det behövs starkt tankeställande och (förhoppningsvis) objektiva kontraster mot vad politiker och andra öppet partiska figurer maler på om i tv-rutan och tidningskrönikor. En demokrati är bara lika bra som sina väljare, och jag tycker att media ska försöka göra folk någorlunda allmänbildade, speciellt inför ett val.

På en annan not - hur starkt påverkar de svenska valen de finska? En finländare på ett annat forum menade på ett mycket starkt inflytande.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min röst gick till det Moderata Samlingspartiet.

Menar du det? Jag som trodde du skulle rösta på KPML®. ;)

Själv kommer jag vänta så länge så möjligt med att rösta, troligen så man hinner hem lagom innan valvakan börjar. Precis som för 4 år sen. Det verkar vara högt antal förtidsröster i år. Finns ju en viktig valdebatt kvar på fredag som nån kan göra bort sig i... :naughty:

Kollade på "duellen" mellan Reinfeldt och Sahlin ikväll. Blev hack i skivan på sänka vs. höja skatten-frågan, och i övrigt är min bild av de båda oförändrad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg utfrågningen med Wetterstrand häromkvällen och måste säga att hon gav ett positivt intryck. Enda rödgröna som har ett uns av statsministermaterial i sig.

Ser "duellen" atm.

Det där stämmer ju verkligen inte. Alla de största morgontidningarna är höger, och ofta inte så lite heller. DN som är Sveriges största är påtagligt höger, inget snack om saken. DOCK med Kultursidorna som undantag som också blir politiska ibland, där finns det helt klart vänstertendenser.

Även om rödgrönhet är överrepresenterat totalt sett i journalistkåren så är det ju ledningen på tidningarna och de journalister som skriver om politik och ekonomi, som sätter vänster/höger-prägeln.

Kamrat, låt mig elaborera. Må vara att samhällsjournalisterna är lätt borgerliga men det finns inga som helst tvivel om att journalistkåren som helhet är mer vänster än folk i allmänhet. Jag vill dock inte påstå att vänstervridningen påverkar den dagliga nyhetsrapporteringen, för det gör den oftast inte. Däremot syns den när journalisterna kommer med mer subjektiva åsikter i till exempel olika kolumner och krönikor. Den märks också mer i somliga frågor än i andra; så fort det till exempel handlar om USAs utrikespolitik eller om Israel brukar vänstertendenserna florera. Sedan ska vi väl inte begå misstaget att dra all media över samma kardanaxel. Ja, morgontidningarna tenderar att vara småborgerliga (jag skulle dock inte kalla DN påtagligt höger, den är lätt socialliberal om något) men till exempel kvällspressen och de statsägda bolagen lutar åt vänster.

De må ha sin plats, men i slutändan lär man sig inget relevant av dem. Det vore mycket nyttigare att istället ge tid och rum åt journalistik som granskar och skapar insikt i olika aspekter av samhället, eller nåt åt det hållet. Kanske låter platt när jag säger det såhär, men det behövs starkt tankeställande och (förhoppningsvis) objektiva kontraster mot vad politiker och andra öppet partiska figurer maler på om i tv-rutan och tidningskrönikor. En demokrati är bara lika bra som sina väljare, och jag tycker att media ska försöka göra folk någorlunda allmänbildade, speciellt inför ett val.

På en annan not - hur starkt påverkar de svenska valen de finska? En finländare på ett annat forum menade på ett mycket starkt inflytande.

Vi behöver en svensk Bill O'Reilly och en svensk Keith Olbermann!

Nja, jag skulle inte säga att VALET påverkar. Däremot kan olika politiska FRÅGOR i Sverige ibland flyta över på den finska agendan. Ett ganska aktuellt exempel är avskaffandet av den svenska värnplikten vilket gav upphov till en diskussion i Finland om den finska värnplikten och försvarsmaktens funktion och syfte. Invandringsdebatten är en annan fråga där det ständigt dras paralleller till Sverige.

Eftersom ingen tycks vilja starta om röstningen i den här tråden och valdagen närmar sig med stormsteg kanske det vore en idé att skapa en ny omröstning?

Absolut, det är dags för en ny tråd.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aldrig hört ordet? Rösträknandet följs under söndagsaftonen i TV med kommentarer, statsvetare, prognoser och analyser a.k.a. valvaka.

Klart jag vet vad en valvaka är, jag ska själv på en sådan.

Frågetecknet syftade på huruvida du planerat att besöka en speciell valvaka eller hade en privat, hemma eller hos någon bekant.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klart jag vet vad en valvaka är, jag ska själv på en sådan.

Frågetecknet syftade på huruvida du planerat att besöka en speciell valvaka eller hade en privat, hemma eller hos någon bekant.

Bestämdhetssuffix i singular; Valvakan, det vill säga SVT:s (statens=vår) valvaka.

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor