Jump to content

Val 2010 - hur kommer du rösta?

Jacker
 Share

Hur kommer du rösta år 2010?  

157 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Vad bör en fattig student rösta på? Moderaterna gynnar de rika och Socialdemokraterna gynnar de vuxna arbetslösa känns det som. Men vem vill hjälpa oss studenter?

Du kommer ju inte vara fattig student hela livet... Rösta på det parti som stämmer överens med dig ideologiskt, hur du vill att hela samhället ska se ut, inte vad som gynnar dig bäst för stunden. Tycker jag.

• Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klockan 20:00 ska Lars Ohly utfrågas i SVT. Äntligen får man sätta sig ner i fåtöljen med ett glas whisky och få sig några goda skratt. Någon mer som ska se det?

Jag såg det precis och jag kan konstatera att livet är underbart. Gnaget har al'Sahlin, Djurgården har Ohlyckan!

Lustigt det där med bröstpumpar. Istället för att normala familjer ska agera som normala familjer, där föräldrarna ansvarar själv för barnen hur dom än vill, så ska alltså Partiet lagstifta om hur "familjen" i detalj ska lägga upp sin tid (samtidigt ska ju barnet indoktrineras på dagis och i skolan med diverse genus"vetenskap" och jantelagskommunism).

Ohlys syn på prostituerade fotbollsutövare låter jag klasskämparna på forumet ta, jag kan konstatera att han är en populist som viker sig för sina "ideal" för att blidka "folket".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad bör en fattig student rösta på? Moderaterna gynnar de rika och Socialdemokraterna gynnar de vuxna arbetslösa känns det som. Men vem vill hjälpa oss studenter?

Socialdemokraterna vill väl ändå hjälpa unga arbetslösa också. Alla arbetslösa egentligen.

moderaterna verkar som sagt vilja gynna de rika mest för att "dom har ju jobbat mest för det" (kiss my ass)

rösta på det som känns rätt de närmaste fyra åren. Vill du ha det lätt att få jobb när du studerat färdigt eller vill du studera vidare osv.

Du kommer ju inte vara fattig student hela livet... Rösta på det parti som stämmer överens med dig ideologiskt, hur du vill att hela samhället ska se ut, inte vad som gynnar dig bäst för stunden. Tycker jag.

Jag tänker fanimig rösta för det som passar mig bäst för stunden. FUCK no att jag satsar på vart jag skulle VILJA vara om 20 år. Jag vill ta mig någonstans NU!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Moderaterna är ett ypperligt alternativ. Jag vet inte vart du fått att Moderaterna endast gynnar rika.

Fribeloppet är idag ganska lågt, och det händer ofta att studenter tvingas jobba mindre (vara fattigare) än vad de vill på grund av att om de jobbar mer så ryker studiebidraget. Moderaterna och Alliansen vill höja detta fribelopp och också i samma veva höja studiebidraget samt lånet.

När det gäller att komma in på arbetsmarknaden har Alliansen sänkt arbetsgivaravgiften (det din arbetsgivare måste betala för att anställa just dig), och detta vill Vänstern ändra på. De vill införa en så kallad "Ungdomsskatt" som innebär att det blir dyrare att anställa dig som ung. Det betyder att det blir betydligt svårare för dig som ung och oerfaren att ta dig in på arbetsmarknaden och därför med högre sannolikhet hamnar i utanförskapet.

--------------------------------------------------------------------------------

Finns det någon lista på kanske fem viktiga punkter som varje parti vill verkställa?

Nedan listas:

• Alkohol- och narkotikafrågor

• Arbetsmarknad

• Barnomsorg och utbildning

• Brottsbekämpning

• Demokrati

• Ekonomi

• Energi

• EU och världen

• Familjen

• Funktionshinder

• Försvaret

• HBT-frågor

• Hus och hem

• Hälso- och sjukvård

• Högre utbildning och forskning

• Infrastruktur och kommunikation

• Internet och teknikutveckling

• Jordbruk och djurhållning

• Jämställdhet

• Kultur och Idrott

• Migration och integration

• Miljö och klimat

• Näringsliv och företagande

• Social trygghet

• Äldre

Alkohol- och narkotikafrågor

Moderaterna vill

- att skattenivåerna på alkohol anpassas så att smuggling blir mindre lönsamt, samtidigt som den restriktiva alkoholpolitiken inte undermineras.

- tillåta gårdsförsäljning av egenproducerade alkoholdrycker.

- driva en ansvarsfull alkoholpolitik som bygger på avvägning mellan eget ansvar och samhällets intresse av att motverka skadligt drickande.

Arbetsmarknad

Moderaterna vill:

- Skapa förutsättningar för att jobben ska bli fler.

- Förhindra att fler jobb försvinner i den ekonomiska krisens spår.

- Satsa på omställning och bygga broar tillbaka till arbetsmarknaden.

- Utveckla matchningen på svensk arbetsmarknad.

Barnomsorg och utbildning

Moderaterna vill

- göra skolan mer rättvis.

- att betyg ska ges från årskurs 6 och i fler steg än idag.

- att en ny lärarutbildning med fokus på kunskap införs.

- att nationella prov i årskurs 3, 6 och årskurs 9 införs.

- införa en skyldighet att anmäla missförhållanden i skolan, en lex Sarah i skolan.

- satsa på elevhälsan.

- att gymnasieskolan reformeras och de yrkesinriktade utbildningarna fördjupas och förstärks.

- utöka undervisningstiden i matematik i grundskolan.

- att regeringens förslag till ny skollag kommer på plats 2011.

- att satsningarna på yrkesutbildning ska fortsätta och yrkeshögskolan utvecklas.

Brottsbekämpning

Moderaterna vill

- En effektiv och modern polis ska finnas i hela landet. Nära 3 000 fler poliser gör att förutsättningarna nu finns.

- Att straff ska stå i proportion till brottens allvar.

- Möta ungas brottslighet med tidiga och tydliga insatser.

- Värna brottsoffrens intressen.

- Förebygga brott med fler i arbete och bättre skolor.

Demokrati

Moderaterna vill:

- stärka individens möjligheter till inflytande i vardagen.

- stärka respekten för de mänskliga fri- och rättigheterna.

- vitalisera den representativa demokratin.

- ha en tydlig maktdelning som bygger på självständighet och effektivitet.

- ha en samlande, tydlig och tillgänglig författning.

- stärka domstolarnas och kontrollorganens roll.

Ekonomi

Moderaterna vill

- göra det mer lönsamt att arbeta genom att verka för fortsatta sänkta skatter för främst låg- och medelinkomsttagare.

- förbättra företagsklimatet i Sverige genom att göra det mer lönsamt att både driva och starta företag, liksom att investera i ny produktion.

- säkra välfärden genom att satsa ännu mer på skola, vård och omsorg.

Energi

Moderaterna vill:

- upprätta långsiktiga ramvillkor, tidiga signaler och största möjliga förutsägbarhet vad gäller skatter, lagar och regler inom det energipolitiska området.

- utveckla den svenska kärnkraften.

- se en ökad framväxt av förnybara energikällor.

- förbättra energieffektiviseringen hos industrin och hushåll.

- att Sverige ska vara en exportör av ren el.

EU och världen

Moderaterna vill

- utveckla vår samverkan med andra länder för att främja internationell fred och säkerhet.

- stärka EU:s gemensamma utrikes- och säkerhetspolitik.

- verka för mer frihandel och ekonomiskt samarbete.

Familjen

Moderaterna vill

- stärka föräldrarnas makt över sin egen situation

- underlätta för föräldrar att kombinera arbete och familj

- ha ett jämställt föräldraskap

Funktionshinder

Moderaterna vill

- öka det egna inflytandet över vem som ska utföra vård-, rehabiliterings- och stödinsatser, liksom utformningen av dessa insatser.

- arbeta aktivt med att undanröja alla former av diskriminering.

- underlätta för personer med funktionsnedsättningar att komma in på arbetsmarknaden.

Försvaret

Moderaterna vill

- öka insatsförsvarets operativa förmåga.

- fördjupa det nordiska samarbetet, stärka Sveriges roll i EU:s krishanteringsförmåga och på sikt se en svensk Nato-anslutning.

- utveckla personalförsörjningen till Försvarsmakten.

- öka handlingsfriheten i materielförsörjningen.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HBT-frågor

Moderaterna vill

- eftersträva ett samhälle där alla bemöts med respekt.

- att registrerade partnerskap och samkönade äktenskap ska erkännas i hela EU.

- införa en modern sexualundervisning.

Hus och hem

Moderaterna vill

- att det ska vara tryggt att bo i sitt hem.

- förbättra förutsättningarna för ökat bostadsbyggande.

- skapa förutsättningar för att fler hyresrätter produceras i Sverige.

- öka konkurrensen inom byggbranschen.

- att fler människor får möjlighet att äga sina hem.

- förbättra möjligheten att bilda ägarlägenheter i det befintliga bostadsbeståndet.

Hälso- och sjukvård

Moderaterna vill

- att hälso- och sjukvården ska vara tillgänglig, säker, rättvis och jämlik.

- att medarbetarna ska få större inflytande över sin vardag och bättre arbetsvillkor.

- stärka patienternas valfrihet och möjlighet till inflytande.

- göra en särskild satsning på patientsäkerhet.

- göra en särskild satsning på tillgängligheten i vården.

Högre utbildning och forskning

Moderaterna vill

- höja studiemedlen med 500 kronor från och med den 1 juli 2011.

- fortsätta förstärka kvaliteten i grundutbildningen.

- öka friheten för lärosätena.

- att forskningsanslag ska bedömas utifrån dess kvalitet.

- fortsätta stärka forskningen.

- avskaffa fribeloppet.

- öka studentrörligheten.

Infrastruktur och kommunikation

Moderaterna vill

- att Sverige skall få ett transportsystem som sätter människan i centrum och skapar goda förutsättningar för tillväxt och företagande i hela landet.

- skapa förutsättningar för ett transportsystem som kännetecknas av hög säkerhet, kvalitet och punktlighet.

- att Sverige ska vara ett föregångsland i att skapa moderna infrastruktursystem genom att ta tillvara befintlig infrastruktur och utveckla den.

- att utbudet och resandet med kollektivtrafikresor ska öka.

- att politiken fokuserar på att stegvis öka energieffektiviteten i transportsystemet, bryta fossilberoendet och minska klimatpåverkan.

Internet och teknikutveckling

Moderaterna vill

- värna ett öppet och säkert Internet som kommer alla till del.

- göra Sverige till en attraktiv hamn i den växande Internet-ekonomin.

- införa en nationell IT-strategi i skolan.

- använda Internets potential för att få en bättre och tillgängligare sjukvård.

- prioritera infrastruktur för ett Internet i världsklass.

Jordbruk och djurhållning

Moderaterna vill:

- Utveckla den småskaliga livsmedelsförädlingen.

- Avveckla EU:s jordbrukssub ventioner.

- Gynna biobränsleproduktionen.

- Förkorta djurtransporterna i EU.

- Stärka jordbrukets konkurrenskraft.

Jämställdhet

Moderaterna vill:

- Införa ytterligare jobbskatteavdrag så fler kvinnor kan försörja sig på sina löner.

- Ha fler arbetsgivare och förbättrade möjligheterna att starta och driva företag i välfärdssektorn.

- Förenkla och förtydliga jämställdhetsbonusen.

- Att vården ska behandla män och kvinnor på ett likvärdigt sätt.

- Stärka skyddet för kvinnor som lever med skyddad identitet.

- Stärka kvinnors ställning i utvecklingsländer.

Kultur och Idrott

Moderaterna vill:

- Vårda, bevara och tillgängliggöra vårt kulturarv.

- Ge kulturskaparna bättre förutsättningar för sitt arbete.

- Underlätta för kultursponsring.

- Bygga ut satsningen på skapande skola till att omfatta alla elever i grundskolan.

- Att idrottsrörelsen styr sig själv utan inblandning av politiken.

- Intensifiera samarbetet med internationella antidopingbyrån.

- Skapa en bättre fungerande ansvarsfördelning mellan stat och idrottsvärld att lösa läktarvåldet.

- Idrottslyftet skall finnas kvar under nästkommande mandatperiod vilket innebär att idrotten tillförs 500 miljoner kronor årligen.

- Resurser satsas på att renovera Operan och bygga om Nationalmuseum.

- Resurser tillförs för att digitalisera biografer.

Migration och integration

Moderaterna vill:

- Lyfta fram och bejaka de möjligheter migrationen för med sig.

- Att människor som är förföljda ska få en fristad i Sverige.

- Skapa en enhetlig asylprocess inom EU.

- Främja arbetskraftsinvandringen både till Sverige och EU.

- Förbättra introduktionen, stärka svenskundervisningen och skapa förutsättningar för fler jobb för nyanlända.

- Arbeta för en nolltolerans mot etnisk diskriminering.

Miljö och klimat

Moderaterna vill:

- Att världens länder binder sig till utsläppsminskningar.

- Att utsläppen ska få en kostnad genom klimatskatter och en utvecklad handel med utsläppsrätter.

- Satsa på forskning och utveckling av miljöteknik.

- Införa en svensk handlingsplan för att identifiera, begränsa och fasa ut farliga kemikalier.

- Sverige ska fortsätta driva på för att få ett klimatavtal till stånd som klarar målet om att begränsa temperaturökningen till två grader jämfört med förindustriell nivå.

- Klimatinvesteringarna i andra länder ska utökas.

- Den svenska miljöbilsdefinitionen skärps stegvis.

- Sverige ska verka för bindande utsläppskrav på personbilar i EU

- Ytterligare insatser görs för att stimulera utvecklingen av solceller och solvärme.

- De statliga insatserna för miljödriven näringsutveckling vidareutvecklas och en bred nationell miljöteknikstrategi tas fram.

- Stimulansen med nedsatt förmånsvärde för elbilar, laddhybrider och gasfordon fortsätter.

Näringsliv och företagande

Moderaterna vill:

- Förenkla möjligheterna att starta och driva företag i Sverige.

- Verka för sänkta skatter för företagare och stärka deras rättstrygghet.

- Göra det billigare att anställa både genom riktade insatser.

- Främja näringslivets internationalisering.

Social trygghet

MODERATERNA VILL:

- Ha kortare vägar till ett friskare liv.

- Gå från passiva till aktiva åtgärder.

- Att människor ska våga försöka arbeta.

- Att arbetsgivare ska vilja anställa.

Äldre

Moderaterna vill:

- Ta tillvara på äldres kompetens på arbetsmarknaden.

- Verka för goda pensioner genom en tydlig arbetslinje

- Sänka skatten för pensionärer

- Öka valfriheten inom äldreomsorgen

- Skapa fler och bättre boenden för äldre och se till att äldre par kan bo ihop

- Satsa på en mer sammanhållen vård och omsorg för de mest sjuka äldre

Mer utförlig information finns här.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller att komma in på arbetsmarknaden har Alliansen sänkt arbetsgivaravgiften (det din arbetsgivare måste betala för att anställa just dig), och detta vill Vänstern ändra på. De vill införa en så kallad "Ungdomsskatt" som innebär att det blir dyrare att anställa dig som ung. Det betyder att det blir betydligt svårare för dig som ung och oerfaren att ta dig in på arbetsmarknaden och därför med högre sannolikhet hamnar i utanförskapet.

Ungdomsarbetslösheten har faktiskt stigit sen sänkningen, och företag har generellt sett inte börjat anställa mer unga efter den (vilket antagligen var syftet med sänkningen). Den gynnar bara företag som redan har många unga anställda.

"Ungdomskatten" är att vänstern vill höja arbetsgivaravgiften igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ungdomsarbetslösheten har faktiskt stigit sen sänkningen, och företag har generellt sett inte börjat anställa mer unga efter den (vilket antagligen var syftet med sänkningen). Den gynnar bara företag som redan har många unga anställda.

"Ungdomskatten" är att vänstern vill höja arbetsgivaravgiften igen.

Cetris Paribus funkar inte i den verkliga världen; Sverige har gått igenom världens näst största finanskris och tagit oss ur den på ett exemplariskt sätt.

Jag skulle nog inte tvivla en sekund på att svackan i ekonomin har haft stor påverkan på arbetslösheten. Utan sänkningen av arbetsgivaravgiften för unga skulle ännu färre anställas.

Du jämför med en tid då den ekonomiska tillväxten var enorm; nu finns det en stor del av de arbetslösa som har erfarenhet; och företag som kan tänkas betala lite mer för detta. Lösningen: ytterligare sänkningar i arbetsgivaravgiften för unga, inte en höjning.

Jag vet redan att Ungdomskatten är en skattehöjning som endast drabbar unga och gör det svårare för dem att bryta sig in i arbetsmarknaden; det var precis det jag skrev i mitt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känns dock tråkigt nog som att alla riksdagspartier har släppt sina grundideologier nästan helt och hållet för att istället inrikta sig på sakpolitiska frågor hit och dit. Det känns som att de därmed förlorar sin identitet med vilken man egentligen borde, som du säger, undersöka sin kompatibilitet med. Istället för att rösta på en ideologi som överensstämmer med ens livssyn tvingas man rösta på kortsiktiga löften som påverkar den närmsta framtiden. Tycker jag.

---

Har nog bestämt mig för vad jag ska rösta på förresten. Måste tydligen poströsta eftersom jag inte adressändrade innan röstkorten skickades ut, men vad gör väl det.

Inte måste man väl rösta på person förresten? Jag har inte hittat (letat?) upp någon som känns bra än.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har nog bestämt mig för vad jag ska rösta på förresten. Måste tydligen poströsta eftersom jag inte adressändrade innan röstkorten skickades ut, men vad gör väl det.

Inte måste man väl rösta på person förresten? Jag har inte hittat (letat?) upp någon som känns bra än.

Du kan be dina föräldrar skicka ner ditt röstkort, alt. adressändra och beställa ett nytt röstkort.

Man måste inte personrösta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bäste herr Sniper, jag beder nu eder att spoiler-tagga eders foruminlägg om det Moderata samlingspartiets pollitik.

Eders hänsynsfulla, dibelus.

Jobbigt att bläddra ned med så mycket intetsägande text, tänk på de utan FULL-HD-skärmar (eller du tror ju inte att det finns sådana på detta oerhört teknologiskt intresserade forum)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känns dock tråkigt nog som att alla riksdagspartier har släppt sina grundideologier nästan helt och hållet för att istället inrikta sig på sakpolitiska frågor hit och dit. Det känns som att de därmed förlorar sin identitet med vilken man egentligen borde, som du säger, undersöka sin kompatibilitet med. Istället för att rösta på en ideologi som överensstämmer med ens livssyn tvingas man rösta på kortsiktiga löften som påverkar den närmsta framtiden. Tycker jag.

---

Själv lägger jag inte alls stor vikt vid de enskilda punkterna i partiernas program. Läser man i Snipers wall of text av Moderaternas politik (varför han copypastade in den vet jag inte), så är ju det mesta schysta grejer. "Eftersträva ett samhälle där alla bemöts med respekt.", "Skapa förutsättningar för att jobben ska bli fler. ", "att det ska vara tryggt att bo i sitt hem.", "förbättra förutsättningarna för ökat bostadsbyggande., "Gynna biobränsleproduktionen.", osv osv osv... Tomma ord som inte tilltalar mig alls, finns samma sak på alla partiers hemsidor.

Man måste istället se vad som egentligen händer i samhället med antingen högerpolitik eller vänsterpolitik, tänka över vilka värderingar man har. För det är självklart att Moderaternas politik är bra ur en viss synvinkel, men vems intressen är det som gagnas och vilka är det som får lida?

---

Angående arbetsgivaravgiften, "V föreslår ingen 'straffskatt'". S: "Vi tar bort arbetsgivaravgiften för den som anställer en ung arbetslös och den som erbjuder en praktik- eller traineeplats får motsvarande avdrag."

Redigerad av The Dude
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste säga att jag blev positivt överaskad av Ohly. Jag håller helt med honom om att höga straff är helt onödiga och om att betyg kanske inte riktigt är så magiska som ofta påstås. Det hade dock varit trevligt om han hade betonat mer att betyg inte enbart ska plockas bort utan snarare ersättas av skriftliga omdömen, för det är väl det Vänsterpartiet vill?

Lite kul dock att Ohlys vision om en sjukvård där patienter och personal ska få mer inflytande går att lösa mycket enklare än att pilla med skattekronor och regler hit och dit genom att bara införa något i stil med det Singapore har - en helt privat driven sjukvård där varje medborgare varje år får ett visst bidrag att använda på sjukvård (eller om man hellre vill, något helt annat) samt eventuellt att dyrare ingrepp ges extra bidrag.

Och när ska folk sluta nämna Jämlikhetsanden? Jag vet fan knappt ens var jag ska börja när det gäller den boken...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Moderaterna är ett ypperligt alternativ. Jag vet inte vart du fått att Moderaterna endast gynnar rika.

Fribeloppet är idag ganska lågt, och det händer ofta att studenter tvingas jobba mindre (vara fattigare) än vad de vill på grund av att om de jobbar mer så ryker studiebidraget. Moderaterna och Alliansen vill höja detta fribelopp och också i samma veva höja studiebidraget samt lånet.

--------------------------------------------------------------------------------

Kommer den där texten från hemsidan? Var det inte högern som för några dagar sedan gick ut med att man skulle höja alkoholskatten?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan be dina föräldrar skicka ner ditt röstkort, alt. adressändra och beställa ett nytt röstkort.

Man måste inte personrösta.

De har redan skickat hit det :P I informationen som står på kortet så ligger min vallokal hemma i Hälsingland och därmed måste jag, vad jag förstår, gå till närmaste vallokal och förtidsrösta. Det gör mig iofs inget egentligen eftersom det tydligen finns en på kths bibliotek.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer den där texten från hemsidan? Var det inte högern som för några dagar sedan gick ut med att man skulle höja alkoholskatten?

Kristdemokraterna brukar väl vilja höja skatten på alkohol och moderaterna sänka den så inte så konstigt att det blir olika bud där.

Kollade liksom flera här på Ohly igår. Undra hur länge han kommer få dras med den där bröstpumpen. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, från hemsidan. Jag länkade till den i slutet på inlägget.

De har redan skickat hit det :P I informationen som står på kortet så ligger min vallokal hemma i Hälsingland och därmed måste jag, vad jag förstår, gå till närmaste vallokal och förtidsrösta. Det gör mig iofs inget egentligen eftersom det tydligen finns en på kths bibliotek.

Ja, du kan förtidsrösta vart som helst.

Kollade liksom flera här på Ohly igår. Undra hur länge han kommer få dras med den där bröstpumpen. :P

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, idag var jag till konsulatet och utförde mitt demokratiska privilegium. Jäkla konsulat att bara ha öppet mellan 9 och 12, det försvårar demokratin när man måste stiga upp så okristligt tidigt. Nåväl, det blev i alla fall en röst på Fi.

2009-09-17, A-Ö

Försvar

Vårt mål är en värld i fred och global militär avrustning.

Som steg på vägen bör vi i trovärdighetens namn gå före på nedrustningens väg och minska våra militärutgifter. Invasionsförsvaret ska avvecklas. Militärens uppgift ska vara att delta i internationell krishantering, på FN-mandat, för att möjliggöra humanitär nödhjälp i konfliktområden och skilja stridande parter för att möjliggöra fred. På sikt vill vi avskaffa det militära försvaret helt.

Vi har i vårt samarbete med regeringen kommit överens om en besparing på tre miljarder kronor för försvaret 2005-2007. Vi vill fortsätta spara på det militära försvaret, genom att ta ansvar för att på allvar prioritera den internationella verksamheten, välja bort förmågor vi inte längre behöver och därmed göra tydliga nedskärningar i bland annat krigsmaterielanslaget. Stora besparingar på materielsidan är också möjliga när JAS-leveranserna upphör.

http://www.mp.se/templates/mct_177.aspx?number=175024

Naivt önsketänkande.

Vilka tror ni att posten är egentligen, någon form av likgiltiga slavar?

Själv kan jag tänka mig att de som slängde SD-kuverten är just den grupp som hatet sprids emot, invandrare, eller också folk som så starkt sympatiserar med dem att det är värt att bryta mot arbetsbeskrivningen.

Det handlar, som sagt, om principer. Jag gillar inte heller SDs budskap men i en stat där yttrandefrihet råder ska all information delas ut av de vars jobb det är att göra det. Brevbärarna ska inte fungera som någon sorts IRL-moderatorer eller åsiktspoliser som bestämmer vilken information som folk får/inte får i sina brevlådor. Om de inte vill dela ut informationen bör de söka sig annan sysselsättning. Det är en viktig princip som man under inga omständigheter får tumma på. När bestämmer de sig för att sluta dela ut DN, Biltemakatalogen eller Hemmets Veckotidning månntro? Får mig osökt att tänka på de där apotekarna i USA som vägrar sälja preventivmedel och abortrelaterad medicin.

Gammal och lite unfair att klanka ned på utvecklingshämmade personer, dont ya think?

Som om att jag skulle basera hela riksdagspartiets politik på denna man:

[youtube-old]xa2Cag9OrHc[/youtube-old]

Han var med i Vem vet mest i våras. :yes:

lista

Hmm, de verkar ha glömt det där om könskvotering i bolagsstyrelserna. Det utspelet fick iaf mig att överge minsta tanke på m-röst.

---

Kära ni som planerar rösta på s eller mp: Hur ser ni på att vpk sitter med i det rödgröna samarbetet? För mig ter det sig jämförbart med att SD skulle ha ett finger med i Alliansen.

edit:typo.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar, som sagt, om principer. Jag gillar inte heller SDs budskap men i en stat där yttrandefrihet råder ska all information delas ut av de vars jobb det är att göra det. Brevbärarna ska inte fungera som någon sorts IRL-moderatorer eller åsiktspoliser som bestämmer vilken information som folk får/inte får i sina brevlådor. Om de inte vill dela ut informationen bör de söka sig annan sysselsättning. Det är en viktig princip som man under inga omständigheter får tumma på. När bestämmer de sig för att sluta dela ut DN, Biltemakatalogen eller Hemmets Veckotidning månntro? Får mig osökt att tänka på de där apotekarna i USA som vägrar sälja preventivmedel och abortrelaterad medicin.

Jag kanske var lite otydlig med det jag skrev. Jag menar inte att Posten som företag ska tillåta att brevutdelningen modereras, kuvert-slängarna förtjänar någon form av straff eftersom de inte gjort sitt jobb. Men jag förstår handlingen att bryta mot sin arbetsgivares regler i det här fallet, fast man får såklart ta konsekvenserna.

Hade jag varit deltidssjukskriven ensamstående mamma och jobbat som städare och en dag fick göra Fredrik Reinfeldts hus, så hade jag kanske lämnat en liten bajskorv på dörrmatten. Inte PK, men ändå, jag hade förstått handlingen.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor