Jump to content

Val 2010 - hur kommer du rösta?

Jacker
 Share

Hur kommer du rösta år 2010?  

157 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Huh?

De ogillar ju som bekant höger-vänsterbegreppen, tycker själv de är lite av ett mischmasch. Men de vill ha lägre inkomstskatt (fast miljöskatterna ska vara högre förståss), statlig riskkapitalfond, och är för friskolor och det är väl mer höger.

Har väl inte ändrat mig nått särskilt sedan den här tråden startades, lutar fortfarande åt nämnda parti, som förra valet. Gillar inte allt med dem men håller med i många miljöfrågor (bensinskatten tveksamt, redan hårt beskattad, finns mycket annat man kan göra för att energieffektivisera och få mindre utsläpp men det är väl inte lika lätt att få in skattepengar så), kärnkraftsfrågan och EMU.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

Det här är väl så nära en allmän politiktråd vi kommer, så jag frågar här.

Jag läste i Metro eller var det var att Miljöpartiet hade tagit fram ett paket på någon miljard för att bygga cykelbanor inne i Stockholm, på bekostnaden av befintliga parkeringsplatser. Själv tycker jag att det är fel då det redan är skitsvårt att parkera nära sin destination om man har bil. Men vad tycker ni Stockholmare, rätt move av MP?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste i Metro eller var det var att Miljöpartiet hade tagit fram ett paket på någon miljard för att bygga cykelbanor inne i Stockholm, på bekostnaden av befintliga parkeringsplatser. Själv tycker jag att det är fel då det redan är skitsvårt att parkera nära sin destination om man har bil. Men vad tycker ni Stockholmare, rätt move av MP?

Helt rätt move; ju svårare det är att köra bil i stan, desto fler väljer andra färdmedel. Cykling är kanske inte ett alternativ för folk med lång resväg, men det är däremot tunnelbana så bygg ut den, istället för att satsa på Förbifart Stockholm och liknande projekt.

Och fler och större cykelbanor behövs, gärna en bra bit upphöjda så bilarna ger fan i att tillfälligt parkera på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska vi som då inte bor i Stockholm men åker upp rätt ofta (4-5 gånger om året) parkera ute i Farsta och ta tunnelbana in? Det låter ju inte riktigt klokt.

Nej, parkera ni i stan. Det är samma som när mina föräldrar när kommer upp, jag vill såklart att de ska parkera så nära porten som möjligt! MEN om man kan få bort den mesta en-person-i-bilen-trafik bland de som pendlar in trots att det finns lokaltrafik, eftersom att bilen är smidigare, så skulle det inte vara trångt för din familj och övriga besökare att parkera.

Samma med förbifart stockholm. Hade det varit mindre trängsel bland dessa pendlare så hade man inte behövt en förbifart. Utbyggnad och förbättring av tunnelbanan hade nog kunnat fixa det.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ogillar förslaget. Om något skall göras med parkeringarna så ska de utökas; gärna underjordiska parkeringshus då de inte syns.

Jag är inte för en bilfri stad som delar av vänsterpartierna verkar förespråka. För att minska antalet bilar med endast en person i anser jag att man kan ta systemet i USA där de har sk. "Car Pool -lanes"; alltså en eller flera filer där man endast får åka om man är fler än en person i bilen.

Bygg Förbifart Stockholm!

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Puttenutt, får du inte parkera framför din dörr?

Jag tycker verkligen att Stockholm borde gå i Amsterdams och Köpenhamns fotspår och utöka cykelbanorna. Det funkar väldigt bra där och drar ner utsläppen markant så varför ska man strunta i det bara för att du ska slippa gå 20m extra från din parkeringsplats?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har försökt att sätta mig in i det här så mycket som jag bara kan nu när det börjar närma sig val.

Innan har jag alltid trott att jag är mer röd än blå, då det känns som det när jag suttit och läst era inlägg här i tråden.

Men diverse tester visar att jag är väldigt blå, lite mer än 80 procent. Jag sympatiserar också mest med FP, M och C. Allra mest sympatiserade jag med FPs ställning till olika frågor. Så det verkar som jag ska rösta på FP om jag ska få det som jag vill. :huh:

Men men, sökan efter "mitt" parti fortsätter, jag känner mig som sagt inte speciellt blå... Hur jag nu vet det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har försökt att sätta mig in i det här så mycket som jag bara kan nu när det börjar närma sig val.

Innan har jag alltid trott att jag är mer röd än blå, då det känns som det när jag suttit och läst era inlägg här i tråden.

Men diverse tester visar att jag är väldigt blå, lite mer än 80 procent. Jag sympatiserar också mest med FP, M och C. Allra mest sympatiserade jag med FPs ställning till olika frågor. Så det verkar som jag ska rösta på FP om jag ska få det som jag vill. :huh:

Men men, sökan efter "mitt" parti fortsätter, jag känner mig som sagt inte speciellt blå... Hur jag nu vet det.

Det låter mer som någon "familjetradition" än ditt eget val att du inte känner dig blå... Om diverse tester visar att du är blå så är du antagligen det.

Att jämföra vad som skrivs i denna tråd är inte ett ordentligt sätt att ta reda på om du är röd eller blå då Dude & Co är vänster om vänster, och jag (& Co?) är höger om höger.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter mer som någon "familjetradition" än ditt eget val att du inte känner dig blå... Om diverse tester visar att du är blå så är du antagligen det.

Att jämföra vad som skrivs i denna tråd är inte ett ordentligt sätt att ta reda på om du är röd eller blå då Dude & Co är vänster om vänster, och jag (& Co?) är höger om höger.

Familjetradition och familjetradition, jag vet inte var någon i min släkt eller familj står politiskt sett.

Hur menar du med vänster om vänster och höger om höger?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Även om Vänsterpartiet är mer vänster än vad jag egentligen föredrar så blir det nog en stödröst på dem. Det är ingen risk att de kommer införa någon kommunistutopi men förhoppningsvis dra politiken några snäpp längre åt vänster i en värld som sedan några årtionden tillbaka glidit alldeles för långt åt höger.

Vote: Vänsterpartiet

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag att den passar bäst i Humortråden, hahahaha jag garvar ihjäl mig åt niqab-kvinnoarmén med barnvagnar!

Vi har tagit in drygt 400 000 invandrare (svenskar som icke svenskar, några har flyttat ut också) sedan 2006 samtidigt som sysselsättningen endast har ökat med 100 000 (enligt Reinfeldt och Alliansen, eftersom de upprepar detta får jag ta dem på orden). Lägg därtill 90-talisterna (baby-boomen) som står utan arbete idag och det är rätt så tydligt att arbetskraftsinvandringen är organiserad med en annan agenda än att det behövs arbetskraft.

Å andra sidan är ju arbetslöshet en fundamental grund för kapitalismen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor