Frusciante Skrivet 18 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 18 juni, 2010 Fick 79 % Vänsterpartiet och 78 % Miljöpartiet. 9 % Moderaterna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 19 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 juni, 2010 (redigerad) Det här med att Riksdagen (högerdelen) röstade ja till ny kärnkraft... det ligger ju inte på något sätt i linje med den folkomröstning vi hade 1980. På valsedeln då fanns i princip 1: NEJ!, 2: typ nej fast med lite förbehåll och 3: ja/nej lite halvt sådär. Hur som helst röstade svenskarna emot kärnkraft men häromdagen bestämdes det helt plötsligt att det nu är okej. Alltså en långt mer pro kärnkraftslinje en man ens kunde välja på i folkomröstningen... Lite knäppt att det var så lätt att få igenom det. Redigerad 19 juni, 2010 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 19 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 juni, 2010 Det här med att Riksdagen (högerdelen) röstade ja till ny kärnkraft... det ligger ju inte på något sätt i linje med den folkomröstning vi hade 1980. På valsedeln då fanns i princip 1: NEJ!, 2: typ nej fast med lite förbehåll och 3: ja/nej lite halvt sådär. Hur som helst röstade svenskarna emot kärnkraft men häromdagen bestämdes det helt plötsligt att det nu är okej. Alltså en långt mer pro kärnkraftslinje en man ens kunde välja på i folkomröstningen... Lite knäppt att det var så lätt att få igenom det. Äh, times change. Det var en bra förändring! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 19 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 juni, 2010 Äh, times change. Det var en bra förändring! Jag tror att jag seriöst hade blivit aktivist om de började bygga ett nytt kärnkraftverk i min närhet, sjukt obehagligt ju! Nu kommer det troligen inte ske eftersom ny kärnkraft är extreeeeeeemt dyrt att bygga, men om! Det var inte alls en bra förändring. Nu stor ord... mot ord... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 19 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 juni, 2010 Opinionen verkar ha förändrats lite sen folkomröstningen på 80-talet och det som klubbades igenom verkar ha stöd hos i alla fall 50% av befolkningen så det ska väl vara okej enligt alla demokratiska principer. "Fem av tio är för att man vid behov bygger nya reaktorer inom befintliga anläggningar" "Sex av tio svenskar är för att man vid behov river gamla reaktorer och ersätter dem med nya på samma plats" Det är väl det som beskrivs ovan man har röstat igenom? Lite synd att de som inte vill se nya reaktorer tvingas betala för dem i vilket fall men det är ju så det fungerar i Sverige. Källa: http://www.analys.se/opinionSenastemat.htm. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 19 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 juni, 2010 V är ett rumsrent politisk parti Vänsterpartiet Kommunisterna spelar i samma division som Sverigedemokraterna, Piratpartiet och Karlsson på Taket-Partiet. No better, no worse. Det här med att Riksdagen (högerdelen) röstade ja till ny kärnkraft... det ligger ju inte på något sätt i linje med den folkomröstning vi hade 1980. På valsedeln då fanns i princip 1: NEJ!, 2: typ nej fast med lite förbehåll och 3: ja/nej lite halvt sådär. Hur som helst röstade svenskarna emot kärnkraft men häromdagen bestämdes det helt plötsligt att det nu är okej. Alltså en långt mer pro kärnkraftslinje en man ens kunde välja på i folkomröstningen... Lite knäppt att det var så lätt att få igenom det. Men snälla rara, det är 30 år sedan den folkomröstningen! Dessutom är dylika jippon endast rådgivande; som gott exempel kan ju nämnas högertrafikomröstningen då pöbeln röstade nej med 82% majoritet - men likt förbannat infördes högertrafik! Kärnkraft är framtiden!! Skål! ---- http://img249.imageshack.us/img249/1599/vtest2.jpg Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 19 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 juni, 2010 (redigerad) Opinionen verkar ha förändrats lite sen folkomröstningen på 80-talet och det som klubbades igenom verkar ha stöd hos i alla fall 50% av befolkningen så det ska väl vara okej enligt alla demokratiska principer. "Fem av tio är för att man vid behov bygger nya reaktorer inom befintliga anläggningar" "Sex av tio svenskar är för att man vid behov river gamla reaktorer och ersätter dem med nya på samma plats" Det är väl det som beskrivs ovan man har röstat igenom? Lite synd att de som inte vill se nya reaktorer tvingas betala för dem i vilket fall men det är ju så det fungerar i Sverige. Källa: http://www.analys.se/opinionSenastemat.htm. Har de tillfrågade personerna i opinionsundersökningarna noggrant informerats om vilket extremt farligt material det är man plockar upp ur jorden och att tiden det tar att göra sig av med detta är bortom alla möjliga planer på ett säkert slutförvar, eller tycker de bara så eftersom det verkar poppis? Ingen människa har en aning om hur det lilla mysiga samhället Oskarshamn kommer se ut om 10 000 år. Kanske äger jihadextremister marken och åker ner i berget och hämtar några stavar fortfarande högst potent massförstörelsematerial... Vänsterpartiet Kommunisterna spelar i samma division som Sverigedemokraterna, Piratpartiet och Karlsson på Taket-Partiet. No better, no worse. Vänsterpartiet är vänster, jag vet att du har problem med det men sluta gärna raljera. Men snälla rara, det är 30 år sedan den folkomröstningen! Dessutom är dylika jippon endast rådgivande; som gott exempel kan ju nämnas högertrafikomröstningen då pöbeln röstade nej med 82% majoritet - men likt förbannat infördes högertrafik! Kärnkraft är framtiden!! Skål! Då för 30 år sedan var det en jävla debatt och folk som brydde sig om miljö och om våra barns framtid stod på gatorna och demonstrerade, nu röstas det igenom bara sådär... jag undrar hur det kan ske. Redigerad 20 juni, 2010 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 20 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2010 Har de tillfrågade personerna i opinionsundersökningarna noggrant informerats om vilket extremt farligt material det är man plockar upp ur jorden och att tiden det tar att göra sig av med detta är bortom alla möjliga planer på ett säkert slutförvar, eller tycker de bara så eftersom det verkar poppis? Ingen människa har en aning om hur det lilla mysiga samhället Oskarshamn kommer se ut om 10 000 år. Kanske äger jihadextremister marken och åker ner i berget och hämtar några stavar fortfarande högst potent massförstörelsematerial... Ska man hålla på så bör man icke göra sig besvär att bygga någon infrastruktur överhuvudtaget; tänk om den inte finns kvar om 100 år. Nej, även om kärnreaktorer är en annan historia så är jag helt säker på att människan triumferar än en gång och inom detta eller nästa århundrade hittar en godtagbar långsiktig lösning som även accepteras av miljöaktivisterna. Kärnkraft är framtiden, i alla fall i detta nu. Vänsterpartiet är vänster, jag vet att du har problem med det men sluta gärna raljera. Extremvänster eller kommunister skulle jag kalla det. Då för 30 år sedan var det en jävla debatt och folk som brydde sig om miljö och om våra barns framtid stod på gatorna och demonstrerade, nu röstas det igenom bara sådär... jag undrar hur det kan ske. Ja, sen insåg de hur fel de hade. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 20 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 juni, 2010 Har de tillfrågade personerna i opinionsundersökningarna noggrant informerats om vilket extremt farligt material det är man plockar upp ur jorden och att tiden det tar att göra sig av med detta är bortom alla möjliga planer på ett säkert slutförvar, eller tycker de bara så eftersom det verkar poppis? Ingen människa har en aning om hur det lilla mysiga samhället Oskarshamn kommer se ut om 10 000 år. Kanske äger jihadextremister marken och åker ner i berget och hämtar några stavar fortfarande högst potent massförstörelsematerial... Alla har nog inte hundraprocentig information, men i vårt samhälle diggar vi grekerna mer än Voltaire så det kan inte sägas vara ett krav. I vilket fall så måste man väga det mot alternativen. Vi har inte möjlighet att i Sverige klara oss på bara sol, vind och vattenkraft. Alla de tre är också beroende av väder och vi behöver därför alternativ som kan användas när det t.ex. är vindstilla och kallt. Där är kärnkraft mycket bättre än kolkraft som både dödar fler människor, är största källan till uran-235-utsläpp till naturen och släpper ut stora mängder koldioxid. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VickeX Skrivet 2 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 augusti, 2010 Gjorde valtestet på SvD och blev Miljöpartist/Kristdemokrat med 40,7% respektive 40% Kan inte så mycket / är inte så insatt i politik och jag vet inte om jag egentligen valde rätt frågor när testet undrade vilka tre mina viktigaste frågor var, så... Jag vet inte vad detta ger mig. Ska försöka följa debatter nu när det närmar sig och sen får vi se vad jag gör. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 2 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 augusti, 2010 Sju veckor kvar idag! Jag är sjukt taggad. Är det någon som inte har bestämt vilka ni ska rösta på än? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Clemenza Skrivet 2 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 augusti, 2010 Jag håller med testet. Vänsterpariet blir det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 2 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 2 augusti, 2010 Även om Vänsterpartiet är mer vänster än vad jag egentligen föredrar så blir det nog en stödröst på dem. Det är ingen risk att de kommer införa någon kommunistutopi men förhoppningsvis dra politiken några snäpp längre åt vänster i en värld som sedan några årtionden tillbaka glidit alldeles för långt åt höger. Vote: Vänsterpartiet Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 7 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2010 Undrar hur det kommer gå för Barnporrpartiet Piratpartiet nu. Vilken jäkla groda att säga att partiet vill göra barnporr lagligt. Nu har de spenderat hela dagen med att försöka förklara vad de menar men skadan är nog redan skedd. "Pedofil-vänlig" är en förödande stämpel att få, speciellt för ett parti såhär nära valet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 7 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2010 Undrar hur det kommer gå för Barnporrpartiet Piratpartiet nu. Vilken jäkla groda att säga att partiet vill göra barnporr lagligt. Nu har de spenderat hela dagen med att försöka förklara vad de menar men skadan är nog redan skedd. "Pedofil-vänlig" är en förödande stämpel att få, speciellt för ett parti såhär nära valet. PP är ett bajsparti i vilket fall.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 7 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 7 augusti, 2010 PP är ett bajsparti i vilket fall.. Deras ledare är ju iallafall en stor skit. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 8 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2010 Idag var jag och såg Björklunds tal på Marstrand. Det var mycket bra, och jag tycker speciellt om hur han lyckades göra Socialdemokraternas rop "Alla ska med!" till någonting som lät bra och faktiskt väldigt verkligt. Känns otroligt skönt att vara så säker på vilka man ska rösta på och veta att man håller med partiet i så gott som alla punkter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 9 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 9 augusti, 2010 (redigerad) Jag står mellan en stödröst åt vänstern och en röst på MP. Precis som dude tycker jag att den svenska "vänstern" behöver något som drar lite mer åt den riktiga vänstern istället för åt en halvblå socialdemokrati. Samtidigt så vill jag att MP ska få mer plats för det behövs verkligen en aktiv miljöpolitik fast partiet rent ideologiskt är mer blått än rött. Får se på valdagen tror jag. Redigerad 9 augusti, 2010 av P-C Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 10 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 10 augusti, 2010 Ideologiskt är jag nog mest Moderat. Dock lutar det mot en röst på KD istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 14 augusti, 2010 Rapportera Share Skrivet 14 augusti, 2010 Jag står mellan en stödröst åt vänstern och en röst på MP. Precis som dude tycker jag att den svenska "vänstern" behöver något som drar lite mer åt den riktiga vänstern istället för åt en halvblå socialdemokrati. Samtidigt så vill jag att MP ska få mer plats för det behövs verkligen en aktiv miljöpolitik fast partiet rent ideologiskt är mer blått än rött. Får se på valdagen tror jag. Jag är lite inne på det spåret också - allt skulle bli så homogent om Vänstern och KD försvann ur riksdagen. När alla rör sig mer mot mitten behövs småpartier som drar åt andra håll. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts