Frusciante Skrivet 24 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 24 maj, 2010 Folkpartiet som är liberaler borde väl själva inse detta... Dom är inte liberaler bara för att de kallar sig själva det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 25 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 maj, 2010 Dom är inte liberaler bara för att de kallar sig själva det. Pfft, skulle inte folkpartiet vara liberaler?! Lyssna bara på det här förslaget, reglerad kultur låter ju helnice och framför allt liberalt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 25 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 maj, 2010 (redigerad) Pfft, skulle inte folkpartiet vara liberaler?! Lyssna bara på det här förslaget, reglerad kultur låter ju helnice och framför allt liberalt! Oh my goood, liberalism eller inte, men det där ger ju verkligen vatten på kvarnen för oss som tycker Folkpartiet är idioter. Det ska alltså finnas en grupp av kulturproffs som sitter och säger vad som är bra kultur och vad som är dålig, och dela ut bidrag därefter? Fantastiskt! Redigerad 25 maj, 2010 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 25 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 maj, 2010 Pfft, skulle inte folkpartiet vara liberaler?! Lyssna bara på det här förslaget, reglerad kultur låter ju helnice och framför allt liberalt! Haha, parallellen han drar till välpresterande fotbollsspelare är ju verkligen genomkorkad. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Grumpy Skrivet 25 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 maj, 2010 Härligt Folkpartiet! http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet201...ticle7177239.ab Lägre lön för ungdomar!Gå med i eurosammarbetet!Stärk försvaret! Man undrar ju hur det där med lika lön för lika arbete ska funka om personer under 23 ska tjäna hälften av det vuxna tjänar. Lägre lön för ungdomar tycker jag låter som en bra ide och att stärka försvaret skulle inte heller vara helt fel. Men euro, varför vill FP ha ytterligare en folkomröstning när senaste folkomröstningen om euro var 96? Det är inte ens 20 år sedan.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 25 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 maj, 2010 (redigerad) Lägre lön för ungdomar tycker jag låter som en bra ide och att stärka försvaret skulle inte heller vara helt fel. Jag, som ungdom under 22, skulle bli ganska upprörd om staten lät företag våldta mig på det sättet, men du ser inga konstigheter med saken eller? Varför ska vi stärka försvaret? Följdfråga: vad ska pengarna tas ifrån? Redigerad 25 maj, 2010 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 25 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 maj, 2010 Oh my goood, liberalism eller inte, men det där ger ju verkligen vatten på kvarnen för oss som tycker Folkpartiet är idioter. Det ska alltså finnas en grupp av kulturproffs som sitter och säger vad som är bra kultur och vad som är dålig, och dela ut bidrag därefter? Fantastiskt! Sådant där har pågått ett bra tag i sossesverige, http://sv.wikipedia.org/wiki/Statlig_inkom..._för_konstnärer. Det är efterblivet men inte direkt något folkpartiet har kommit på. Jag, som ungdom under 22, skulle bli ganska upprörd om staten lät företag våldta mig på det sättet, men du ser inga konstigheter med saken eller? Att ha en gräns är korkat och att det ska vara statligt reglerat är vansinne men själva idén är inte ett dugg korkad. Äldre människor är både mognare och mer erfarna och då är det ju uppenbart att man väljer en vuxen framför en ungdom om man måste ge båda samma lön. Det ungdomar kan ha som konkurrensmedel är att man har lägre levnadskostnader (inte villa, barn och volvo) och därför kan tänka sig att jobba för en lägre lön. Jag vet inte, men det känns som om du idealiserar och simplifierar allting - reducerar hela sjukvårdssystemet till en simpel modell. Jag har dock inga smarta motargument på lager, det bara kändes så. Ahum, privatisering alltså... Själva tanken bakom det tycker jag är okej - konkurrens är något bra, det ökar den genomsnittliga kvalitén inom ett område. Men så finns det ju två sidor av myntet - när man blandar in ett vinstintresse växer girigheten inom sektorn - det var väl bara för några veckor sedan det kom fram att omfattande fusk med bluffakturor utförts av sjukvårdsföretag i Stockholm? Jag vet inte, jag har bara inte mycket förtroende för krafterna bakom marknaden, och tror inte att människor kommer att gynnas av en privatiserad sjukvård. Jag tror faktiskt inte att det stämmer. Du simplifierar som AngryAxel sa. Om man först sliter häcken av sig på gymnasiet för att få maxpoäng och sedan vill studera ytterligare sju år på ett universitet är man nog redan motiverad till max och i slutändan har nog inte några tentapoäng hit eller dit så mycket att göra om man är en bra läkare eller inte. Det handlar mer om att om lönen är högre kommer fler att vilja bli läkare så bara genom att fler söker kommer nivån att höjas. Sen är det klart att det låter simpelt och idealiskt men ekonomi brukar inte vara så överdrivet komplicerat utan mest bara logiskt - sätter vi artificiellt låga hyror på lägenheter kommer folk att betala skillnaden mellan jämviktspriset och det reglerade priset svart vid sidan om. Lägger vi 40% av EUs budget på jordbruksbidrag kommer vi att få ett utbudsöverskott och vi prisdumpar saker i Afrika. På samma sätt är det uppenbart att fler vill bli läkare om lönen är 100 000 i månaden än om den är 10 000. Om lönen för t.ex. en advokat ligger på 50 000 i båda fallen kommer fler att söka till läkare snarare än advokat om lönen är 100 000 och personen kan tänka sig att bli båda. På så sätt blir det fler som söker och bara därför kommer toppskiktet att vara bättre. Om det sedan också är så att folk pluggar hårdare för att få just det bästa jobbet så bidrar det självklart men det är inte enda anledningen. Och btw så var inte bluffakturorna från ett sjukvårdsföretag - de var från ett företag som inte verkade existera. Organisationsnumret gick t.ex. till en mäklarfirma så att det var ett sjukhus som skickade ut dem tror jag inte riktigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 25 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 maj, 2010 (redigerad) Sådant där har pågått ett bra tag i sossesverige, http://sv.wikipedia.org/wiki/Statlig_inkom..._för_konstnärer. Det är efterblivet men inte direkt något folkpartiet har kommit på. Skum grej men det där verkar ju vara någon form av kulturbidrag som går ut till ytterst få svenskar (157 st). Varför förstår jag inte, men det är ändå inte samma sak. Vad FP-snubben säger är att all konst som staten finansierar ska granskas av dessa proffstyckare. Sjukt ju. Kan detta måhända vara ett populistiskt utspel för för att locka väljare som ogillar Anna Odell och kompani? Redigerad 25 maj, 2010 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 25 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 maj, 2010 Skum grej men det där verkar ju vara någon form av kulturbidrag som går ut till ytterst få svenskar (157 st). Varför förstår jag inte, men det är ändå inte samma sak. Vad FP-snubben säger är att all konst som staten finansierar ska granskas av dessa proffstyckare. Sjukt ju. Kan detta måhända vara ett populistiskt utspel för för att locka väljare som ogillar Anna Odell och kompani? Nja, samma sak men i större utrsträckning. En aning mer konsekvent. Men självklart håller jag med dig om att det är korkat. Staten ska inte syssla med kultur. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 26 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 26 maj, 2010 http://www.friatider.se/riksdagen-andrar-grundlagen Haha. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 26 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 26 maj, 2010 Men euro, varför vill FP ha ytterligare en folkomröstning när senaste folkomröstningen om euro var 96? Det är inte ens 20 år sedan.. Jag har faktiskt ingen aning om när det var folkomröstning om euro, men det var då inte 1996 iallafall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 26 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 26 maj, 2010 Jag har faktiskt ingen aning om när det var folkomröstning om euro, men det var då inte 1996 iallafall. http://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomr%C3%B6...euron_i_Sverige - 2003 var omröstningen. EU-medlemskap röstades det om 1994, vart 1996 kommer ifrån har jag ingen aning om. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 31 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2010 Jan Björklund förbjuder burka i klassrummen. Åh herregud, hur tänker han? Vad tror han att det kommer få för effekt? Att muslimska kvinnor med burka eller niqab tänker "Hmm, det är nog lika bra att jag tar av mig burkan så att jag kan gå till skolan"? Usch, det kommer bara ta bort möjligheten för de som bär burka att plugga i Sverige. Men äsch - så länge det ser bra ut med religionsfrihet på papperet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 31 maj, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2010 Folkpartiet verkar mer konservativa än liberala, iaf med Björklund i spetsen... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 31 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2010 Jan Björklund förbjuder burka i klassrummen. Åh herregud, hur tänker han? Vad tror han att det kommer få för effekt? Att muslimska kvinnor med burka eller niqab tänker "Hmm, det är nog lika bra att jag tar av mig burkan så att jag kan gå till skolan"? Usch, det kommer bara ta bort möjligheten för de som bär burka att plugga i Sverige. Men äsch - så länge det ser bra ut med religionsfrihet på papperet. Jag tycker vi kan avskaffa alla religösa symboler i statliga skolor. Burka, kors, hattar, you name it. Däremot tycker jag att privata skolor själva kan få bestämma över sådant. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 31 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2010 Jag tycker vi kan avskaffa alla religösa symboler i statliga skolor. Burka, kors, hattar, you name it. Därför att? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 1 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2010 (redigerad) Därför att? Därför att statliga skolor inte bör kunna få "nyanseras" av elevers religösa föremål. Redigerad 1 juni, 2010 av Sniper Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 1 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2010 Jag tycker vi kan avskaffa alla religösa symboler i statliga skolor. Burka, kors, hattar, you name it. Däremot tycker jag att privata skolor själva kan få bestämma över sådant. I alla fall på låg/mellanstadium, då dessa aldrig kan vara uttryck för ett barns religion, utan för föräldrarnas religion. Barn väljer ju som bekant sällan sina religioner. Med tanke på detta borde inte religionsfriheten bli ett hinder. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 1 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2010 (redigerad) Jag tycker vi kan avskaffa alla religösa symboler i statliga skolor. Burka, kors, hattar, you name it. Däremot tycker jag att privata skolor själva kan få bestämma över sådant. Världens sämsta idéer, och även väldigt ohöger konstigt nog. Frihet brukar vara det allra viktigaste och att man inte får klä sig hur man vill eller utöva sin religion är en enorm inskränkning på det. Jag håller med om att skolan ska vara helt opartiskt när det kommer till religion, men dess elever är ju fria individer. Jag hade blivit oerhört kränkt om min rektor införde sådana regler, inte för att jag är troende men av principskäl. Man undrar ju hur du tänker här. Redigerad 1 juni, 2010 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 1 juni, 2010 Rapportera Share Skrivet 1 juni, 2010 Världens sämsta idéer, och även väldigt ohöger konstigt nog. Frihet brukar vara det allra viktigaste och att man inte får klä sig hur man vill eller utöva sin religion är en enorm inskränkning på det. Jag håller med om att skolan ska vara helt opartiskt när det kommer till religion, men dess elever är ju fria individer. Jag hade blivit oerhört kränkt om min rektor införde sådana regler, inte för att jag är troende men av principskäl. Man undrar ju hur du tänker här. Till statliga skolor har elever oftast inget val, utan endast placeras i. Då tycker jag inte att man ska tvingas att kanske vara den enda muslimen i en skola med en starkt troende judisk majoritet. Om man låter privatskolor etableras fritt ger man eleverna ett riktigt val. Då kan religösa privatskolor få existera där barn och unga helt fritt får utöva sin religion, t.ex. med bönestund på schemat. Lite luddigt, men summan är iaf att med mer val kommer större friheter och då privatskolan till hundra procent är ett val bör religösa inslag också få vara helt tillåtet. I och till statliga skolor har man inte samma val då det i vissa fall även kan handla om att fattiga tvingas välja statligt då familjekonomin inte klarar av att låta barnen gå i privatskolor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts