dibel Skrivet 6 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 maj, 2010 Från TROMS: Jag har enorma problem med att välja vilket parti jag ska rösta på i september. Finns det något sorts test man kan ta där man ser vilket parti man stämmer bäst överens med? http://val2010.menmo.se/skd/valkompass.html Kan väl vara ett användbart verktyg för osäkra väljare. Mitt resultat: http://img341.imageshack.us/img341/8168/walcompazz.th.jpg Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adrian G Skrivet 6 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 maj, 2010 http://pici.se/pictures/lubKcweDD.png Hmm, hmm. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 6 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 maj, 2010 (redigerad) Orka länka, men fick Vänsterpartiet som dom jag håller med mest, förväntat. Tvåa och trea var MP och F!, i botten låg på SD, PP och nåt mer, tror det var M. Redigerad 6 maj, 2010 av Frusciante Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 6 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 maj, 2010 Sverige åt svenskarna! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 6 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 maj, 2010 Sverige åt svenskarna! +1! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 6 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 6 maj, 2010 Sverige åt svenskarna! Så rätt så! (+1) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 7 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 7 maj, 2010 http://pici.se/pictures/TzutWwfSM.png Inte så förvånande. Mindre regleringar, mer frihet. Jag tror att människan är tillräckligt smart för att kunna tänka själv och ta egna beslut, utan att staten kommer in och agerar förälder. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 7 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 7 maj, 2010 http://data.fuskbugg.se/skalman01/kompass.png Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 8 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 maj, 2010 http://www.telegraph.co.uk/news/election-2...ction-2010.html Jag tog England som nation och mina svar överensstämde mest med *trumvirvel* BNP! By the way: CIVILKURAGE! Det fanns en hel del frågor som jag inte kunde mycket alls om där, men det var intressant att jag var lika lite Lib Dem som Labour. Det var dock ingen överraskning att jag var mest för Conservative Party. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Grumpy Skrivet 8 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 maj, 2010 Inte särskilt överraskad.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 8 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 maj, 2010 Intressant att SD hamnade såpass långt upp, har aldrig ens sett dem som en kandidat till min röstning (inte nu heller för den delen), det måste vara vargfrågan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 8 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 maj, 2010 Jag tror att människan är tillräckligt smart för att kunna tänka själv och ta egna beslut, utan att staten kommer in och agerar förälder. Ett smart beslut... vad är ett smart beslut för den sjukskrivna flerbarnsmamman om hennes bidrag försvinner p.g.a. skattesänkningar? Eller är det samhällets höginkomsttagare som ska göra det smarta beslutet och skänka bort valfri summa till behövande och så kommer allt att lösa sig? Det var ju R2D2:s teori i alla fall. Tror du att de ekonomiska resurserna någonsin kan fördelas på ett rättvist sätt om inte staten agerar förälder? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 8 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 maj, 2010 Vilket skämt till test. En valfråga per parti, typ. Om du sen sympatiserar med just den valfrågan, låt oss säga kanske könskvotering, så är du automatiskt en Fi:are. Jisses, pojkar - rösta inte efter vad ni får för resultat i testet, läs på och fatta egna beslut. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 8 maj, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 maj, 2010 Ett smart beslut... vad är ett smart beslut för den sjukskrivna flerbarnsmamman om hennes bidrag försvinner p.g.a. skattesänkningar? Eller är det samhällets höginkomsttagare som ska göra det smarta beslutet och skänka bort valfri summa till behövande och så kommer allt att lösa sig? Det var ju R2D2:s teori i alla fall. Tror du att de ekonomiska resurserna någonsin kan fördelas på ett rättvist sätt om inte staten agerar förälder? Folk donerar till cancerforskning, fadderbarn och annan välgörenhet av fri vilja. Så en privatiserad välfärd är nog inte så orimligt som det låter. Det skulle dock krävas mycket låga eller inga inkomstskatter för att fungera. Vilket skämt till test. En valfråga per parti, typ. Om du sen sympatiserar med just den valfrågan, låt oss säga kanske könskvotering, så är du automatiskt en Fi:are. Jisses, pojkar - rösta inte efter vad ni får för resultat i testet, läs på och fatta egna beslut. Håller med, det är extremt vinklat mot partipolitik. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 8 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 maj, 2010 Ett smart beslut... vad är ett smart beslut för den sjukskrivna flerbarnsmamman om hennes bidrag försvinner p.g.a. skattesänkningar? Eller är det samhällets höginkomsttagare som ska göra det smarta beslutet och skänka bort valfri summa till behövande och så kommer allt att lösa sig? Det var ju R2D2:s teori i alla fall. Tror du att de ekonomiska resurserna någonsin kan fördelas på ett rättvist sätt om inte staten agerar förälder? På vilket sätt är det rättvist att någon som jobbar och får betalt för det tvingas betala för andras välfärd? Jag tror att de ekonomiska resurserna fördelas rättvist om man tar bort skatten. Alla är inte lika(dana). Vi har alla olika mål och viljor, styrkor och svagheter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 8 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 maj, 2010 Folk donerar till cancerforskning, fadderbarn och annan välgörenhet av fri vilja. Så en privatiserad välfärd är nog inte så orimligt som det låter. Det skulle dock krävas mycket låga eller inga inkomstskatter för att fungera. Jo det är helt orimligt. Tror du seriöst att donationer skulle uppnå ens en promille av den totala summan insamlad skatt idag? På vilket sätt är det rättvist att någon som jobbar och får betalt för det tvingas betala för andras välfärd? Jag tror att de ekonomiska resurserna fördelas rättvist om man tar bort skatten. Alla är inte lika(dana). Vi har alla olika mål och viljor, styrkor och svagheter. Eftersom man inte kan välja var man föds så är det orättvist att man ska vara körd för livet om ens familj är fattig; om ens familj är rik så kan man glida på räkmackan hela livet. Då är det mer rättvist att sträva efter att alla i samhället ska ha samma förutsättningar, bland annat med gratis utbildning (skattefinansierad for your information). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 8 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 maj, 2010 (redigerad) Jo det är helt orimligt. Tror du seriöst att donationer skulle uppnå ens en promille av den totala summan insamlad skatt idag? Eftersom man inte kan välja var man föds så är det orättvist att man ska vara körd för livet om ens familj är fattig; om ens familj är rik så kan man glida på räkmackan hela livet. Då är det mer rättvist att sträva efter att alla i samhället ska ha samma förutsättningar, bland annat med gratis utbildning (skattefinansierad for your information). Jag förstår att man inte kan välja var man ska födas, men man föds ändå inte in i ens framtida jobb. Hur bra man lyckas med sin utbildning är definitivt inget lotteri, även om det kan vara lättare för vissa än andra. Även rika människor måste ha rätt utbildning och vara väldigt akademiskt begåvade för att lyckas med det där chefsjobbet, som alla verkar tro att de rikas barn går till direkt. Visst kan det vara en fördel att ha gått SSHL istället för någon skola i västra Norrbotten, men bara för att du gått på SSHL får du inte en reserverad plats in på HHS, även om dina föräldrar har kontakter och förmåga att betala det som krävs. Även efter universitetet är det viktigt att man kämpar, trots att man har kontakter. Det är därför det är orättvist att folk som verkligen kämpat hela livet för att ta sig högt upp på karriärstegen tvingas betala för andra som inte valt att lägga ner tillräckligt med tid på skolan. Jag vet inte om ~10+ timmars arbetsdag kan kallas räkmacka, men jag förstår vad du menar med att rika människors barn har vissa privilegier som de fattiga inte har. Om jag minns rätt har du nämnt att du också har/hade dessa privilegier. Kom du in på KTH på grund av dina föräldrars välstånd? Redigerad 8 maj, 2010 av Sniper Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 8 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 maj, 2010 Jag förstår att man inte kan välja var man ska födas, men man föds ändå inte in i ens framtida jobb. Hur bra man lyckas med sin utbildning är definitivt inget lotteri, även om det kan vara lättare för vissa än andra. Även rika människor måste ha rätt utbildning och vara väldigt akademiskt begåvade för att lyckas med det där chefsjobbet, som alla verkar tro att de rikas barn går till direkt. Visst kan det vara en fördel att ha gått SSHL istället för någon skola i västra Norrbotten, men bara för att du gått på SSHL får du inte en reserverad plats in på HHS, även om dina föräldrar har kontakter och förmåga att betala det som krävs. Även efter universitetet är det viktigt att man kämpar, trots att man har kontakter. Det är därför det är orättvist att folk som verkligen kämpat hela livet för att ta sig högt upp på karriärstegen tvingas betala för andra som inte valt att lägga ner tillräckligt med tid på skolan. Jag vet inte om ~10+ timmars arbetsdag kan kallas räkmacka, men jag förstår vad du menar med att rika människors barn har vissa privilegier som de fattiga inte har. Om jag minns rätt har du nämnt att du också har/hade dessa privilegier. Kom du in på KTH på grund av dina föräldrars välstånd? Om man föds in i en fattig familj som inte har råd med utbildningen då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 8 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 maj, 2010 Om man föds in i en fattig familj som inte har råd med utbildningen då? Utbildningen i Sverige är gratis. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 8 maj, 2010 Rapportera Share Skrivet 8 maj, 2010 Utbildningen i Sverige är gratis. Menade globalt... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts