Sniper Skrivet 4 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2010 (redigerad) Vad anser forumiterna om skatter? Sverige har ju näst högst skatt i världen. Själv hoppas jag på fortsätt sänkta skatter. Det gynnar i min mening hela arbetslivet, och som tidigare nämnt så har staten, trots sänkta skatter högre skatteintäkter. Jag tycker det är pinsamt att vi har så höga skatter och att folk förväntar sig att staten ska vara någon sorts förälder som ska bestämma allt om alla. Jag står för ökad privatisering, sänkta skatter och är helt emot könskvotering. Redigerad 4 februari, 2010 av Sniper Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
VaXXoR Skrivet 4 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2010 Tycker inget annat parti än SD vågar säga något om invandringen. Det är ett problem, och det måste lösas. Jag tycker vi ska sluta ta in mer nu och fokusera på att få ett bättre sverige och få det bättre för invandrarna som är här nu. Vet att dom har svårt att komma in i systemet och så vidare. Sverige tar in väldigt mycket om man kollar på andra länder, och det måste få en begränsning eller högre krav. Och invandrarna får inte sättas på samma ställen, sprid ut det lite. Tycker det är larvigt att man blir kallad nazist direkt man drar upp invandringen. För det är ett problem och ett misslyckande. Tror inte det kommer sluta bra om vi fortsätter ta in och ta in hela tiden. Låt dom som är här komma in i systemet istället så vi löser problemen. Jag vill inte att invandrare ska ut, eller liknande. Har invandrare i släkten och även vänner. Men tycker att dom som kommer hit ska ha en ansvarighet att sköta sig. Missköter man sig så tycker jag den personen kan åka tillbaks. Sverige får ingen respekt när det gäller att dom har fått komma in hit och får leva här. Tycker dom ska vara glada. Men problemet är som sagt att dom måste in i systemet, hade hjälpt mycket, och kriminaliteten skulle minska. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 4 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2010 Varför måste vi motarbeta detta? Skall vi vara tvungna att motarbeta gravitationen, evolutionen eller vad som helst så länge det är Ledaren som säger så också? Vi måste inte i samma mening som vi måste andas för att leva, det är min åsikt att vi måste som i "vi måste sätta stopp för gatuvåldet"... Egentligen vill jag undvika påhopp här, men är du lite trög dibel eller spelar du bara? Könsroller är positiva, det finns ingen anledning att gå ifrån dessa bara för att vänsterns mest hatiska falang ser ner på husarbete och diverse "kärring-göra". En hemmafru är lika mycket värd som en sjuksköterska. Fast det finns ju vissa kvinnor som är bättre än sina motsvarande män i arbetet. Peter Eriksson och Maria Wetterstrand är ju ett sådant exempel, där dessutom jämlikheten och feminiseringen har givit dem en policy som hindrar den bättre till förmån för den sämre varannan gång. No shit att det finns kvinnor som är bättre än män på samma jobb... En anledningen till att könsroller är dåliga är att dessa kvinnor motarbetas på arbetsplatser och måste kämpa så mycket hårdare än män för att klättra högt i karriären. Det är en uråldrig könsroll att kvinnan förväntas vara tyst och tiga medan mannen bestämmer. Sverige har kommit relativt långt i jämställdheten mellan könen men har fortfarande lång väg att gå, men mycket tyder tyvärr på att vi ibland går bakåt. Ja, men om man vill leva utan dessa skapelser då? Jag är för att göra, säg, Australien till en HBT-liberal-kommunist-anarkist-ö eftersom att det är uppenbart att det finns folk som vill ha det på det sättet. Leva utan dessa skapelser "bögar" t.ex.? Du behöver inte bli bög bara för att andra är det? Vad är ditt problem? Jag vill påstå att avståndstagandet av det svenska (folket, kulturen, w/e) kommer i framtiden visa sig att vara ödesdigert för ovannämnda. Det får stå för dig. Jag tycker uppenbarligen inte så. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 4 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2010 (redigerad) Ja det tycker jag faktiskt, förmodligen grundas väldigt många könsroller redan från dagis när flickor får vissa leksaker, pojkar andra och om en flicka är söt och snäll så for hon beröm medan om en pojke tar för sig och är bra på att kasta boll så får han beröm. Efter vad jag erfarat så beror sånt där nästan helt på föräldrar och framför allt släktingar som köper dockklänningar till söta lilla Lisa och plastvapen till Magnus. Idag försöker nästan alla dagis vara så jämställda som det går, och jag tror det även gäller många föräldrar, men det räcker med att några få av dessa barn får "flick/pojk-uppfostran" och det kommer sprida sig till de andra omedvetet. På just dagis skulle jag vilja påstå att särbehandlingen mellan pojkar och flickor är som minst, man får inte glömma att just dagisfröknar får utbildning om sånt här. Sen att flickorna leker med dockhus och pojkarna pangar med legopistoler redan när de kommer dit går ju inte att göra så mycket åt, tyvärr. Som sagt, information till föräldrarna. (y) edit: det här blev rätt off-topic, sorry. Redigerad 4 februari, 2010 av DrStupid Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 4 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2010 Efter vad jag erfarat så beror sånt där nästan helt på föräldrar och framför allt släktingar som köper dockklänningar till söta lilla Lisa och plastvapen till Magnus. Idag försöker nästan alla dagis vara så jämställda som det går, och jag tror det även gäller många föräldrar, men det räcker med att några få av dessa barn får "flick/pojk-uppfostran" och det kommer sprida sig till de andra omedvetet. På just dagis skulle jag vilja påstå att särbehandlingen mellan pojkar och flickor är som minst, man får inte glömma att just dagisfröknar får utbildning om sånt här. Sen att flickorna leker med dockhus och pojkarna pangar med legopistoler redan när de kommer dit går ju inte att göra så mycket åt, tyvärr. Är det något problem? Om pojkarna vill leka krig och flickorna vill leka med barbie kan de väl få göra det utan att man ska peta runt och säga att det är ojämnställt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
DrStupid Skrivet 4 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2010 Är det något problem? Om pojkarna vill leka krig och flickorna vill leka med barbie kan de väl få göra det utan att man ska peta runt och säga att det är ojämnställt? Om de vill, absolut. Grejen är ju att de inte har något alternativ när släktingar och föräldrar packar på flickorna med endast rosatonade dockleksaker och pojkarna med pangpangpistoler. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 4 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2010 Om de vill, absolut. Grejen är ju att de inte har något alternativ när släktingar och föräldrar packar på flickorna med endast rosatonade dockleksaker och pojkarna med pangpangpistoler. Men är det något fel i sig? Det är ingen som tvingar pojkarna att leka krig och inte leka med barbie. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 4 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2010 Men är det något fel i sig? Det är ingen som tvingar pojkarna att leka krig och inte leka med barbie. Nej och i sig är det heller inte fel att uteslutande välja rosa kläder till flickebarnen och camo-byxo till pojkarna, det är bara färger. Men man får se det i större mått, skillnaderna man gör under hela uppväxten i vilka beteenden som uppmuntras och vilka som undertrycks pojkar och flickor emellan. Sätter man rosa puttinutt-kläder på en flicka och ger henne ett dockhus att leka med, säger åt henne att fina flickor minsann inte slåss och bråkar som de stygga pojkarna, ja då uppfostrar man henne till att senare i livet bli bry sig mer om sitt utseende, hushållsskötsel och lär henne att inte ta för sig i livet, i motsats till pojkarna. Killar lärs vara klassiskt manliga och blir som barn retade om de gör tjejiga saker. Hade pojkar blivit lika uppmuntrade att vara husliga och leka med dockor istället hade de förmodligen velat och vågat ta ett större ansvar sina barn och sitt hushåll i vuxna livet, och kvinnor hade sluppit komma på efterkälken i arbetslivet för att de spenderat viktiga månader i sin tidiga karriär med att ta hand om barnen och städa. Det är en liten aspekt på uppfostran och jämställdhet, det finns massor av mer att ösa på alla som har skräck för feminister här på forumet men det får nog bli i en annan tråd. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 4 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2010 (redigerad) Nej och i sig är det heller inte fel att uteslutande välja rosa kläder till flickebarnen och camo-byxo till pojkarna, det är bara färger. Men man får se det i större mått, skillnaderna man gör under hela uppväxten i vilka beteenden som uppmuntras och vilka som undertrycks pojkar och flickor emellan. Sätter man rosa puttinutt-kläder på en flicka och ger henne ett dockhus att leka med, säger åt henne att fina flickor minsann inte slåss och bråkar som de stygga pojkarna, ja då uppfostrar man henne till att senare i livet bli bry sig mer om sitt utseende, hushållsskötsel och lär henne att inte ta för sig i livet, i motsats till pojkarna. Killar lärs vara klassiskt manliga och blir som barn retade om de gör tjejiga saker. Hade pojkar blivit lika uppmuntrade att vara husliga och leka med dockor istället hade de förmodligen velat och vågat ta ett större ansvar sina barn och sitt hushåll i vuxna livet, och kvinnor hade sluppit komma på efterkälken i arbetslivet för att de spenderat viktiga månader i sin tidiga karriär med att ta hand om barnen och städa. Det är en liten aspekt på uppfostran och jämställdhet, det finns massor av mer att ösa på alla som har skräck för feminister här på forumet men det får nog bli i en annan tråd. Jag ser inte att detta är något som det behövs tas några särskilda åtgärder mot. Var och en kan som vuxen människa bestämma själv hur man vill uppföra sig och vad man vill göra. Detta är inget som måste regleras. Kvinnor blir inte jämnställa med män för att de börjar leka med bilar och har blåa kläder när de är små, på samma sätt som män inte kommer bli jämnställda med kvinnor bara för att de leker med dockhus på dagis. Redigerad 4 februari, 2010 av Sniper Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 4 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2010 Jag ser inte att detta är något som det behövs tas några särskilda åtgärder mot. Var och en kan som vuxen människa bestämma själv hur man vill uppföra sig och vad man vill göra. Detta är inget som måste regleras. Kvinnor blir inte jämnställa med män för att de börjar leka med bilar och har blåa kläder när de är små, på samma sätt som män inte kommer bli jämnställda med kvinnor bara för att de leker med dockhus på dagis. Shit, du kan verkligen inte se saker i ett större perspektiv eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 4 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2010 Shit, du kan verkligen inte se saker i ett större perspektiv eller? Du menar alltså att det bör finnas någonting som reglerar detta på dagis? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 4 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2010 Du menar alltså att det bör finnas någonting som reglerar detta på dagis? Nej det ska inte finnas några regler eller lagar i feministisk barnuppfostran; det är inte olagligt att göra barnen till homofober eller rasister heller. Det handlar om att få folk att vilja göra annorlunda, och till en början bara att inse problemet (någon som du uppenbarligen inte gör). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 4 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2010 Nej det ska inte finnas några regler eller lagar i feministisk barnuppfostran; det är inte olagligt att göra barnen till homofober eller rasister heller. Det handlar om att få folk att vilja göra annorlunda, och till en början bara att inse problemet (någon som du uppenbarligen inte gör). Jag tycker att det är ett problem. Jag anser det dock inte vara värt att försöka tvinga barn göra saker de inte vill (t.ex. det där med blå/rosa), utan låta de bestämma själva och sedan upplysa dem om problemen från grundskolan och låta de själva ta ansvar för att de gör det rätta. Jämnställdhetsfrågan är ett problem, men det kräver inte mer reglering, utan bör istället bekämpas med fakta och information. Sen är det faktist viktigt att belysa att män och kvinnor aldrig kommer exakt lika. Vi är inte biologiskt skapade för att vara exakt lika. Det man dock kan sträva efter är, som tidigare nämnts, att kvinnor får lika lön som män, för lika arbete och kostnad. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 4 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 4 februari, 2010 Jämnställdhetsfrågan är ett problem, men det kräver inte mer reglering, utan bör istället bekämpas med fakta och information. Ja men var det inte precis det jag sa då? Sen är det faktist viktigt att belysa att män och kvinnor aldrig kommer exakt lika. Vi är inte biologiskt skapade för att vara exakt lika. Det man dock kan sträva efter är, som tidigare nämnts, att kvinnor får lika lön som män, för lika arbete och kostnad. Jag håller med till skillnad från många genusfolk som tror att vi aldrig kan veta något om skillnader mellan män och kvinnors hjärnor eftersom allt kan vara en social konstruktion... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 5 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 februari, 2010 Är väl bara för dagisen att lägga fram alla leksaker, och sen strunta i vilka som väljer vad. Men dessvärre verkar det hela väldigt överanalyserat, när dom går så långt att dom byter karaktärer i böcker som rödluvan och massa annat. Dom har gått så långt att dom börjat se könskodning i saker som gungor och sandlådor... wtf säger jag bara? Är själv emot könsroller, då dom är väldigt begränsande. Men könspedagogiken verkar ju bara resultera i ombytta roller. Såg t.ex någon intervju angående det här då det var en fröken som var så lycklig över att tjejerna var utomhus och spelade bandy medan pojkarna satt inne. Vad har dom vunnit? Tvärtom är väl inte bättre. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 5 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 februari, 2010 Vi måste inte i samma mening som vi måste andas för att leva, det är min åsikt att vi måste som i "vi måste sätta stopp för gatuvåldet"... Egentligen vill jag undvika påhopp här, men är du lite trög dibel eller spelar du bara? Det är alltså en önskan ("vi bör sikta på" eller "att sträva efter detta") och inget krav ("vi måste" eller "vi är tvungna att"), har jag förstått dig rätt nu? Angående gatuvåldet är det inte heller något vi kan sätta stopp för, däremot kan vi minimera riskerna för oskyldiga medan slagskämparna kan få fri spelplan så länge de hålls till varandra. Jag är jävligt trög, även då jag har valt att utöva spel. Å andra sidan lär vi båda två, samt allihopa här inne, inneha en likartad friktion. Leva utan dessa skapelser "bögar" t.ex.? Du behöver inte bli bög bara för att andra är det? Vad är ditt problem? Ja, exempelvis bögar. Pedofiler, sadomasochister, nekrofiler, den-där-filen som vill knulla träd och lite andra skapelser. Nej du har rätt, det behöver jag inte. Jag är alltså inte fullt allvarlig med att jag vill skicka homosexuella till AUS el. dyl. men pridefestivalen och liknande evenemang kan vi med godo undvara, tack. Mitt problem är att det med tvång skall motverkas normer i samhället men till vilket syfte? @Genusdebatten: Om tjejer vill spela bandy så ska de få göra det. Om killar vill spela bandy ska även de få göra det. Så länge det sker tillsammans och utan tvång. Det ska gälla samtliga intressen exempelvis leka med barbie. Fast bli inte förvånad när din son kommer ut som homosexuell eller något ännu värre på grund av att han lekte med barbie och avstod från klassiskt manliga fenomen under sin barndom. Jag har ingen källa för påståendet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 5 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 februari, 2010 (redigerad) Är väl bara för dagisen att lägga fram alla leksaker, och sen strunta i vilka som väljer vad. Men dessvärre verkar det hela väldigt överanalyserat, när dom går så långt att dom byter karaktärer i böcker som rödluvan och massa annat. Dom har gått så långt att dom börjat se könskodning i saker som gungor och sandlådor... wtf säger jag bara? Är själv emot könsroller, då dom är väldigt begränsande. Men könspedagogiken verkar ju bara resultera i ombytta roller. Såg t.ex någon intervju angående det här då det var en fröken som var så lycklig över att tjejerna var utomhus och spelade bandy medan pojkarna satt inne. Vad har dom vunnit? Tvärtom är väl inte bättre. Det är du som underanalyserar snarare och ser förbi problemet när du säger att "det är väl bara att lägga fram alla leksaker". Om man inte tror att det finns ett problem kan man göra så ja, men eftersom barnen är uppfostrade på olika sätt (olika beteenden har uppmuntrats/undertryckts) kommer tjejerna oftast att plocka dockleksakerna och killarna krigsleksakerna. Vilka leksaker de väljer är som tidigare nämn inte problemet, det är bara objekt, men det är en indikation på hur de har blivit uppfostrade och hur de kommer bete sig resten av livet. En tjej som går ut på skolgården och knycker åt sig sheriff-stjärnan och sätter igång att panga cow-boys, trots att alla säger åt henne att vara en fin flicka och inte få smuts på klänningen, kommer nog att lyckas väl i arbetslivet! dibel: Jag går inte med på att diskutera med dig när dina utgångspunkter är rent fascistiska, det kommer gälla alla trådar där du hyllar Hitler eller motsvarande. Dessutom svamlar du så mycket att det är omöjligt att förstå vad du vill ha sagt. Redigerad 5 februari, 2010 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 5 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 februari, 2010 Det är du som underanalyserar snarare och ser förbi problemet när du säger att "det är väl bara att lägga fram alla leksaker". Om man inte tror att det finns ett problem kan man göra så ja, men eftersom barnen är uppfostrade på olika sätt (olika beteenden har uppmuntrats/undertryckts) kommer tjejerna oftast att plocka dockleksakerna och killarna krigsleksakerna. Vilka leksaker de väljer är som tidigare nämn inte problemet, det är bara objekt, men det är en indikation på hur de har blivit uppfostrade och hur de kommer bete sig resten av livet. En tjej som går ut på skolgården och knycker åt sig sheriff-stjärnan och sätter igång att panga cow-boys, trots att alla säger åt henne att vara en fin flicka och inte få smuts på klänningen, kommer nog att lyckas väl i arbetslivet! Nej då, jag underanalyserar inte. Jag förstår precis vad könsroller leder till. Men att tro att gungor och sandlådor kan vara inblandat (Ja, det tror dom), då överanalyserar man. Innan barnen börjar dagis, kan dom ha blivit uppfostrade enligt traditionella könsroller. Men om föräldrarna valt ett sätt att uppfostra, så borde väl inte dagisen lägga sig i? Då är det bättre för dagisen att bara lägga fram allt och strunta i vem som väljer vad. Om dom gör det så kommer inte dagisen påverka, då är det istället endast upp till föräldrarna. Och då är ju frågan, hur mycket ska andra tillåtas lägga sig i hur enskilda föräldrar uppfostrar sina barn? Missförstå mig inte, jag håller helt och hållet med dig om att man bör avveckla könsroller, men jag ställer frågan, hur långt ska man kunna gå? Sedan är detta förmodligen värt att ha i åtanke. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 5 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 februari, 2010 (redigerad) Gomorron Sverige - Debatt mellan MUF och SSU Efter att ha sett denna debatt kan jag konstatera att SSU blev mer eller mindre mosade. -- Valdebatt mellan ungdomsförbunden Kan också passa på att tipsa om denna debatt. Jag har inte sett den än, men kanske i helgen. Redigerad 5 februari, 2010 av Sniper Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 5 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 5 februari, 2010 (redigerad) dibel: Jag går inte med på att diskutera med dig när dina utgångspunkter är rent fascistiska, det kommer gälla alla trådar där du hyllar Hitler eller motsvarande. Dessutom svamlar du så mycket att det är omöjligt att förstå vad du vill ha sagt. Okej, men då måste jag fråga varför? Meningen med diskussion är ju att utbyta åsikter, där de resonemang som anses bättre för kollektivet kommer att framstå som överordnade de andra. Att jag svamlar, vilket jag faktiskt kan erkänna att jag gör ibland (Plaisirs signatur är väldigt träffande på mig), måste jag tyvärr bestrida med att påstå att det är du som svamlar då du först påstår att det gör en väsentlig skillnad i hennes vuxna liv om en flicka leker med dockor eller om hon spelar bandy under sin barndom, för att sedan påstå att det finns väsentliga biologiska skillnader. Detta är alltså ett konkret exempel på när du har svamlat, nu vill jag gärna se ett där jag har gjort detsamma. Jag håller med till skillnad från många genusfolk som tror att vi aldrig kan veta något om skillnader mellan män och kvinnors hjärnor eftersom allt kan vara en social konstruktion... Nå, Herr The Dude, tar du till dig särartsfeminismen eller likhetsfeminismen? Förmodligen har du valt den kloka vägen att ta det bästa från de båda två åskådningarna. Angående ungdomsförbundens debatt så föreslår ung vänsters ordförande att våld skall införas i skolundervisningen, är detta något även Herr The Dude förespråkar som den vänsterpartist herrn är? Javisst kan det funka, men då flyr de flesta akademiker. Det är ett problem Sverige delvis har, att fyra (eller tre) av de fem rikaste Svenskarna inte bor i Sverige. Gissa hur mycket skatt de skulle betala om de bodde i Sverige... -- Passade på att reporta dessa inlägg för flyttning till Val 2010-tråden eftersom det nog spårade ur lite här. De skulle "betala" mycket mer med svenska skatter än med exempelvis monacoistiska, så där ger jag dig full pott. -- Korspostning från "Tråden om saker du alltid velat veta! v.2, De triviala frågornas Mekka!" Redigerad 5 februari, 2010 av dibel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts