Jump to content

Val 2010 - hur kommer du rösta?

Jacker
 Share

Hur kommer du rösta år 2010?  

157 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Såg den nyss på SVTplay.

Peter Eriksson var outhärdlig. Lars Ohly var inkonsekvent. Mona var Mona. Jag beskriver mer om dessa i april.

Maud var rätt dålig, så som vi har sett henne tidigare i debatter men hon undvek "den splittrade centern" rätt så bra. Hägglund var helt okej, jag gillar honom. Reinfeldt var Reinfeldt, saklig och bestämd. Gillade hur han än en gång angrep vänstern för att inte ha någonting att stå på, utöver valfläsket som ska trollas fram ur tomma intet. Björklund däremot... Han var stark under hela debatten enligt mig, krossade vänstern i energifrågan och kärnkraften. Hans utbildningsanalys var helt korrekt i mina ögon och att invandrares svenskutbildning ska prioriteras för att nå ut i arbetslivet är rätt väg att gå. Tyvärr har ju Folkpartiet redan gått till val med detta och misslyckats, men tanken finns ju där.

SD har tydligen anmält SVT till granskningsnämnden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Angående debatten igår, kollade i typ en kvart eller så på den, är det någon annan som i princip inte står ut att lyssna på någon av dem? Det är verkligen samma jävla snack hela tiden, medvetna missförstånd och generaliseringar, personangrepp osv hit och dit och seriöst, hur svårt kan det vara att för vänstern säga "ja, med vår arbetspolitik finns det en risk att folk chillar hemma även att de inte är sjuka" och för högern att säga "ja, vissa hamnar i kläm" (vilket Reinfeldt efter många om och men faktiskt gjorde, creds för det). Vet inte riktigt vart jag vill komma, men det är verkligen galet hur det bara är tråkiga upprepningar hela tiden.. Svensk politik borde bli sexigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Angående debatten igår, kollade i typ en kvart eller så på den, är det någon annan som i princip inte står ut att lyssna på någon av dem? Det är verkligen samma jävla snack hela tiden, medvetna missförstånd och generaliseringar, personangrepp osv hit och dit och seriöst, hur svårt kan det vara att för vänstern säga "ja, med vår arbetspolitik finns det en risk att folk chillar hemma även att de inte är sjuka" och för högern att säga "ja, vissa hamnar i kläm" (vilket Reinfeldt efter många om och men faktiskt gjorde, creds för det). Vet inte riktigt vart jag vill komma, men det är verkligen galet hur det bara är tråkiga upprepningar hela tiden.. Svensk politik borde bli sexigare.

Jo, verkligen. Vad jag vet var det ingen av de 7 som inte undvek åtminstone en fråga någon gång ibland, hur svårt ska det vara att bara vara lite ödmjuk och erkänna att man faktiskt inte kan lösa alla problem med politik hit och dit?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig, för mycket "vi är bra, ni är dåliga"-mentalitet, från båda sidor. Sen skulle jag önska att man talade mer om sina egna visioner om samhället istället för att hela tiden rikta in sig på tjuvnyp på motståndarsidan.

Klantigt av Reinfeldt att använda fel statistik angående arbetslösheten förresten, han brukar väl annars vara rätt noga med att ha säkra källor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klantigt av Reinfeldt att använda fel statistik angående arbetslösheten förresten, han brukar väl annars vara rätt noga med att ha säkra källor.

http://erixon.com/blogg/2010/02/rein...r-sysselsatta/

R2D2 borde kunna tolka detta som den utbildade ekonom han är. Vilken data man än använder är det intressant att sysselsättningen har ökat samt att arbetslösheten stigit vilket år både plus och minus frän min sida.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad anser forumiterna om skatter? Sverige har ju näst högst skatt i världen. Själv hoppas jag på fortsätt sänkta skatter. Det gynnar i min mening hela arbetslivet, och som tidigare nämnt så har staten, trots sänkta skatter högre skatteintäkter.

Här är en halvgammal artikel, där Danmark går om Sverige i skatt.

http://www.e24.se/pengar24/din-ekonomi/ska...lden_315869.e24

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha fyfan vad arga pappa och hans tjej blev idag vid matbordet när jag sa att jag skulle rösta SD. Deras syn på mig är nog nazist nu :)

Lyssna på dina kloka föräldrar.

---

Jag har inte sett den där partiledardebatten, man kanske skulle ta och göra det så man kan hänga med i diskussionen...

@Panimala: De högsta skatterna och den bästa välfärden?

Kan du ge en källa på att skatteintäkterna har ökat sen skatten sänktes? Det känns bara som en teori som högerfolk gillar att åberopa. Det Lafferkurvan säger är väl egentligen ganska självklart, att om man höjer skatterna till en viss gräns, säg att de närmar sig 100%, så minskar intäkterna istället eftersom företag då inte kan tjäna en endaste krona.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lyssna på dina kloka föräldrar.

Blir SD ändå. Folk har så mycket fördomar. Dom hade inte ens läst partiets åsikter eller något. Går bara och säger att det är nazister och blablabla. Vilket dom inte är längre. Det var mer på 90-talet.

Redigerad av VaXXoR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blir SD ändå. Folk har så mycket fördomar. Dom hade inte ens läst partiets åsikter eller något. Går bara och säger att det är nazister och blablabla. Vilket dom inte är längre. Det var mer på 90-talet.

Jag behöver inte ens läsa partiets tankar om invandring för att avsky dem. De vill bevara all svensk kultur, vilket inkluderar homofobi, patriarkatet, sexism med mera, sådant som jag tycker är oerhört viktigt att motarbeta.

Män och kvinnor är inte skapade likadana och kan därför i olika sammanhang ta olika utgångspunkter och göra olika saker på olika sätt. Män och kvinnor kompletterar varandra, och därför är också alla barns rätt till en mor och en far av väsentlig betydelse.

Förhållandet mellan man och kvinna, och deras barn, är den nödvändiga förutsättningen för harmoniska samhällsförhållanden. Familjen är samhällets innersta kärna och själva förutsättningen för den mänskliga fortplantningen, vilken överallt utgör grunden för respektive nations fortlevnad.

Eller låter man var och en bestämma hur de vill leva sida förhållanden, inte Jimmie Åkesson.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eller låter man var och en bestämma hur de vill leva sida förhållanden, inte Jimmie Åkesson.

Fast om alla får bestämma själva blir det väl naturligt att den hemska homofobin, det avskyvärda patriarkatet, och den gudsföraktande sexismen, med mera fortlever?

Kvinnor utnyttjas och förtrycks i en könsbestämd maktstruktur som genomsyrar allt och alla.

dibel föreslår obligatorisk indoktrinering i genusvetenskap och sociala konstruktioner redan på dagis! Vi måste tillsammans solidarisera oss med de försvarslösa kvinnsen eftersom att det är uppenbart att de är helt oförmögna att ta hand om sig själva samt sin maktposition i samhället.

Förövrigt kan vi skrota kärnfamiljen; inseminationer och kejsarsnitt är framtiden! Förhoppningsvis når forskningen så långt att den maktgalna mannen i sig icke är nödvändig för fortplantningsprocessen så att vi kan få ut denna hemska varelse från vår värld!

Bort med allt svenskt dessutom. Fuck välfärd, tolerans mot sexuella böjelser samt jämlikhet! Här skall det bli häftigt, mångkulturellt och hela faderullan. Vill svära på gyd att alla får jete gott år 2lax10 shuez

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast om alla får bestämma själva blir det väl naturligt att den hemska homofobin, det avskyvärda patriarkatet, och den gudsföraktande sexismen, med mera fortlever?

Ja tyvärr är det ju så. Man måste aktivt motarbeta de ovan nämnda för att det ska hända något.

dibel föreslår obligatorisk indoktrinering i genusvetenskap och sociala konstruktioner redan på dagis! Vi måste tillsammans solidarisera oss med de försvarslösa kvinnsen eftersom att det är uppenbart att de är helt oförmögna att ta hand om sig själva samt sin maktposition i samhället.

Ja det tycker jag faktiskt, förmodligen grundas väldigt många könsroller redan från dagis när flickor får vissa leksaker, pojkar andra och om en flicka är söt och snäll så for hon beröm medan om en pojke tar för sig och är bra på att kasta boll så får han beröm.

Redan från dagis så bör man angripa detta problem, fast det är väl snarare information till föräldrarna som gäller. Förklara vilka konsekvenser särbehandling av redas barns kön får.

Förövrigt kan vi skrota kärnfamiljen; inseminationer och kejsarsnitt är framtiden! Förhoppningsvis når forskningen så långt att den maktgalna mannen i sig icke är nödvändig för fortplantningsprocessen så att vi kan få ut denna hemska varelse från vår värld!

Trams. Det finns ingen risk att det normala barnafödandet skulle avstanna. En klar majoritet skulle fortsätta leva i kärnfamiljen eftersom det ligger i människans natur. Men hör och häpna: alla är inte likadana! Ni fascister hatar dessa människor som inte faller i ramen. Tragiskt.

Vill man leva man + man, kvinna + kvinna, ung + gammal, flera personer i ett förhållande, singel med barn. Ja då ska man få göra det utan att diskrimineras av någon, i synnerhet inte av staten.

Bort med allt svenskt dessutom. Fuck välfärd, tolerans mot sexuella böjelser samt jämlikhet! Här skall det bli häftigt, mångkulturellt och hela faderullan. Vill svära på gyd att alla får jete gott år 2lax10 shuez

Har jag skrivit att jag vill ha bort välfärd och tolerans mot sexuella böjelser? Du svamlar igen och jag påminns om att det inte går att hålla en normal diskussion med dig...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, verkligen. Vad jag vet var det ingen av de 7 som inte undvek åtminstone en fråga någon gång ibland, hur svårt ska det vara att bara vara lite ödmjuk och erkänna att man faktiskt inte kan lösa alla problem med politik hit och dit?

De är väl rädda att minsta erkännande av ett misstag skulle leda till ramaskri i pressen, samt att motståndarsidan skulle ta alla chanser de får att 'sätta dit' icke-motståndarsidan. Men jag håller med Tweak, det är inte som att politikerna gör sitt yttersta för att intressera folk för politik. Påminner om Futuramaavsnittet när två närmast identiska kloner ställer upp i presidentvalet, varpå Nixons huvud ställer upp som kandidat, men med robot-kropp. "Linda the Newsanchor: The sheer drama of this election has driven voter turnout to its highest level in centuries: six percent. "

Jag vet inte - det är inte ett obetydligt misstag att ta fel på 88 000 arbetslösa i sin argumentation , utan det känns snarare mer sannolikt att den som nu tog fram statistiken åt Reinfeldt valde att blunda för detta.

Blir SD ändå. Folk har så mycket fördomar.

Sannerligen! -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tyvärr är det ju så. Man måste aktivt motarbeta de ovan nämnda för att det ska hända något.

Varför måste vi motarbeta detta? Skall vi vara tvungna att motarbeta gravitationen, evolutionen eller vad som helst så länge det är Ledaren som säger så också?

Ja det tycker jag faktiskt, förmodligen grundas väldigt många könsroller redan från dagis när flickor får vissa leksaker, pojkar andra och om en flicka är söt och snäll så for hon beröm medan om en pojke tar för sig och är bra på att kasta boll så får han beröm.

Redan från dagis så bör man angripa detta problem, fast det är väl snarare information till föräldrarna som gäller. Förklara vilka konsekvenser särbehandling av redas barns kön får.

Könsroller är positiva, det finns ingen anledning att gå ifrån dessa bara för att vänsterns mest hatiska falang ser ner på husarbete och diverse "kärring-göra". En hemmafru är lika mycket värd som en sjuksköterska. Fast det finns ju vissa kvinnor som är bättre än sina motsvarande män i arbetet. Peter Eriksson och Maria Wetterstrand är ju ett sådant exempel, där dessutom jämlikheten och feminiseringen har givit dem en policy som hindrar den bättre till förmån för den sämre varannan gång.

Ja, förhoppningsvis är den informationen redan integrerad i litteraturverken "Så här sköter du ditt barn", "100 saker att veta när du är gravid", "Stack fadern? Hitta en ny!" och allt vad de nu kan heta.

Trams. Det finns ingen risk att det normala barnafödandet skulle avstanna. En klar majoritet skulle fortsätta leva i kärnfamiljen eftersom det ligger i människans natur. Men hör och häpna: alla är inte likadana! Ni fascister hatar dessa människor som inte faller i ramen. Tragiskt.

Vill man leva man + man, kvinna + kvinna, ung + gammal, flera personer i ett förhållande, singel med barn. Ja då ska man få göra det utan att diskrimineras av någon, i synnerhet inte av staten.

Ja, men om man vill leva utan dessa skapelser då? Jag är för att göra, säg, Australien till en HBT-liberal-kommunist-anarkist-ö eftersom att det är uppenbart att det finns folk som vill ha det på det sättet.

Har jag skrivit att jag vill ha bort välfärd och tolerans mot sexuella böjelser? Du svamlar igen och jag påminns om att det inte går att hålla en normal diskussion med dig...

Jag vill påstå att avståndstagandet av det svenska (folket, kulturen, w/e) kommer i framtiden visa sig att vara ödesdigert för ovannämnda.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor