Jump to content

Val 2010 - hur kommer du rösta?

Jacker
 Share

Hur kommer du rösta år 2010?  

157 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jag tar den andra posten lite senare dibel för det här är så mycket viktigare (det ni har kommit in på nu).

Om vi tar städexemplet till exempel. Det låter som en väldigt snäll policy att införa skattefinansierad städhjälp för alla. "Jag tycker att alla ska ha rätt till ett rent hem, även arbetslösa" kanske man ser på någon debattsida i tidningen. Många skulle säkert rösta för något sådant, för det låter snällt. Men det finns något ännu snällare.

Visst skulle säkert alla utnyttja städhjälpen om den var gratis, men många skulle säkert ha gjort något annat för samma peng. Vilket är precis vad som borde få göra. Om vi istället ger alla pengar motsvarande städningen så kommer dom som vill ha städhjälp ha det, och dom som inte vill ha städhjälp kommer inte ha det.

Så snarare än att bestämma att alla säkert vill ha städhjälp (eller andra skattefinansierade grejer såsom sjukvård, vägar, hattmuseum, politikerstöd, rättsväsende och så vidare) borde vi komma fram till att "för att leva lagom bra, men inte så bra att man inte vill ta ett arbete om man får chansen, behöver man X kr i månaden" och så ger vi alla X kr i månaden så får dom själva sköta spenderingen.

Så alla bidrag får man i form av pengar och all skatt betalas på inkomst, så alla andra skatter kan tas bort. Då försvinner den snedvridande effekt som skatter har på marknaden och priser och saker börjar kosta närmare vad dom faktiskt kostar att tillverka. Men alla har fortfarande pengar så att dom klarar sig.

Är inte det ett mycket bättre system än att hålla på och detaljstyra vad man tror att folk vill ha?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte riktigt säker att jag förstår det hela. Är det medborgarlön(skattfinansierad)+arbetslön(frivillig) du förespråkar? Det skulle vara helt okej för mig så länge medborgarlönen räcker för basala behov såsom mat, husrum, utbildning och vård (det här är detaljer jag tror att folk vill ha). Den som endast lever på medborgarlönen har alltså inte råd med städhjälp, Playstation, TV, iPhone, utlandsresor och andra "onödiga" saker (detaljer alla inte vill ha), överskott kan naturligtvis sparas till sådant. Det krävs ett starkt polisväsende för att se till att folk som endast har valt att leva på medborgarlönen inte tar andras "onödiga" saker och pengar för egennytta, gåvor får naturligtvis ägas. Sedan är ju även jorden överbefolkad (enligt vissa) så föda och husrum räcker inte åt alla. Däremot skulle vi i Sverige kunna ha detta system då vi har god natur och tillräckliga resurser, förutsatt att vi inte öppnar upp landet åt alla människor i världen?

Fast om ingen arbetade skulle skatterna försvinna och medborgarlönen ej kunna betalas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Debatt: Anders Åkesson (mp) mot Björn Söder (sd) på SVT:s web ikväll 18.30!

Det ska bli intressant att se vad detta leder till, även om det är en regiondebatt. Vi får se om det diskuteras mer frågor utöver I&I-politiken. Go Björnjuden!

Tillägg: Bättre länk, maybe: http://svtplay.se/v/1845954

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det gör de ju...

Moderaterna gör bättre för miljön än Miljöpartiet (oavsett vad namnet indikerar).

Nu var det visserligen inte en stor ambitiös faktasamling utan mer ett 5-minutersprojekt, så ni får nöja er med länkarna ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Debatt: Anders Åkesson (mp) mot Björn Söder (sd) på SVT:s web ikväll 18.30!

Det ska bli intressant att se vad detta leder till, även om det är en regiondebatt. Vi får se om det diskuteras mer frågor utöver I&I-politiken. Go Björnjuden!

Tillägg: Bättre länk, maybe: http://svtplay.se/v/1845954

Sammanfattning

-”Man kan aldrig vinna en debatt mot Sverigedemokraterna”, varnade Andreas Schönström S-ombudsman i Malmö. :D

Väldigt bra att enfrågepartiet stod sig över det gamla enfrågepartiet i majoriteten av frågorna, Anders Åkesson såg väldigt imponerad ut när han instämde i delar av Söders argument.

Synd däremot att kobbe stärker mina fördomar om att politiskt oinsatta röstar på (mp). De heter ju trots allt miljöpartiet. Fria gränser och icke-straff till brottslingar vill dem även införa, låter bra va?

Tillägg: Lägger till demoskops senaste undersökning: http://www.dn.se/nyheter/valet2010/stort-t...ntern-1.1027214

Väljaropinionen i Demoskop

Parti, procent (jämfört med förra mätningen procentenheter)

Socialdemokraterna 37,1 +2,3

Vänsterpartiet 3,8 —2,1

Moderaterna 27,4 +2,1

Miljöpartiet 10,3 +0,6

Folkpartiet 7,4 —1,5

Kristdemokraterna 3,9 —0,6

Centerpartiet 3,1 —2,5

Sverigedemokraterna 5,0 +1,5

Övriga partier 2,0 +0,2

Källa: Demoskop (TT)

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Whoa, sjuk undersökning. Om det vore så, skulle inte bara vänstern och KD åka ut, men också centern? I vilket fall barkar det mot ett intressant år, politiskt sett.

Ja, centern rasade ju mest. KD och V ligger på gränsen, blir ett jävligt intressant valår. Tyvärr tror jag att S och MP kommer att bilda regering men mycket kan hända när debatterna drar igång. Låt oss alla hålla tummarna för vpks utgång ur rikspolitiken för alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, centern rasade ju mest. KD och V ligger på gränsen, blir ett jävligt intressant valår. Tyvärr tror jag att S och MP kommer att bilda regering men mycket kan hända när debatterna drar igång. Låt oss alla hålla tummarna för vpks utgång ur rikspolitiken för alltid.

Håller tummarna för en rödgrön regering nästa år.

En annan fundering som slog mig när jag stuffade runt är vad som, för SD, vore bäst. Jag tänker att om de kommer över fyraprocentsspärren i höst, och får ett par riksdagsplatser - kommer de att ses som ett mer etablerat parti, och deras gynnsamma stämpeln som underdog-parti tvättas bort? Eller kommer de trots det fortsätta att göra sitt yttersta för att peka på minsta lilla orättvis grej och böla ut att det är "vi mot dom", få en massa mediebevakning, och tjäna sympatier? Vad gynnar dem mest? Och om de inte kommer in - kommer man att tröttna? Kommer 'hajpen' att lägga sig, och de liksom får försöka överleva i fyra år till lite sådär i periferin?

Jag vet inte. I vilket fall rynkas min panna när jag ser deras framfart, och jag tror att riksdagspartierna måste våga komma närmare i integrationsfrågan än att de petar lite på den med en lång pinne - man måste ha utstakade alternativ till SD. Inte ta debatten med dem, inte frysa ut dem, bara ha ett eget, aktivt ställningstagande. För de enda som tjänar på att det blir en valfråga, eller för den delen på att den iöverhuvudtaget debatteras, är i dagsläget SD.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen med "de andras" I&I-politik är att den inte har varit särskilt lyckad, både för oss svenskar och invandrare. Alliansen har ju sedan 2007 låtit nytillkommande få bestämma själv vart de ska bosätta sig och självklart har dem valt att slå sig till ro bland de sina vilket isolerat dem i det så kallade utanförskapet, rödgröna vet jag inte vad de ska göra då deras politik verkar gå ut på klagande på andras istället för att framhäva sin egna. Däremot kommer nog rödgröna minska invandringen med någon procent till skillnad från alliansen som ser vinst i arbetskraftsinvandring, trots nuvarande läge. När SD kommer in kommer dem förmodligen ses som ett lite mer rumsrent alternativ men vi kan räkna med en stor smutskastning inför valet, vilket kommer minska/öka SD:s röster beroende på karaktär av smutsen. Underdog-mentaliteten gynnar definitivt SD, speciellt när blocköverskridning är på tal för att stoppa dem. Om nu SD inte skulle komma in, vilket de kommer att göra, så ska det ses som ett stort misslyckande att samla den nationella (kulturnationella -> nationella, nazisterna röstar på sitt egna parti) kraften i landet. Det som kommer att hända när SD slår sig in i Riksdagshuset är att de får ta del av utredningar, och även begära egna, om tex. invandringsrelaterade kostnader som har "mörkats" av sittande partier.

Fast vi ska komma ihåg att sverigedemokraterna inte är så extrema som folk tror. Jag tror att den uppfattningen, som är medias "förtjänst", kan höra samman med det stora stödet, och även motståndet, de just nu har. Själv är jag ju lite mer radikal än vad SD står för och det finns nog många därtill som tänker likadant.

Jag väntar med spänning på debatter mellan J. Åkesson och Reinfeldt, samt J. Åkesson och Wetterstrand. Det blir mest intressant i avseende på kvalitet enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rödgröna: En ny sjukförsäkring

Vad anser forumets höger- samt vänsterfalanger om detta? Jag som hade tänkt att rösta på SD har absolut ingen åsikt i denna fråga.

På bara ett år har antalet arbetslösa ökat med fler än 100 000 personer.

Innehåller dessa massinvandrarna? Den invandrade arbetskraften+SAAB ger ju en bit över 100 000 nya arbetslösa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rödgröna: En ny sjukförsäkring

Vad anser forumets höger- samt vänsterfalanger om detta? Jag som hade tänkt att rösta på SD har absolut ingen åsikt i denna fråga.

Innehåller dessa massinvandrarna? Den invandrade arbetskraften+SAAB ger ju en bit över 100 000 nya arbetslösa.

Jag läste inte hela artikeln men jag är tacksam om någon kan summera det viktigaste.

Det jag undrar är hur detta ska finansieras. Jag har en känsla av att alla ska få mer av allt "gratis"...

Jag anser, om det svenska sjukvårdssystemet, att det bör finnas privata aktörer på marknaden samtidigt som den statliga sjukvårdens "monopol" bryts. Vad jag vet så finns det inte ens ett privat sjukhus i Sverige i nuläget, förutom något barnsjukhus. Det enda som verkar finnas är privata vårdcentraler.

Det där med arbetslösheten beror med stor sannolikhet på den finanskris som vi fortfarande är drabbade av. Detta är något man kan se eftersom det har varit en generellt nedåtgående trend som brutits -08.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

Nu har jag sett första delen och här är mina spontana reaktioner:

Energi - Oppositionen säger nej till mer kärnkraft vilket jag tror är ett stort misstag. Självklart ska man jobba på effektivisering och förnyelsebar energi, men det är inte möjligt att nå dit innan vi behöver mer kärnkraft. Att tro att vi kan ersätta 50% av vår elproduktion på kort tid är naivt.

Jobb - Peter eriksson verkar inte förstå att vi är i en lågkonjuktur och lägger all skuld på regeringen.

Vänstern talar om relativ fattigdom vilket inte är relevant på något sätt.

Lars Ohly verkar inte förstå att man lånar pengar under lågkonjuktur och lånar ut pengar under högkonjuktur, babblar om att regeringen "lånar till skattesänkningar" vilket låter hemskt men bara är så alla länder i världen gör (vilket Björklund gick in och förklarade sen). Alternativet är att ha en statsbudget som varierar jättemycket genom konjukturcyklerna vilket nog inte vänstern heller vill.

Men alliansen gjorde verkligen bort sig i a-kassefrågan. Man försöker påstå att man vill ha en a-kassa som är obligatorisk och täcker alla medan det man har gjort under regeringstiden är att höja avgifterna. Sedan angriper man vänstern för att dom inte vill ha obligatorisk a-kassa. Riktigt pinsamt.

Lars Ohly verkar behöva ännu fler ekonomilektioner, "det är inte finanskrisen som har ökat arbetslösheten".

Mona påstår att skattesänkningar inte skapar jobb, hur resonerar hon då?

Lars Ohly talar på typiskt vänstersätt om skattesänkningar i absoluta siffror och målar ut sänkningarna som framför allt gynnande för rika människor, medan det i praktiken ju är låg- och medelinkomsttagare som får ut mest av sänkningarna.

Burka - Här håller jag verkligen med Lars Ohly, att som Reinfeldt gör prata om förbud är jättekorkat och leder bara till stigmatisering (ungefär som vi gör idag med prostituerade (inte Lars Ohlys åsikt)).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor