FerkurZ Skrivet 20 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2009 Finns de nån undersökning på vilka klasser som röstar vad? (ja, vissa är ganska uppenbara) Jag syftar då mest på vilka som rösta på SD, själv tror jag de är arbetarklassen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 20 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2009 Jag syftar då mest på vilka som rösta på SD, själv tror jag de är arbetarklassen. För de-stjäl-våra-jobb-argumenten? Jag vet inte! Eller, när jag tänker efter så låter det väl vettigt.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 20 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2009 (redigerad) Hur tror ni att ett regeringsbyte skulle påverka det politiska samhället i Sverige på kort och lång sikt? Menar du då hur de olika partierna skulle reagera på förlusten/vinsten eller menar du mer de konkreta förändringarna som kommer ske i samhället (t.ex. ifall Skolreformen kommer återställas/tas bort)? Jag syftar då mest på vilka som rösta på SD, själv tror jag de är arbetarklassen. Jag tror också att det främst är arbetarklassen som röstar på SD. Redigerad 20 oktober, 2009 av Sniper Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 20 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2009 (redigerad) Menar du då hur de olika partierna skulle reagera på förlusten/vinsten eller menar du mer de konkreta förändringarna som kommer ske i samhället (t.ex. ifall Skolreformen kommer återställas/tas bort)? Jag tror också att det främst är arbetarklassen som röstar på SD. Redigerad 20 oktober, 2009 av kicken Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 20 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2009 Det har jag faktist inte en hel del exempel på. I just den frågan tror jag att TheDude kan hjälpa dig mer eftersom han verkar mer insatt i just det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 20 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2009 (redigerad) Finns de nån undersökning på vilka klasser som röstar vad? (ja, vissa är ganska uppenbara) Jag syftar då mest på vilka som rösta på SD, själv tror jag de är arbetarklassen. Eftersom klassbegreppet är ganska flytande så går det inte så lätt att göra en undersökning på det. (Adel, präster, borgare, bönder), överklass, underklass, undre/över medelklass, arbetarklass osv. Handlar det om jobb, inkomst, var man bor, vilka man umgås med, hur man spenderar sin fritid? Men lite som jag tror att klasser röstar på: Socialdemokraterna: Arbetarklass, undre medelklass, folk från mindre städer och landsbygden Moderata samlingspartiet: medelklass Centerpartiet: medelklass, bönder, småföretagare Folkpartiet liberalerna: medelklass Kristdemokraterna: nog ganska spritt över alla klasser mer bland underklassen och mindre bland överklassen Vänsterpartiet: mycket medelklass och en del överklass tror jag "den kulturella/intellektuella vänstern" men också arbetarklass Miljöpartiet de gröna: medelklass, arbetarklass Sverigedemokraterna: Arbetarklass, folk ifrån små hålor på landsorten i Skåne Piratpartiet: ungdomar som inte är så insatta i politik, främst arbetarklass och medelklass @Sniper/Kicken: ganska tråkig uppgift att lista alla förändringar men det är väl bara att hålla koll på debatten Redigerad 20 oktober, 2009 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 20 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2009 Jo, jag insåg också att klasserna är ganska vaga, men de var efter jobb, inkomst å boende jag tänkte på. Jag tror dessutom att folk som överväger att rösta på PP mycke väl också kan tänka sig SD. Tack för listan Dude. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 20 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2009 Eftersom klassbegreppet är ganska flytande så går det inte så lätt att göra en undersökning på det. (Adel, präster, borgare, bönder), överklass, underklass, undre/över medelklass, arbetarklass osv. Handlar det om jobb, inkomst, var man bor, vilka man umgås med, hur man spenderar sin fritid? Men lite som jag tror att klasser röstar på: Socialdemokraterna: Arbetarklass, undre medelklass, folk från mindre städer och landsbygden Moderata samlingspartiet: medelklass Centerpartiet: medelklass, bönder, småföretagare Folkpartiet liberalerna: medelklass Kristdemokraterna: nog ganska spritt över alla klasser mer bland underklassen och mindre bland överklassen Vänsterpartiet: mycket medelklass och en del överklass tror jag "den kulturella/intellektuella vänstern" men också arbetarklass Miljöpartiet de gröna: medelklass, arbetarklass Sverigedemokraterna: Arbetarklass, folk ifrån små hålor på landsorten i Skåne Piratpartiet: ungdomar som inte är så insatta i politik, främst arbetarklass och medelklass @Sniper/Kicken: ganska tråkig uppgift att lista alla förändringar men det är väl bara att hålla koll på debatten Jag läste faktist häromdagen att runt 70% av alla TV/Media -personer röstar rött! Sedan undrar jag också vilka du tror på att resten av överklassen röstar på eftersom det bara nämndes en gång i din lista. Vad tycker du om att Moderaterna i ibland kallar sig ett arbetarparti? #Frågestund med The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 20 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2009 Finns de nån undersökning på vilka klasser som röstar vad? (ja, vissa är ganska uppenbara) Om jag inte missminner mig för SCB statistik över sådant, baserat på utbildningsnivå, inkomst, och ett gäng olika fakturer. Alt finns såklart tillgängligt på hemsidan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Fiskaren Skrivet 20 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2009 Sverigedemokraterna: Arbetarklass, folk ifrån små hålor på landsorten i Skåne Bara jag som tycker att det där låter lite fördomsfullt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 20 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2009 (redigerad) Om jag inte missminner mig för SCB statistik över sådant, baserat på utbildningsnivå, inkomst, och ett gäng olika fakturer. Alt finns såklart tillgängligt på hemsidan. Och utöver allt sånt här hade DN en rätt träffsäker, och även smårolig, presentation av de olika stereotypväljarna för partierna för ett tag sen. Redigerad 20 oktober, 2009 av Tweak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 20 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2009 (redigerad) Bara jag som tycker att det där låter lite fördomsfullt? Jo men alla har vi väl fördomar, vissa mer sanna än andra. En av mina systrar jobbar med återvinningssystem i Landskrona och har åkt runt och gjort hembesök på landsbygden i regionen för att informera om någon ny soptunna som alla ska få, och vart hon än kom möttes hon av en påtagligt rasistisk jargong. Jag vet inte exakt vad de sa eller varför (hon är inte mörkhyad...) men det var hur som helst en tydligt. I kommunvalet 2006 röstade 22% i Landskrona på Sverigedemokraterna. Här är SD:s bästa orter i riksdagsvalet: Bjuv 10,30% Svalöv 9,74% Svedala 9,30% Trelleborg 8,97% Sjöbo 8,94% Åstorp 8,43% Tomelilla 8,40% Eslöv 8,40% Landskrona 8,24% Hörby 8,01% Källa: http://www.val.se/val/val2006/slutlig/topten/index.html. Kollar man i listan efter fler främlingsfientliga partier ser man att de ligger väldigt högt i skånska småstäder. @Sniper: Överklassen röstar helt klart mest på högerblocket. M eller FP. Redigerad 20 oktober, 2009 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 20 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2009 Jag syftar då mest på vilka som rösta på SD, själv tror jag de är arbetarklassen. De som röstar på SD lär i alla fall känna sig missgynnade på något sätt. Tycker för övrigt en del debattörer och politiker har för dåligt underbyggd kritik av SD, att komma och göra liknelser med Hitler (som poppar upp då och då i debatter och liknande) kan tyvärr ha en kontraproduktiv effekt som spär på myten om "de missförstådda stackars sverigedemokraterna", och kan provocera individer som är missnöjda med svensk invandringspolitik att rösta på SD. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 20 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 20 oktober, 2009 Äh, SD har i och med "Rasistartikeln" fått otroligt mycket gratis PR: För varje gång Jimmie Åkesson upprepar "vi har sett en successiv förändring..." i TV-rutan får fler upp ögonen för SD och faller för deras skitsnack. Från vad jag har sett och läst av diverse debatter i TV så verkar det bara gå ut på att Åkesson upprepar samma skit hela tiden, försäger sig samt att motståndarna kommer med uttjadade och dåliga argument/påstående/anknytningar angående Sverige Demokraternas historia. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Fiskaren Skrivet 21 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2009 Jo men alla har vi väl fördomar, vissa mer sanna än andra. En av mina systrar jobbar med återvinningssystem i Landskrona och har åkt runt och gjort hembesök på landsbygden i regionen för att informera om någon ny soptunna som alla ska få, och vart hon än kom möttes hon av en påtagligt rasistisk jargong. Jag vet inte exakt vad de sa eller varför (hon är inte mörkhyad...) men det var hur som helst en tydligt. I kommunvalet 2006 röstade 22% i Landskrona på Sverigedemokraterna. Här är SD:s bästa orter i riksdagsvalet: Bjuv 10,30% Svalöv 9,74% Svedala 9,30% Trelleborg 8,97% Sjöbo 8,94% Åstorp 8,43% Tomelilla 8,40% Eslöv 8,40% Landskrona 8,24% Hörby 8,01% Källa: http://www.val.se/val/val2006/slutlig/topten/index.html. Kollar man i listan efter fler främlingsfientliga partier ser man att de ligger väldigt högt i skånska småstäder. @Sniper: Överklassen röstar helt klart mest på högerblocket. M eller FP. Du verkar ha rätt i att det är många mindre orter i Skåne men det där med håla lätt ganska nedvärderande i mina öron. Men det kanske det gjorde för att jag är ifrån en håla. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 22 oktober, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 oktober, 2009 Hörde på en radiodebatt mellan en SDare och nån kvinna från antidiskrimineringsbyrån i Uppsala, eller nåt sånt. Och jag måste erkänna att SDaren vann den debatten. Inte för att han hade "rätt", utan för att han lyckades framstå som betydligt mer saklig än henne. Hon argumenterade otroligt flummigt och det skrek verkligen "politiskt korrekt" om hennes retorik. Bland annat ansåg hon att man borde kalla "islam" för "islamer" istället eftersom det finns flera olika islamska samfund, och på så vis skulle folk sluta dra alla muslimer över en kamm. SD må vara ett riktigt hillbilly parti med anti-demokratiska agendor, men det har nu nåt den punkten där de etablerade partierna måste sluta med översittarattityden och ta dem på allvar i t.ex. debatter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 23 oktober, 2009 Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2009 Sant, men det är inte särskilt svårt att läsa mellan raderna i SDs fall. Deras undertoner är väldigt rasistiska. Jag menar, är det inte intressant att de endast pratar om islam som ett hot mot Sverige, och inte det ENORMA inflytande amerikansk kultur har? Är det inte "Sverige åt svenskarna" som gäller? SD är dessutom Israelvänliga, kanske för att tvätta bort naziststämpeln men ändå. Är det nån på allvar som tror att muslimer inte är här (i västvärlden) för att "ta över"? Titta på Storbrittanien där BNP gått framåt senaste tiden. I Ungern kom tex Jobbik (Som ska ta hand om jude- samt zigenarproblemen i Ungern...) in i EU-parlamentet. Nationalistiska partier växer sig starka i Europa at the moment. Vet ej vad jag ska rösta på än, får se när valkampanjerna drar igång. Anti SovjetEUnionen blir det iaf (FB I&I, PI samt PU skadad med en touch av konspirationsteorier) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 15 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2009 (redigerad) I Sifos senaste väljarundersökning med ca 1900 intervjuade såg det ut såhär: *S: 33,3% *V: 5,9% *Mp 9,7% *M: 28,5% *C: 4,5% *Fp: 7% *Kd: 4% *Sd: 5,8% *Övriga: 1,4% Edit: 14% anger ej parti eller blankt. Kan möjligen sds ökning med 1,1% sen förra månaden ha haft med rabaldret kring en viss tidningsartikel att göra? Förövrigt rekordlågt stöd för c och kd, och de två stora backar också. Redigerad 15 november, 2009 av Misterwhoopee Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 15 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2009 I Sifos senaste väljarundersökning med ca 1900 intervjuade såg det ut såhär: *S: 33,3% *V: 5,9% *Mp 9,7% *M 28,5% *C: 4,5% *Fp: 7% *Kd: 4% *Sd 5,8% *Övriga: 1,4% Kan möjligen sds ökning med 1,1% sen förra månaden ha haft med rabaldret kring en viss tidningsartikel att göra? Förövrigt rekordlågt stöd för c och kd, och de två stora backar också. Usch. Hoppas verkligen inte att SD kommer in. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 16 november, 2009 Rapportera Share Skrivet 16 november, 2009 Vad ska egentligen SD göra om dom kommer in? Det enda deras lösning går ut på är ju att slänga ut alla. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts