Tweak Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 Tänkte ta det hela i Senast Sedda Film-tråden men det borde väl fungera minst lika bra, om inte bättre, i en egen tråd. Anledningen till trådstarten är att jag just sett klart Stockholm Boogie och jag tror aldrig jag suttit med ett så stort och varaktigt leende, ända upp till örsnibbarna, på läpparna efter en film innan. Jag skrev till en kompis på msn att det var den bästa svenska film jag sett. Samtidigt kom jag på att jag inte ser så jättemycket på film och inte kan särskilt mycket heller. Så, vilken är den bästa svenska filmen som gjorts enligt er? Utöver Stockholm Boogie tycker jag verkligen om Den bästa sommaren och Tillsammans, såhär på rak arm. Aja, diskutera! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 Åh, svensk film. De flesta gillar jag inte, men i horderna av de otaliga Beck- och Wallanderfilmer som görs finns det faktiskt filmer som sticker ut. Jalla Jalla! är väl ett självklart exempel, stört skön är den. Storm med Jonas Karlsson och Eva Röse gillade jag, för att den var så annorlunda, det var ett modigt försök. Och som du skrev, Tillsammans äro icke att förglömma. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 Sunes Sommar! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 (redigerad) Finns det något bättre än 3 mm? Så praktiskt och enkelt Finns inte så många bra svenska filmer, men de som P-C och AngryAxel nämde är okej. Sedan gillar jag faktiskt vägen ut. Vi har storfilmer som har slagit igenom internationellt (dock gillar jag inte dem) så som Fanny och Alexander. Började se den men efter 4 timmar orkade jag inte se längre. Sinnesjukt lång, vad är den 5 timmar? Redigerad 3 februari, 2009 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 (redigerad) Som vanligt är det omöjligt för mig att välja bara en... Jönssonligan- och Sällskapsresanfilmerna ligger mig varmit om hjärtat. Likaså Kocken, Drömkåken, Nionde kompaniet, Repmånad... Arn-filmerna är riktigtbra just eftersom de är svenska. Edit: Jalla Jalla med, såklart. Men för tillfället är det nog ändå Repmånad som är den bästa. Sjukt skön film. Redigerad 3 februari, 2009 av Kebab Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 3 februari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 (redigerad) Åh, svensk film. De flesta gillar jag inte, men i horderna av de otaliga Beck- och Wallanderfilmer som görs finns det faktiskt filmer som sticker ut. Peter Haber. Vad handar Jalla Jalla om nu igen, tror mig i alla fall ha sett den? Sunes Sommar! Peter Haber. Visste att jag hade glömt någon, Sunes Sommar är verkligen bäst. edit: Haber, inte havet Redigerad 3 februari, 2009 av Tweak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 Peter Haber. Vad handar Jalla Jalla om nu igen, tror mig i alla fall ha sett den? Roro (Fares Fares) är ihop med Lisa (Tuva Novotny) men hans släkt vill gifta bort honom med Yasmin (Laleh). Samtidigt har Roros bästa vän Måns (Torkel Peterson) problem med att "få upp dicken". Känns det igen? Du måste se den ifall du inte har gjort det, den är hur skön som helst. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 3 februari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 Roro (Fares Fares) är ihop med Lisa (Tuva Novotny) men hans släkt vill gifta bort honom med Yasmin (Laleh). Samtidigt har Roros bästa vän Måns (Torkel Peterson) problem med att "få upp dicken". Känns det igen? Du måste se den ifall du inte har gjort det, den är hur skön som helst. Haha, nej! skaffar direkt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 Haha, nej! skaffar direkt. Det är faktiskt lite av en bragd att inte ha sett den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 AH! NU kom jag på en GRYM film! Hahha underbar film! [youtube-old]otCMQNaLke4[/youtube-old] Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Weener Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 Lätt Stinsen Brinner! Ett rent mästerverk. Sen är ju dom flesta av Galenskaparna & After Shaves långfilmer och tv-serier helt underbara på sitt sätt, men denna sticker ut extra mycket! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SimonJ Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 Jag tittar inte så mycket på svensk film, men Bert är en favorit. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 AH! NU kom jag på en GRYM film! Hahha underbar film! Tack för påminnelsen, den där måste jag se igen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KvaddadPadda Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 Så som i himmelen tycker jag är riktigt bra, gillar inte Michael Nyqvist annars men där är han jättebra! Fanny och Alexander uppskattade jag också väldigt mycket, skulle nog göra det ännu mer idag, har gått något år sen sist. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 Naken Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 (redigerad) Jag tycker "Ondskan" är den bästa svenska filmen, tror jag. "Låt den rätte komma in" är väldigt bra också. Edit: jag kom på att jag läser en bok om Ingmar Bergman, han har ju gjort ett antal mästerverk. Men det var så länge sen jag såg hans filmer och på den tiden fattade man väl inte riktigt heller. Redigerad 3 februari, 2009 av L_Voll Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 (redigerad) P-Cs top 5 svenska filmer on the top of his head: 1. Sunes Sommar 2. Smala Sussie 3. Sjunde inseglet 4. Låt Den Rätte Komma In 5. Den bästa sommaren Bästa scenen: [youtube-old]anvRFJFUnRE[/youtube-old] Redigerad 3 februari, 2009 av P-C Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Cojones Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 Naken Hahah, så jävla rätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 3 februari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 Jag kollar på Jalla jalla! nu och kom på att jag hade visst sett den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
_ThuuG Skrivet 3 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 februari, 2009 (redigerad) Jag gillar Sällskapsresan (eller alla de filmerna) och Vi hade iallafall tur med vädret. Edit: Och filmerna som Torkel Pettersson och Fares Fares gjort tillsammans. Redigerad 3 februari, 2009 av _ThuuG Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts