Jump to content

Skräckspel :D

eminem33
 Share

Recommended Posts

call of cthulhu var inte så läskigt det enda ja satt skit nervös var när man fick springa som en jävla gris och stressa sönder sig när man skulle sova. Sen vad är det som är exakt läskigt med FEAR 1? Blev inte rädd för det lilla minsta i spelet men har inte testat 2:an änn. Både jag och min kompis satt och körde FEAR 1 inte nån av oss blev rädda så ja förstår inte varför många blir rädda av det.

F.E.A.R är inte ett "någonting hoppar fram så du skiter ned hela stolen"-spel, F.E.A.R är ett spel som skrämmer dig genom att ingenting egentligen händer. Du sitter på helspänn hela spelet igenom och väntar på att någonting ska hända, sedan väntar du lite till, och lite till.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte varför ni rekommenderar Condemned. Condemned är ett action melee-fps spel med lite 'creepy' stämning, men det är ju inte SKRÄMMANDE precis. Var och en för sig, men jag är en riktig hare när det kommer till skräck och sådant, men Condemned fick mig skrämd kanske 1 gång igenom hela spelet.

Spelar man 1 Silent Hill blir man förmodligen inte skrämd av de andra, jag spelade ettan - skrattade åt grafiken men ett par 'hoppa till' moment, jag spelade tvåan - blev freakad

av game-showen i hissen. wtf?

och sedan spelade jag 3 och 4 och jag blev inte ett dugg rädd av dem. Silent Hill är ju mer atmosfären i spelet som är skrämmande, snarare än ren 'hoppa till' skräck.

Resident Evil, 1, 2, 3 är skrämmande. Fyran är ett action-spel. AIn är ju dum på det, de kan springa fram till dig, gå lite grann och ge dig ett litet öppet tillfälle och skjuta dem. Om man inte skjuter inom typ 2 sekunder så springer de på dig. Det.. Är väl ungefär hela spelet. Inte så intressant, men de äldre Resident Evil är rekommenderade. Fick mardrömar som barn!

F.E.A.R. är egentligen ironiskt nog det jag har blivit mest skrämd av. Mest pga. jag har en fobi mot Alma-liknande flickor. Eugh. Men, bortser man från det är det inget skräck-spel.

Mina personliga tips? Call of Cthulhu och Obscure. Call of Cthulhu är bara awesome skräckspel. Obscure är ett cheesy high-school-i-amerika-skräck-films-spel, men det är skrämmande till viss del då man inte har NÅGON som helst aning vad man möter. Och de kommer hela tiden, i krampiga utrymmen. Storyn suger, gameplayet är nice.

Om vi inkluderar riktigt, riktigt gamla spel så rekommenderar jag Clocktower serien. Där, skiter du nog på dig om du spelar. Oavsett hur manlig du är. Usch och tvi på Clocktower.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar :D fear och doom 3 har jag redan spelat men ska titta lite mer på Penumbra Black plagaue :naughty:

Bra val min herre. Tänk på att Penumbra spelen är lite pussel spel att du får springa runt och klura saker för att ta dig vidare. Men håll dig på din vakt du vet aldrig vad som kan hända bakom ryggen på dig. Om du behöver hjälp med Penumbra Black Plagaue så säg bara till körde typ till hälften av spelet.

Redigerad av Agent.47
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra val min herre. Tänk på att Penumbra spelen är lite pussel spel att du får springa runt och klura saker för att ta dig vidare. Men håll dig på din vakt du vet aldrig vad som kan hända bakom ryggen på dig. Om du behöver hjälp med Penumbra Black Plagaue så säg bara till körde typ till hälften av spelet.

de är lungt jag gilar pussel spel me :naughty:

Redigerad av eminem33
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte varför ni rekommenderar Condemned. Condemned är ett action melee-fps spel med lite 'creepy' stämning, men det är ju inte SKRÄMMANDE precis. Var och en för sig, men jag är en riktig hare när det kommer till skräck och sådant, men Condemned fick mig skrämd kanske 1 gång igenom hela spelet.

Anledningen till att jag tipsade om Condemned är att man känner sig så jävla hjälplös genom spelets gång. Visst, det är inte så läskigt men att nästan bara använda diverse tillhyggen man hittar istället för att springa runt som Rambo ger mig en obehaglig känsla.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller inte med dig Mordos där om Condemned. Första gången ja spelade det på morgonen så kände ja direkt denna pirriga känsla i magen. Sen varje gång jag har suttit och spelat detta så har ja alltid suttit skit rädd vid datorn kunde nästan hoppa till för det lilla minsta som kom. Detta kan jag garantera att det är nästan enda spelet som fick mig verkligen rädd och ett av de spännande spelen jag har spelat efter Fahrenheit. Sen hade spelet sina läskiga stunder där man verkligen var rädd och jag tog mod till mig själv och spelade genom hela spelet fast det var så jävla obehaglig känsla man hade.

Detta spelet fick mig verkligen på fall annars brukar ja inte bli rädd av skräck spel satt till och med min kompis och spelade både jag och han var skit nervösa sen fick jag verkligen nästan hjärt attack vid ett tillfälle i spelet då satt ja bara stilla och hörde hjärtat dunka man hörde bara dunk dunk dunk dunk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att jag tipsade om Condemned är att man känner sig så jävla hjälplös genom spelets gång. Visst, det är inte så läskigt men att nästan bara använda diverse tillhyggen man hittar istället för att springa runt som Rambo ger mig en obehaglig känsla.

Oh, det förstår jag. Jag förstår att du tipsade om det, men jag personligen skulle inte kalla det ett SKRÄCK, då snarare thriller eller liknande. Dock är det värt att rekommendera spelet, bara för att. Spelet är ju shittinglyskoj.

Håller inte med dig Mordos där om Condemned. Första gången ja spelade det på morgonen så kände ja direkt denna pirriga känsla i magen. Sen varje gång jag har suttit och spelat detta så har ja alltid suttit skit rädd vid datorn kunde nästan hoppa till för det lilla minsta som kom. Detta kan jag garantera att det är nästan enda spelet som fick mig verkligen rädd och ett av de spännande spelen jag har spelat efter Fahrenheit. Sen hade spelet sina läskiga stunder där man verkligen var rädd och jag tog mod till mig själv och spelade genom hela spelet fast det var så jävla obehaglig känsla man hade.

Detta spelet fick mig verkligen på fall annars brukar ja inte bli rädd av skräck spel satt till och med min kompis och spelade både jag och han var skit nervösa sen fick jag verkligen nästan hjärt attack vid ett tillfälle i spelet då satt ja bara stilla och hörde hjärtat dunka man hörde bara dunk dunk dunk dunk.

Då skulle jag snarare gissa att du är rädd för 'screamers', dvs. objekt som hoppar fram snabbt och plötsligt och skriker/vevar/något. Spelet i sig är ju inte läskigt-läskigt enligt mig som jag skrev tidigare. Snarare att det använder sig av 'fega tekniker' för att få dig 'on the edge' så att säga. Dock min åsikt och du får givetvis ha dina. Jag klassar dock mina skräckspel som ren psykologisk terror, som i t.ex. Phantasmangolia, Clocktower, The Asylum och Silent Hill 2. Något djupare bakom själva hoppa-till-momentet, något som får en att börja tänka lite extra, man vet inte vad det är men det sitter i benmärgen. Något som man blir och känna sig extremt obekväm, kanske tillochmed äcklad av.

My five cents.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då skulle jag snarare gissa att du är rädd för 'screamers', dvs. objekt som hoppar fram snabbt och plötsligt och skriker/vevar/något. Spelet i sig är ju inte läskigt-läskigt enligt mig som jag skrev tidigare. Snarare att det använder sig av 'fega tekniker' för att få dig 'on the edge' så att säga. Dock min åsikt och du får givetvis ha dina. Jag klassar dock mina skräckspel som ren psykologisk terror, som i t.ex. Phantasmangolia, Clocktower, The Asylum och Silent Hill 2. Något djupare bakom själva hoppa-till-momentet, något som får en att börja tänka lite extra, man vet inte vad det är men det sitter i benmärgen. Något som man blir och känna sig extremt obekväm, kanske tillochmed äcklad av.

Clocktower, har för mig att jag kollade på när min kusin spelade det för LÄNGE sen, på Playstation 1?

Äre inte nån gubbe med en gigantisk "sax" på fodralet? Om det är det spelet, så kan jag bara säga fy åt helvete vad sketanödig man är när man till och med bara kollar på! :naughty:

---

Silenthill spelen, de äldre.

Samt Resident evil spelen, också de äldre är ju sjukt läskiga.

Fan vilken panikkänsla man fick när man hörde larmet dra igång nere i labbet, och timern som kom upp i ena hörnet med ett vis antal minuter kvar tills tåget åker, och alla utvägar blockeras. Nae, fyfan vilka sjukt spel. Älskart!

Varför jag bara "rekommenderar" dessa spel är för att de är de enda riktiga "skräck-panik" spelen jag lirat.

Förövrigt så ser FEAR 2 väldigt vettigt ut också, inte släppts än bara.

Redigerad av FoxtroT
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Clocktower, har för mig att jag kollade på när min kusin spelade det för LÄNGE sen, på Playstation 1?

Äre inte nån gubbe med en gigantisk "sax" på fodralet? Om det är det spelet, så kan jag bara säga fy åt helvete vad sketanödig man är när man till och med bara kollar på! :naughty:

Indeedio my good sire, it sure is.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor