J-coop Skrivet 30 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2009 Vid uppstart av datorn så kommer det upp massor av svarta, gröna och rosa streck rakt över skärmen ungefär vid den tidpunkt då Windows "laddruta" kommer upp, strecken är sedan kvar lite till efter att "laddrutan" har försvunnit och sedan försvinner dem. (Dock hänt en gång, bara en enda gång att de har kommit upp när man sitter vid datorn och den är igång, dock försvinner de efter ca 30 sekunder.) Trodde först att det kanske var grafik- eller moderkortet som hade brunnit eller något, men när sedan strecken försvann direkt efter uppstart då man kom till skrivbordet så är jag inte lika säker då jag har varit med på detta problem förr för ett tag sedan på en annan dator. Dock var strecken kvar på skärmen hela tiden vid det tidigare tillfället. Denna gång var det grafikkortet som hade brustit. Kan det vara drivrutinerna som spökar? Har inte orkat laddat hem några nya än då det är en kompis dator som ej står uppkopplad mot internet hemma hos honom, så jag tänkte först fråga här ifall det är någon annan som har upplevt samma problem och isåfall hur löste ni det? Kort: ATI Radeon 9800 xt Tack! (Kan ladda upp en bild om jag får tag i en hur det ser ut ifall det hjälper) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 30 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2009 Låter som drivrutiner. Men försäkerhetsskull KOLLA så att fläktar innuti datorn INTE är igen dammade.. Kan ju vara något konstigt problem med värmen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
J-coop Skrivet 30 januari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 30 januari, 2009 Låter som drivrutiner. Men försäkerhetsskull KOLLA så att fläktar innuti datorn INTE är igen dammade.. Kan ju vara något konstigt problem med värmen. Bra idé! Ska kolla fläkten och ladda in nya drivrutiner. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 31 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2009 Låter som drivrutiner. Men försäkerhetsskull KOLLA så att fläktar innuti datorn INTE är igen dammade.. Kan ju vara något konstigt problem med värmen. Borde ju inte vara värmeproblem när strecken bara syns vid uppstart. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 31 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2009 (redigerad) Borde ju inte vara värmeproblem när strecken bara syns vid uppstart. Kan det ju vara, datorn blir väldigt varm vid uppstart. Edit: Förövrigt tror jag ändå på drivrutiner... På min laptop vet jag att mina ATi-drivrutiner spökade en hel del. Ibland när jag satte datorn i viloläge ballade de ur och windowsloggan började att hacka och flimra medan datorn sparades ner till viloläge... När jag sedan startade den fick jag blåskärm. Blåskärmen rapporterade att det mycket riktigt var en drivrutin som verkade få problem ibland när jag aktiverade viloläge. Störande, men inget farligt. Redigerad 31 januari, 2009 av Siana Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 31 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2009 Borde ju inte vara värmeproblem när strecken bara syns vid uppstart. Tyckte inte det först heller, men det kan ju vara nåt CP med att n'r dator blir aktiv (startar eller går igång efter skärmsläckare osv) så kan ju värmen vara felet sedan så blir det bättre. För det är ju vid uppstart som mest EL förbrukas. BTW: Kanske skulle bett J-coop att använda Drive-cleaner med, så att dom gammal VERKLIGEN försvinner. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
J-coop Skrivet 31 januari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2009 Tyckte inte det först heller, men det kan ju vara nåt CP med att n'r dator blir aktiv (startar eller går igång efter skärmsläckare osv) så kan ju värmen vara felet sedan så blir det bättre. För det är ju vid uppstart som mest EL förbrukas. BTW: Kanske skulle bett J-coop att använda Drive-cleaner med, så att dom gammal VERKLIGEN försvinner. Danke! Drive-Cleaner blir det... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
_ThuuG Skrivet 31 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 31 januari, 2009 Jag har ingen som helst aning om det kommer att göra någon skillnad, men du skulle kunna tanka CCleaner och scanna och reparera fel i registret. Det går jättesnabbt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts