Jump to content

Konstig vid uppstart

J-coop
 Share

Recommended Posts

Vid uppstart av datorn så kommer det upp massor av svarta, gröna och rosa streck rakt över skärmen ungefär vid den tidpunkt då Windows "laddruta" kommer upp, strecken är sedan kvar lite till efter att "laddrutan" har försvunnit och sedan försvinner dem. (Dock hänt en gång, bara en enda gång att de har kommit upp när man sitter vid datorn och den är igång, dock försvinner de efter ca 30 sekunder.)

Trodde först att det kanske var grafik- eller moderkortet som hade brunnit eller något, men när sedan strecken försvann direkt efter uppstart då man kom till skrivbordet så är jag inte lika säker då jag har varit med på detta problem förr för ett tag sedan på en annan dator. Dock var strecken kvar på skärmen hela tiden vid det tidigare tillfället. Denna gång var det grafikkortet som hade brustit.

Kan det vara drivrutinerna som spökar? Har inte orkat laddat hem några nya än då det är en kompis dator som ej står uppkopplad mot internet hemma hos honom, så jag tänkte först fråga här ifall det är någon annan som har upplevt samma problem och isåfall hur löste ni det?

Kort: ATI Radeon 9800 xt

Tack!

(Kan ladda upp en bild om jag får tag i en hur det ser ut ifall det hjälper)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Borde ju inte vara värmeproblem när strecken bara syns vid uppstart.

Kan det ju vara, datorn blir väldigt varm vid uppstart.

Edit: Förövrigt tror jag ändå på drivrutiner...

På min laptop vet jag att mina ATi-drivrutiner spökade en hel del. Ibland när jag satte datorn i viloläge ballade de ur och windowsloggan började att hacka och flimra medan datorn sparades ner till viloläge... När jag sedan startade den fick jag blåskärm. Blåskärmen rapporterade att det mycket riktigt var en drivrutin som verkade få problem ibland när jag aktiverade viloläge. Störande, men inget farligt.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Borde ju inte vara värmeproblem när strecken bara syns vid uppstart.

Tyckte inte det först heller, men det kan ju vara nåt CP med att n'r dator blir aktiv (startar eller går igång efter skärmsläckare osv) så kan ju värmen vara felet sedan så blir det bättre. För det är ju vid uppstart som mest EL förbrukas.

BTW: Kanske skulle bett J-coop att använda Drive-cleaner med, så att dom gammal VERKLIGEN försvinner. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tyckte inte det först heller, men det kan ju vara nåt CP med att n'r dator blir aktiv (startar eller går igång efter skärmsläckare osv) så kan ju värmen vara felet sedan så blir det bättre. För det är ju vid uppstart som mest EL förbrukas.

BTW: Kanske skulle bett J-coop att använda Drive-cleaner med, så att dom gammal VERKLIGEN försvinner. :naughty:

Danke! Drive-Cleaner blir det...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor