Jump to content

Hur backa upp operativsystem?

Jazz
 Share

Recommended Posts

Har tänkt installera Windows 7 på min laptop då det plötsligt slog mig, hur vet jag att jag verkligen har gjort en back-up på operativsystemet?

Det finns ju "Windows Säkerhetskopiering" men går inte det mest ut på att man säkerhetskopierar alla mediefiler/dokument samt spel? Det jag behöver är en recovery så att jag kan återvända till Vista när Windows 7-betan är slut. Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har tänkt installera Windows 7 på min laptop då det plötsligt slog mig, hur vet jag att jag verkligen har gjort en back-up på operativsystemet?

Det finns ju "Windows Säkerhetskopiering" men går inte det mest ut på att man säkerhetskopierar alla mediefiler/dokument samt spel? Det jag behöver är en recovery så att jag kan återvända till Vista när Windows 7-betan är slut. Hjälp!

Den enda säkra backupen är en till HDD. Ett tips, jag har en 640 gb HDD. 100 gb till OS, 300 till Stuff (program och downloads) och resten till filmer eller spel jag vill behålla.Med detta system kan jag fritt installera VILKET OS som helt utan att påverka det jag vill behålla. Det är det enda snabba sättet..

I Vista finns ju backup för HELA datorn (All data på din HDD), men det är INTE snabbt eller smart då du måste ha någon stans att spara skiten.

post-3210-1233265454_thumb.jpg

Om du inte har en Vista skiva och oroar dig över det så gör som jag. Partionera en 16 gb HDD och installera där, på lappen har jag (Gammal som gatan. 40 gb) så har jag dela upp det. lite trångt blir det med fullt användbart.

2 gb media (Som jag når från BÅDE Win XP och Win 7 )

16 gb Windows 7 (Installationen använder ca 10gb)

19 gb Win XP (Skol ghost)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sparar såklart allt på en extern HDD, att partionera är jag lite tveksam på...

... hursomhelst, det ser inte ut på din bild som det gör hos dig. "Säkerhetskopiera filer" och "Återställ filer" är allt som finns. Hos dig verkar det vara väldigt förtydligat att den menar ENTIRE SYSTEM.

Vad menade du förresten med det översta? Koppar du in en extern hårddisk varje gång du ska köra Windows 7?

Edit: Sparar inte systemfiler, det är alltså inte samma. Har något som heter HP Recovery Disc, men det fungerar såklart inte...

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

... hursomhelst, det ser inte ut på din bild som det gör hos dig. "Säkerhetskopiera filer" och "Återställ filer" är allt som finns. Hos dig verkar det vara väldigt förtydligat att den menar ENTIRE SYSTEM.

Jag kör med Engelsk språk, kanske är annorlunda?

Eller Vilket Vista har du?

Ultimate? Home? Ultimate Home?

Jag har Vista Ultimate. Kan vara att du inte har en Vista med backup funktion.

Vad menade du förresten med det översta? Koppar du in en extern hårddisk varje gång du ska köra Windows 7?

Alltså:

C:\ (OS hårddisk)

D:\ (Allt jag vill spara)

Jag har ALLT jag vill spara på D:\. te.x bilder musik och skit. Om jag ska installera om ett OS eller liknande så behöver jag BARA rör C:\, för det är det jag ska ha Windows, D:\ förblir orört och då behöver jag INTE oroa mig för att allt ska försvinna.

Blev det tydligare, förlåt för krånlig text.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med Engelsk språk, kanske är annorlunda?

Eller Vilket Vista har du?

Ultimate? Home? Ultimate Home?

Jag har Vista Ultimate. Kan vara att du inte har en Vista med backup funktion.

Alltså:

C:\ (OS hårddisk)

D:\ (Allt jag vill spara)

Jag har ALLT jag vill spara på D:\. te.x bilder musik och skit. Om jag ska installera om ett OS eller liknande så behöver jag BARA rör C:\, för det är det jag ska ha Windows, D:\ förblir orört och då behöver jag INTE oroa mig för att allt ska försvinna.

Blev det tydligare, förlåt för krånlig text.

C:\ och D:\ är alltså samma hårddisk (slaizade)? Skitsamma, Gizmo hjälpte mig. Tack ändå. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag 8 partitioner, ~12 om vi räknar externa :)

3 av dom ligger på ~25gb och är för att testa alternativa operativsystem på, en har xUbuntu och en annan har windows 7.. Gammal kopia dock, borde testa en ny release

edit: Alle, fått han att testa det backup programmet jag rekommenderade :naughty: Inte gjort det en dock då hans c:\ ligger på 60+gb och han inte har nån partition stor nog att rymma backupen på

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor