Jump to content

Rädda den svenska bilindustrin.

Fiskaren
 Share

Recommended Posts

Och då är isåfall frågan om det är bättre att ett (av många) bilmärken försvinner, eller 500 småföretag som kanske sysslar med allt från webdesign till korvgrillning och lokala tidningar över hela Sverige.

Jag är inte heller grymt insatt i den här debatten från början, men den är onekligen rätt intressant.

Du har inte tänkt på att man räddar alla underleverantörer på samma gång om man räddar ett större företag?

Rädda Pelles korvmoj: Man kan köpa korv fortfarande och pelle har råd med hyran.

Rädda Volvo: Hundratals småföretag räddas; Underleverantörer som annars blir av med viktig kund, webdesignföretag som inte längre har företag (både Volvo och dess underleverantörer) att leverera tjänster till. Dessutom har alla råd att handla på Pelles korvmoj, så även den går runt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Med detta sagt betyder det inte att jag tycker att det skulle var bra om staten gick in och 'räddade' Volvo+Saab, jag är spontant rätt inne på linjen att det bör råda någon slags Darwinism inom näringslivet - om ett företag inte går bra - om det inte finns någon efterfrågan för deras tjänster, så känns det som att man lika gärna skulle kunna vara utan det företaget.

Det låter lite som du är inne på näringsfrihet och att alla i fri konkurrens borde få arbeta på vad de är bäst på.

Exempel det finns för många skomakare i en stad de som gör dåliga skor vill ingen köpa av och de går i konkurs. samtidigt som de som gör bra skor klarar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter lite som du är inne på näringsfrihet och att alla i fri konkurrens borde få arbeta på vad de är bäst på.

Exempel det finns för många skomakare i en stad de som gör dåliga skor vill ingen köpa av och de går i konkurs. samtidigt som de som gör bra skor klarar sig.

Som sagt, jag är rätt illa bevandrad i hela frågan, men det låter vid en första anblick rätt vettigt. Jag menar, samhället tjänar knappast på att alla jobbar som skomakare, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det har jag inte. Och absolut, det stämmer bra, även om alla deras underleverantörer knappast är beroende endast utav Volvo så lär det helt klart vara en betydande del av deras inkomster.
Det är ju just det en större del av dem är, beroende av Volvo.

Precis.

Det finns många företag som arbetar som "horor" men ändå har en stor del av sina leveranser till t.ex. Volvo. Många sådana företag skulle inte gå runt utan Volvo-delen, den finansierar med största säkerhet även stor del av all övrig produktion.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, jag är rätt illa bevandrad i hela frågan, men det låter vid en första anblick rätt vettigt. Jag menar, samhället tjänar knappast på att alla jobbar som skomakare, eller?

Jag tycker det låter väldigt vettigt men det är också synd om alla jobb. Man kanske skulle kunna skola om Volvo och Saab till att göra något annat. Typ anpassa sig eller gå under, som du var inne lite på förut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte inte Kina Volvo?

Nej, Ford har inte sålt av Volvo personvagnar. Däremot var det väl många som tänkte sig en kinesisk eller asiatisk ägare ifall så var fallet. BMW har varit en annan som ryktesvägen har varit intresserade av företaget. Så länge Ford inte säger något själva kan man inte vara säker.

Tycker det är rätt läskigt hur Kina köper upp allt, ser hellre någon annan ägare...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni om idén att staten skulle ge bidrag till Volvo och Saab så att de kan anpassa sin produktion till exempel slopa alla miljöfarliga stadsjeepar och satsa mer på miljöbilar eller något liknande?

volvo har ju redan sin nya miljöbil som ska dra 0.5 liter, om folk skulle köpa deras bilar så skulle de inte vara nån kris, men just nu så vill man inte spendera en massa pengar på sånt.

så ett sådant bidrag skulle nog inte hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor