Fiskaren Skrivet 25 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2009 Som alla säkert vet så går det ju inte särskilt bra för den svenska bilindustrin men hur ska man lösa detta? Ska kanske staten ta över Volvo och Saab eller finns det några andra lösningar? Diskutera! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 25 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2009 alla pratar så mycket om miljön, om alla bilar som måste bort. Men nu pratas de mest om hur man ska lösa detta.... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 25 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2009 Kan ett så stort företag inte planera lite framåt får de skylla sig själva. De skall ha en buffert så de kan hantera dåliga tider... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 25 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2009 Kan ett så stort företag inte planera lite framåt får de skylla sig själva. De skall ha en buffert så de kan hantera dåliga tider... Exakt. Tex. Toyota har ju flera biljoner? kvar som reserv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Fiskaren Skrivet 25 januari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2009 Kan ett så stort företag inte planera lite framåt får de skylla sig själva. De skall ha en buffert så de kan hantera dåliga tider... Sant men det är ju inte direkt arbetarnas fel att deras chefer inte har buffert. Och det är ju i 9 fall av 10 som arbetarna varslas. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 25 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2009 alla pratar så mycket om miljön, om alla bilar som måste bort. Men nu pratas de mest om hur man ska lösa detta.... Hehe, så fort ekonomin blir lite ansträngd så prioriterar politiker och opinion ner miljön. Vissa "ledande" tyckare har ju redan påpekat att det nog blir för dyrt att ställa om till miljövänliga alternativ. Snacka om att få vad som är viktigt om bakfoten... Trots att jag inte är särskilt nationalistisk av mig så skulle nog Sverige ändå kännas som en tråkigare plats utan egna bilmärken (iof är dem ju bara svenska till hälften numera men...) Hoppas att något av dem överlever, även om jag inte vet hur det ska gå till. Vet inte om staten skulle bli en så mycket bättre ägare heller, för 6 år sedan kanske jag hade tyckt det när man var lite mer härligt radikal. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KalleR Skrivet 25 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2009 Exakt. Tex. Toyota har ju flera biljoner? kvar som reserv. Det är ju självklart att ett företag det går bättre för har större buffert än ett företag det går sämre för. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 25 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2009 (redigerad) Sen även tror jag att Volvo och Saab var inte beredd på denna ekonomi krisen. Själv hoppas ja att Volvo och Saab blir räddade då det är enda svenska bil tillverkare jag tror inte att det kommer bli lättare om staten tar över Volvo och Saab. Eller jo kanske lite iallafall så de kan hjälpa dem på traven lite. Redigerad 25 januari, 2009 av Agent.47 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 25 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2009 Låt det gå som det går. Uppenbarligen vill folk inte köpa svenska bilar, varför ska vi slösa pengar på att rädda dessa företag då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 25 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2009 Sen även tror jag att Volvo och Saab var inte beredd på denna ekonomi krisen. Själv hoppas ja att Volvo och Saab blir räddade då det är enda svenska bil tillverkare jag tror inte att det kommer bli lättare om staten tar över Volvo och Saab. Eller jo kanske lite iallafall så de kan hjälpa dem på traven lite. Så svenska är de väl inte fortfarande, båda är ju ägda av Ford resp. GM? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 25 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2009 Så vitt jag vet så var Volvo och Saab svensk bil tillverkare från början och jag såg nåt att dom ville göra så Volvo och Saab blev svenskt igen. Sen vet ja ju att de är ägda av GM. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 25 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2009 Ska vi rädda Pelles Korvkiosk i Gällivare också när den ligger risigt till? Låt företagen ta hand om sig själva och lära sig av sina misstag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 25 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2009 Ska vi rädda Pelles Korvkiosk i Gällivare också när den ligger risigt till? Låt företagen ta hand om sig själva och lära sig av sina misstag. Jag tror att lite av det här med att rädda företag som är lite större har att göra med att man vill stimulera arbetsmarknaden också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Marquis Skrivet 25 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2009 Jag tror att lite av det här med att rädda företag som är lite större har att göra med att man vill stimulera arbetsmarknaden också. Och då är det bättre att många småföretag som det trots allt finns en himla massa av i Sverige går omkull? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 25 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2009 Och då är det bättre att många småföretag som det trots allt finns en himla massa av i Sverige går omkull? Vilken ledande fråga! Utan någon vidare kunskap i ämnet skulle jag snabbt säga ja; de stora företagen är en viktig del i Sveriges ansikte utåt. Sedan tror jag också att det är lättare att rädda två stora företag än att rädda tusentals småföretag, om det nu är ett argument. Med detta sagt betyder det inte att jag tycker att det skulle var bra om staten gick in och 'räddade' Volvo+Saab, jag är spontant rätt inne på linjen att det bör råda någon slags Darwinism inom näringslivet - om ett företag inte går bra - om det inte finns någon efterfrågan för deras tjänster, så känns det som att man lika gärna skulle kunna vara utan det företaget. Sedan är inte direkt bilindustrin något som staten bör lägga miljontals kronor (eller mer) om man är seriös med sitt miljöengagemang och vill satsa på ett hållbart samhälle. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 25 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2009 Och då är det bättre att många småföretag som det trots allt finns en himla massa av i Sverige går omkull? Jag sa det aldrig med mitt inlägg men, ja, jo så kan man ju tolka det. Stora företag har fler möjligheter att anställa nytt folk när det väl går bra. Räddar du däremot Pelles Korvkiosk i Gällivare så lär det ju inte innebära nya jobb. Sen tycker ju jag att räddningspaket ska vara väl genomtänkta innan de släpps ut. Det ska inte bara vara "oj, här är ett stort företag som går dåligt. Där slänger vi in pengar" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Marquis Skrivet 25 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2009 Vilken ledande fråga! Utan någon vidare kunskap i ämnet skulle jag snabbt säga ja; de stora företagen är en viktig del i Sveriges ansikte utåt. Sedan tror jag också att det är lättare att rädda två stora företag än att rädda tusentals småföretag, om det nu är ett argument. Med detta sagt betyder det inte att jag tycker att det skulle var bra om staten gick in och 'räddade' Volvo+Saab, jag är spontant rätt inne på linjen att det bör råda någon slags Darwinism inom näringslivet - om ett företag inte går bra - om det inte finns någon efterfrågan för deras tjänster, så känns det som att man lika gärna skulle kunna vara utan det företaget. Sedan är inte direkt bilindustrin något som staten bör lägga miljontals kronor (eller mer) om man är seriös med sitt miljöengagemang och vill satsa på ett hållbart samhälle. Jo, det är säkert sant, vet ärligt talat inte riktigt var jag står i frågan, men det känns tveksamt at slänga iväg statens pengar för att rädda privata företag. Angående ditt andra stycke är det en intressant liknelse, och jag håller med, speciellt det sista. Jag sa det aldrig med mitt inlägg men, ja, jo så kan man ju tolka det. Stora företag har fler möjligheter att anställa nytt folk när det väl går bra. Räddar du däremot Pelles Korvkiosk i Gällivare så lär det ju inte innebära nya jobb. Sen tycker ju jag att räddningspaket ska vara väl genomtänkta innan de släpps ut. Det ska inte bara vara "oj, här är ett stort företag som går dåligt. Där slänger vi in pengar" Det kanske inte skulle betyda nya jobb, men det skulle iallafall inte betyda förlorade vilket inga satsade pengar skulle göra. Om då 500 småföretag går i konkurs och vi säger att de i genomsnitt har 10 anställda så är det 5.000 jobb som har förlorats. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 25 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2009 Det kanske inte skulle betyda nya jobb, men det skulle iallafall inte betyda förlorade vilket inga satsade pengar skulle göra. Om då 500 småföretag går i konkurs och vi säger att de i genomsnitt har 10 anställda så är det 5.000 jobb som har förlorats. Precis. Men om 1 stort företag går ikull eller blir tvunget att flytta utomlands för att det blir billigare så innebär ju det säkerligen 5000 förlorade jobb där också. Tänk dig då 10 stora företag som försvinner. Men visst. Jag är inte utbildad eller insatt i det här mer än dom flesta andra. Jag hoppas bara på att det någonstans ska dyka upp ett jobb åt mig Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Marquis Skrivet 25 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2009 Precis. Men om 1 stort företag går ikull eller blir tvunget att flytta utomlands för att det blir billigare så innebär ju det säkerligen 5000 förlorade jobb där också. Tänk dig då 10 stora företag som försvinner. Men visst. Jag är inte utbildad eller insatt i det här mer än dom flesta andra. Jag hoppas bara på att det någonstans ska dyka upp ett jobb åt mig Och då är isåfall frågan om det är bättre att ett (av många) bilmärken försvinner, eller 500 småföretag som kanske sysslar med allt från webdesign till korvgrillning och lokala tidningar över hela Sverige. Jag är inte heller grymt insatt i den här debatten från början, men den är onekligen rätt intressant. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 25 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 25 januari, 2009 Istället för att lägga undan pengar tills dåliga tider, slänger de pengarna på cheferna. En bonus hit och en bonus dit. Och nu ska vi rädda dem? . De skulle ju inte göra det för mig den saken är säker. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.