IceCandy Skrivet 14 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2009 Ny dator needed, men behöver hjälp med vilka delar jag bör välja. Vore fint om någon kunde prova att bygga en dator åt mig på typ Dustin eller liknande sida. Är väldigt osäker på processorer och moderkort, så det är väll framförallt det jag behöver hjälp med. Men är aldrig dumt med lite råd över vad för delar som är bäst just nu, om man bör skaffa dual eller quadcore etc. Min budget ligger på runt 9 000, men kan höjas en bit om det skulle behövas. I vilket fall som helst så vill jag ha en gamerdator som håller länge, vill HELST få den monterad och hemskickad färdig att användas. Är osäker på om det vore vettigt att köpa Vista 64 bit eller införskaffa på annat vis. Om ni hör till den skalan som själva använder piratat Vista så får ni gärna berätta hur funktionellt det är, och vilka nackdelar som finns med det. Förövrigt så har jag ett relativt nytt nätagg hemma som ligger på 530w. Men som sagt, vill gärna få rubbet färdigmonterat från början. Men skulle datorn komma upp i hemska priser så kan jag tänka mig att välja bort ett nytt nätagg och istället använda mitt gamla. Dock kommer det resultera i att jag inte kommer kunna använda min gamla dator, och dessutom måste jag lägga tid på att montera in det själv. Så gärna ett nytt nätagg plz. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 14 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2009 Mja, hittade inget montering, men det fixar ju Rushi i ett nafs. ang. Vista så tycker jag absolut att du ska ta det istället för XP. Kan inte säga varför, vista måste upplevas. Var själv en antivista tills jag installerade det på min nya dator och lät mig vänjas vid det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
IceCandy Skrivet 14 januari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2009 Mja, hittade inget montering, men det fixar ju Rushi i ett nafs. ang. Vista så tycker jag absolut att du ska ta det istället för XP. Kan inte säga varför, vista måste upplevas. Var själv en antivista tills jag installerade det på min nya dator och lät mig vänjas vid det. Haha, tyvärr suger Rushifell anus på att montera datorer, då han knappt vågar vidröra någon form av hårdvara. Så jag är dessvärre mer skillad än honom på't. Vill dock fortfarande få det ordnat av någon proffsig datorsnubbe istället, eftersom jag inte har ork att bygga en dator från scratch och dessutom så finns ju alltid risken att något går fel. Och jag har 32bits Vista på min laptop, och Rushi har dessutom 64bits Vista på sin dator. Så jag har vant mig vid det, men vill egentligen bara ha det för direct x10. (Annars hade jag valt XP) MEN, det står mellan piratat Vista eller äkta. Vad är att rekommendera? Kollade iallafall igenom rubbet du fixade ihop, och undrar över tre saker: 1. Är det värt att fixa en ÄNNU bättre processor? 2. Heh, vad kan går kalaset på om man vill ha dvdbrännare och sånt också? 3. Vilken sida är detta? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 14 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2009 Ang. Vista då. Det är bara ett par tusen för en legit.. Ovärt som fan om man "skaffar" en ny med uppdateringar från den månaden man får den ifrån. 1. För 200;- får du E8500, 3.1GHz. För drygt 1000:- får du E8600, 3.33GHz. (Eller om du vill ha QUAD) 2. Sånt? Du kan få en brännare för 200-500:-, vet inte vad du syftar på med sånt. Tangentbord och mus får du välja själv. 3. Dustinhome.se Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
IceCandy Skrivet 14 januari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2009 Ang. Vista då. Det är bara ett par tusen för en legit.. Ovärt som fan om man "skaffar" en ny med uppdateringar från den månaden man får den ifrån. 1. För 200;- får du E8500, 3.1GHz. För drygt 1000:- får du E8600, 3.33GHz. (Eller om du vill ha QUAD) 2. Sånt? Du kan få en brännare för 200-500:-, vet inte vad du syftar på med sånt. Tangentbord och mus får du välja själv. 3. Dustinhome.se 1. Ptja, låter väll inte helt värt det. Är bara lite fundersam eftersom just processor är något jag troligtvis inte kommer byta ut när den blir föråldrad. (Svårt att sätta in en ny, och sen är det ju möjligt att jag blir tvingad att köpa ett nytt moderkort också. Palla.) 2. Ajo, syftade på brännare och möjligtvis en kortläsare. 3. Dustin > Dustinhome verkar det som. Allt tycks vara mycket dyrare på Dustinhome. Har ingen aning om varför. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 14 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2009 (redigerad) 3. Dustin > Dustinhome verkar det som. Allt tycks vara mycket dyrare på Dustinhome. Har ingen aning om varför. Dusin är för företag och Dustinhome för privatpersoner. Redigerad 14 januari, 2009 av Saleen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 14 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2009 Jag tycker inte längre att man kan försvara köp av dyr tvåkärnig processor. Både Intel och AMD håller på att överge dem (i de högre prisklasserna, dvs. för entusiaster och spelare). Inet.se, fri frakt-grej finns på inet.se/kampanj/kampanj/kampanj Montering ligger där som du ser. Om du kan montera själv så blir ju givetvis komponenterna bättre. För en extra hundring kan du köpa XFX Nvidia GTX260 (grafikkort alltså) och få med tre spel om jag förstod saken rätt (Far Cry 2 och nåt mer ingick, sen har Inet erbjudande på gratis nedladdning av Mirror's Edge). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Yukoai Skrivet 14 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2009 Allt tycks vara mycket dyrare på Dustinhome. Har ingen aning om varför. Dustin visar som standard alla priser exkl moms medans Dustinhome visar inkl moms. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
IceCandy Skrivet 14 januari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2009 Jag tycker inte längre att man kan försvara köp av dyr tvåkärnig processor. Både Intel och AMD håller på att överge dem (i de högre prisklasserna, dvs. för entusiaster och spelare). Inet.se, fri frakt-grej finns på inet.se/kampanj/kampanj/kampanj Montering ligger där som du ser. Om du kan montera själv så blir ju givetvis komponenterna bättre. För en extra hundring kan du köpa XFX Nvidia GTX260 (grafikkort alltså) och få med tre spel om jag förstod saken rätt (Far Cry 2 och nåt mer ingick, sen har Inet erbjudande på gratis nedladdning av Mirror's Edge). Blä, jag är så osäker på processorer just nu. Det känns som att det kommer komma ut 1000 nya Quadcores i år, och där med kommer den 2000krs variant du valde ut föråldras jättefort och sedan bli oduglig när spelen väl börjar dra nytta av så många kärnor. Men å andra sidan så lär duals också anses föråldrat om några månader. -- Förövrigt så undrar jag fortfarande över OS. Vill höra fler personers åsikt angående Äkta vs. Inte fullt så äkta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 14 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2009 Förövrigt så undrar jag fortfarande över OS. Vill höra fler personers åsikt angående Äkta vs. Inte fullt så äkta. Har "busk" Vista, funkar utmärkt. Men om du ska köpa OS så vänta till sommarn då Windows 7 kommer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 14 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2009 Ang. Vista då. Det är bara ett par tusen för en legit.. Ovärt som fan om man "skaffar" en ny med uppdateringar från den månaden man får den ifrån. Uppdateringarna med olegit Vista funkar lika bra som legit. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 14 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2009 (redigerad) Men å andra sidan så lär duals också anses föråldrat om några månader. Jag tror att quadsen kommer vara helt okej om några månader. Det är ju så att i7'orna har kommit, och det tar några månader innan folk hinner få pengar, samt priserna går ner på i7, tillhörande moderkort och DDR3-minnen. Vill du ha en gamingdator nu - köp en. Redigerad 14 januari, 2009 av Saleen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 14 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 14 januari, 2009 (redigerad) Blä, jag är så osäker på processorer just nu. Det känns som att det kommer komma ut 1000 nya Quadcores i år, och där med kommer den 2000krs variant du valde ut föråldras jättefort och sedan bli oduglig när spelen väl börjar dra nytta av så många kärnor. Men å andra sidan så lär duals också anses föråldrat om några månader. Så mycket kommer det inte att komma till socket 775. Core i5 (nedbantad Core i7) kommer senare i år. Du kan leka väntleken för evigt, vill och behöver du en dator så lär du köpa nu. Om du anser Q8200 blir föråldrad snabbt, vad blir då inte E8400/E8500. Du kan ju uppgradera till Q9400, den har mer kraft. Det enda någorlunda framtidssäkra du kan köpa idag är Core i7. Vilket innebär 6 000-7 000 enbart för CPU, moderkort och minnen. Redigerad 14 januari, 2009 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
IceCandy Skrivet 15 januari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 januari, 2009 H'okai. Jag köpte rubbet som Curly skrev upp, bytte bara ut chassi (Och fick därmed också fixa ett nätagg till. ^^) Skiter i OS och lever förhoppningsvis lycklig i alla mina dagar etc. Tack för hjälpen, folks. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
IceCandy Skrivet 19 januari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2009 YEAH DUBBELPOST etc. Fick meddelande om att datorn har skickats till mig idag och är redo att hämtas ut. Är lite orolig, för bara några dagar sedan så fick jag nämligen mejl från Inet där det stog att monteringen skulle ta mellan 7-10 dagar, och leveransen 1-2. Nu har det gått en helg och datorn är redo att hämtas ut. Kan dom verkligen ha monterat den? Lite orolig för att få ett paket från posten som det sedan är 1000st lösa lådor med datordelar i, speciellt med tanke på att jag faktiskt får betala 900 spänn för bara monteringen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 19 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 19 januari, 2009 Monteringen är väl uppskattad beroende på hur lång tid det tar att få alla saker och hurpass mycket de har att göra. Om allt flyter är det mycket möjligt att den är ihoppackad; det tar inte direkt lång tid att montera ihop en dator om man vet vad man gör. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts