Jump to content

PC modifikationer, byggen, etc etc

ZcruweN
 Share

Recommended Posts

Mjo, läste lite om det också, men känns lite väl att punga ut dom priserna för ett projekt som är halvseriöst :mf_doof:

Men jag får se, hörde en säga vanlig matolja (gul, glömt namnet) tänkte FAN va äkligt efter ett tag.

Hm, trodde det bara var mineraloljor som inte leder ström, det va som fan, men ja, rapsolja/matolja kan väl mögla?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ghettomoddat kylare på två grafikkort för att tysta ner en dator. Plockade bort cpu-kylare, ersatte gfx-kylaren med en cpu-fläns, sågade upp 120x240mm hål i chassit, monterade två 120mm-fläktar som blåste på båda komponenterna med lågt varvtal. Hängde upp hårddiskarna i en konstruktion av tunn bomullstråd och gummiband. Bytte strömkälla till nätaggsfläkte och sågade ett hål i agget.

Byggt en hängande bordsfläkt med tre 120mm-fläktar monterade rätt snyggt i en grön sorts ståltråd med strömbrytare från ett nätagg, hängde i hyllan över bordet och rädde mig många sommarnätter.

Byggt lite på en laptopkylare från ett skoställ i stål som blev rätt okej men orkade aldrig färdigställa den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ghettomoddat kylare på två grafikkort för att tysta ner en dator. Plockade bort cpu-kylare, ersatte gfx-kylaren med en cpu-fläns, sågade upp 120x240mm hål i chassit, monterade två 120mm-fläktar som blåste på båda komponenterna med lågt varvtal. Hängde upp hårddiskarna i en konstruktion av tunn bomullstråd och gummiband. Bytte strömkälla till nätaggsfläkte och sågade ett hål i agget.

Byggt en hängande bordsfläkt med tre 120mm-fläktar monterade rätt snyggt i en grön sorts ståltråd med strömbrytare från ett nätagg, hängde i hyllan över bordet och rädde mig många sommarnätter.

Byggt lite på en laptopkylare från ett skoställ i stål som blev rätt okej men orkade aldrig färdigställa den.

Why hello there, Mr. MacGuyver.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter intressant.

Har du några bilder? :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Följande dialog utspelar sig på msn och är därför kasst stavad.

Tog ut fläkten från en gammal dator, ska till och sätta in den, jovisst du, alldeles för kort, går ner och börjar leta efter lödkolven, hittar inte, knipsar av alla kablar och börjar leta efter kabel att förlänga med (och liksom jucka fast dom ned tejp), hittade efter typ 20 minuter,, förlänger och fixar allt, börjar tejpa, sen så märker jag att jag tagit världens sämsta jävla tejp.

Börjar

eta efter tejp, hittar efter nåra minuter, börjar linda om all tejp, prövar att sätta in på gamla datorn, funkar helt perfekt (success!! yay!!) Försöker få lös en fläktkontakt efter som det bara finns 2 på min dator, skitsvårt (försökte med allt, och i slutet var det ändå bara att man skulle dra rakt ut!!!), 5 minuter tog det väl.. Sen sätter jag i den gamla fläkten, kapoom, händer inget alls.. Visar sig att-

fläkten är på 12 volt och mitt uttag är på 8

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Chassit jag använder har två insug, i fronten och i sidan. I fronten satt redan ett dammfilter men det saknades på sidan så jag ledade runt som fan efter ett likadant filter (kolfilter) men kunde bara hitta filter som var för täta.

Efter x antal besök i vitvaru-affärer (filter för köksfläktar!) och datorbutiker så fick jag tipset att dra till en djuraffär och jovisst, där hittade jag kolfilter för akvarier :(

Gjorde det lite tunnare, klippte till det och satte sen in på sidan av datorn, funkar über!

Sen laptopen.. uhm.. Hade tass-avtryck airbrushade på det @ EuroFurence detta året

Funderar även på att sätta på denna klisterlappen men vette fan

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar även på att sätta på denna klisterlappen men vette fan

Försök gravera in det istället, eller så kan du göra så att du "borrar" in mönstret i chassit, kanske i en mindre variant och sätter en neon fläkt eller bara neon bakom så det där lyses upp.

Sånt är alltid snyggt! :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 1 month later...

Såååå..

Mitt grafikkort är lite varmt dagligen, anledningen är att det är passiv kylning på. Detta må vara tyst men också vamare än fläkt kylning. 50/80 grader så jag tänkte köpa en ny kylning. Men jag får inte pengar förrens på onsdag. Så shit. Jag montera en 92mm Aksa cpu fläkt till kylflänsen. Otroligt stabilt men kanske lite stort.

Vad vann jag:

6 grader (idle, ej testat load än)

och mycket mer ljud, då fläkten är PRECIS över mitt ljudkort är det inte mycket utrymme kvar.

Men detta får duga tills vidare :lol:

th_dc25c041_1088668_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor