Henkibojj Skrivet 3 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 januari, 2009 (redigerad) Flicka flicka ska inte strykas Asch! Nu ser jag ju vad jag ritade. Båda svaren blir ju samma kombination Ritade en slarvskiss för att motivera första svaret, sen när jag gjorde en snyggare så ritade jag fel. Jag antar att vad jag menar var rätt i förstaposten, tror jag, men jag ritade fel. Det som gäller är ju det spajdermän säger. Och här tänkte jag gå in och pwna folk EDIT: NY SIDA!!!!1!½!# Redigerad 3 januari, 2009 av Henkibojj Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 3 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 januari, 2009 Jag antar att vad jag menar var rätt i förstaposten, tror jag, men jag ritade fel. Det som gäller är ju det spajdermän säger. Och här tänkte jag gå in och pwna folk Vilket är precis samma sak som jag skrev, men som R2D2 varken har sagt rätt eller fel till. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 3 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 januari, 2009 Vilket är precis samma sak som jag skrev, men som R2D2 varken har sagt rätt eller fel till. Hejaheja! Smartast på sajten! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 3 januari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 januari, 2009 Vilket är precis samma sak som jag skrev, men som R2D2 varken har sagt rätt eller fel till. Det väntar jag lite med Folk ska få tänka lite själv först. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 3 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 januari, 2009 Efter lite snabb huvudräkning såhär strax innan man ska knata iväg till sängen så säger jag 67% Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 3 januari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 januari, 2009 Kom igen nu, folk! Snart kommer lösningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Myrcht Skrivet 3 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 januari, 2009 Lösningen har det ju redan kommits fram till, det är ju 67 %, lika bra att säga att det är rätt och komma med nästa problem Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 4 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 januari, 2009 Mmmh... Simpelt ju. Fyra fall från början: P-P P-F F-F F-P Ett av dem stryks. P-F F-F F-P Tre fall varav två är de sökta. Svaret: 2/3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 6 januari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2009 Självklart är det 2/3 (67%). Jag är förvånad att så många löste det, sidan där problemet fanns från början hade en hel drös kommentarer från 50/50:ar som vägrade ge sig. Har vi bättre utbildning än USA månntro? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Myrcht Skrivet 6 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2009 (redigerad) Vi kanske bara är "brightare" Du har inte ett nytt problem på tungan? Edit: Annars kan vi ju diskutera det här om att 0,9 i all oändlighet blir 1 Redigerad 6 januari, 2009 av Myrcht Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 6 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2009 Edit: Annars kan vi ju diskutera det här om att 0,9 i all oändlighet blir 1 Du menar: 0,999...=a 10a=9,999... 10a-a=9 a=1 ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 6 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2009 (redigerad) För de som inte hängde på forumet under den tiden så postade jag en liknande tråd (fast jag förklarade allting direkt) 2005: http://www.gtasajten.com/forum/index.php?showtopic=33914 Det är Monty Hall Problem, gammal klassiker. Emellertid fungerar inte så många länkar/bilder, men på den tiden var det minnsann inte lika många mattegenier på forumet! ... Fnittrade lite till sista inlägget i tråden... Redigerad 6 januari, 2009 av Siana Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 6 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2009 10a-a=9 Men det där blir väl ändå 9a? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 6 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2009 (redigerad) Såhär är den om jag minns rätt: X = 1/3 = Y = 0,3333~ X * 3 = 1/3 * 3 = 3 Men eftersom X = Y så måste även Y * 3 = 0,999~ * 3 = 3 ; 0,9999~ = 1. --- Svaret är att man aldrig kan multiplicera en evighet. Redigerad 6 januari, 2009 av Siana Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 6 januari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2009 En enklare lösning är denna: Om två tal inte är lika går det att säga ett tal som ligger mellan de två talen. Vilket tal ligger mellan 0,9999~ och 1? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 6 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2009 På tal om oändliga tal (typ) såg jag denna föreläsning idag - intressant, om man vill känna sig lite smartare än förut, och man har 53 minuter över. [youtube-old]kBS_cNHvnBE[/youtube-old] Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 6 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2009 (redigerad) Men det där blir väl ändå 9a? Utvecklar liiite 0,999...=a 10a=9,999... 10a-a=9,999...-0,999... 9a=9 a=1 Betyder samma sak, jag bara skrev lite "slarvigt" nyss. Redigerad 6 januari, 2009 av spajdermän Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Myrcht Skrivet 6 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2009 Mja det finns ju helt klart mycket bättre bevis än dom där, inte för att jag kan dom i huvudet men Men det jag syftade på är att det är ju så himla många som envisas med att 0,999... aldrig blir 1 utan fortsätter i alla oändlighet osv, tänkte bara höra vad ni andra tycker om det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 6 januari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2009 Jag är inte insatt i det här alls så någon måste klargöra för mig: Att tiodubbla 0.9[oändligt många nior], ger det verkligen 9.9[oändligt många nior]? En nia skjuts ju över från efter decimalpunkten till före och då har man ju lagt till en nia? Det är kanske nu man märker att det inte går att tänka sig oändlighet som ett tal? Borde inte det göra att algebra-beviset faller ihop? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Myrcht Skrivet 6 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2009 (redigerad) Jag är inte insatt i det här alls så någon måste klargöra för mig: Att tiodubbla 0.9[oändligt många nior], ger det verkligen 9.9[oändligt många nior]? En nia skjuts ju över från efter decimalpunkten till före och då har man ju lagt till en nia? Det är kanske nu man märker att det inte går att tänka sig oändlighet som ett tal? Borde inte det göra att algebra-beviset faller ihop? Jo typ, det var därför jag påpekade att det finns mycket bättre bevis än dom. Jag är heller inte SÅ insatt dock Redigerad 6 januari, 2009 av Myrcht Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts