Jump to content

Hjältedåd

Xersize
 Share

Recommended Posts

Jag tittade nyss in i våldstråden och såg då ett inlägg av Officer Hernandez. Hernandez skrev:

Det som skulle få mig att slåss, det är väl ett direkt angrepp mot mig, jag måste skydda någon som blir angripen och nöden kräver det, etc.

Det med att skydda någon som blir angripen om en händelse jag varit med om; Jag var ute och gick en kväll när jag såg två personer som sparkade på en kille som låg ner. Jag rusade in och knuffade bort ena och försökte greppa ner andra på marken. Det hela slutade dock med att jag blev upptryckt mot ett träd och slagen ett antal gånger, men killen klarade sig och jag hjälpte honom hem. Han var brutalt misshandlad, men om jag inte gjort något kunde det varit värre. Den natten sov jag rejält lycklig och var stolt och hoppades att killen skulle klara sig så bra som möjligt :)

Så, nu undrar jag, har ni varit med om något liknande? :lol: Kanske inte just ni som gjort något, men sett något? Eller någon kanske hjälpt er eller räddat livet på er? Kom igen, berätta om era historier ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om man vill kalla det för hjältedåd eller liknande, men nån sorts dåd var det iallafall.

Jag var på fest en gång, på festen var det två stycken som totalt hatade varandra. Till en början var allt frid och fröjd, men det var ju senare på kvällen när dom två hade fått i sig en och annan jäkel som dom började småbråka med varandra.

Det hela började med skällsord, fortsatte med knuffar och till sist ett lätt slag från den ena. Det var här jag hoppade in mitt i allt då jag satt och såg allt. Den andra var på totalt mördarhumör och han vägrade sluta så jag blev tvungen att hoppa på han, ta ett ordentligt kramtag om honom och verkligen dra ner han på golvet.

När han lugnade ner sig så satte jag mig ner och pratade med båda två om vad problemet var blablabla.

Det slutade med att dom blev kompisar.

Summering = jag är för snäll när jag börjar bli full :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En gång för några år sedan såg jag och en kompis en tant i 85-års åldern ramla baklänges i en rulltrappa. Hon slog en baklängeskullerbytta och blev liggandes på mage. Min kompis sprang fram till rulltrappan och tryckte på nödstopp (jag har ju en muskelsjukdom så jag gick så snabbt som jag kunde). När vi kom fram så var tanten fortfarande vi medvetande och hon kunde resa på sig själv. Men både jag och kompisen hjälpte henne upp för den relativt långa rulltrappan. Jag glömde helt att jag hade min muskelsjukdom och kämpade mig upp för trappan trots att jag antagligen bröt ner en hel del muskler (min sjukdom fungerar så) när jag överansträngde mig. Men det sket jag i. Jag var bara tvungen att hjälpa den stackars tanten. Och vet ni vad det sjuka i det hela var? Det stod folk längst upp i rulltrappan och tittade på. Fullt friska starka män som hur lätt som helst skulle kunna burit upp tanten om de velat. Men nej, sådant överlät de till två trötta 15-åringar på väg hem från skolan. Några kom i alla fall fram när vi kom upp och sa "Bra gjort grabbar". Tanten var nog tacksam också men hon var ju chockad och sa inte så mycket.

Den natten sov jag bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig räddat liv, men är väldigt nöjd över att ha fått en tjej att ta ut sin ilska på mig istället på sin tjejkompis (en av mina bästa vänner). Hon var grymt dum i huvudet den kvällen (vi var nyktra btw) och gjorde min helt oskyldiga kompis jätteledsen. Så jag sade åt henne att "Jag märker att det här handlar om något helt annat och att du bara vill ha någon att få ta ut dina känslor på. Ge dig på mig istället för stackars X, jag kan ta det utan att bli ledsen. Jag lovar, du får skrika hur mycket du vill." Hon tyckte bara att jag var löjlig, men då behövde jag bara säga något om att "det är ju du som är löjlig" och sedan blev hon skitarg på mig istället. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Orka rädda folk, bättre att ta plånboken och springa. :)

Faktiskt hänt, såg en gubbe ligga på gatan, tog hans börs och ringde 112, han var ganska borta så han märkte nog inget, men jag mådde ganska dåligt över det. Han överlevde iaf, men jag tar aldrig av gamla igen.

Redigerad av Xennah
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Orka rädda folk, bättre att ta plånboken och springa. B)

Faktiskt hänt, såg en gubbe ligga på gatan, tog hans börs och ringde 112, han var ganska borta så han märkte nog inget, men jag mådde ganska dåligt över det. Han överlevde iaf, men jag tar aldrig av gamla igen.

Gillar hellre å råna små flickor, de kan man slå mycket hårdare.

Visst gamlingar funkar, men hellre något yngre..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

B) B) B) B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var det du som pratade om hur du snattade för tiotusentals kronor förut?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yes, it's me, den dagen jag slutar stjäla är den dagen hjärtat slutar slå. B)

Jag är så cool.

Så du gillar att ta saker? TA MITT LIVIVIIVI!!!!!! Skoja.

Jag har aldrig räddat liv, vad jag kan komma på. Kanske en och annan kattunge som familjen har tagit hand om. Men min storebror räddade mig en gång ifrån att drunkna i en väldigt djup badbassäng i Norge innan jag var simkunnig. Det är jag tacksam för. Badvakterna hade alla fikarast.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vatten. Kom att tänka på en gång när jag var runt 11-12 och min lillebror som är två år yngre än mig spelade hockey med varandra ute på isen. Efter att ha missat målet skulle min lillebror åka och hämta pucken och i samma sekund som han fått tag i pucken brister isen och han for ner i vattnet i full hockeyutrustning. Jag fick panik och skyndade mig så mycket jag kunde fram till hålet där han åkte igenom och efter några minuters kämpande lyckades jag få upp honom ur vattnet. Det var sjukt läskigt och jag hoppas att jag aldrig någonsin kommer behöva uppleva något liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja! Berätta mer.

Satt vid Skanstull nattetid och väntade på tåget. Då ser jag att en tämligen berusad grabb står och vinglar på kanten. Han hade borrat ner ansiktet i händerna. Jag vänder mig om till en kille bredvid mig och vi ger varandra en förstående nick. Vi tassar fram till honom och håller försiktigt i hans axlar så att han inte ska ramla. Vi frågar hur det står till. Han tittar sorgset på oss och börjar storböla. Vi började fråga lite försiktigt vad som hade hänt och han förklarar gråtandes något om hans flickvän och att han är ensam i världen, livet har ingen mening blah blah. Min 'kompis' undrar om han har någon han kan ringa och killen skakar på huvudet. "Någon bästa kompis? Någon du verkligen litar på?" försöker jag och drar upp min mobil. Han tar den och slår klumpigt in ett nummer. Jag och min 'kompis' stiger åt sidan medan han gråtandes pratar med sin vän. Vi frågar vart han bor och det visar sig att de bor på samma station så 'kompis' föreslår att de gör sällskap hem vilket killen går med på.

Jag bad om 'kompis' nummer så att han kunde höra av sig sen, de hoppade på tåget och åkte iväg. Jag stannade kvar och väntade på mitt tåg. Inte så jättedramatiskt men det kändes väl som en god gärning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Satt vid Skanstull nattetid och väntade på tåget. Då ser jag att en tämligen berusad grabb står och vinglar på kanten. Han hade borrat ner ansiktet i händerna. Jag vänder mig om till en kille bredvid mig och vi ger varandra en förstående nick. Vi tassar fram till honom och håller försiktigt i hans axlar så att han inte ska ramla. Vi frågar hur det står till. Han tittar sorgset på oss och börjar storböla. Vi började fråga lite försiktigt vad som hade hänt och han förklarar gråtandes något om hans flickvän och att han är ensam i världen, livet har ingen mening blah blah. Min 'kompis' undrar om han har någon han kan ringa och killen skakar på huvudet. "Någon bästa kompis? Någon du verkligen litar på?" försöker jag och drar upp min mobil. Han tar den och slår klumpigt in ett nummer. Jag och min 'kompis' stiger åt sidan medan han gråtandes pratar med sin vän. Vi frågar vart han bor och det visar sig att de bor på samma station så 'kompis' föreslår att de gör sällskap hem vilket killen går med på.

Jag bad om 'kompis' nummer så att han kunde höra av sig sen, de hoppade på tåget och åkte iväg. Jag stannade kvar och väntade på mitt tåg. Inte så jättedramatiskt men det kändes väl som en god gärning.

Vackert. B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor