Jump to content

Dags med nya saker till datorn

SilentViper
 Share

Recommended Posts

Nu är det så att ja har suttit och funderat över på att ja ska köpa nya saker till datorn. Ska jag vänta tills sommaren då Intel och AMD har släppt nya processorer och sen är det väl lite billigare då då de har bättre prestanda och sånt ska nämligen sommarjobba om ja nu får mitt sommarjobb på Elgiganten i sommar.

Så ja undrar ska ja vänta tills sommarn då det har kommit ut nya dator delar? Kan inte säga nån budget än när ja inte vet nåt om sommarjobbet. Om ja nu inte får sommarjobbet eller om dom inte hör av sig så kan ja höra med en kompis pappa höra om ja kan få sommarjobb på hans jobb.

Det då ja behöver nytt är moderkort processor sen ram + nytt nät agg det jag har som kan återanvända är Grafikkort hårddisk,data,chassi och även monitor men det blir säkert en ny till sommarn. Så ja vill höra era förslag

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det så att ja har suttit och funderat över på att ja ska köpa nya saker till datorn. Ska jag vänta tills sommaren då Intel och AMD har släppt nya processorer och sen är det väl lite billigare då då de har bättre prestanda och sånt ska nämligen sommarjobba om ja nu får mitt sommarjobb på Elgiganten i sommar.

Så ja undrar ska ja vänta tills sommarn då det har kommit ut nya dator delar? Kan inte säga nån budget än när ja inte vet nåt om sommarjobbet. Om ja nu inte får sommarjobbet eller om dom inte hör av sig så kan ja höra med en kompis pappa höra om ja kan få sommarjobb på hans jobb.

Det då ja behöver nytt är moderkort processor sen ram + nytt nät agg det jag har som kan återanvända är Grafikkort hårddisk,data,chassi och även monitor men det blir säkert en ny till sommarn. Så ja vill höra era förslag

Du spelar väl mycket?

AMD ska ju släppa nya quads till våren som skall vara otroligt klockvänliga, samtidigt som I7:an presterar rätt så bra men samtidigt INTE klockvänligt alls.

Om du väljer nya intel som din plattform så var beredd på att det kommer kosta.

Plus, det finns inte många moderkort till socket 1366 som har ddr2 minnen, så det kommer krävas ddr3 minnen som är grymt mycket dyrare. Plus nu att minnes företagen bröjat små höja priser gör det inte bättre.

Om du väljer AMD så kanske du får en liten prestanda förlust men samtidigt ett billigare system.

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, man kan ALLTID vänta på nya datordelar för det finns alltid något kommande. När nya processorer just har släppts är det istället nya grafikkort i utveckling osv.

Emellertid var i7 ett större steg och det är fortfarande rätt dyrt, så om du kan vänta så kan det vara lönt att hålla sig till sommaren då de har gått ner i pris.

Allt handlar om hur stort behov du är i.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du spelar väl mycket?

AMD ska ju släppa nya quads till våren som skall vara otroligt klockvänliga, samtidigt som I7:an presterar rätt så bra men samtidigt INTE klockvänligt alls.

Om du väljer nya intel som din plattform så var beredd på att det kommer kosta.

Ja, fyfan för i7 som inte kan klocka alls. Usch vad dåliga de är. SweC-medlem som kommit upp i 4,7GHz på en 920 (~75 % OC) på luft, det är ju värdelöst. Ja, usch. 24/7-klockningar på 4GHz på 920, ja det är ju hemskt dåligt med 50 % OC. Usch, ja, usch!

Phenom II 940BE klockar 4GHz från 3GHz (35 %), i7 920 klockar också det men från 2,66GHz (50 %).

Försöker jag med detta säga att i7 är überprisvärt? Nej, för det är det inte. Det kostar att ligga på topp. Men påstå inte att de inte klockar! >_<

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, fyfan för i7 som inte kan klocka alls. Usch vad dåliga de är. SweC-medlem som kommit upp i 4,7GHz på en 920 (~75 % OC) på luft, det är ju värdelöst. Ja, usch. 24/7-klockningar på 4-4,2GHz på 920, ja det är ju hemskt dåligt med 50-60 % OC. Usch, ja, usch!

Phenom II 940BE klockar 4GHz från 3GHz, i7 920 klockar också det men från 2,66GHz.

Försöker jag med detta säga att i7 är überprisvärt? Nej, för det är det inte. Det kostar att ligga på topp. Men påstå inte att de inte klockar! :D

En medlem, var denne medlem inte en van klockare?

Klart folk/moderkort företag kommer med lösningar, men det kvarstår än att minneskretsen i I7 limiterar överklockning.

I7 är inte lika lätt klockad som den gammla vanliga C2D >_<

Som tyvärr håller på att dö..

BTW: Källa till varför du tror att AMDs nya plattform är så dålig?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En medlem, var denne medlem inte en van klockare?

Klart folk/moderkort företag kommer med lösningar, men det kvarstår än att minneskretsen i I7 limiterar överklockning.

I7 är inte lika lätt klockad som den gammla vanliga C2D >_<

Som tyvärr håller på att dö..

BTW: Källa till varför du tror att AMDs nya plattform är så dålig?

Givetvis är det en van klockare som nått 4,7GHz.

Gurgla runt i SweClockers AMD-del på forumet. Preliminära tester har visat på 4GHz. Här borde det mesta finnas: http://www.sweclockers.com/forum/showthrea...mp;pagenumber=1

Jag menade inte att AMD:s nya plattform var dålig, skrev bara vad jag har läst utan att göra några kommentarer. :D

i7 klockar bra, Phenom II också. Inga sensationer någonstans dock, men i7 klockar inte dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis är det en van klockare som nått 4,7GHz.

Gurgla runt i SweClockers AMD-del på forumet. Preliminära tester har visat på 4GHz. Här borde det mesta finnas: http://www.sweclockers.com/forum/showthrea...mp;pagenumber=1

Jag menade inte att AMD:s nya plattform var dålig, skrev bara vad jag har läst utan att göra några kommentarer. :o

i7 klockar bra, Phenom II också. Inga sensationer någonstans dock, men i7 klockar inte dåligt.

Rekord för I7 är 5,5 ghz tror jag :D

Själv håller jag mer på Intel (även då dom känns som en M$ kopia) men tycker det är bra att AMD visar konkurans(?), Jag tror (själv) att AMD PII kommer att klocka bättre än I7, men sedan är det ju prestandan som avgör det sista slaget.

Klart att I7 klockar bättre nu (ser nu att dom hade LÖST problemet mycket lättare, en natts extra påläsning för mig. Sorry).

Men samtidigt så kommer nog AMD att vinna överklockningen, men om man får mer prestanda ur en AMD för det skulle jag inte säga >_<

Då menar jag en överklockad AMD versus en över klockad I7.

Men nu funderar jag om vekligen Tikki kommer kunna/vilja klocka, för då tror jag han vinner prismässigt, men om han köper I7 så kommer den att kanske vara längre. Samtdigt som jag(+kompisar) alltid är kritiska emot första versioner av allt.

Undrade lite om man skulle ha en hjälp tråd @ sajten för klockning?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rekord för I7 är 5,5 ghz tror jag :D

Själv håller jag mer på Intel (även då dom känns som en M$ kopia) men tycker det är bra att AMD visar konkurrens(?), Jag tror (själv) att AMD PII kommer att klocka bättre än I7, men sedan är det ju prestandan som avgör det sista slaget.

Klart att I7 klockar bättre nu (ser nu att dom hade LÖST problemet mycket lättare, en natts extra påläsning för mig. Sorry).

Men samtidigt så kommer nog AMD att vinna överklockningen, men om man får mer prestanda ur en AMD för det skulle jag inte säga :o

Då menar jag en överklockad AMD versus en över klockad I7.

Men nu funderar jag om vekligen Tikki kommer kunna/vilja klocka, för då tror jag han vinner prismässigt, men om han köper I7 så kommer den att kanske vara längre. Samtdigt som jag(+kompisar) alltid är kritiska emot första versioner av allt.

Undrade lite om man skulle ha en hjälp tråd @ sajten för klockning?

Om du pröjsar så kan jag tänka mig att, med mina begränsade överklockningskunskaper, försöka överklocka i7 920 och PII 940 BE och se vem som vinner. >_<

Är inte 5,5GHz-klockningen med en Engineering Sample (ES)? Rekordet på The Overclocking World Record Database är 4861,2MHz.

Ska själv köpa nytt snart, vet inte vad jag ska välja. Har funderat på både PII och i7.

Tror inte intresset för överklockning är tillräckligt stort här för att besvära sig med att göra någon slags guide. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du pröjsar så kan jag tänka mig att, med mina begränsade överklockningskunskaper, försöka överklocka i7 920 och PII 940 BE och se vem som vinner. >_<

Är inte 5,5GHz-klockningen med en Engineering Sample (ES)? Rekordet på The Overclocking World Record Database är 4861,2MHz.

Ska själv köpa nytt snart, vet inte vad jag ska välja. Har funderat på både PII och i7.

Tror inte intresset för överklockning är tillräckligt stort här för att besvära sig med att göra någon slags guide. :D

Haha, själv är jag inne på första stadiet. :o

Nja, Japanerna verkar leda hittils, samma kille som har världs recordet i högsta klock på en P4 @ 8ghz.

Klick for info451336_1074005_0.png

Artikel

Vad har du nu?

Tror min nästa plattform blir I7, men det krävs pengar. Köpte nyss en ny processor till denna burk, Q9300. Funkar uber bra.

Mjo, det är väl inte många som använder sajten till det :D

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, jag syftade bara på i7 920. Har inte hängt med alls i klockningar av 965.

Jag har Core 2 Duo E6300 (1,86GHz), gammalt P965-moderkort, 4GB DDR2 PC6400 och ATI HD4870 512MB (köptes i oktober). Processorn börjar bli slö och moderkortet tillåter inte nya processorer (1333MHz-varianter) utan att man klockar minnena till 500MHz (1000MHz).

Funderade på P5Q Pro och Q9550, men att lägga ner över 4 500 kr på en döende plattform känns trist. Pengar har jag så att jag kan köpa i7, problemet är bara att jag inte vet om jag vill lägga ner så mycket pengar. Så jag antar att jag kommer leka 'the waiting game' ett tag till om jag inte får nåt infall. Ska i alla fall vänta på Phenom II.

Agent.47 får tåla att detta är vår tråd nu. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, jag syftade bara på i7 920. Har inte hängt med alls i klockningar av 965.

Jag har Core 2 Duo E6300 (1,86GHz), gammalt P965-moderkort, 4GB DDR2 PC6400 och ATI HD4870 512MB (köptes i oktober). Processorn börjar bli slö och moderkortet tillåter inte nya processorer (1333MHz-varianter) utan att man klockar minnena till 500MHz (1000MHz).

Funderade på P5Q Pro och Q9550, men att lägga ner över 4 500 kr på en döende plattform känns trist. Pengar har jag så att jag kan köpa i7, problemet är bara att jag inte vet om jag vill lägga ner så mycket pengar. Så jag antar att jag kommer leka 'the waiting game' ett tag till om jag inte får nåt infall. Ska i alla fall vänta på Phenom II.

Agent.47 får tåla att detta är vår tråd nu. :D

Aj, så att du menade 920 nu :D

Du skulle ju kunna tagga nytt moderkort bara :o

Eller kanske inte utan att gå till onödiga priser.

Det sägs ju att Intel kommer ge ännu en sänkning på E*** serien och lite på Q*** serien. Nu när I7 är här för att ta över så kommer det nog inte dröja så länge hoppas jag.

Vissa har också speculerat att Q1/Q2 2009 kommer det inte säljas lika mycket datordelar som -08 p.g.a att dagens komponenter klarar allt på marknaden samt är rätt så framtid säkra, samtidigt som många tycker att deras rig räcker. Då borde priserna droppa.

Men samtidigt köper du ett klock system med fin kylning så kan du ju dra en liten lätt klock för att få ut lite mer.

Hahaha, Men Aganten kan ju ta lite info från vårt snack :naughty:>_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ja spelar rätt så mycke på datorn så ja vill ha en spel vänlig dator som kan iallafall klara dagens spel. på mediun grafik det ja hade räknat med att få runt 3gb i datorn sen nån bra processor AMD eller Intel då jag är inte så jätte bra på dator delar. Om ja nu får sommarjobbet så tänkte ja spara lite av pengarna så ja vill inte bränna upp allt på datorn det just ja nu stort behov hav det är just moderkort processor(sitter på en P4 men duger att spela IV på fast med lite hackade mellanåt) ram minne. Runt 3-4 gb skulle sitta fint. Sen om det går att få tag i windows xp så skulle det vara ett stort plus också känner att jag är inte redo för vista ännu.

Redigerad av Agent.47
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ja spelar rätt så mycke på datorn så ja vill ha en spel vänlig dator som kan iallafall klara dagens spel. på mediun grafik det ja hade räknat med att få runt 3gb i datorn sen nån bra processor AMD eller Intel då jag är inte så jätte bra på dator delar. Om ja nu får sommarjobbet så tänkte ja spara lite av pengarna så ja vill inte bränna upp allt på datorn det just ja nu stort behov hav det är just moderkort processor(sitter på en P4 men duger att spela IV på fast med lite hackade mellanåt) ram minne. Runt 3-4 gb skulle sitta fint. Sen om det går att få tag i windows xp så skulle det vara ett stort plus också känner att jag är inte redo för vista ännu.

Va! Hur kan du lira IV med en Pentium 4? >_<

Så här bra funkar det på min Pentium 4:

[youtube-old]Qh57vK95314[/youtube-old]

Förlåt, för det här var väl Off Topic? Jag var bara tvungen att fråga.

Redigerad av vicecitylife
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vicecitylife när jag hade spelet nerladdat för att testa det då såg det precis ut sådär när ja spelade. När ja gick iväg och köpte IV så tänkte ja jaha kommer säkert få samma skit igen efter installationen så startade ja spelet spelet funkade bra inge grafikbugg alls. De första minuterna i spelet då hackar det och rycker mellan åt. Sen kanske efter ett tag spelade så flyter spelet på perfekt men kan rycka till mellan åt händer sällan så ja har kunnat spela det i flera timmar. Mitt längsta spelandet på det var nästan 8 tim. Fast min P4 drivs med två processorer enligt "can you run it" så ja har en fart på 3.40GHz.

Redigerad av Agent.47
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vicecitylife när jag hade spelet nerladdat för att testa det då såg det precis ut sådär när ja spelade. När ja gick iväg och köpte IV så tänkte ja jaha kommer säkert få samma skit igen efter installationen så startade ja spelet spelet funkade bra inge grafikbugg alls. De första minuterna i spelet då hackar det och rycker mellan åt. Sen kanske efter ett tag spelade så flyter spelet på perfekt men kan rycka till mellan åt händer sällan så ja har kunnat spela det i flera timmar. Mitt längsta spelandet på det var nästan 8 tim. Fast min P4 drivs med två processorer enligt "can you run it" så ja har en fart på 3.40GHz.

Du har inte 2 processorer, Du har en processor som har Hyper Threading. Alltså din provessor arbetar smartare och visar för operativ systemet att du har 2 arbetande kärnor.

Du har någon av dessa gammla gummor >_<

Pentium 4 651 65 nm 2 MB L2 3.40 GHz 800 MHz

Pentium 4 650 90 nm 2 MB L2 3.40 GHz 800 MHz

Pentium 4 531 90 nm 1 MB L2 3.00 GHz 800 MHz

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor