emo Skrivet 26 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 26 december, 2008 Okej så min PS3 är trasig och min garanti är slut men pga av den blev busted pga av ett systemfel (YLOD)så har jag tydligen rätt till reklamationsrätten, antar att det är konsumentköplagen som är vad reklamationsrätten är men jag har ändå inte direkt någon kunskap i ämnet. Jag har läst lite med kan inte riktigt wrap'a mitt huvud runt saken. Om man tar mitt fall; min PS3 pajjade av ett systemfel, alltså det är inte en skada jag framkallat så ska jag kunna hävda (säger man så) mig till denna 'rätt' men betyder det att jag måste betala för att den ska lagas?! Aja om någon här vet mer om saken så kan ni gärna set me straight. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 26 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 26 december, 2008 (redigerad) Enligt konsumentverket har du 3 års reklamationsrätt, Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Det gäller varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen. Detta gäller om det är ett sk. fabrikationsfel, alltså ett fel som uppstått pga en defekt som fanns där från början. Du kan alltså inte bada med ditt älskade Playstation och sedan försöka byta det pga vattenskador. Stora kedjor så som Siba, elgiganten mfl. känner till detta och följer det, (trotts en del gnällande) men man skall komma ihåg att konsumentverket inte är lagstiftare och att butikerna är i sin fulla rätt att vägra följa konsumentverkets råd. Dock riskerar de företag som inte följer konsumentverkets råd att hamna på den fruktade svarta listan. Redigerad 26 december, 2008 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 26 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 26 december, 2008 Enligt konsumentverket har du 3 års reklamationsrätt, Detta gäller om det är ett sk. fabrikationsfel, alltså ett fel som uppstått pga en defekt som fanns där från början. Du kan alltså inte bada med ditt älskade Playstation och sedan försöka byta det pga vattenskador. Stora kedjor så som Siba, elgiganten mfl. känner till detta och följer det, (trotts en del gnällande) men man skall komma ihåg att konsumentverket inte är lagstiftare och att butikerna är i sin fulla rätt att vägra följa konsumentverkets råd. Dock riskerar de företag som inte följer konsumentverkets råd att hamna på den fruktade svarta listan. Du märkte inte att det stod konsumentköplagen? Det är en tvingande lag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 26 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 26 december, 2008 (redigerad) Du märkte inte att det stod konsumentköplagen? Det är en tvingande lag. Nej du har fel. 3 års perioden är ingen LAG, det är en rekomendation. Underligt nog. Men det finns en lag som säger vad som gäller under ett år. Har varit i kontakt med dem flera gånger så jag vet. Ring och kolla. =) I och med att det inte är lagstadgat kan företag ignorera detta. Där av svarta listan! Redigerad 26 december, 2008 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
emo Skrivet 26 december, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 26 december, 2008 Men jag har väll rätt när min PS3 pajjat pga av systemfel right?! Hur som helst så är den stora frågan egentligen om jag kommer att behöva betala för lagning eller inte. Imo så borde jag inte behöva betala för att Sony känner till felet och relativt många har fått sitt PS3 YLOD'ad, lite som MS känner till RROD och därför lagat eller skickat en ny utan kostnad när man lämnat in sin busted konsoll. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 27 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 27 december, 2008 Men jag har väll rätt när min PS3 pajjat pga av systemfel right?! Hur som helst så är den stora frågan egentligen om jag kommer att behöva betala för lagning eller inte. Imo så borde jag inte behöva betala för att Sony känner till felet och relativt många har fått sitt PS3 YLOD'ad, lite som MS känner till RROD och därför lagat eller skickat en ny utan kostnad när man lämnat in sin busted konsoll. Nej du skall inte betala. Du skall bara gå till butikrn och säga: Hej mitt playstation havererade, jag har inte gjort något man inte skall göra med det. Jag är alltså ytterst försiktig med det. Detta innebär att det måste vara ett fabrikationsfel, fixa... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
emo Skrivet 27 december, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 27 december, 2008 (redigerad) Nej du skall inte betala. Du skall bara gå till butikrn och säga: Hej mitt playstation havererade, jag har inte gjort något man inte skall göra med det. Jag är alltså ytterst försiktig med det. Detta innebär att det måste vara ett fabrikationsfel, fixa... Haha det är nästan så att jag vill memorera det du skrev och gå in säga det utan paus, lämna den på disken och tagga En annan fråga, tror du jag kan pengarna tillbaka eller så, jag ska förmodligen tagga till spanien i några månader snart igen och jag börjar ledsna på att spela nuförtiden Redigerad 27 december, 2008 av emo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 27 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 27 december, 2008 (redigerad) Nej du har fel. 3 års perioden är ingen LAG, det är en rekomendation. Underligt nog. Men det finns en lag som säger vad som gäller under ett år. Har varit i kontakt med dem flera gånger så jag vet. Ring och kolla. =) I och med att det inte är lagstadgat kan företag ignorera detta. Där av svarta listan! Källa på detta tack. Detta du syftar på? Om du reklamerar inom två månader efter det att du har märkt felet, räknas det alltid som att du har klagat i rätt tid. Från och med den 1 april 2005 är den yttersta tidsgränsen för att klaga på en vara tre år efter köpet. Redigerad 27 december, 2008 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 27 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 27 december, 2008 Källa på detta tack. Detta du syftar på? Kan tyvärr inte ge dig en annan källa än deras hemsida allt. deras nummer. Ring och hör efter själv. Jag hoppas att du har rätt och jag fel. Ingen skulle bli lyckligare. Fick själv en chock när jag fick höra att det bara är en rekommendation och inte en lag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 27 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 27 december, 2008 Nej du har fel. 3 års perioden är ingen LAG, det är en rekomendation. Underligt nog. Men det finns en lag som säger vad som gäller under ett år. Har varit i kontakt med dem flera gånger så jag vet. Ring och kolla. =) I och med att det inte är lagstadgat kan företag ignorera detta. Där av svarta listan! Den står med i Svea rikes lag, vilket gör den till en lag. https://lagen.nu/1990:932 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 27 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 27 december, 2008 Den står med i Svea rikes lag, vilket gör den till en lag. https://lagen.nu/1990:932 Förbannat underligt att han på konsumentverket nekar till att det är lagstadgat. Skall ringa och dubbelkolla. De skall faen i mig ha koll tycker man. Tack för infon. =) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 30 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2008 Verkar som att Vice vägrar att få fel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 30 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2008 Verkar som att Vice vägrar att få fel Absolut inte. Jag hoppas jag har fel, det var bara vad konsumentverket sa till mig då jag ringde dem. =) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
burken12 Skrivet 1 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 1 januari, 2009 En annan fråga, tror du jag kan pengarna tillbaka eller så, jag ska förmodligen tagga till spanien i några månader snart igen och jag börjar ledsna på att spela nuförtiden Nja, dem lagar väl i första hand. Går inte det då byter dem ut konsolen, går inte det då får du tillbaka dina pengar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
emo Skrivet 1 januari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 1 januari, 2009 (redigerad) Nja, dem lagar väl i första hand. Går inte det då byter dem ut konsolen, går inte det då får du tillbaka dina pengar. Fan jag önskar att dem skulle kunna ge mig dinero, jag behöver alla pengar jag kan få händerna på nu! Redigerad 1 januari, 2009 av emo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts