Jump to content

Nytt grafikkort

Juster
 Share

Recommended Posts

Fick ett nytt grafikkort imorse, Asus 9600GT 1GB. Har ställt in den som det ska vara men ändå är allting suddigt? Bokstäverna är väldigt otydliga, och muspekaren försvinner på högerkanten. Har kört in dom senaste drivisarna 180.48 men det blev ingen skillnad.

Vad kan vara fel? :)

Vad har du för upplösning?

Kolla så du har rätt DPI, annars kan det vara skärmen som är gjord för en upplösning men kortet visar en annan.

Ifall du kommer fråga "Hur kollar jag DPI" så kommer jag med en counter fråga. OS?

Kollat så kortet sitter i ordentligt i datorn?

:D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med upplösningen 1440x900pixlar. DPI står på 96(Normal storlek) om det är den du menar?

Och ja, kortet sitter ordentligt fast.. :)

I och för sig så är 180.84 dom senaste drivisarna, men det är inte någon super skillnad.

Hur många skrämar använder kortet enligt datorn, så det inte är dubbel skrivbord fast du bara har en skärm inkopplad.

Pröva annars ta en printscreen, ser vi problemet så är det en inställning. Annars är det något med hårdvaran. (Tror jag tänker rätt, en julafton klockan 23:52)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I och för sig så är 180.84 dom senaste drivisarna, men det är inte någon super skillnad.

Hur många skrämar använder kortet enligt datorn, så det inte är dubbel skrivbord fast du bara har en skärm inkopplad.

Pröva annars ta en printscreen, ser vi problemet så är det en inställning. Annars är det något med hårdvaran. (Tror jag tänker rätt, en julafton klockan 23:52)

Nu när jag tittade på det, och tog en Print screen upptäckte jag att jag tydligen använder två (!) stycken skärmar.

Ska se om jag får bort det, och problemen kanske försvinner.

Edit: Nepp bilden är fortfarande suddig, men muspekaren försvinner inte. Bilden flimrar också när man använder internet tex.

Redigerad av Juster
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när jag tittade på det, och tog en Print screen upptäckte jag att jag tydligen använder två (!) stycken skärmar.

Edit: Nepp bilden är fortfarande suddig, men muspekaren försvinner inte. Bilden flimrar också när man använder internet tex.

När det flimrar brukar det väl ändå vara drivisarna det är fel på?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra, en sak fixad. Men kolla så att du har 75 hz (brukar vara standard för många skärmar. Beror på vilken upplösning med)

Ju högre hz ju mindre flimmer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte köra mer än 60Hz. Har en Mirai LCD Flatscreen.

Så kortet är inställ på 60 hz. Det ända jag kan tänka på nu är att skärmen råkat ställa om sig så den skalll vara extra skrap (kan orsaka flimmer ibland). Annars vet jag inte :)

EDIT:

PRÖVA att sänka upplösningen till en lögligt låg och sedan ändra tillbaks.

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så kortet är inställ på 60 hz. Det ända jag kan tänka på nu är att skärmen råkat ställa om sig så den skalll vara extra skrap (kan orsaka flimmer ibland). Annars vet jag inte :mf_doof:

EDIT:

PRÖVA att sänka upplösningen till en lögligt låg och sedan ändra tillbaks.

Testade att dra ner den till 800x600 occh sen drog jag tillbaka till 1440x900. Verkar funka nu för stunden iaf, Tack! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor