Marquis Skrivet 4 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 mars, 2009 Det är säkert en dödsfälla, men jag kör samma lösen på säkert 50+ sidor. Det är så simpelt att komma ihåg ett enda, antar att det är dags att gömma undan något dokument med alla lösen istället, men då blir man väl hackad istället.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 4 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 mars, 2009 Det är säkert en dödsfälla, men jag kör samma lösen på säkert 50+ sidor. Det är så simpelt att komma ihåg ett enda, antar att det är dags att gömma undan något dokument med alla lösen istället, men då blir man väl hackad istället.. Underskatta inte papper och blyerts Själv har jag väl en fem olika lösenord för olika sidor.. Har samma på Spotify som här på GTAsajten och last.fm tror jag. Alltså inget jätteviktigt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 4 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 mars, 2009 Okej, så de har lösenords-hashen. Ursäkta okunnigheten, men betyder detta att om mitt lösenord något relativt säkert, som "hf82fk39ppf", så är det rätt säkert att de inte kan komma åt det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 4 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 mars, 2009 Okej, så de har lösenords-hashen. Ursäkta okunnigheten, men betyder detta att om mitt lösenord något relativt säkert, som "hf82fk39ppf", så är det rätt säkert att de inte kan komma åt det? Om du har ett engelskt ord som lösenord kan man lösa det ganska enkelt med en dictionary attack. Ditt lösenord är också ganska lätt att knäcka om det bara innehåller några få bokstäver och kanske någon enstaka siffra - sådana går snabbt att köra brute force på. Men det beror också på vad Spotify har för saltning på databasen, har du tur har skaparna tänkt till lite. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 4 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 mars, 2009 Okej, så de har lösenords-hashen. Ursäkta okunnigheten, men betyder detta att om mitt lösenord något relativt säkert, som "hf82fk39ppf", så är det rätt säkert att de inte kan komma åt det? Ja det tar ju betydligt längre tid för dom att knäcka det. Om det ens är möjligt? Vad jag förstått är det fortfarande möjligt även om det är så blandat. Men det tar svinigt lång tid Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 4 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 mars, 2009 Yay, jag visste att det fanns en bra anledning till att jag inte fick invite direkt när jag ville. Jag fick min invite den 23:e så jag borde gå säker. Förövrigt så är det bara här och på tre andra ställen som jag nickar just eXotic, så även om personerna skulle ha mitt spotifylösen så skulle det bli svårt för dem. För jag har ett ensamt lösenord till min mail så den vägen kan de inte ta och hitta nya sidor att logga in på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 4 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 4 mars, 2009 Läste om det här tidigare idag eller om det var igår och det känns lite tråkigt, faktiskt. Trots att jag har sex olika lösenord med vardera tolv bokstäver/siffror så känner man sig lite osäker. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 5 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 mars, 2009 Lösenord är underskattat. (säger grabben som fått sitt konto "hackat" två gånger eftersom han haft samma lösenord på ALLA sidor). Numera kör jag på ett så bombsäkert system så jag kan inte glömma bort lösen, även fast jag har olika på alla ställen. Jävligt skönt att veta att inget annat än det lösenordet dom luskar fram är i fara. Om dom vill sno mitt gratisacc på spotify så får dom gärna göra det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 5 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 mars, 2009 Jag tänkte på en grej precis när jag duschade - om de haft tillgång till hashen sedan 19 december (med omnejd), och inget har hänt, borde inte det vara rätt säkert då? Jag menar, antingen har de inte för avsikt att sprida hashen/bruteforce-a den, eller så har de helt enkelt inte lyckats med att av-saltifiera den, och om de inte gjort det på två och en halv månad - borde det vara rätt lugnt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 5 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 mars, 2009 (redigerad) Jag tror knappast att någon kommer bli berörd av detta. Despotify är en grupp som har skapat en klient för Spotify (som går under namnet Despotify). Medans dom försökte få klienten att fungera med Spotifys servrar så upptäckte dom att man kan begära information från servrarna ifall man kan användarens avändarnamn. Så först och främst (OM despotify skulle vilja komma åt allas lösenord) så måste dom få tag i allas användarnamn, ingen lista på dom har läckt ut. Tvivlar även på att Despotify ens skulle försökt att komma åt några lösenord det hela var en allvarlig bugg på spotifys servrar, inget hack Redigerad 5 mars, 2009 av GiZmo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chucky.swe Skrivet 5 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 5 mars, 2009 Lösenord är underskattat. (säger grabben som fått sitt konto "hackat" två gånger eftersom han haft samma lösenord på ALLA sidor). Numera kör jag på ett så bombsäkert system så jag kan inte glömma bort lösen, även fast jag har olika på alla ställen. Jävligt skönt att veta att inget annat än det lösenordet dom luskar fram är i fara. Om dom vill sno mitt gratisacc på spotify så får dom gärna göra det. Jag är i väldigt behov utav ett bombsäkert system. Förklara lite grann tack! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 6 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 mars, 2009 Jag är i väldigt behov utav ett bombsäkert system. Förklara lite grann tack! Skulle jag förklara skulle ju alla kunna mina lösenord. Men för att lulla bort det. Ta ett unikt lösenord som du använder överallt, sen tar du något du förknippar med sidan du har lösenordet på och lägger på det på det universala du kör överallt. På det sättet har du samma pass på alla sidor + något som bara finns på den sidan du ska logga in på. Låt säga att du har chucky som det unika, då loggar du in på gtasajten med "chuckygtasajten" och på lunarstorm har du "chuckylunarstorm". Ja, du fattar. På det sättet skulle en hackning av ditt lösenord inte göra något på dom andra sidorna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tackleberry Skrivet 6 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 mars, 2009 Skulle jag förklara skulle ju alla kunna mina lösenord. Men för att lulla bort det. Ta ett unikt lösenord som du använder överallt, sen tar du något du förknippar med sidan du har lösenordet på och lägger på det på det universala du kör överallt. På det sättet har du samma pass på alla sidor + något som bara finns på den sidan du ska logga in på. Låt säga att du har chucky som det unika, då loggar du in på gtasajten med "chuckygtasajten" och på lunarstorm har du "chuckylunarstorm". Ja, du fattar. På det sättet skulle en hackning av ditt lösenord inte göra något på dom andra sidorna. Exemplen är väl för att förklara, i verkligheten har du väl svårare ord för det du förknippar sidan med? För annars gör det ingen speciell nytta, de som möjligtvis får tag i ditt lösenord är också människor och kanske inte helt bakom flötet. Bra system om du har krångligare förknippningsord dock, men fortfarande inte jättesäkert. Ett tips jag kan ge till de som använder firefox är att använda olika lösenord till olika sidor, men att aktivera "Remember passwords for sites" och "Master password". Så länge man väljer ett (oerhört säkert) master password räcker det att komma ihåg det för att kunna logga in överallt. Nackdelen är att det blir svårt att logga in från andra datorer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 6 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 mars, 2009 Exemplen är väl för att förklara, i verkligheten har du väl svårare ord för det du förknippar sidan med? För annars gör det ingen speciell nytta, de som möjligtvis får tag i ditt lösenord är också människor och kanske inte helt bakom flötet. Bra system om du har krångligare förknippningsord dock, men fortfarande inte jättesäkert. Ett tips jag kan ge till de som använder firefox är att använda olika lösenord till olika sidor, men att aktivera "Remember passwords for sites" och "Master password". Så länge man väljer ett (oerhört säkert) master password räcker det att komma ihåg det för att kunna logga in överallt. Nackdelen är att det blir svårt att logga in från andra datorer. Och om datorn på något sätt skulle krascha är man helt körd... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 6 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 mars, 2009 Skulle jag förklara skulle ju alla kunna mina lösenord. Men för att lulla bort det. Ta ett unikt lösenord som du använder överallt, sen tar du något du förknippar med sidan du har lösenordet på och lägger på det på det universala du kör överallt. På det sättet har du samma pass på alla sidor + något som bara finns på den sidan du ska logga in på. Låt säga att du har chucky som det unika, då loggar du in på gtasajten med "chuckygtasajten" och på lunarstorm har du "chuckylunarstorm". Ja, du fattar. På det sättet skulle en hackning av ditt lösenord inte göra något på dom andra sidorna. Det där var fan smart. Jag har själv börjat få en ordentlig oreda i hjärnan när det gäller att hålla koll på lösenord. Två lösenord till skolan där det ena är ett av mina vanliga men med tillagt 123!"# eftersom man behövde massa tecken, och det andra är autogenererat komplicerat. Ett jävligt långt till bank-id. Har bytt på gmailen men har kvar det gamla till MSN. Brukar köra samma lösen på alla torren trackers men ett annat på andra sidor... osv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 6 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 6 mars, 2009 Exemplen är väl för att förklara, i verkligheten har du väl svårare ord för det du förknippar sidan med? För annars gör det ingen speciell nytta, de som möjligtvis får tag i ditt lösenord är också människor och kanske inte helt bakom flötet. Bra system om du har krångligare förknippningsord dock, men fortfarande inte jättesäkert. Ett tips jag kan ge till de som använder firefox är att använda olika lösenord till olika sidor, men att aktivera "Remember passwords for sites" och "Master password". Så länge man väljer ett (oerhört säkert) master password räcker det att komma ihåg det för att kunna logga in överallt. Nackdelen är att det blir svårt att logga in från andra datorer. självklart är jag väl inte så dum att jag skulle ha "Stellangtasajten" som lösenord heller. Det ska vara ett lösenord som man lärt sig tycka om, eller använt länge. Gärna ett ganska säkert, med siffror, versaler m.m. Låt säga mitt är Abc123, sen tar man något som man förknippar med, eller ser på sidan när man ska logga in. Låt säga att jag förknippar GTAsajten med Kebab, då blir mitt lösenord "Abc123Kebab". Hela grejen med det här systemet är att du har första delen likadan på ALLA sidor du registrerar dig på, på det sättat kommer du aldrig i hela ditt liv glömma bort den delen. Sen har du andra delen som är lätt att glömma bort för olika sidor, men som ganska snabbt kommer tillbaka till en när man går in på sidan för att logga in och ser loggan eller liknande. Detta systemet är säkrare än du tror. Du menade på att om en sida skulle bli hackad och dom får tag på mitt "Abc123Kebab", hur i helvete ska dom kunna veta, efter enbart ETT lösenord att jag har ett sådant system? Systemet blir osäkert OM samma hacker lyckas hacka BÅDA lösenorden på två helt skilda sidor och samtidigt räkna ut vad det är jag associerar till. Detta är ju i princip helt jävla omöjligt att det skulle inträffa, men visst. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 8 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2009 självklart är jag väl inte så dum att jag skulle ha "Stellangtasajten" som lösenord heller. Det ska vara ett lösenord som man lärt sig tycka om, eller använt länge. Gärna ett ganska säkert, med siffror, versaler m.m. Låt säga mitt är Abc123, sen tar man något som man förknippar med, eller ser på sidan när man ska logga in. Låt säga att jag förknippar GTAsajten med Kebab, då blir mitt lösenord "Abc123Kebab". Hela grejen med det här systemet är att du har första delen likadan på ALLA sidor du registrerar dig på, på det sättat kommer du aldrig i hela ditt liv glömma bort den delen. Sen har du andra delen som är lätt att glömma bort för olika sidor, men som ganska snabbt kommer tillbaka till en när man går in på sidan för att logga in och ser loggan eller liknande. Detta systemet är säkrare än du tror. Du menade på att om en sida skulle bli hackad och dom får tag på mitt "Abc123Kebab", hur i helvete ska dom kunna veta, efter enbart ETT lösenord att jag har ett sådant system? Systemet blir osäkert OM samma hacker lyckas hacka BÅDA lösenorden på två helt skilda sidor och samtidigt räkna ut vad det är jag associerar till. Detta är ju i princip helt jävla omöjligt att det skulle inträffa, men visst. Han syftade mer på om du hade haft Abc123GTAsajten. Då hade man om inte annat kunnat testa Abc123Spotify på just spotify. Nåväl, det är ett smart system, satt själv och funderade ut ett liknande när jag bytte alla mina lösenord efter att bilddagboken blivit hackad. Jag var inte med på någon lista men det fick mig att tänka till. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 8 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2009 Han syftade mer på om du hade haft Abc123GTAsajten. Då hade man om inte annat kunnat testa Abc123Spotify på just spotify. Nåväl, det är ett smart system, satt själv och funderade ut ett liknande när jag bytte alla mina lösenord efter att bilddagboken blivit hackad. Jag var inte med på någon lista men det fick mig att tänka till. Dock så måste personen som ska gissa lösenordet veta den första delen (Abc123), sen så väljer inte stellan Spotify på just Spotify, han skrev ju att han väljer nått han tänker på, t.ex. Abc123streamat Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 8 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2009 Glad över att jag hittade Spotify så pass sent då Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tackleberry Skrivet 8 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 8 mars, 2009 Dock så måste personen som ska gissa lösenordet veta den första delen (Abc123), sen så väljer inte stellan Spotify på just Spotify, han skrev ju att han väljer nått han tänker på, t.ex. Abc123streamat Både jag och eXotic förstod att han inte väljer ett så enkelt ord. Jag trodde min inledande fråga i min post skulle förklara det. Systemet StellHell använder låter rätt bra, ja. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts