Jump to content

Akut problem!

Vice.
 Share

Recommended Posts

Hej!

Har ett oroande problem.

Min dator har börjat låta underligt.

Det började med ett lågt brummande som sedan övergick till ett högt brummande.

Låter ungefär som om något trycks mot fläkten, om ni förstår hur jag menar.

Har provat att dammsuga fläkten men det har inte hjälpt. Smällde till den med och då har den tystnat tillfälligt men har den alltså börjat igen, och värre den här gången.

Det låter så hemskt att jag inte vågar ha den på.

Frågan är nu om jag skall våga mig på att öppna sk*ten och dammsuga innuti (har hört att man kan kortsluta datorer om man pillar i dem) eller om jag skall lämna in den på lagning? (vet inte ens om det är fläkten, vad tror ni?)

Lagning känns som ett onödigt (och dyrt) allt. om det nu bara är damm i fläkten.

Men kan damm verkligen få en fläkt att låta så här?

//Vice

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dra ut strömkabeln(eller allt för att vara säker), tryck på datorns startknapp (det är fortfarande ström i datorn, trycka på startknappen tar bort det) sen kan du skruva bort den ena sidan och titta in..

Kolla speciellt i kylflänsarna som sitter under fläktarna på grafikkortet/processorn, ibland kan de se ut som om det är dammfritt när det egentligen är igenproppat. jag brukar använda tandpetare/topps för att ta bort dammet om det bara är lite, se till att ofta röra vid (gärna hålla) i datorns chassi för att undvika statisk elektricitet..

Rör inte vid några komponenter om du inte måste. Är det så pass mycket damm så att du vill ta till med dammsugarn så se till att hålla den en bit ifrån allt i datorn.. och håll gärna med en hand på chassit. Du får absolut inte komma för nära (nån cm) för då kan de gå illa. Se också till att hålla stilla fläktarna när/om du dammsuger dom. Om dom börjar snurra så fungerar dom som generatorer och alstrar ström som kan förstöra saker i datorn

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat det nu och det är nätagregatet som är sönder. Eller snarare fläkten i den. Så det blir till att köpa nytt akut. Låter för j*vligt!

Härlig utgift så här innan jul... ><

Samma problem som det blev för mig på gammel datorn.

Jag lättade helt enkelt på fläkten genom att skruva upp själva skydds gallret som satt för och då började den låta mindre, slutade med att nät-agget brann upp en månad senare :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Samma problem som det blev för mig på gammel datorn.

Jag lättade helt enkelt på fläkten genom att skruva upp själva skydds gallret som satt för och då började den låta mindre, slutade med att nät-agget brann upp en månad senare :)

Brann upp?

Det är väl inte bra för datorn?

Om det börjar brinna menar jag... =/

Fy fan kollad eprecis på aggregat, skitdyraa ju. 800-1000:- >_>

Måste ha ett som är på 460W+

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brann upp?

Det är väl inte bra för datorn?

Om det börjar brinna menar jag... =/

Fy fan kollad eprecis på aggregat, skitdyraa ju. 800-1000:- >_>

Måste ha ett som är på 460W+

Det tror jag inte alls att du behöver. 450W kvalitetsagg (det som GiZmo nämner - Corsair VX) klarar ganska kraftfulla system. Finns för 650-700 kr.

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=206314 Gratis frakt på Inet om du går in på inet.se/kampanj/kampanj/kampanj/ och "köper" SweClockers-grejen.

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=344723 Detta klarar Asus P43-moderkort, Core 2 Duo E7300, ATI HD4850, en hårddisk och DVD utan problem. Vet ju dock inte vad du har för dator. :)

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan lika gärna fråga här; min nätaggsfläkt lät väldigt mycket häromdagen men nu har den tystnat. Det låter fortfarande märkbart om den, men inte så man tror den är trasig. Bäst är ändå att skaffa ny - kan man köpa nätaggsfläkt utan att köpa helt nytt nätagg?

Min kompis har sähär, eller linkade i alla fall, vet ju inte exat hur det låter för dig. hans dator har låtit så i över ett år och inget har pajjat. Så säg inte att det är kört för nätagget ännu!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste hitta en butik i Lund som säljer så billigt i så fall. kan inte beställa online eftersom jag måste ha det fixat NU! :)

Vågar inte chansa på att vänta heller eftersom Kejjo sa exakt det gizmo sa, att det kan börja brinna.

Kan lika gärna fråga här; min nätaggsfläkt lät väldigt mycket häromdagen men nu har den tystnat. Det låter fortfarande märkbart om den, men inte så man tror den är trasig. Bäst är ändå att skaffa ny - kan man köpa nätaggsfläkt utan att köpa helt nytt nätagg?

Min kunde man inte köpa till. Tydligen var fläkten fastlödd på nätaggregatet, därför måste jag köpa en helt ny. =/

Kan vara DVD- läsaren som brummar. Prova att öppna/stäng din(a) DVD-läsare.

Ah, tack för tipset men det är bekräftat att det är fläkten. =)

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor