Jump to content

Nu får det fan vara nog!

Renard
 Share

Recommended Posts

Vet ni vad som just hände min hund? Mamma var ute och rastade min hund (en skotträdd dvärgschnauzer) när ett gäng på ungefär sex personer kastar en smällare rakt på min hund som satt och kissade. Hon skrak till av smärta och är just nu ett närvvrak som sitter och darrar. Jag får inte kontakt med henne på något sätt. Mamma sitter just nu i telefon med Västerortspolisen och gör en anmälan. Är det så här det ska gå till? Det är ju för fan flera veckor kvar till nyårsafton! Nu har det gått för långt enligt mig! Jag vill inte neka folk att kasta smällare eftersom jag vet hur kul det kan vara, men man kastar väl för helvete inte på en skotträdd liten hund!? Vad tycker ni? Vi borde ha lika stänga regler som i Finland.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 98
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

När det händer ens egen hund är det annorlunda. Så börjar man ta det på allvar. Tydligen tar ni inte den här tråden på allvar så den kan väl likväl låsas. Vänta bara tills ni själva råkar ut för ett brott.

Nejnej, jag är faktiskt väldigt allvarlig nu.

Jag älskar din typ av retorik. Om en kvinna du aldrig träffat blir våldtagen så kanske du fnyser lite och tycker det var taskigt gjort men om det är din mor som är offret så är det helt galet att såna människor får gå lösa och du tycker att förövaren borde få kuken avskuren och uppkörd i näsan. Ja, det är jobbigare när det händer en närstående men din bortskämda hunds "plågor" är inget emot plågorna kossorna som din Big Mac består av utstår innan de slaktas. Skärp dig.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nejnej, jag är faktiskt väldigt allvarlig nu.

Jag älskar din typ av retorik. Om en kvinna du aldrig träffat blir våldtagen så kanske du fnyser lite och tycker det var taskigt gjort men om det är din mor som är offret så är det helt galet att såna människor får gå lösa och du tycker att förövaren borde få kuken avskuren och uppkörd i näsan. Ja, det är jobbigare när det händer en närstående men din bortskämda hunds "plågor" är inget emot plågorna kossorna som din Big Mac består av utstår innan de slaktas. Skärp dig.

Hur ska man istället tänka, då? Antingen bli lika förbannad över varenda våldtäkt som sker eller inte bli särskilt upprörd när det sker ens egen mamma? Jag tror att alla använder sig av den sortens retorik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det hemskt när det händer. :D Glad att vi som smäller här brukar i alla fall ha lite respekt och vänta tills hunden har fått gå en bit ifrån.

Men det viktigaste är ju nästan den mentala träningen innan. Försök få hunden lugn genom att inte reagera själv mm. Ni har väl pencillin? Ska vara ganska lugnande har jag hört av våra grannar.

Själv är man lyckligt lottat med en hund som bara tittar upp litegrann när det smäller :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ska man istället tänka, då? Antingen bli lika förbannad över varenda våldtäkt som sker eller inte bli särskilt upprörd när det sker ens egen mamma? Jag tror att alla använder sig av den sortens retorik.

Våldtäktsexemplet var ett extremfall för att illustrera en poäng. Klart man reagerar starkare när det händer en nära men det är väldigt lätt att sticka hål på resonemanget. Tycker det är extremt larvigt att bli så pass förbannad över en sån här trivial sak.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart brydde jag mig om andra hundar innan detta hände min hund! Men det är först när det händer ens egen hund som man inser allvaret i det hela mer konkret. Så resonerar nog inte bara jag precis som Tweak poängterade. Ta det här våldtäktsscenariot som P-C kom på. När du P-C läser eller hör att en kvinna blivit våldtagen så är jag säker på att du, precis som varje frisk människa, tycker synd om kvinnan. Men om det är tex din mamma som blir våldtagen så tar du det på allvar. Nu är det en närastående som fallit offer. Så känns det för mig just nu.

Adrian G: Tyvärr fungerar inget vi prövat på våra hundar. Vi köpte en skiva med smällarljud som vi spelade långt innan nyårsafton för ett tag sen för att vänja hundarna, det funkade inte. Vi lät hundarna ligga inne i en garderob med mat och vatten, lyssnandets på lugn musik (självklart kunde de komma ut om de ville) men det funkade inte det heller. Och att låta hundar gå på lugnande i alla dessa veckor som folk smäller är rent utav farligt. Det kan skada hjärtat. Dyrt är det också. Det bästa man kan göra är att vara lugn och inte stressa. Inte för att det hjälper mina hundar så mycket, men det gör inte saken värre i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi borde ha lika stänga regler som i Finland.

Har för mig att reglerna är gaanska lika.

smällare är kul! Tycker lätt att vi borde återinföra dom. :D

WØrD!

Klagomuren??

Aldrig fel att starta en tråd.

Polisanmäl ungarna som gjorde det istället för att skaffa striktare regler.

Äsch, det enda som biter på såna där ligister är en omgång stryk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor