P-C Skrivet 19 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 19 december, 2008 (redigerad) Som du säkert förstår så är skillnaden mellan ateister och agnostiker hårfin. Jag säger att jag själv är ateist, och säger att jag är lika agnostisk emot en gud som jag är agnostisk mot t.ex. tomten. Jag tror inte att tomten existerar eftersom jag aldrig fått några stadiga bevis för annat, men jag kan fortfarande inte vara 100% säker på att han inte existerar. Därför är jag agnositsk till den idén/teorin (kalla det vad ni vill). Exakt samma sak med en gud. Jag tror inte på gud (ateistisk), men jag kan inte bevisa att jag är 100% rätt (agnostisk). Många teologer hävdar att alla rent tekniskt sett är agnostiker och jag tror jag håller med. Ingen människa kan säga att den vet den hundraprocentiga sanningen om nånting. Att göra det är bara arrogant. Alla ni som kallar er ateister, kan ni verkligen säga "jag vet att det inte finns någon gud?". Själv tror jag inte att det finns en skapare men som jag tidigare påpekat är det omöjligt att veta't. Redigerad 19 december, 2008 av P-C Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 19 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 19 december, 2008 Många teologer hävdar att alla rent tekniskt sett är agnostiker och jag tror jag håller med. Ingen människa kan säga att den vet den hundraprocentiga sanningen om nånting. Att göra det är bara arrogant. Exakt, men definitionen av vad en ateist är, säger väl inte att man är 100% säker? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 19 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 19 december, 2008 Exakt, men definitionen av vad en ateist är, säger väl inte att man är 100% säker? Man brukar prata om strong stark ateism och svag ateism. Stark ateism är när man går ut och säger "det finns ingen gud" och är säker på sin sak medans en svag ateist helt enkelt är anti-teist - alltså en motståndare av religion i dess organiserade form. Det här begreppet har debatterats rätt mycket men tyvärr kan jag inte bidra med några källor.. men personligen tycker jag termen anti-teist passar mycket bättre än en "svag ateist". Så, för att summera: Ateist: En som inte tror på gud Agnostiker: En som hävdar att det är omöjligt att veta om det finns en gud och därför inkluderar möjligheten att det gör det. Teist: En som tror på en eller flera gudar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 19 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 19 december, 2008 Man brukar prata om strong stark ateism och svag ateism. Stark ateism är när man går ut och säger "det finns ingen gud" och är säker på sin sak medans en svag ateist helt enkelt är anti-teist - alltså en motståndare av religion i dess organiserade form. Det här begreppet har debatterats rätt mycket men tyvärr kan jag inte bidra med några källor.. men personligen tycker jag termen anti-teist passar mycket bättre än en "svag ateist". Mhm, agree, jag tyckte bara det var viktigt att påpeka detta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 19 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 19 december, 2008 Mhm, agree, jag tyckte bara det var viktigt att påpeka detta. Okej, så har du omdefinerat din definition nu? Du låter mer som en agnostiker än en ateist i mina öron. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 19 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 19 december, 2008 Okej, så har du omdefinerat din definition nu? Du låter mer som en agnostiker än en ateist i mina öron. Njae, det tror jag inte jag gjort. Jag är absolut som du skrev, en "svag" ateist (eller vad det nu kallas), alltså, en hel del agnostiker. Jag brukar säga att jag är en agnostisk ateist. Det kretsar väl inga frågetecken kring den formuleringen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 19 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 19 december, 2008 Grejen med att vara ateist är väl inte att man aktivt tror att det absolut inte finns någon gud utan bara att man anser att med den nuvarande bevissituationen är det inte så troligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 20 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 december, 2008 (redigerad) Hmhm. Jag tror på teorin om Big Bang, och vad som fanns innan bollen imploderade och skapade dagens universum vill jag inte ens spekulera i; då det som R2 påpekade bara är irriterande för oss människor att ens försöka inse att det funnits en tid då tid och rum inte existerade (weird mening ). Redigerad 20 december, 2008 av Eudoros Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Misterwhoopee Skrivet 20 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 december, 2008 (redigerad) Tycker bara det blir jobbigt att enns fundera på det här. Orkar knappt med det längre, men rent allmänt är jag agnostiskt lagd. Edit: Med andra ord, svar: Annat/Jag vet inte Redigerad 20 december, 2008 av Misterwhoopee Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 20 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 december, 2008 Jag är 100% övertygad om evolutionen men om skapandet av universum har jag inget svar jag håller fast vid. Är inte insatt i Big Bang men njuter nog mest av tanken om att vi är skapade av något/några, även om jag inte är religiös. Så tycker jag med. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 30 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2008 (redigerad) Ursäkta för en bump men Penn vill säga en sak ang. atheism/agnostisism. Han har en poäng. [youtube-old]EAF2NuAI9EU[/youtube-old] (eller så stor bump var det inte, bara en sida ._.) Edit: Jag insåg nu hur jädra offtopic vi kommit. Förlåt, TS. Redigerad 30 december, 2008 av Saleen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 30 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 december, 2008 Många teologer hävdar att alla rent tekniskt sett är agnostiker och jag tror jag håller med. Ingen människa kan säga att den vet den hundraprocentiga sanningen om nånting. Att göra det är bara arrogant. Alla ni som kallar er ateister, kan ni verkligen säga "jag vet att det inte finns någon gud?". Själv tror jag inte att det finns en skapare men som jag tidigare påpekat är det omöjligt att veta't. I så fall kan du inte veta om tomten existerar eller om jorden är platt. Du personligen kan inte säga att du vet att jorden är rund eftersom du inte har sett det. Du kan inte säga att tomten inte finns för att du inte vet den 100%-iga sanningen. I och med att det blir så överdrivet är det lika överdrivet att säga att alla är agnostiker, då alla isf måste vara agnostiker vad gäller tomten och enhörningar. Istället säger man helt enkelt, "nä vet du vad, tomten finns inte". Samma säger ateister om Gud, att han inte finns. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts